Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

gastvrouw

gastvrouw

22-04-2013 om 22:58

Juridische vraag

Wij hebben buitenlandse gasten over de vloer.
Het weekend zijn zij gaan fietsen. Hadden langere tijd niet gefietst maar na even oefenen lukte het goed.
Nu heeft mijn gast op mijn fiets een auto beschadigd. Er stond een auto geparkeerd in een verkeershaven, deels op de weg. Toen mijn gast langsfietste klikte de eigenaar op de afstandsbediening van het autoslot en gingen de achterlampen branden. (van afstand) Mijn gast schrok hiervan, remde abrupt en viel met haarstuur tegen dedeur van de auto Er zit een lichte beschadiging op. De eigenaar heeft dit naar eigen zeggen laten taxeren en het gaat 500 euro kosten. En nog eens 100 euro voor een taxatierapport als mijn gasten dat zouden willen.

Mijn gasten zijn verzekerd voor immateriele schade maar niet voor materiele schade. Een soort van WA verzekering kennen ze niet(Australie). Ze zijn zeker bereid de schade te vergoeden en tot een oplossing te komen. Ze hebben echter moeite met het feit dat de auto deels op de weg stond (hebben hier foto' van). In hun land is dit strafbaar en zou dit meewegen in de schadevergoeding zeggen ze.

De eigenaar van de auto is langs geweest. Ze wilde naar mijn idee snel afhandelen en zette druk op de ketel. De toon maakte de muziek zeg maar. Ik heb overlegd dat we even rustig de zaken op een rij willen zetten. Morgenavond is er opnieuw contact. Zij vertelde haar verzekeringsadviseur mee te nemen in het gesprek. Ze had het over haar no claim kwijt te raken. Maar daar ishelemaal geen sprake van- de schade wordt vergoed, alleen de hoogte van de schade en de schuldvraag (zijn mijn gasten enkel veroorzaker van de schade?) staat ter discussie.

Mijn gasten zijn oudere mensen die zich in eerste instantie lieten overrompelen.

Is er iemand die hier advies over geven kan?
Is het een uitgemaakte zaak dat mijn gasten het volledige bedrag moeten betalen of zijn er andere mogelijkheden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

23-04-2013 om 09:32

Simpel

De auto stond geparkeerd dus was geen verkeersdeelnemer. Dat betekent dat de fietser aansprakelijk is voor de volledige schade. Al had de auto midden op de weg gestaan, dan nog was de fietser aansprakelijk voor de schade. Als het mijn auto was geweest zou ik ook wat druk op de ketel zetten, gezien het feit dat het toeristen zijn waarvan je niet weet wanneer ze het land weer verlaten.
Ik vind het trouwens heel vreemd dat je gasten geen aansprakelijkheidsverzekering hebben. Hebben ze ook geen reisverzekering waar het eventueel op gedekt zou kunnen zijn? Onverantwoordelijk, want je ziet hoe een ongeluk in een klein hoekje zit. De schade had zomaar een stuk hoger kunnen zijn.

P

P

23-04-2013 om 09:54

Eens met vic

Ik snap het ook allemaal niet zo goed, natuurlijk kun je schrikken van zoiets maar dat duidt er ook op dat ze gewoon niet in staat waren om in Nederland te fietsen. Dat is ook niet iets wat je zomaar moet doen op straat. In de bossen alla, maar ik denk dat ze ook van een kind waren geschrokken of van een plotselinge toeter of van wat dan ook. Er staat een auto op een niet logische plaats, dan ben je dus extra voorzichtig en inderdaad ik sta wel achter de eigenaar van de auto: als ze weg zijn wordt het erg lastig om je geld te krijgen!

Dat in Australië de regels anders zijn mbt parkeren zegt mij niets, ze rijden daar ook links en ik neem aan dat ze dat ook niet opvoeren als reden van een eventuele aanrijding.

Kijk eens naar dat meisje wat in Australië als gevolg van een zeer onoverzichtelijke situatie een aanrijding kreeg waar haar vriendin bij om het leven kwam? Verschrikkelijke situatie met kans op gevangenisstraf. Dat was hier ook niet zo geweest!

Anne

Anne

23-04-2013 om 12:17

Tja, hun risico

om in Nederland te gaan fietsen. Het argument dat een auto in Australie niet op de weg mag staan is geen sterk argument. Allereerst geldt in Nederland de Nederlandse (en niet Australische) wet, en als je deelneemt in het verkeer hier wordt je geacht die te kennen (anders moet je het niet doen).

Bovendien: dan nog is het alleen maar extra reden om voorzichtig te zijn.

