Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

dorle

dorle

30-01-2014 om 19:44

jurisch advies conflict verzorgingshuis dringend!

Waar kun je terecht als het verzorginshuis waar je moeder woonde, je moeder weigert terug te nemen na een revalidatie in een verpleeghuis?

Angela67

Angela67

30-01-2014 om 19:59

overkoepelende organisatie ....

die zal een klachtenprocedure hebben? Heb je rechtsbijstandsverzekering, dan zou ik die inschakelen?
Is er voldoende urgentie aan te tonen? CIZ kan helpen, want er was een indicatie die ook geleid heeft tot de eerste plaatsing? Crisisopvangplek aanvragen in de regio?
Niemand zal het raar vinden dat ze niet terug naar huis kan dus juist beroep doen op zo'n crisisplek brengt in ieder geval iedereen in beweging.
sterkte,
angela

dorle

dorle

30-01-2014 om 20:20

angela

we zijn bezig met een klacht. Ik zal morgen mijn rechtsbijstandverzekering bellen maar of die ook iets voor mijn moeder kan doen. Geen idee of ze dat zelf ook heeft Ze heeft nu wel een plek in op een revalidatieafdeling van een verpleeghuis, maar we vinden dat ze voldeonde is gerevalideerd en wij en zijzelf willen dat ze terug gaat naar haar kamer in het verzoriginshuis, maar die weigeren haar terug te nemen.

Angela67

Angela67

30-01-2014 om 20:23

waarom weigeren ze dan?

omdat ze nog niet goed genoeg is gerevalideerd?
gr Angela

dorle

dorle

30-01-2014 om 21:49

angela

omdat ze vinden dat ze niet genoeg zorg kunnen bieden.Wij willen ook alleen maar dat ze tijdelijk terug gaat tot er een plek in een verpleeghuis is gevonden. Dat lijkt ons beter dan haar na de revalidatieperiode tijdelijk ergens ander onder te brengen tot er een plek is on een verpleeghuis. Dat geeft nog veel meer verwarring en onrust.

Angela67

Angela67

30-01-2014 om 22:02

je moet je afvragen ...

of je dat wel wilt, terug naar plek waar ze haar misschien niet voldoende zorg kunnen geven, met alle risico's van dien? Vanuit oogpunt van verwarring klinkt tijdelijk teruggaan beter maar als je nu al onrust/verwarring bespeurt zal het daar wellicht ook niet beter gaan (omdat ze kennelijk nu ook al verward is). Ik begrijp dat het huidige verpleeghuis haar niet meer wil hebben omdat ze te goed zou zijn? Hoe kan verzorgingstehuis dan weigeren omdat ze niet goed genoeg is? Klinkt als tegenstrijdige berichten?
gr Angela

Evanlyn

Evanlyn

31-01-2014 om 11:34

maar

als ze dan toch niet permanent terug kan naar het verzorgingshuis, kan ze dan niet nog even op de revalidatie blijven? Is bij ons wel gelukt.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

31-01-2014 om 12:47

ik denk

dat ze bang zijn dat die plek in het verpleeghuis voor verder revalideren er helemaal niet meer van komt. En zodra je moeder in het verzorgingshuis terug is, is de haast daarmee ook minimaal.

Wat zegt de revalidatie-afdeling?

Jullie willen graag dat ze teruggaat en jullie vinden dat ze voldoende is gerevalideerd. Maar wie vinden dat precies allemaal? Is dat de familie? Of zegt de revalidatie-afdeling dat ook? Ik zou zeker hun mening meenemen en ook kijken naar mogelijkheden om daar te blijven totdat ze naar een verpleeghuis kan.

Ik ben het eens met Angela: stel dat jullie 'winnen' op juridische gronden, naar welke omgeving stuur je haar dan? De verhoudingen zijn verstoord, het tehuis heeft al aangegeven onvoldoende zorg te kunnen bieden... Ik weet het niet hoor, het klinkt niet als een erg fijne situatie.

