Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

polletje piekhaar

polletje piekhaar

30-01-2015 om 11:21

jongere zonder inkomen op kamer

Wie kan mij vertellen hoe het werkt als een jongere door slechte verhoudingen thuis, voortijdig he t ouderlijk huis verlaat?
Mijn zoon heeft een vriend, 17 jaar die alleen woont, op kamers. Het verhaal is dat hij zo vaak ruzie met zijn moeder kreeg. Hij werkt niet, begint maandag met zijn opleiding en is net verhuisd.
Hij woont in een studentenwoning.
En hoe zou het werken met bijv. Alcoholgebruik? Hij mag vgl. De wet geen alcohol gebruiken. Zou er iemand Zijn die daar op toeziet? Of andere dingen zoals drugs e.d.

Ik kan deze vragen nog niet zelf aan hem stellen omdat hij niet hier thuis nog komt, maar maak mij een beetje zorgen. Mijn zoon komt daar wel natuurlijk. Hij begint te lachen als ik vraag ernaar vraag en zegt ,;"Neeeeee, dat doet hij niet hoor".

Is er iemand die een dergelijke situatie kent en weet hoe dat gaat?

Hortensia

Hortensia

30-01-2015 om 11:50

antwoord

Als hij 18+ was zou hij van zijn studiefinanciering, plus aanvullende stufi plus lening, en heel zuinig leven, wel op zichzelf kunnen wonen.
Maar nu krijgt hij dat nog niet, dus hoe hij het doet, geen idee. Misschien betalen zijn ouders alles?

En wat alcoholgebruik betreft: nee, daar is meestal geen controle op volgens mij. Ja, in de winkel, als het goed is, maar als een minderjarige wenst mee te zuipen met zijn huisgenoten is daar echt geen controle op. Maar niet elke jongere is een stereotiepe zuipschuit. Er zijn ook op zichzelf wonende jongeren die geen drank en/of drugs nodig hebben

Ik kan me je vragen en zorgen wel voorstellen. Maar het antwoord ligt toch echt bij de jongen zelf.

Barvaux

Barvaux

30-01-2015 om 11:56

alcohol

Hoe komt men er toch altijd bij dat je geen alcohol mag gebruiken als je 17 bent? Je mag geen alcohol kopen, niet bij je hebben in het openbaar en niet drinken in de horeca van anderen.

Als iemand van 18 het voor hem koopt mag hij in zijn flatje gewoon alcohol drinken.

polletje piekhaar

polletje piekhaar

31-01-2015 om 02:07

wat een

Stompzinnige reactie Barveaux. Je weet precies wat er bedoeld wordt!

wenda

wenda

31-01-2015 om 08:29

stompzinnig?

Jee Stella waarom is dat stompzinnig? Ik vind het juist ook bijzonder dat er aan alcohol gedacht wordt terwijl daar geen aanleiding toe is. Natuurlijk is er niemand die toeziet op alcohol gebruik vd jongen, wie zou dat moeten doen dan? En waarom?
Polletje, als je je zorgen maakt kun je de jongen eens uitnodigen en aanbieden als back up te fungeren mochten er dingen niet goed lopen.

Barvaux

Barvaux

31-01-2015 om 08:43

Nee ik weet niet wat jij bedoelt. Dan maar stompzinig... er is geen wet die alcohol drinken verbiedt.

Alsof

Een jongere van 17 jaar alleen op kamers per definitie een gevaar is voor zichzelf en voor anderen.
Hoe kijk je dan naar jonge mensen?

Nastia

Nastia

31-01-2015 om 10:27

Zorgen

Maak je je zorgen om die jongen of om zijn invloed op jouw zoon?

Hortensia

Hortensia

31-01-2015 om 10:38

even kort door de bocht

Vanwaar je zorgen?

Dat je zoon zich een delirium zuipt bij die jongen? Geloof me, dat kan hij ook als hij 18, 19, 20 of ouder is. Dat kun je alleen voorkomen door 24/7 aan zijn zijde te staan. Wat voor hem op zich al een excuus kan zijn om aan de drank te gaan

Marie

Marie

31-01-2015 om 11:02

bij jullie wonen?

Als jij je zoveel zorgen maakt over wat er zou kunnen gebeuren en hij is een goede vriend, kun je natuurlijk ook voorstellen dat hij (voorlopig) bij jullie komt wonen. Kan hij ook gelijk meemaken hoe het is om "thuis te komen" in een "normaal" gezin zonder ruzies. Nodig hem in elk geval geregeld om te komen eten.
Over de alcohol, ja dat kun je nu eenmaal niet controleren.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-01-2015 om 11:13

Geld en drank

Een 17 jarige kan als het echt nodig is een beroep doen op een uitkering, maar alleen als de ouders echt niet in beeld zijn voor financiële bijstand.

Wat de rest betreft moet je vertrouwen op het verstand van je zoon. Je kunt de vriendschap niet verbieden en je zoon ook niet weghouden bij de vriend. Uit ervaring (ik mocht vroeger niet naar mijn zus) weet ik dat dat van alles in de hand werkt, behalve een goed luisterende zoon.

Barvaux heeft gelijk met haar opmerking over alcohol en minderjarigen. Soms is het de toon die de muziek maakt en daar mist het wel eens aan bij Barvaux, maar daarmee is de boodschap niet stompzinnig.

Barvaux

Barvaux

31-01-2015 om 11:20

Marie

Dan kan TS nog geld krijgen ook want dan biedt ze een pleeggezin.

Barvaux

Barvaux

31-01-2015 om 11:23

Kaaskopje

Ik vind twee dingen niet zo prettig hier: 'met twee vingers in de neus' en 'die toon en de muziek'.

