Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Louise

Louise

08-01-2014 om 10:09

Integriteitsdilemma

Stel je werkt in een functie waarbij je omgaat met vertrouwelijke informatie over bedrijven, en je hoort over een bedrijf dat op het punt staat om failliet te gaan. Dit is informatie die alleen nog hoog in de organisatie bekend is. Je beste vriend, of je vader, werkt bij dit bedrijf en hij staat op het punt om een langlopende financiële verplichting aan te gaan (wat hij waarschijnlijk niet zou doen als hij wist dat hij zijn baan kwijt zou raken).
Wat zou je doen?
Ik zit in deze situatie en heb tot nu toe nog niets gezegd tegen mijn bekende. Als ik het wel zou zeggen en mijn werkgever komt erachter word ik ontslagen, maar het ligt me wel zwaar op de maag.

toch

niets zeggen, lijkt mij. Als je een andere baan had, of bij een ander bedrijf, kon je hem ook niet helpen. Nee, integriteit heeft bij mij wel een hoog 'belangrijkgehalte'. Wel heel moeilijk, hoor!

amk

amk

08-01-2014 om 10:35

integriteit is heel belangrijk

Ik zou daarom met dit dilemma naar mijn manager gaan en het bespreken. Wellicht krijg je toestemming om het deze ene persoon onder het tekenen van een geheimhoudingsverklaring wel te vertellen.

Knurf

Knurf

08-01-2014 om 10:58

doorstart

mogelijk gaat het failliete bedrijf in afgeslankte vorm door, en heeft die goede bekende na het faillissement gewoon nog werk. Bovendien weet iedereen toch (nu vijf jaar na het begin van de crisis) dat er altijd een kans bestaat dat een bedrijf failliet gaat of dat je ontslagen wordt in een reorganisatie? Je mag aannemen dat die bekende daar in deze tijd en economie rekening mee houdt (in zijn achterhoofd).

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-01-2014 om 11:01

Nou

Als het om mijn vader zou gaan denk ik dat ik het wel zou zeggen. Ook al hoort het niet, ik zou het erg vinden als mijn vader in de problemen zou komen en ik had dit kunnen voorkomen.
Als de persoon verder van mij af zou staan zou ik het niet zeggen. Integriteit is nl. wel belangrijk.

Angela67

Angela67

08-01-2014 om 11:07

maar wat kan diegene doen?

stel je vertelt het, wat kan diegene dan doen? ja een andere baan zoeken, maar ik denk dat het misschien niet zo lang duurt voordat het nieuws officieel bekend wordt dus heeft die persoon er veel aan? En daarbij: als je het vertelt weet je nooit zeker of hij/zij het niet alsnog ook doorvertelt en dan ben jij wellicht degene die problemen krijgt. Dus: weinig winst voor degene die het betreft en (te groot) risico voor mijzelf, zou ik denken als ik jou was.
gr Angela
ps: overigens begrijp ik heel goed dat het relationeel gezien moeilijk is!!

Louise

Louise

08-01-2014 om 12:01

Dank

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik het inderdaad stil houd en mijn bekende (gelukkig niet mijn vader) alleen algemene goede raad geef. Het is ook geen dossier waar ik zelf aan werk, ik ving het bij toeval op via een collega. Hopelijk komt er snel uitsluitsel of lukt er een doorstart. Bespreken met mijn manager of onze vertrouwenspersoon zou een optie zijn, maar er wordt nooit toestemming gegeven om informatie wel te delen.

amk

amk

08-01-2014 om 16:37

Louise

niet te snel in nooit denken, het is bij ons wel gebeurt. Je weet het pas als je het bespreekt.

Zoals Tinus zou zeggen: assumption is the mother of all fuck-ups

guera

guera

08-01-2014 om 17:00

angela67

Diegene zou de finac verplichting wellicht niet aangaan als ie wist dat ie misschien baan kwijtraakt. Sja ik weet niet watvoor bedrijf of functie je werkt dus of die betreffende geheimhouding of integriteit echt van groot belang is. Ik heb altijd beetje moeite met niet relevante geheimhouding maar dat weet ik natuurlijk niet. Ik zou het wrl zeggen als het iemand was die dichrbij staat. Integriteit en betrouwbaarheid richting familie en vrienden is ook belangrijk. Jij wist het de ander komt in de problemen en jii zegt: sorry? Kan je er geen punt aan draaien zodat ze er op je werk niet achter komen? Draai het es om. Zou jij het ok vinden als het jou overkwam?