Angela67

Angela67

31-01-2014 om 13:09

het heeft wel een juridische kant denk ik

en wel een heel basale:
Als een revaliderend verpleegtehuis meldt dat ze klaar zijn, zijn ze dan gerechtigd iemand de deur uit te zetten?
Ik denk het wel (net zoals een ziekenhuis iemand naar huis kan sturen).
Maar als het verzorgingstehuis verklaart dat ze het hiermee niet eens zijn, omdat zij een andere definitie van 'gerevalideerd' hanteren dan is dit het moment voor het claimen van een crisisplek.
Want 'terug naar huis met thuiszorg' is natuurlijk een gepasseerd station.
gr Angela
ps dat het juridisch vastligt wil niet zeggen dat je juridische ondersteuning nodig hebt, het gaat om voorwaarden voor crisisplek die vastliggen denk ik, en van de voorwaarden van de twee betrokken tehuizen.

HET kabinet wat Nederland kapot bezuinigd

Ja dat is de zorg die volgens regeringsregels nu wordt geboden.

Weet waar je op stemt, de volgende verkiezingen!

Of je nu verstandelijk of lichamelijk gehandicapt bent, of psychische of lichamelijke zorg nodig hebt, alles wordt/is wegbezuiningd.

We kunnen wat hen betreft de zorgvragers wel ergens op zolder parkeren!

Angela67

Angela67

31-01-2014 om 13:28

jasam

maak het even niet zo groot . . . het zal vroeger ook voorgekomen zijn. zeker als verpleegtehuis en verzorgingstehuis in verschillende regio's staan/stonden en onder andere overkoepelende besturen vallen.
eerst even uitzoeken wie welke verplichingen heeft
en hoe je je het beste kunt opstellen
meteen in een boom klimmen heeft hier niet zoveel nut . . . .
gr Angela

Zorgzwaartepakketten

Er zijn verzorgingshuizen die zich vooral richten op lage ZZP’s 1,2 hooguit 3. Deze woningen zijn niet automatisch geschikt voor cliënten die zwaardere zorg nodig hebben, omdat dat vaak gepaard gaat met meer voorzieningen en extra eisen op gebied van veiligheid.

Dit is dan ook vaak de reden dat patiënten tussen wal en schip raken.

Te goed voor verpleeghuis, die alleen patienten met een hoog ZZP aannemen, vanaf 6 en te slecht voor verantwoordelijke zorg in een verzorgings huis, die met veiligheidsrisoco's komt te zitten en daarvoor geen verantwoordelijkheid willen/kunnen nemen i.v.m. schadeclaims achteraf.

dorle

dorle

31-01-2014 om 13:45

uitleg

Het verpleeghuis wil haar houden (vinden haar revalidatie niet voltooid) en haar na de revalidatie die max. nog 6 weken langer kan duren, haar tijdelijk naar een andere afdeling in dat huis verplaatsen. Tot er ergens een definitieve plek in een verpleeghuis is.
Wij en mijn moeder hebben nooit de keuze gehad in welk verpleeghuis ze geplaatst is na haar operatie. Ze is dus buiten haar woonplaats geplaatst, waar ze niemand kent. Het verzorgingshuis heeft inderdaad niet meer ons vertrouwen omdat ze eerder al niet konden voorkomen dat mijn moeder steeds viel, ondanks onze aanwijzingen voor verbeteringen. Maar dit is wel haar huis, haar kamer, haar spulletjes, met haar kennissen, haar clubjes/kerk en bovendien in haar woonplaats. Wij willen ook alleen maar dat zij tijdelijk terug gaat naar het verzorgingshuis tot er een plek is gevonden in een verpleeghuis in haar woonplaats.
Het verzorgingshuis wil haar hoogstwaarschijnlijk ook niet terug nemen als de max weken van revalidatie voorbij zijn. Ze vinden dat mijn moeder dan veel meer hersteld moet zijn maar dat zit er helemaal niet in. Het huis heeft dit NOOIT gezegd voor mijn moeder wegging voor haar heupoperatie, ons altijd in de waan gelaten dat ze wel terug kon. We hebben het gevoel dat ze een speelbal is en niets meer zelf mag beslissen en wij als familie ook niet.
Het verschil ze er dus in dat wij liever kiezen voor het niet ideale verzorgingshuis ipv een niet zelf gekozen gesloten afdeling op een gedeelde kamer in een andere plaats, terwijl haar daar nog een extra verhuizing te wachten staat. Mijn moeder heeft het niet naar haar zin en wil naar huis.