Sneu voor ze, dat wel, maar je gaf al aan dat dat het punt niet zozeer is.

De vraag is of 500 euro reeel is voor die schade. Het enige wat ik kan bedenken is dat je zelf een andere taxatie bij een (goedkoper) schadebedrijf laat doen (zelf eentje uitzoeken niet te ver bij jullie uit de buurt), daar heengaan (dus meegaan), of evt. met een goede foto van de schade (en van de auto zodat duidelijk is waar de schade zit) daar langs gaan om te horen of 500 euro (incl btw neem ik aan) reeel is. Zorg dat je merk auto ook kent

Dan heb je mogelijk (als het lager uitkomt) een onderhandelingspositie. Maar verder zou ik het als ik hen was toch snel betalen, snel vergeten, maar niet meer gaan fietsen als je er niet voor verzekerd bent (of alleen daar waar je geen schade aan derden kan toebrengen, of in elk geval daar ver bij uit de buurt blijven).

Laat je even weten hoe het afgelopen is? Succes.

Puck

Puck

23-04-2013 om 13:01

Met de anderen eens

Ook ik vindt dat jouw gasten zelf volledig aansprakelijk zijn. De redenen hebben Vic, P en Anne al duidelijk genoeg gemaakt.
En of 500 euro schade reeel is voor een kras: denk het wel, dat heb je zo. Ooit is tegen mijn auto een keer eens een steentje vanuit zon grote grasmaaier net onder mij portier tegen de de balk aangespat: alleen lakschad (maar wel tot de onderste laag): kosten waren 1400 euro bij een erkend schadebedrijf.

Tijgeroog

Tijgeroog

23-04-2013 om 13:06

Bedrag reëel

Ik vind het bedrag ook wel reëel. Een kransje wegwerken betekent simpelweg dat de hele plaat van de auto, waar het kransje op zit, opnieuw gespoten moet worden. Dus zolang het tot een plaat beperkt blijft zijn de kosten voor een kleine kras niet hoger dan voor een grote kras.

Verzekering

Hebben deze gasten geen reisverzekering die wettelijke aansprakelijkheid oid dekt? Daar zou ik het in zoeken en daar vragen om hulp bij het afwikkelen van de schade. Het gebeurt maar al te makkelijk dat mensen misbruik maken van de onwetendheid van buitenlandse mensen. Ook kun je even naar een politiebureau bellen en de situatie uitleggen en vragen wat daar de observatie is van de schuldvraag. Maak een tekening van de situatie. En in het vervolg politie erbij vragen als zich zoiets voordoet.

Tijgeroog

Tijgeroog

23-04-2013 om 14:13

Schuldvraag

Ik geloof wel dat de eigenaar van die auto in z'n gelijk staat, en dat je gast schuldig is.

Vic

Vic

23-04-2013 om 15:34

Annej

Denk je dat de politie op komt draven voor een eenzijdig ongelukje zonder slachtoffers? Het is niet anders dan als mevrouw op haar fiets door een voordeur heen was gereden.

Vic

De kans dat de politie komt als je dat vraagt bij een verkeerssituatie op straat lijkt me vrij groot. Los van slachtoffers. En als een auto deels op de openbare weg staat in de weg van andere weggebruikers lijkt me ook een situatie die om beoordeling van derden vraagt.

Tips bij aanrijding

http://www.anwb.nl/verkeer/aanrijding-en-dan/tips
"De politie komt doorgaans ook als er verschil van mening bestaat met de tegenpartij over hoe de aanrijding is ontstaan."
Nog een tip is om de contactgegevens van eventuele getuigen op te nemen.

Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

23-04-2013 om 16:03

Politie

Er is geen verschil van mening hoe de aanrijding is ontstaan. Die oudere mensen zijn gewoon tegen een stilstaande auto aangereden die geparkeerd stond. Hun fout. Ik denk dat de politie er echt niet voor komt tenzij ze in de buurt zijn en zich vervelen, alhoewel dat de politie niet vaak schijnt te hinderen.
Overigens heb ik nog niet zo lang geleden lakschade laten repareren van mijn auto opt wee verschillende plekken. De schade was ongeveer 540 euro per plek, dus dat is heel gewoon als je het goed laat doen. Als zij niet verzekerd hiervoor zijn dan moeten ze het dus contant voldoen en als eigenaar zou ik er ook op aandringen dat zij dat snel betalen aangezien ze op korte termijn gevlogen zijn. Overignes moet die schade trouwes ook wel op korte termijn te repareren zijn, meestal kun je toch wel binnen een week een afspraak maken.
Verder klinkt het als typische toeristen die nauwelijks het fietsen beheersen en zo wel vaker ongelukken veroorzaken.

