Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Dotta

Dotta

26-03-2014 om 14:26

Is dit legaal?

Een beetje laat ben ik erachter gekomen dat het pensioenfonds van mijn vader geen rekening heeft gehouden met de pensioenverevening na de scheiding van hem en mijn moeder. Hij krijgt inmiddels al ruim een jaar pensioen en mijn moeder had dus ook een deel moeten krijgen. Zij zit in de bijstand, dus het is mij helemaal ontschoten dat dat vanaf mijn vaders pensioenleeftijd anders moest.
Nu is het zo dat het pensioen ook nog met terugwerkende kracht verdeeld kan worden, maar dit gaat mijn vader een hoop geld kosten en mijn moeder vooralsnog niets opleveren (want in de bijstand). Ik overweeg dus om met ze te bespreken dat mijn vader maar op eigen initiatief vanaf mijn moeders 65e maandelijks een deel kan overmaken. En dit dus buiten het pensioenfonds om. Bijkomend voordeel is dat als mijn moeder eerder zou overlijden, we niet met de siutatie zitten dat mijn vader honderden euro's minder per maand heeft terwijl mijn moeder er al niet meer is. Als hij eerder overlijdt, krijgt mijn moeder wel overlijdenspensioen (dat is wel goed gegaan).
Zou dat wettelijk mogen?
(Ik ben me ervan bewust dat we dan soort van de belastingbetaler ervoor laten opdraaien omdat mijn moeder nu meer bijstand krijgt).

Tijgeroog

Tijgeroog

26-03-2014 om 14:38

Nou nee

Het lijkt me dat je moeder dat geld dan alsnog aan de bijstand moet opgeven, en dat ze dan qua bijstand gekort zal worden. Anders is het fraude.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-03-2014 om 15:02

Hoe zit dit belastingtechnisch?

Want in principe is er dan sprake van een schenking.

Als je moeder 65 is stopt haar bijstand, toch? En dan zijn ze, uitgezonderd de belastingdienst, aan niemand meer iets verschuldigd.
Voor nu zou ik het gewoon even vergeten....

Gaat je vader akkoord met de voorgestelde constructie?

amk

amk

26-03-2014 om 15:03

nee dit is niet legaal

je vader heeft nu een betaal plicht tov je moeder en kan deze van zijn inkomen aftrekken bij de belasting aangifte. Je moeder moet deze inkomsten aangeven bij de sociale dienst en bij haar belasting aangifte. Je moeder gaat het netto niets opleveren, behalve zodra ze met pensioen gaat want dan komt het bovenop haar aow.

Dotta

Dotta

26-03-2014 om 15:16

Nee, geen aftrek

Ze zijn al 15 jaar gescheiden dus de alimentatie is al een paar jaar gestopt. Als we nu niets zouden doen ligt er niemand wakker van. Het is misschien wel vreemd dat de sociale dienst niet heeft geïnformeerd naar mogelijk partnerpensioen?

amk

amk

26-03-2014 om 19:41

vernieuwde aanspraak

in dit geval is het een vernieuwde aanspraak omdat zij recht heeft op een deel van het pensioen. En daarmee valt het dan weer onder de allimentatie regeling.
Dit komt voort uit de blijvende zorgplicht die doorgaat letterlijk tot de dood je scheidt of tot je volgende huwelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.