Het is mij overkomen

Heb alle ins en outs besproken met mijn toenmalige "inkomstenbron", waarvan ik dacht dat ik gebeiteld zat.
Heb de investering gedaan.
3 weken daarna werd de werkovereenkomst opgezegd.
Dit was nog directer dan wat jij vertelt, maar het komt zeer hard aan.
Met name door de verminderde inkomsten en daarnaast de extra financiële verplichting tot aflossing.

Angela67

Angela67

08-01-2014 om 17:10

guera

ik had erover heen gelezen dat diegene een langlopende verplichting aan zou gaan. Ik ging uit van ontslag en het zoeken naar een nieuwe baan. Dit maakt de zaak voor mij in die zin anders dat ik zelf wel naar mijn manager/vertrouwenspersoon zou stappen om het te overleggen.

Feit blijft echter dat als ik het zou vertellen aan die persoon, ik nooit zeker zou of het zich tegen me zou keren. Degene die ik wil helpen, die wil graag ook weer anderen helpen (collega's bijvoorbeeld) en ja, hoe hou je dat tegen?
Stel je voor dat het te maken heeft met een beursgenoteerd bedrijf en jij hebt je mond voorbij gepraat (hoe goed je het ook bedoelt voor degene die je wilt helpen). De consequenties voor jezelf zouden wel eens heel veel erger kunnen zijn dan voor degene die een hypotheek heeft afgesloten en daarom als een speer een nieuwe baan moet vinden. Het is dus niet zo zwart wit als je denkt en nee, ik zou ook niet willen dat mijn beste vriendin haar baan in de waagschaal stelt voor mij, juist om deze risico's. Ik ben erg voor zakelijke geheimhouding en scheiding van werk/privé.

gr Angela

Rafelkap

Rafelkap

08-01-2014 om 17:38

advies

Oe Louise wat een dilemma! Het gaat wel om je beste vriend of vader, dat is toch een band die wat belangrijker is dan wat voor werkgever ook, die jou er sowieso nog kan uitwerken om wat voor reden dan ook. Ik zou niet om bang te zijn voor mijn eigen hachje willen toezien hoe iemand waarvan ik houd zich in de financiele problemen werkt, terwijl ik dat had kunnen voorkomen.
Ik ben denk ik niet geschikt voor bepaalde baantjes

Je zou kunnen adviseren een x periode te wachten met grote financiele verplichtingen en erbij vermelden dat dit advies consequenties kan hebben voor jouw baan?

Je zou willen dat diegene gelooft in horoscopen en jij de tekst kon veranderen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-01-2014 om 17:45

Ik ook Angela

En bovendien komt een faillissement zelden onverwacht.

Ik zou niks zeggen, hooguit vragen of men zeker is van de stabiliteit van de inkomsten. Dan mag iemand zelf het rekensommetje maken....
Zou ook nog kunnen dat iemand de gok bewust neemt. Wij hebben onze hypotheek opnieuw afgesloten op het moment dat het bedrijf van de werkgever soort van op omvallen stond. Daar zat voor ons overigens geen financieel nadeel aan, juist lagere maandlasten. Maar zo'n werkgeversverklaring wordt natuurlijk niet voor niets opgevraagd door een hypotheekverstrekker.

Bedrijf heeft daarna overigens nog anderhalf jaar doorgemodderd voordat de stekker er echt uitging.

Louise

Louise

08-01-2014 om 18:17

Eigenlijk kan het niet

De organisatie waar ik werk heeft vertrouwelijkheid hoog in het vaandel en lekken zijn voorpaginanieuws. Het zou zelfs kunnen dat een bedrijf in financiële nood mijn werkgever aansprakelijk stelt als na lekken bijv. klanten uitblijven of opzeggen. Ik maak me nu eigenlijk al zorgen dat er iets lekt omdat ik tegen mijn collega heb gezegd dat een bekende van mij daar werkt.

Druif

Druif

08-01-2014 om 19:58

poe

Moeilijk.

Ik zou geloof ik helemaal niets zeggen over het bedrijf.
De ellende die jij krijgt van het breken van de geheimhouding, kan enorm zijn. Ik vind Angela haar waarschuwing heel sterk. Grote kans dat je jezelf er enorm mee beschadigd.

Ik zou het met mijn manager gaan bespreken. Misschien kan die een manier bedenken waarop je degene kan beschermen? Jouw manager weet van de geheimhouding en zal het waarderen dat je je daar bewust van bent? Je zal toch niet de eerste werknemer zijn met een dergelijk dilemma?

En verder zou ik geloof ik het niet kunnen nalaten om in het algemeen regelmatig rond te bazuinen dat grote financiele investeringen in deze tijd niet handig zijn.

