Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bep Lasting

Bep Lasting

06-11-2014 om 20:01

Inkomstenbelasting 2013: 370 bijbetalen!

Ik ontving een brief van de belastingdienst met het verzoek een belastingaangifte (inkomstenbelasting) van 2013 te maken. Dit kan gewoon via het internet. Ik had nooit zoiets gedaan (ik liet het altijd aan een kennis over, maar hij doet het niet meer). Men zei dat ik het wel alleen zou kunnen doen omdat alles al van te voren is ingevuld.

Zo gezegd, zo gedaan. Maar nadat ik hiermee klaar was bleek dat ik een bedrag van ongeveer 370,- euro moet betalen! Ik dacht hoe kan dit nou? In 2013 is mijn inkomen verlaagd door ontslag en overgegaan ben op een WW-uitkering. Ik dacht dat ik die aangifte fout had ingevuld.

Ik maakte een afspraak met de belastingdienst. De man van de belastingdienst ging het samen met mij opnieuw maken en hetzelfde bedrag was weer in beeld. Alles was goed ingevuld. De oorzaak hiervan was dat als je werkt arbeidskorting krijgt en dat vervalt als je geen werk meer hebt. Het klinkt inderdaad onlogisch, maar zo zit het in elkaar...

Ik vind dit verschrikkelijk! Ook moet ik een extra bedrag aan huurtoeslag betalen (van 2012)
En dat terwijl mijn inkomen is verlaagd...

Wie heeft dit ook meegemaakt?

Barvaux

Barvaux

06-11-2014 om 20:19

nee

Dat heb ik niet meegemaakt maar bij mij was ook iets vervelends. In 2013 heb ik voor twee uitzendbureau's gewerkt en nog twee andere werkgevers en keurig stonden er vier werkgevers ingevuld in maart. Het leek allemaal prima te kloppen dus klaar.

Nu kreeg ik een brief dat mijn inkomen ongeveer 500 euro hoger was, dus ik snel checken en wat bleek: bij het ene uitzendbureau was er NOG een jaaropgaaf omdat ik een poosje ziek was dat jaar en bij het andere uitzendbureau was er OOK nog een tweede jaaropgaaf. Rare jongens... Nu verwacht ik dat ik daar nog eens 200 euro voor moet betalen en vervolgens gaat dat ook fout bij de toeslag die ik ontving. Nou ja, ik hoef me er gelukkig niet druk om te maken en jij helaas wel.

Ik vraag me af of wij nog een naheffing krijgen wat op het nieuws was, heb me er eigenlijk niet in verdiept.

Bep Lasting

Bep Lasting

06-11-2014 om 20:45

Vreemd

Moest je alsnog die 20 euro betalen? En het klopt toch niet dat jouw inkomen 500 euro hoger was?

Ik heb twee jaaropgaven van 2013: één van het bedrijf waar ik heb gewerkt en de andere is van UWV. Misschien is de oorzaak hiervan omdat het bedrijf na mijn ontslag met 15% i.v.m. het Sociaal Plan mijn uitkering aanvulde (tot en met december 2013). Dit is ontzettend vervelend.

Die naheffing op het nieuws is van 2014 (dit jaar) en iedereen moet hieraan geloven. Dat komt nog.

Bep Lasting

Bep Lasting

06-11-2014 om 20:46

Correctie: 20 euro moet 200 euro zijn

Correctie: zie titel.

Katniss

Katniss

06-11-2014 om 23:17

Arbeidskorting

Zodra ik het woord WW zag staan vermoedde ik al dat het met de arbeidskorting te maken had. Daarvan is waarschijnlijk in de gewerkte maanden teveel verrekend met je salaris. De huurtoeslag over 2012 staat er los van, die heeft te maken met je gegevens van 2012.
Hier is het overigens ieder jaar 'pret' met terugbetalen van belasting. Mijn werkgever verrekent steeds het maximale bedrag aan arbeidskorting terwijl die afneemt bij een bepaald inkomen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.