Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Helena

Helena

29-06-2016 om 09:48

Inboedelverzekering studenten

Ik kan natuurlijk een verzekeringsmaatscappij bellen, maar hier zit zoveel kennis....
Als vier studenten samen een huis huren van een particulier, moeten ze dan alle vier een inboedelverzekering afsluiten of kan dat ook gezamelijk voor het hele huis?

Theekopje

Theekopje

29-06-2016 om 10:56

Eigen

Een standaard inboedelverzekering is bedoeld voor de verzekeringnemer en degenen met wie hij samenwoont, een gezamenlijke huishouding voert. Zo staat het meestal in de voorwaarden.
Bij kamerbewoners is dat doorgaans niet het geval, die delen wel sommige dingen samen maar hebben niet echt een gezamenlijke huishouding. Ze hebben dan ook bij elkaar opgeteld meer spullen dan een doorsnee gezin, bv elk een eigen tv, computer etc. Dus je kunt niet zomaar een standaard inboedelverzekering nemen voor die vier kamerbewoners samen.

Afgezien daarvan vraag ik me af of je dat moet willen. Wat doe je als Pietje de premiebetaler is, en Pietje blijkt niet betaald te hebben? Wat doe je als Klaasje weggaat en de nieuwe bewoner wil niet meedoen? Wat doe je als er Keesje de voordeur niet afgesloten heeft? Dan betaalt de verzekering mogelijk niet uit. Bij een studentenkamerverzekering is de voorwaarde dat je kamer afgesloten is en braakschade heeft, dat heb je nog zelf in de hand.

Een studentenkamerverzekering is niet duur. Ik zou ieder voor zich doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-06-2016 om 13:03

Ja eigen

De eigenaar kan een verzekering afsluiten voor het algemene deel, wat gezamenlijk is dus, maar de studenten moeten een verzekering voor hun eigen kamer nemen. Daarbij zijn ze verplicht om hun kamer altijd af te sluiten, want hun kamerdeur geldt als voordeur en niet de voordeur zelf.

Helena

Helena

29-06-2016 om 17:20

bedankt

ik dacht al zoiets, maar zonen van 20 zijn eigenwijs!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.