Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Elise

Elise

18-04-2013 om 18:54

Inkomsten uit nevenactiviteit (naast baan)

Ik heb altijd in dienstverband gewerkt (ook nu). Nu kan ik een zgn. nevenactiviteit gaan doen waar ik een vergoeding voor kan krijgen.
Ik vraag mij af hoe dat belastingtechnisch zit, ik heb nl. geen eigen bedrijf, ben geen zzp'er, heb geen btw nummer etc.
Kan ik die vergoeding gewoon ontvangen (bedrag: " EUR X incl. BTW" )?

En wat moet ik er dan mee doen? Alleen bij de belasting opgeven en dan inkomsten belasting betalen (over het bedrag incl. btw of excl. btw)?
Of nog meer?

NB De baas vindt het goed dat ik het ga doen en de vergoeding krijg.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-04-2013 om 20:36

Zonder btw

Je stuurt gewoon een factuur voor je werk, maar je berekent GEEN BTW. En bij je belastingaangifte geef je dit bedrag op als extra inkomsten.
Mocht het werk structureler van aard zijn, dan moet je dit wel even bespreken met de belastingdienst. Het kan dan zijn dat je BTW-plichtig wordt. Ik vond het zelf erg vaag wanneer je dat wel/niet bent, een soort black box. Men kon daar ook geen antwoord opgeven. "Vul maar het formulier in en dan bepalen wij of je een BTW-nummer krijgt."

Elise

Elise

20-04-2013 om 13:46

Zelf factuur sturen?

Hoi IJsvogeltje, bedankt voor je reactie. Ik heb er echt geen ervaring mee, maar begrijp ik dat ik dus een factuur moet sturen? Moet die factuur dan nog aan bepaalde voorwaarden voldoen (ervan uitgaande dat ik nog steeds geen bedrijf heb, ZZP'er ben of wat dan ook)?

Kan ik niet gewoon een mailtje sturen: ik heb zoveel uur gewerkt, groeten en mijn naam? En dan maken zij gewoon het geld over - er is een vast bedrag per uur bepaald door hen. En zouden zij dan het bedrag ex BTW per uur aan mij moeten betalen of het bedrag incl. BTW?
Of laten we zo zeggen: kan ik tegen hen zeggen: betaal dan maar het bedrag incl. BTW....?

Of, als ik toch zelf een bedrag moet noemen: moet ik dan per uur het bedrag (ex BTW) noemen, of mag ik juist het bedrag incl. BTW noemen (wat dus hoger is) en hoef ik dan toch die BTW niet af te dragen?

Klinkt voor jou wellicht een beetje suf, maar ik heb geen idee, maar wil natuurlijk geen problemen met de belastingdienst.

Gewoon

omschrijven op een brief wat je hebt gedaan, wanneer en waar, uur tarief en hoeveelheid uren = bedrag te voldoen.

Uiteraard zonder btw. En als je het niet wil noemen als een factuur dan noem je het declaratie.

verder niets. Je geeft het netjes aan als inkomsten uit overige werkzaamheden.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-04-2013 om 20:10

Inderdaad

Een mail is natuurlijk prima, da's ook gewoon een factuur Volgens mij hoeft dat niet aan bepaalde voorwaarden te voldoen.
En je mag geen BTW innen. Dus gewoon het afgesproken bedrag noemen, en daarbij even melden dat je niet BTW-plichtig bent.

snapikniet

snapikniet

21-04-2013 om 14:02

Maar

Als het bedrijf nu een rekening inclusief btw eist( want aftrekbaar)hoe pak je dat dan aan?

Weetikniet

Dan wordt de factuur gewoon hoger. Een wassen neus dus.

Dorry

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Jesse_1

Jesse_1

21-04-2013 om 17:19

Weetikniet

Voor een bedrijf is een factuur:
kosten + BTW. De BTW krijgen ze terug, ze betalen uiteindelijk dus alleen de kosten.
Als jij geen BTW berekent (omdat je niet BTW-plichtig bent), hoeven ze dat dus ook niet terug te vragen. Ze betalen dus alleen de kosten en hebben er geen nadeel van. Niet nodig ook om persé een factuur met BTW te hebben. Gewoon even duidelijk aangeven dat je niet BTW-plichtig bent en de factuur (declaratie) vrij van BTW is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.