Zoals een vriend laatst zei: 'Dit zijn rare tijden, we zitten hier nu met zijn vieren bij elkaar, met allemaal een baan. Voor hetzelfde geld zijn we over een jaar allemaal ontslagen. Niemand heeft baanzekerheid op het moment. De gekste bedrijven vallen om.'

Dat soort opmerkingen kunnen toch wel?

ook zoiets...

Ik heb jarenlang bij een advocatenkantoor gewerkt waar geheimhouding uiteraard ook hoog op de prioriteitenlijst stond. Wij hadden toen een cliënt die ervan werd verdacht dat hij zijn vrouw, die bij rijke mensen als schoonmaakster werkte, onder dwang de sleutels en alarmcodes van die mensen afhandig maakte. Er waren meerdere huizen leeggeroofd. Hij was wel zo slim dat de mensen waar zijn vrouw werkte elkaar niet kenden, dus veel huizen in verschillende plaatsen. Een vriendin van mij (toevallig een financieel zeer succesvolle, met dito man), stond op het punt haar aan te nemen als hulp in de huishouding. Zij heeft zelf voor haar werk ook geheimhoudingsplicht. Ik vond het super lastig, maar heb haar uiteindelijk doordringend aangekeken en gezegd: 'doe het niet!!!!'. Verder helemaal niks. Dat was voor haar gelukkig genoeg om de boel met een smoes af te blazen. De cliënt is daarna veroordeeld. Ik heb haar de krantenpagina gegeven waarop het bericht stond en we hebben het er nooit meer over gehad.
Ik weet niet of jouw kennis/familielid zo'n hint zou oppakken? Ik ben nog altijd blij dat ik mijn vriendin kon waarschuwen zonder echt uit de school te klappen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-01-2014 om 11:43

Dit is anders

Bij de schoonmaakhulp kon de vriendin van Stoepkrijt het plaatje zelf wel verder invullen.

Bij het familielid van TO zou zo'n opmerking alleen maar meer vragen oproepen. Ik vind het dan heel is cru als je dan verder niks kunt zeggen. Als je dat zegt zou je ook moeten kunnen zeggen wat het er speelt, om met zo'n informatie een tipje van de sluier op te lichten en dan niks meer te zeggen vind ik, nou ja, nogal laten we zeggen niet handig. Het verliezen van je baan grijpt wel wat dieper in op iemands leven dat het mislopen van een poetshulp.

Rafelkap

Rafelkap

12-01-2014 om 11:47

Ginny

Nou, het mislopen van een poetshulp is niet erg. Maar wel als ze je huis leeghaalt.
Louise, volgens mij moet je sowieso uitkijken naar een andere werkgever, je voelt je er niet zo op je plek lees ik.

Louise

Louise

12-01-2014 om 12:07

Gelukkig

Via de media hoorde ik dat het personeel inmiddels is geïnformeerd. Het lijkt erop dat de banen behouden worden al dan niet met loonmaatregelen. Ik hoef me gelukkig niet meer bezwaard te voelen.
Rafelkap, dit is de eerste keer dat ik dit meemaak. Natuurlijk hoor ik wel vaker over faillissementen en soms weet ik meer dan het personeel van die bedrijven, maar als ik die mensen niet ken is het toch een zakelijke kwestie. Heel rot voor die mensen, waar ik ook echt mee meeleef, maar niet iets wat ik mee naar huis neem.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-01-2014 om 13:03

Weet ik Rafelkap

Maar wat ik bedoel is dat als het over een poetshulp gaat, mensen eerder geneigd zijn om het erbij te laten dan als iemand gaat hinten dat je baan op het spel staat. Dat zijn geen situaties voor halve woorden en goed verstaanders.

Soort van fijn dat het toch opgelost is.

Aristoteles

Aristoteles

22-01-2014 om 20:38

Ethiek

Mijn zoon heeft morgen een schoolexamen voor levensbeschouwing, onderwerp ethiek. Ze moeten daarbij casussen uitwerken. We hebben zojuist uitgebreid geoefend met jouw dilemma. Het was daarvoor perfect geschikt! Beginselethiek schrijft voor dat je je mond houdt, gevolgenethiek vindt de situatie van jouw dierbare doorslaggevend en vindt dat je moet waarschuwen. Aristoteles heeft ons uiteindelijk naar een soort gewogen gemiddelde van de twee uitersten geleid, een algemeen gesprek met je dierbare waarin je hem of haar met klem ontraadt om een grote financiële verplichting aan te gaan gezien de economisch onzekere tijden. Of dat een bevredigende oplossing zou zijn weten we niet. Hartelijk dank voor je dilemma, ik hoop dat je het niet erg vindt dat we het op deze manier gebruikt hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.