Angela67

Angela67

31-01-2014 om 14:06

willen

ik denk dat de macht bij het verzorgingstehuis ligt maar dat je wel mag verwachten en eisen dat zij precies aangeven wat het probleem is zodat duidelijk is dat zij geen speelbal is en dat ze serieus menen dat het onverstandig is - nu maar ook na die 6 weken.

Daar kun je juridisch / via klachtencommissie wel duidelijkheid in krijgen, temeer daar je wat tijd hebt begrijp ik.

Ik zou het formeel in een brief zetten (aangetekend) dat je verwacht dat je moeder gewoon terugkan zodra het revaliderende tehuis vindt dat het kan.

Overigens kun je die extra verhuizing in het revaliderende verpleegtehuis niet tegengaan denk ik, je kunt moeilijk verwachten dat omdat zij niet wil verhuizen binnen hun verpleegtehuis dat ze haar houden op een plek waar een andere persoon zou kunnen verblijven die nog wel moeten revalideren.
Angela

lennest

lennest

31-01-2014 om 14:35

Dorle

Afgezien van het mogelijk juridisch conflict: wat naar! Het is verdorie een mens, je moeder! Het enige wat je wilt, is dat zij gewoon goed verzorgd wordt. Wat een gedoe. Ik wens je heel veel sterkte en nog meer geduld en voor je moeder hoop ik dat ze snel een plekje kan vinden waar ze zich thuis kan voelen. Dit noemen ze dan 'verzorgingsstaat', BAH!

dorle

dorle

31-01-2014 om 15:21

lennest, angela

Dank je Lennest, dat waardeer ik erg.
Angela, wij verwachten helemaal niet van het huis waar ze nu zit dat ze langer op die revalidatie afdeling kan blijven. Dat willen we niet eens. We willen dat ze naar huis gaat, nu of over 6 weken. Maar dat houdt het verzorgingshuis tegen. En oa die extra verhuizing is een reden om terug te gaan.

Angela67

Angela67

31-01-2014 om 15:27

dat begrijp ik

maar als het verzorgingshuis nu nog niet over de brug komt en misschien over een paar weken wel heb je dan in ieder geval de helft bereikt.
Je kunt ook je pijlen richten op het verpleegtehuis in de woonplaats van je moeder: als je het verzorgingstehuis zover krijgt dat ze haar criteria helder maken kunnen zij ook helpen om je moeder in het verpleegtehuis te krijgen in haar woonplaats.
Feit blijft dat je toch wat meer moet weten van de motieven van het verzorgingstehuis: proberen ze gewoon hoe ver ze kunnen gaan met hun weigering óf dat ze werkelijk goede inhoudelijke argumenten hebben.
Als dat laatste het geval is zijn ze hopelijk ook bereid om te helpen met een oplossing.
Een goed zakelijk gesprek met het oog op je moeders belangen lijkt me daarna de optie. Dit moet je niet te laag in de organisatie vragen want dat soort gesprekken zitten ze natuurlijk niet op te wachten.
gr Angela

Verklaring ondertekenen

Mijn vader kon in de verzorging in zijn kamer terugkomen, mits mij moeder een verklaring ondertekende dat ze de zorginstelling niet aansprakelijk zou stellen voor eventuele gevolgen, veroorzaakt doordat zij in hun zorg tekort schoten. En hij werd op de spoedlijst voor een verpleeghuis in de buurt gezet, dat zodra er plaats zou zijn, hij daarheen zou gaan.
Zij wilden hem dan tijdelijk nog verzorging bieden.
Aan die verhuizing naar een verpleeghuis zijn we niet toegekomen, hij is op 13 januari overleden.

dorle

dorle

31-01-2014 om 16:32

jasam

Gecondoleerd met je verlies van je vader.
Het verzorgingshuis zei al dat wij als kinderen verantwoordelijk waren als we mijn moeder toch terug brachten. Nou misschien moet dat dan maar. Maar eigenlijk vind ik dat zij nog steeds verantwoordelijk zijn. Want denk ik dan zullen we het verzorgingshuis dan alsnog ook nog eens aanklagen over het feit dat zij niet konden voorkomen dat mijn moeder zo vaak viel, uiteindelijk haar heup brak en dat weken lang niet zagen? Ik denk dat bij mij moeder wel eens precies hetzelfde zou kunnen gebeuren, dat ze de wachttijd niet gaat overleven. En dan heb ik toch maar liever dat ze in haar vertrouwde omgeving zit, dan in het huis waar ze niets heeft.

