Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Paasei

Paasei

18-03-2016 om 15:08

In de WIA maar nog werkend en dreigend ontslag

Ik werk al meer dan 25 jaar bij mijn huidige werkgever. Circa 10 jaar geleden ben ik ernstig ziek geworden en, na mijn herstel, nooit meer volledig gere-integreerd naar mijn 100% dienstverband. Dat betekende dus het WIA traject, ik ben uiteindelijk meer dan >85% afgekeurd. Dat valt dus onder noemer 'volledig afgekeurd'. Toch kon ik gelukkig met mijn werkgever overeen komen dat ik, onder aangepaste omstandigheden/werk, aan het werk kon blijven. Nog zo'n 15 uur per week. Voor deze 15 uur ontvang ik salaris, het UWV vult aan door middel van mijn WIA uitkering. Deze situatie loopt nu al vele jaren.

Maar.. nu dreigt mijn werkgever met een ontslagronde en ook mijn baan is ernstig in gevaar. Ik vraag me daarom af wat er dan mij gebeurd; de kans dat ik opnieuw (ergens anders) aan het werk kom is erg klein. Ik heb al op de website van het UWV gevonden dat ik, in het geval ik inderdaad ontslagen zou worden, recht zou hebben op WW voor mijn werkuren. Nog steeds aangevuld met de WIA uitkering. Maar waar ik geen antwoord op kan vinden (en waarvan ik dus ook dat jullie het weten): blijft mijn totale inkomen (WW + WIA) dan gelijk aan mijn huidig inkomen (salaris + WIA)? Of is dat minder? En wanneer na zoveel tijd mijn WW-recht vervalt en ik nog niet opnieuw aan het werk ben, val ik dan volledig in de WIA uitkering?

Als het echt tot ontslag zou komen, komt er hulp vanuit mijn werkgever en waarschijnlijk ook vanuit het UWV. Maar ik ben me vast wat aan het oriënteren op wat mogelijk komt en ik hoop op jullie hulp!

bieb63

bieb63

18-03-2016 om 15:57

Volgens mij

vallen de uren die jij nu werkt onder 'arbeidstherapeutisch', immers, je bent volledig afgekeurd. Dus ik denk dat als dat werk op houdt, je een volledige WIA uitkering moet krijgen.

voor zover ik weet