Adama

Adama

23-04-2013 om 17:44

Pfffff!

Pfffff, ben ik blij dat ik geen auto heb! Wat een gezeur over een krasje, en wat kost dat toch altijd veel. Heel normaal, dat iets dat op de openbare weg staat af en toe een krasje op kan lopen. Er kan een tak op vallen, een steentje tegen slaan, een fiets tegen vallen, speelgoed, een kind, een hond, etc. Hoort allemaal bij de normale risico's van het leven. Heb je geen zin in dat soort kosten, neem dan geen auto! Of zet de auto in een garage.

Je gaat toch ook niet zeuren als er een krasje of vlekje op je schoenen of je fiets komt?!

Ik vind dit echt tever doorgeslagen, die claimcultuur. Kom op, die auto stond in de weg, niet correct geparkeerd! Auto's die op de fietsstrook staan geparkeerd, zijn zeer gevaarlijk en irritant. Hier in de stad wordt dat zwaar beboet.

Als een automobilist geen krasje wil, moet die er in de eerste plaats voor zorgen de auto zo te parkeren dat deze niet uitsteekt en niet in de weg staat.

Neemt niet weg dat toeristen beter niet moeten fietsen in het (drukke) verkeer als ze dat niet goed kunnen. Maar aan de andere kant, kinderen en oudere mensen zijn ook wat onzekerder en instabieler op de fiets en die mogen ook fietsen. Daar moeten andere weggebruikers rekening mee houden.

Sjansje

Sjansje

23-04-2013 om 21:28

Kras

Ik zou om te beginnen uitzoeken of het nodig is dat het gedeelte van de auto waar de kras zit wordt overgespoten. Vaak kunnen (redelijk oppervlakkige) krassen gewoon worden weggepoetst door een schadehersteller. Alleen doen ze dat waarschijnlijk liever niet Kost weinig of niks. Moet het inderdaad worden overgespoten, dan ben je, afhankelijk waar de kras zit, inderdaad al snel een hoop geld kwijt.

Adama

Adama

23-04-2013 om 22:31

En dit zegt bevriende autobezitter

En dit zegt vriend met auto:

Voor schadevergoeding de politie erbij halen. Geen schadevergoeding regelen zonder politie.

De meeste krasjes kun je gewoon laten zitten (gaan niet roesten), of zijn weg te poetsen of met een stift weg te werken.

En ja, als je auto op de openbare weg geparkeerd staat, dan kan er af en toe een krasje of deukje in komen. That's life. Niet over zeuren. Meestal heb je geen idee wie of wat dit heeft veroorzaakt, trouwens.

En als je auto fout of onhandig geparkeerd staat, dan helemaal niet zeuren!

Adama

Adama

23-04-2013 om 22:34

En trouwens...

En trouwens, weten jullie heel zeker dat die kras er niet al op zat? Het gebeurt vaak dat een autobezitter bij een klein "ongelukje" de zogenaamde veroorzaker voor al bestaande schade probeert te laten opdraaien!

Vic

Vic

23-04-2013 om 22:48

Adama

Het hangt er helemaal vanaf. Vanmiddag zat ik in de auto even te Wordfeuden op de parkeerplaats van de supermarkt. Er stopt een auto naast me en die gooit kléng zijn portier tegen het mijne. Dus ik uitgestapt en die meneer gezegd dat hij voortaan beter moet uitkijken. Het was een minikrasje van 1 cm. Als het een grotere kras zou zijn, evt. met deuk wat ik me wel kan voorstellen als er een fiets tegen aanvalt, zwaai ik wel met mijn schadeformulier. Maar goed, ik heb een oud brikkie. Ik kan me voorstellen dat je bij een nieuwe auto die kras van 1 cm. ook irritant vindt, en helemaal als die door zo'n onbekwame zondagsrijder is veroorzaakt wil je het dan hersteld hebben.

Adama

Adama

23-04-2013 om 23:37

Wat maken sommige mensen het zichzelf toch moeilijk...

Wat maken mensen met die nieuwe glimmende auto's, die ze eeuwig zo glanzend willen houden, het zichzelf toch moeilijk... Een auto is een gebruiksartikel. Behandel het dan ook zo.