dorle

dorle

31-01-2014 om 16:38

angela

Alles wijst erop dat ze mijn moeder OOK over 6 weken niet terug willen nemen. Echt die kans is zo klein. En nee, het verpleeghuis in de woonplaats is al gevraagd, wachtlijst. Het verzorgingshuis wil niet helpen, we hebben al maanden inhoudelijk adviezen gegeven over middelen en maatregelen waardoor mijn moeder veiliger is. Het gesprek was niet met de verzorgenden maar met de casemanager. Ik wil weten wat onze rechten zijn? Kan een verzorgingshuis iemand weigeren, die daar woonde? En waar zoek je het hoger op? Inspectie?

Angela67

Angela67

31-01-2014 om 16:43

maar . . .

hoe ga je het nou aanpakken dat ze snel in het verpleegtehuis in haar woonplaats komt?
daar zit dan geen druk meer op denk ik, want als jullie de verantwoordelijkheid aanvaarden hoeft het verzorgingstehuis geen moeite te doen en hoeft het nieuwe verpleegtehuis in haar woonplaats ook geen moeite te doen. Ik bedoel hiermee dat je ergens wel de druk op de ketel moet houden anders is je moeder wel in een fijnere omgeving maar loopt ze toch behoorlijk wat risico's.
gr Angela

dorle

dorle

01-02-2014 om 19:40

vertrouwen geschaad

Na overleg hebben we besloten, dat we er niet meer van uit gaan dat mijn moeder (ook als de revalidatieperiode erop is) terug gaat naar het verzorgingshuis, we hebben geen vertrouwen meer in hen.

Het verpleeghuis gaat na de revalidatie een tijdelijke plek zoeken in een ander huis. Waarschijnlijk kan ze niet op een andere afdeling van hetzelfde verpleeghuis terecht. We hebben geen keuze welk tijdelijk huis het gaat worden. Pas als zij aan de beurt is op de wachtlijst, dan mag ze naar het verpleeghuis van haar keuze in haar woonplaats. Ik betwijfel of mijn moeder dat gaat halen.

Als je eenmaal in de fuik gezwommen ben van ziek/revalidatie/dementie dan ben je blijkbaar al je rechten kwijt. Dan moet je alleen nog maar voldoen aan de eisen van de afdeling en wordt er niet meer naar de mens achter de zieke gekeken. Ook de revalidatie afdeling laat mijn moeder verkommeren door alleen er maar op de letten dat ze niet valt en alleen maar fysio en een beetje ergo aan te bieden en niets van de activiteiten die ze volgde in het verzorgingshuis hiervoor. Als je dit als familie aangeeft, wordt er niets of heel langzaam iets meegedaan. Want ja, dit is nu eenmaal een tijdelijk revalidatie afdeling wordt er dan gezegd. Maar 12 weken op een aflopend mensenleven is heel lang. En de observatie waar wij nooit om gevraagd hebben (er is al een geriater die haar behandeld en kent) is oh zo belangrijk voor deze afdeling. Mijn moeder wordt er gek van dat er steeds gevraagd wordt als ze mijn haar rolstoel een beetje op de gang rijdt(waar ze niet weg kan) waar gaat u naar toe???? Ze zegt dat ze zich enorm bemoederd en betutteld voelt.
En ze kan niet weg daar want haar oude huis wil haar niet meer hebben.

Miekemieke

Miekemieke

02-02-2014 om 08:43

hulp inhuren

Kun je misschien iemand voor je moeder inhuren die een paar keer week wat activiteiten met haar komt doen? Voorlezen, buiten wandelen, kaartje leggen etc.

Evanlyn

Evanlyn

03-02-2014 om 11:41

geen advies, maar

ik leef met je mee. Toen mijn moeder eindelijk naar de plek van keuze kon, stierf ze twee dagen later. Ze was natuurlijk al veel te zwak voor transport. Mensen tellen niet meer, alleen geld telt.

dorle

dorle

03-02-2014 om 14:59

evanlyn

Wat triest. Dank je voor je steun.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.