Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vesper Lynd

Vesper Lynd

18-05-2016 om 21:06

Internet bankieren (en 18e verjaardag)

De laatste tijd laat ik dochter (op een haar na 17) vooral zelf haar betalingen regelen. Ze is nogal van de gemakkelijke dus vond het altijd wel prettig als ik voor haar bankierde. We hebben nog even, maar volgens mij heb ik vanaf haar 18e verjaardag van het ene op het andere moment geen toegang meer tot haar gegevens en rekeningen. Klopt dat? (Ik denk van wel, zij denkt van niet, vandaar de vraag).
Hoe gaat dat bij jullie? Hoe oud beginnen de kinderen met alles zelf te regelen?

Marjoleine64

Marjoleine64

18-05-2016 om 21:15

Jij hebt gelijk

Zodra je dochter 18 is heb jij geen toegang meer tot haar gegevens. Tenzij zij jou een machtiging geeft natuurlijk. De RABO heeft ons daar keurig op gewezen, en zoon heeft mij (niet zijn vader) gemachtigd. Onze jongste zoon is 16 en regelt ook al zeker een jaar al zijn bankzaken zelf. Hij heeft zelfs voor een schoolproject het sponsorgeld beheerd (ca. 4000 Euro), via een door hemzelf geopende internet spaarrekening en zijn eigen bankrekening. Helaas konden sommige bestellingen in Amerika alleen met creditcard betaald worden dus dat moest mijn man dan toch even regelen. En wij moesten ook mee tekenen voor het openen van die extra rekening.

En let op: er verandert nog veel meer als ze 18 wordt. Ze moet zorgtoeslag aanvragen (en een eigen zorgverzekering), scholierenbijdrage aanvragen (tenzij ze al studietoelage heeft natuurlijk). Maar misschien weet je dit al lang.

Samen

We doen het hier samen. Dochter inderdaad al voor haar 18e verjaardag een internetaccount aangevraagd. We gaan samen de beurs aanvragen en het daarvoor handige Digi-D. Had eigenlijk al gekund, maar ze krijgt toch pas beurs vanaf 1 oktober vanwege de kinderbijslag die nog even geldt nadat ze 18 geworden is.
Zoon doet nu de meeste betalingen en regelingen zelf maar we gaan nu samen voor hem ook een Digi-D aanvragen. Hij heeft al langer een internetaccount waarmee hij zijn zorgtoeslag en een weekendabonnement met korting voor de trein naar mij overmaakt (die heeft hij via mijn kortingskaart met korting gekregen en kan daardoor niet overgezet zonder dat hij de korting verliest)
Ik heb daarvoor geen eigen gegevens nodig.
Zoon heeft een paar planken met mapjes voor zijn zakelijke gegevens. Voor dochter gaan we dit weekend een paar plankjes ontruimen met middelbare schoolspul dat niet meer nodig is.

Mikke

Mikke

18-05-2016 om 21:33

Gekoppeld

Zoon hier (16) regelt z'n bankzaken zelf. We zitten bij een bank waarmee je rekeningen makkelijk aan elkaar kunt koppelen, dus ik kan altijd zien wat er met z'n geld gebeurt en volgens mij kan ik ook betalingen voor hem verrichten. We hebben het wel zo ingesteld dat hij mijn rekening niet kan inzien en ook niet kan beheren.

Als hij straks 18 wordt zal er vanuit de bank niks veranderen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-05-2016 om 21:36

niets veranderd

Ik zit bij ING, en zoon ook. Sinds een paar jaar is zijn rekening ook aan mijn account gekoppeld. Toen hij 18 werd is daar niets aan veranderd. Ik vind dat ook wel logisch. Zoon heeft mij ooit gemachtigd, dus hoeft dat niet opnieuw te doen.
Of zit je bij een bank waar ouders automatisch toegang hebben tot het account van hun kinderen? Dan werkt het wellicht anders. Is er niets over te vinden op de website van de bank?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

18-05-2016 om 21:42

Automatisch

De rekening is al een paar jaar oud, dus ik heb ook zelf moeten 'aan zetten' dat dochter met haar eigen gegevens kon inloggen en handelingen verrichten. Voor kinderen onder de 18 ben je als ouder sowieso altijd gemachtigd, en minderjarigen kunnen zelfs niet iemand machtigen omdat ze daartoe niet bevoegd zijn.

Jo

Jo

18-05-2016 om 22:23

in ons geval

Toen mijn zoon 18 werd hij uitgenodigd voor een gesprek bij de RABO. Tijdens zo'n gesprek wordt aangegeven dat je tot een X bedrag in het rood mag staan. Op advies van mij heeft hij hier voor bedankt.

Ik zit zelf bij dezelfde bank en kon bij de rekeningen van mijn kinderen. ik verwachte dat dit zou veranderen na zijn 18e verjaardag. Maar door een fout heeft er geen verandering plaats gevonden en heb ik tot op heden (hij is inmiddels 23) nog toegang tot zijn rekeningen. Uiteraard is hij hier van op de hoogte.