Als je het wereldwijd bekijkt praat elke Nederlander met de verkeerde toon die de muziek maakt want wij zijn veel directer dan wie dan ook. Die toon en de muziek die ken ik onderhand wel. Mijn reactie viel behoorlijk mee hier. Ik erger me aan mensen die de wet niet kennen maar dat is blijkbaar veel minder belangrijk dan de toon bij de muziek.

Hear hear!

"Ik erger me aan mensen die de wet niet kennen maar dat is blijkbaar veel minder belangrijk dan de toon bij de muziek."

Daar kan ik ruim van meepraten

polletje piekhaar

polletje piekhaar

31-01-2015 om 17:20

geen haar

Op mijn hoofd die er aan denkt om die jongen in huis te nemen. Ik ken hem niet goed en mijn zoon heeft sinds een week een relatie met hem. Ik maak mij inderdaad een beetje zorgen over de invloed op mijn zoon. Hij heeft mijn vertrouwen in dat opzicht nog nooit beschaamd maar IIS wel een beïnvloedbaar jongen. En niet heel volwassen, wat naïef in veel opzichten.
Maar vooralsnog hoef ik me geloof ik geen zorgen te maken, morgen eten ze hier en kunnen we hem beter leren kennen.

Katniss

Katniss

31-01-2015 om 17:25

Och 17 of 18

Er gaan natuurlijk zat studenten op hun 18e op kamers, en vast ook wel op hun 17e als ze vroege leerlingen zijn. Toen ik 18 was had ik ook een vriendje dat al vanaf zijn 16e of 17e op zichzelf woonde (bij een hospita). Prima verantwoordelijke jongen die van zijn vader alimentatie kreeg en voor het overige zelf werkte.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-01-2015 om 17:52

Barvaux

De twee vingers in de neus komen niet van mij toch? Nee, maar zeg nu eerlijk. Je kunt wel eens wat, hoe zal ik het zeggen, bout reageren waardoor ik me kan voorstellen dat dat iemand in het verkeerde keelsgat schiet. Maar laten we daar niet in blijven hangen. Ik gaf je gelijk tenslotte.

polletje piekhaar

polletje piekhaar

01-02-2015 om 19:58

raadsel opgelost

De jongen is dus geen 17, maar 22!! Ik had er al zo'n raar gevoel over maar nu zitten de puzzelstukjes in elkaar...

Kaaskopje

Kaaskopje

01-02-2015 om 20:10

Maar nu?

Wat vind je er van nu je de echte leeftijd weet? Hoe is die 17 jaar in de wereld gekomen?

polletje piekhaar

polletje piekhaar

01-02-2015 om 22:17

nou ja wat vind ik

Het leeftijdsverschil is groot. Maar ik merk dat ik er eigenlijk niet zo'n moeite mee heb omdat de jongen erg vriendelijk is en wars is van alcohol, sigaretten en uitgaansgelegenheden. En duidelijk helemaal weg van mijn zoon.
Hij ziet er ook niet echt uit voor 22....ook niet voor 17, maar ja. Hij heeft zachte trekken, is wat aan deEzware kant, type babyface.(al vind ik dat een onvriendelijke uitdrukking) Hij vertelde zelf dat hij van mensen om zich heen terugkrijgt dat hij jonger overkomt, ook in gedrag.

Zij hebben elkaar ontmoet via een site en hij had niet in de gaten dat er een foute leeftijd stond ingevuld. Dus mijn zoon weet dit ook pas sinds enkele dagen. Ze hadden ertegen op gezien het te vertellen. Mijn zoon was bang dat we hem dan een pedo zouden vinden en ze niet meer om mogen gaan met elkaar. Dus zijn vriend heeft hem eigenlijk overgehaald het toch te vertellen. Hij nam ook zelf het initiatief hiertoe. Heel verstandig want als hij dit niet gedaan had zou ik me echt in de maling genomen voelen.

Barvaux

Barvaux

01-02-2015 om 23:47

jaja

Hij had niet in de gaten dat... kom op, geloof je dat?

Kaaskopje

Kaaskopje

02-02-2015 om 10:58

Wat moet je daar nu mee?

Ik ben met Barvaux eens dat het wel een beetje apart is dat hij dat niet doorhad, maar goed... als het er verder goed uit ziet, als je hem vertrouwt, is het verder aan je zoon denk ik.
Ik heb in het verleden ook een verkering gehad (wel op latere leeftijd dan je zoon) die zijn leeftijd naar beneden had getrokken omdat hij bang was dat ik hem te oud zou vinden. Ik vond het een domme actie, maar heb hem toen niet aan de kant gezet. Uiteindelijk wel dus, maar niet vanwege zijn leeftijd. Dat ging toen om 24 jaar (ik) en hij 33 jaar. Hij zei eerst 28.

Kijken jullie wel eens naar Catfish?

polletje piekhaar

polletje piekhaar

02-02-2015 om 11:14

kaaskopje

In pubers loopt nu een draadje hierover dus ik wil hier niet meer reageren. Het draadje heet voorbarig?
De openingsposte is misschien wat verwarrend maar als je het even doorleest snap je dat wel. Wil je daar even verder lezen?
Ik ben benieuwd wat je met cattfisf bedoeld en waarom je dat hier zegt, maar ik zal er even op Google.

Fiorucci

Fiorucci

05-02-2015 om 12:47

Uitkering...

Een uitkering is tegenwoordig bepaald niet vanzelfsprekend voor jongeren die nog niet voldoen aan een startkwalificatie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.