Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Paars

Paars

10-10-2017 om 18:40

IOAW bekend? Uitkering voor oudere werkelozen

Mijn ex had een WW-uitkering die na ca 3 jaar is gestopt.
Hij dacht richting de bijstand te moeten maar er blijkt ook een uitkering te zijn voor mensen die werkeloos zijn en wat ouder zijn.
Dat is de IOW en de IOAW. De IOW is tot 2020 voor werknemers die op of na hun 60e verjaardag werkloos zijn geworden. De IOAW is voor werknemers die geboren zijn voor 1965.

Dit was een hele opluchting. Hij hoeft niet naar de bijstand maar kan over op de IOAW. De sollicitatieverplichtingen blijven maar verder is deze regeling iets prettiger dan de bijstand. Je kunt bijvoorbeeld terugvallen op de uitkering als voor jezelf werken onvoldoende oplevert. En dat past bij mijn ex want hij probeert met redelijk succes als zzp-er werk te vinden. Maar zeker is dat niet.
Financieel maakt het volgens mij geen verschil met de bijstand. Wel telt eigen vermogen en alimentatie niet mee.

Toen zijn WW stopte, was hem niets bekend over deze regeling. Het UWV informeert hier niet actief over, terwijl ze wel een brief sturen dat de WW gaat stoppen. Qua leeftijd kwam hij in aanmerking voor de IOAW. Dat hadden zij ook kunnen zien.
Gelukkig heeft iemand hem gewezen op deze regeling. En dat doe ik nu ook aan een breder publiek.

geen overbodige luxe

Zelfs medewerkers van de gemeentelijke sociale diensten weten het niet eens altijd, terwijl dat toch wel zou moeten. Ik ken iemand die zich meldde voor bijstand en er ten onrechte niet op gewezen werd dat hij in aanmerking kwam voor IOAW. Kwam uiteindelijk toch goed, maar het gaf een hoop gedoe. In Amsterdam nota bene, waar een grote sociale dienst zit en je zou verwachten dat mensen alles wel een keer hebben zien langskomen en dus op de hoogte zijn van de relevante regels.

Het grote voordeel van de IOAW-uitkering boven de bijstand is dat er geen vermogenstoets geldt, en ook bepaalde inkomsten worden meen ik vrijgelaten.

Er is ook zoiets voor stoppende oudere zelfstandigen, de IOAZ. En ik las zonet dat er ook nog een tijdelijke regeling IOW is.

Kortom: wie boven de 50 is, gewerkt heeft, en de bijstand ziet naderen, doet er goed aan eens te kijken of hij/zij niet voor een andere regeling in aanmerking komt die iets gunstiger voorwaarden heeft.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

17-10-2017 om 00:41

Ja wist ik

Ik ben er al vrij lang van op de hoogte. Ik hoop uiteraard dat ik er nooit gebruik van hoef te maken, maar ik sluit het niet uit. Tegen dat ik daarin zou kúnnen komen, ben ik bijna of helemaal 59.

Kaaskopje

Maar jouw partner heeft toch een IVA-uitkering? Als jouw inkomen wegvalt en zijn inkomen minder is dan het sociaal minimum, dan komt in eerste instantie de toeslag op zijn uitkering in beeld (Toeslagenwet). Tenzij zijn loon vroeger onder de bijstandsnorm voor een gezin lag, want een UWV-uitkering met toeslag samen kan niet hoger zijn dan het salaris vroeger was.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

18-10-2017 om 00:38

Temet

Oh is dat zo? Ik dacht dat via mij een aanvulling tot bijstandsniveau aangevraagd kon worden. Maar dat gebeurt dus aan zijn kant, begrijp ik dat goed. Het loon van man lag niet zo veel hoger dan het bijstandsbedrag voor gehuwden (of daaraan gelijk gesteld).

(Even kort tussendoor: over een paar weken, of eerder weet ik of ik meer of minder dan 65 procent arbeidsgeschikt wordt bevonden. Spannend dus weer.)

Kaaskopje

Ja, dat is zo. En de uitkering ogv de Toeslagenwet is veel makkelijker aan te vragen dan bijstand en verwante uitkeringen. Als het loon van je man boven de bijstandsnorm lag zou je de sociale dienst niet meer nodig moeten hebben.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2017 om 10:41

Temet

Nodig misschien wel, maar je hebt dan gewoon geen andere rechten. Nu we toch bezig zijn, heb ik als partner dan wel dezelfde plichten als wanneer ik zelf een bijstandsuitkering zou hebben? Sollicitatieplicht dus?

Zijn loon lag er 100 euro boven, dus nu met IVA eronder.

Het is allemaal nog hypothetisch, maar goed, beter goed op de hoogte dan niet

Kaaskopje

Volgens mij heb jij geen sollicitatieplicht als je partner een IVA + toeslag heeft. Meer informatie vind je via deze link:

https://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/toeslag-van-uwv/index.aspx

Als je man recht heeft op een toeslag zal er in eerste instantie ook geen bijstand oid worden toegekend, omdat die toeslag van het UWV dan een "voorliggende voorziening" is.

Alleen als de IVA + toeslag nog steeds onder de bijstandsnorm uitkomt, komt de gemeente mogelijk in beeld. Maar dat zou in jouw geval in principe niet moeten gebeuren.

Groeten,

Temet

terzijde

Die Toeslagenwet is ook niet zo heel erg goed bekend, en ik grap wel eens dat ik in mijn werkzame leven meer mensen heb geholpen door ze te wijzen op het bestaan van de TW dan met mijn hele juridische trukendoos...

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2017 om 12:00

Temet

Dan weet ik wat mij te doen staat: alles-over-het-uwv-adviesbureau beginnen met jou als vraagbaak Dank je wel, weer wat wijzer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.