Mijn dochter heeft tijdens zo'n zelfde gesprek aan gegeven dat zij wilde dat ik nog toegang zou houden op haar rekeningen. Hiervoor moesten wij samen naar de bank komen. Dit is nooit gebeurd. Wel heb ik toegang tot haar rekeningen.

En hoewel zij beiden hun financiën beheren heb ik bij mijn dochter (na meerdere waarschuwingen) 2x in moeten grijpen wegens grote uitgaven. Klinkt misschien raar, maar haar spaargeld staat nu al maanden op rekening van haar broer. Haar vaste uitgaven gaan van de gewone rekening. Maar als ze geld te kort komt voor rijles dan maakt broer dit aan haar over. Het werkt en niemand klaagt.

bieb63

bieb63

18-05-2016 om 23:36

Oh....

Onze dochter heeft vanaf haar 16e ofzo een eigen ING rekening. Zakgeld, kleedgeld (wat ze daar zelf heeft onder verdeeld in verschillende mapjes ofoiets) en sinds een tijdje ook haar bijbaan geld. Of ik daar officieel ook toegang tot heb? Zal. Geen idee. Nooit gedaan en ook niet nodig. Of ze nu hun geld in een potje op hun kamer hebben of op een bank(betaal)rekening... Wat is het verschil? Op is op. En rood mogen en kunnen ze niet sraan.

nimbo

nimbo

19-05-2016 om 11:40

mijn zoon

van 17, bijna 18 heeft een jongerenrekening. Ik kan hierop internetbankieren via mijn eigen account. Op het moment dat hij 18 wordt, wordt dit overgezet op een studentenrekening en de aanhangende spaarrekening wordt daar in meegenomen.
Ik ben ervan uitgegaan dat ik vanaf dat moment geen toegang heb tot internetbankieren opzijn rekening.

Moni

Moni

19-05-2016 om 11:57

ING geen wijzigingen

Oudste heeft rekening bij de ING. Alle machtigingen zijn hetzelfde gebleven na haar 18e verjaardag.
Dat vindt ze ook prima.
Maar blijkbaar moet je bij de ING zelf actie ondernemen.
Er staat me iets bij van een brief vlak voordat ze 18 zou worden met informatie over wat er verandert (of kan veranderen).

We kregen deze week een brief over de rekening van jongste. ING heeft ingesteld dat jongeren vanaf 16 jaar een app op hun mobiel mogen om te kunnen betalen. Dat was eerst vanaf 18 jaar.
Ouders kunnen aangeven dat ze dit niet willen. Maar de 16-jarige kan dat weer wijzigen.

Elfje65

Elfje65

19-05-2016 om 19:11

ABN AMRO

Daar heb je meteen geen inzage meee in zijn rekening tenzij hij een machtiging afgeeft. Logisch en ook niet nodig wat mij betreft.

Jo

Jo

19-05-2016 om 19:46

Ieder kent zijn kind het best

Voor mijn oudste heb ik ook geen noodzaak gezien om inzage te hebben in zijn financiële zaken. Maar door een foutje, had ik die inzage nog wel.

Mijn dochter daarentegen weet ook dondersgoed dat zij op tijd haar rekeningen moet betalen en doet dat ook wel. Het betreft ook niet de studentenrekening, maar wel de vrije beschikking over haar spaarrekening. En ja, dat madame minstens 60 paar schoenen heeft aangeschaft de afgelopen 2 jaar is prima, maar van haar spaargeld blijft ze af.

Voor de ouders die hun kinderen blindelings vertrouwen op financieel gebied is geen inzage hebben dan ook geen probleem. Maar voor andere ouders die het risico van een lege spaarrekening niet willen nemen is inzage een hele goede optie.

Ik denk maar zo: zelfs al heb je die inzage mogelijkheid wel, je hoeft er niet naar te kijken.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

19-05-2016 om 19:50

Startscherm

Bij mij staan alle rekeningen in het startscherm (ABN AMRO). Ik weet dus iedere keer als ik inlog hoe alle rekeningen erbij staan. Oudste ziet in haar overzicht (uiteraard) alleen haar eigen rekeningen. Van de spaarrekening moet ze afblijven. Haar vader had het liefst gezien dat ze ook het saldo niet wist, maar dat kregen we niet geregeld. De kans dat ze het gaat verbrassen is 0 omdat ze niet zal riskeren dat haar vader boos wordt.

Elfje65

Elfje65

20-05-2016 om 09:05

Is ook zo. Daarom zei ik ook: wat mij betreft is het niet nodig. Maar als je denkt dat ze hun rekeningen niet betalen, zou ik het ook doen. Jongste van 18 heeft eigenlijk geen kosten, maar ook geen geld dus dat scheelt. Oudste 21, student met bijbaan heeft een spaarpot waar menig volwassene jaloers op zou zijn. En ik ga ervan uit dat dat goed gaat. Veel automatische incasso's want hij leest wel zijm mails slecht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.