Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

thuiszitter

thuiszitter

19-11-2016 om 09:59

Is er sprake van dwaling

Ben al enige tijd gescheiden, inmiddels het huis verkocht, heb een partner gevonden en sameneen appartement gekocht, en nu onlangs heb ik een financieel expertise in de arm genomen die het convenant heeft doorgespit.

Hij benoemde dat een erfenis die ondanks dat dit privévermogen aan de zijde van de vrouw een omvang heeft van € ....... Dit privévermogen heeft de vrouw nog niet tot zich genomen en zal uit de gemeenschap aan de vrouw worden toegedeeld uit de verkoopopbrengst van de echtelijke woning. Dit artikel is een vaststellingsovereenkomst.

Het geld is indertijd wel op een gezamenlijke rekening beland, en volgens de expert zou het dan niet meer mogelijk dat de tegenpartij dit geld kan opeisen, wat destijds wel gesuggereerd was en daarom van dwaling sprak omdat mijn advocaat me hier destijds niet op wees , en hier mogelijk door opnieuw dit ter discussie te stellen via de rechter en mogelijk dit ongedaan kan worden gemaakt.

Iemand enige expertise in huis die hier iets meer over kan zeggen?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

19-11-2016 om 10:23

Een kleine overweging...

Zit je erg te springen om haar erfenis of gaat het om "ik heb er gewoon recht op"?

Je hebt een appartement, je hebt een nieuwe partner. Ik zou zeggen: neem je verlies en ga door met je leven. Al begrijp ik heel goed dat het zuur is en dat het niet fijn voelt dat je misschien slachtoffer bent van een dwaling.

Maar zit jij (en je nieuwe relatie) eigenlijk wel te wachten op wéér een hoofdstuk in de scheiding?

Dorien

Dorien

19-11-2016 om 10:29

als het van de vrouw is....

Als het prive vermogen toebehoort aan de vrouw, dan lijkt mij dat dit gewoon aan de vrouw blijft toebehoren. Ook al heeft dit bedrag op de gezamelijke rekening gestaan.
Zou jij dit dan willen? Geld van je ex-vrouw opeisen wat eigenlijk niet van jou is? Tenzij er iets niet klopt en je met je ex had afgesproken dat jullie het zouden delen o.i.d.

Ex en ik waren getrouwd onder huwelijkse voorwaarden (een soort algemene versie waarvan we niet exact toendertijd alles van hadden doorgespit, ooit gedaan voor een eventuele eigen zaak van man die er nooit gekomen is) er stond blijkbaar wel in dat erfenissen toebehoorden aan de erfgenamen en niet hoefden worden gedeeld met 'de koude kant'
Wij kregen tijdens ons huwelijk een erfenis van de vader van mijn ex. Dit bedrag stond op een gezamenlijke rekening en hebben dit altijd als 'ons spaargeld' beschouwd naderhand. Er werd geld bijgestort/afgehaald enz.
Bij scheiding is dit toen wel even een punt geweest maar ex mocht het geld houden, de erfenis. Na wel wat gesteggel en gepraat heen en weer realiseerde hij zich ook wel dat het niet eerlijk was. Wij hadden in ons huwelijk altijd alles gedeeld en dit zou nu dan ineens niet zo zijn (maar ik had geen poot om op te staan trouwens, ook al stond het geld op de gezamenlijke rekening al die tijd)
Wij hebben het dus netjes gedeeld nadat ik kon overleggen dat ik al 10 jaar de gehele winst van mijn zaak samen met hem had gedeeld...ik zou anders gewoon met lege handen achter blijven.

Annoo

Annoo

19-11-2016 om 11:18

wat ik niet snap

Is dat je zo om het hand zat financieel gezien met een grotendeels uitkering als ik het me goed herinner en dan toch een appartement kunt kopen. Tenzij je nieuwe partner daar de verstrekker in is. Het gaat me niets aan, daar zeg ik het ook niet om. Ik zeg het meer om: je hebt die ellende al een keer gehad, ik hoop dat je de zaken financieel dichtgetimmerd hebt met de lessen uit je vorige relatie zodat je geen gezeur krijgt als deze relatie zou stranden.
Zeker omdat deze relatie heel erg snel kwam nadat je het huis verlaten had.

Wij waren in gemeenschap van goederen getrouwd, ik kreeg de helft van de erfenis van zijn ouders. Een deel was aan de kinderen gegeven en in huis gestoken, de rest werd tussen hem en mij verdeeld. Daar had hij moeite mee, want ik zou nog erven van mijn ouders en hij zou daar nooit in kunnen delen. Heb hem gezegd dat dat nu eenmaal wettelijk zo geregeld zou is, dat ik er geen ruzie om zou maken, maar dat hij moest nadenken om welke reden ik de scheiding had aangevraagd. Dat als die reden er niet was geweest, wij nog steeds getrouwd waren. Daarna heeft hij toegezegd dat ik de helft kreeg, mits ik er dan de inboedel van zou kopen. Nouja als dat hem dan nog een beetje valse schijn aan invloed had, dan op die manier. As if.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

19-11-2016 om 11:56

Afsluiten

Het lijkt me niet bevorderlijk voor je huidige relatie als je nog steeds verbeten vecht om het onrecht dat je is aangedaan gecompenseerd te krijgen. Klaar is klaar, en wees blij dat je van die (h)ex af bent.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.