Mijn autobezittende vriend heeft ook een auto die ooit nieuw en glimmend was hoor. En hij onderhoudt deze goed, op functioneel niveau: winterbanden, nodige reparaties, etc. Er worden ook heel wat kilometers in gereden en spullen in versjouwd. Maar kleine krasjes en deukjes worden echt niet hersteld hoor, waarom zou je? En die komen er gewoon "vanzelf" in, tijdens het geparkeerd staan.

Adama

Adama

23-04-2013 om 23:40

Maar vic...

"Als het een grotere kras zou zijn, evt. met deuk wat ik me wel kan voorstellen als er een fiets tegen aanvalt, zwaai ik wel met mijn schadeformulier."

Maar Vic, een op lage snelheid omvallende fiets kan volgens mij geen grote kras of deuk veroorzaken. Daar is meer voor nodig, bijv. een aanrijding met een auto met snelheid.

Laatst stormde het, er waaien dan fietsen om die op de stoep staan geparkeerd naast de geparkeerde auto's. Die fietsen vallen op de auto's. Geen schade te zien hoor.

Ely

Ely

23-04-2013 om 23:44

Jeetje adama

Je hebt dan misschien geen auto maar zeker wel een stokpaardje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Adama

Adama

23-04-2013 om 23:48

Ely

Krasje?

Gastvrouw heeft niet gezegd dat het maar een krasje was, ze sprak over een lichte beschadiging. Kan van alles zijn.

skik

Tinus_p

Tinus_p

24-04-2013 om 15:20

Geen wa verzekering?

gastvrouw:
"Een soort van WA verzekering kennen ze niet(Australie)."
Dit verbaast me overigens nog het meest.

Overigens; juist bij relatief nieuwe auto's is het wel zinvol omn dit soort schade te rpareren, omdat het inruilwaarde en afschrijving (het is toch een kwetsbare plek) nogal beinvloedt. Je kunt eindeloos praten of dat reëel is, maar zo werkt het wel bij kopers van 'jonge tweedehandjes'.

Die kun je zelf ook afsluiten

Zie hier:
http://www.reisverzekeringblog.nl/reisverzekering-buitenlanders-vragen-en-antwoorden/
Overigens is het goedkoper als je je eigen verzekeringsagent belt. Wij laten buitenlandse familieleden dat wel altijd afsluiten, laatste keer kostte het 50 cent per dag of ze moeten zelf een verzekering hebben waar Europa inzit. Officieel is het zelfs 'verplicht' en niet onbelangrijk ...ook jij kunt aansprakelijk worden gesteld heb ik me laten vertellen. Zowel voor 'gasten' met als zonder visum. Maar weet niet of dat ooit gebeurd...?
groeten albana

gastvrouw

gastvrouw

25-04-2013 om 10:31

Intuitie

We zijn een paar dagen verder. Wij hebben contact gehad met de garage. Deze had 2 kaartjes afgegeven met het schadebedrag erop. Wist niet meer precies hoeveel.
Eigenaresse van de auto kwam met haar verzekeringsadviseur.Mijn echtgenoot vroeg haar om het kaartje te zien van de toegebrachte schade op de deur (er was nog een schade maar die zat er al). Eigenaresse wilde het niet laten zien. Om een lang verhaal kort te maken: ze heeft de totale schade geclaimd bij mijn gasten. Dus van beide schadeplekken waarvan zij er maar 1 veroorzaakt hadden. Mijn gasten betalen natuurlijk de schade die zij toegebracht hebben; 280 euro.

Ik had van de week direct al het gevoel dat er wat aan de hand was; eigenaress zette op een arrogante manier zoveel druk op mijn gasten. Ze overrompelde hen. Ik had direct een enorme antipathie tegen dat mens. Misschien intuitie ofzo. In elk geval echt m'n type niet.

Dat mijn gasten niet verzekerd zijn vind ik ook niet slim.Het zijn alleen mijn zaken niet. Het zijn gasten die beroepsmatig bij ons logeren. Sympatieke, oudere mensen maar niet slim op reis gegaan.

Als ik niet zo'n antipathie tegen die eigenaresse had gehad, en geen sympatie voor mijn gasten had ik mij er helemaal niet bemoeid. Nu hebben we opgetreden om te vertalen en te helpen.

De eigenaresse verliet hand in hand met de verzekeringsadviseur ons terrein

Slim zeg!

Om naar de garage te gaan waarvan je vermoed dat die de schade herstellen. Ik weet niet of het wel mag dat je informatie opvraagt over schade die iemand anders heeft, maar in dit geval was het een goed drukmiddel!
Gefeliciteerd. Maar 280 euro is nog niet niks natuurlijk. Wel heel vervelend voor jou gasten en voor jezelf.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.