Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Paasei

Paasei

18-03-2016 om 15:08

In de WIA maar nog werkend en dreigend ontslag

Ik werk al meer dan 25 jaar bij mijn huidige werkgever. Circa 10 jaar geleden ben ik ernstig ziek geworden en, na mijn herstel, nooit meer volledig gere-integreerd naar mijn 100% dienstverband. Dat betekende dus het WIA traject, ik ben uiteindelijk meer dan >85% afgekeurd. Dat valt dus onder noemer 'volledig afgekeurd'. Toch kon ik gelukkig met mijn werkgever overeen komen dat ik, onder aangepaste omstandigheden/werk, aan het werk kon blijven. Nog zo'n 15 uur per week. Voor deze 15 uur ontvang ik salaris, het UWV vult aan door middel van mijn WIA uitkering. Deze situatie loopt nu al vele jaren.

Maar.. nu dreigt mijn werkgever met een ontslagronde en ook mijn baan is ernstig in gevaar. Ik vraag me daarom af wat er dan mij gebeurd; de kans dat ik opnieuw (ergens anders) aan het werk kom is erg klein. Ik heb al op de website van het UWV gevonden dat ik, in het geval ik inderdaad ontslagen zou worden, recht zou hebben op WW voor mijn werkuren. Nog steeds aangevuld met de WIA uitkering. Maar waar ik geen antwoord op kan vinden (en waarvan ik dus ook dat jullie het weten): blijft mijn totale inkomen (WW + WIA) dan gelijk aan mijn huidig inkomen (salaris + WIA)? Of is dat minder? En wanneer na zoveel tijd mijn WW-recht vervalt en ik nog niet opnieuw aan het werk ben, val ik dan volledig in de WIA uitkering?

Als het echt tot ontslag zou komen, komt er hulp vanuit mijn werkgever en waarschijnlijk ook vanuit het UWV. Maar ik ben me vast wat aan het oriënteren op wat mogelijk komt en ik hoop op jullie hulp!

bieb63

bieb63

18-03-2016 om 15:57

Volgens mij

vallen de uren die jij nu werkt onder 'arbeidstherapeutisch', immers, je bent volledig afgekeurd. Dus ik denk dat als dat werk op houdt, je een volledige WIA uitkering moet krijgen.

voor zover ik weet

Arbeidstherapie is gericht op herstel, dat is dit niet. Dit werk is dus niet arbeidstherapeutisch. Maar dat even terzijde. De vraag ging over het inkomen. Ik denk dat het verschil uiteindelijk niet enorm zal zijn. Wie in de WIA zit en weer gedeeltelijk aan het werk gaat, zou in principe altijd meer moeten ontvangen dan met WIA alleen. Maar voor wie een WIA-uitkering heeft op basis van een volledige arbeidsongeschiktheid is het verschil vrij klein, een groot deel van het inkomen uit werk wordt gekort. Het maakt daarbij niet uit of dat inkomen uit werk van werk zelf of van een WW-uitkering komt. Ik vermoed dus dat je inkomen als je in de WW komt niet of nauwelijks zal dalen ten opzichte van de situatie nu, en iets zal dalen als de WW stopt, maar dan val je terug op die volledige WIA-uitkering van 70% van je oude loon.

Dit alles ervan uitgaande dat je arbeidsongeschiktheidspercentage nooit is aangepast naar minder dan 80%.

Voor de berekening zou je deze rekenhulp erop los kunnen laten:

http://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-wia-uitkering/tijdens-wia-uitkering/detail/hoe-hoog-is-mijn-wga-uitkering/hoe-hoog-is-de-loonaanvullingsuitkering-lau

Netto zijn de verschillen kleiner dan bruto.

Als ik nog even naar die rekenhulp kijk dan lijkt het erop dat je nu 30% mag houden van wat je verdient en dat de rest wordt gekort. Nogmaals, dat geldt vziw net zo hard als je in de WW zit, dat is ook 'inkomen uit of in verband met arbeid'.

Als dat klopt (bel anders UWV even: 0900-9294, hou je sofinummer gereed) dan komt het er dus zo uit te zien: nu heb je 70% van je oude loon plus 30% van je inkomen uit werk, straks heb je 70% van je oude loon plus 30 % van je WW (is 30% x 0,7 is 21% van je loon uit je nieuwe werk) en daarna is het alleen nog je WIA-uitkering, van 70% van je oude loon van voordat je uitviel (met indexeringen, uiteraard).

Zou je arbeidsongeschiktheid wel zijn aangepast naar minder dan 80% dan wordt het een ander verhaal, maar dat lees ik niet.

Groeten,

Temet

Paasei

Paasei

18-03-2016 om 20:27

in Jip en Janneke taal

Dank je wel voor je uitgebreide toelichting Temet. Ik had (heb) een vrij goed betaalde baan. Toen de keuringsarts ging kijken naar restverdiencapaciteit, en zelfs een urenrestrictie gaf, kwam ik al snel in de >80% categorie terecht. Want met alle banen die ik volgens het UWV zou kunnen, kon ik in die paar uur nooit genoeg verdienen. Dus werd ik volledig afgekeurd. Terwijl ik nog wel werkte.. Ik vind die theorie nog steeds waanzin, maar dat terzijde.

Ik vind t allemaal maar een lastige materie. Om het voor mezelf duidelijker te krijgen, vertaal ik wat je schreef even naar Jip en Janneke taal. Het UWV heeft bepaald dat ik recht heb op bedrag X, een percentage van mijn laatstverdiende (volledige) salaris. Een stukje van dat bedrag verdien ik nu zelf, de WIA vult aan tot X. Elke 3 maanden krijg ik een brief, waarin wordt uitgelegd wat ik zelf heb verdiend en wat het UWV eventueel nog extra moet nabetalen, om tot X te komen.
Volgens jouw theorie zal mijn mogeljke toekomstige situatie netto niet veel verschillen van bedrag X. Eerst met WW en WIA, nadat mijn WW-recht op is, alleen uit de WIA. Klopt dat?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.