Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

In 2 functiegroepen?

Kan je als werknemer in de zorg, vallend onder cao ziekenhuiswezen ingedeeld worden in 2 functiegroepen?
Ik heb een collega die uitbreiding is aangeboden, zij werkt op een werkplek waar een lagere functiewaardering voor is (functiegroep 15) maar doet haar eigenlijke werkzaamheden (functiegroep 35) er tussendoor. Of misschien moet je het andersom zien...Ze doet werk in functiegroep 35 en doet die uit 15 er tussendoor op piekuren. Ze stuurt collega's met een lagere functieindeling aan en doet allerlei coördinerende werkzaamheden. Nu zijn er collega's die andere functies gaan doen of vertrekken i.v.m. leeftijd. Haar is aangeboden 12 uur per week erbij. Dat wil ze heel graag i.v.m. haar privesituatie. Maar die 12 uur is in functiegroep 15. Ze zou dan 20 uur (ofzo weet niet precies, maar zoiets) in 35 zitten en 12 uur in 15. Maar haar verantwoordelijkheid in 35 kan ze niet zomaar even uitschakelen. Er komen in die aanvullende 12 uur ook zeker vragen, telefoontjes en verantwoordelijkheden op haar pad, waarvan iedereen verwacht dat ze dat maar 'even' doet. Maar in 15 doe je zulke dingen helemaal niet. Ze heeft een gesprek gehad met de directeur en die zegt dat als ze 8 uur werkt ze 'gewoon maar even' 2 uur in 15 moet werken en dan 4 uur in 35 en dan evt. weer 2 uur in 15. Volgens mij kán dat helemaal niet.......zoiets kan niet een geregistreerd worden en hoe moet dat dan gaan werken, wie houd bij op welk moment ze welke verantwoordelijkheid en dus functie heeft? En hoe schakelt ze die verantwoordelijkheid zomaar 'even' uit? Het komt op mij over alsof ze een 'slaatje' willen slaan uit haar prive-situatie. Zodat ze dit aanneemt en dan als goedkope kracht wel de werkzaamheden behorend bij 35 gaat doen...
Iemand die hier verstand van heeft?
groeten albana

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
suze

suze

26-08-2012 om 13:13

In het onderwijs vo

Het is al weer een tijd geleden, vanwege WIA werk ik er nu niet meer. (2007)
Volgend voorbeeld
Gewone docenten werden ingedeeld in LB functies
Toen kwamen er speciale docenten die naast het lesgeven ook nog zorgfunctionaris waren.
Meestal waren ze dat voor de helft van hun aanstelling, dus naast het gewone docentschap
Ze werden ingedeeld in LC functies, voor de hele aanstelling.

Zelf vond ik het niet helemaal eerlijk, want hun lesgeven veranderde daardoor niet

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

26-08-2012 om 13:46

Bij ons (rijksoverheid)

Bij ons kun je maar een soort aanstelling hebben bij dezelfde werkgever. Je wordt ingedeeld in de functiegroep waarvan je overwegend de werkzaamheden uitvoert. Dat wordt in de praktijk gedefinieerd als 75% of meer. Omdat in het verleden medewerkers met succes hun inschaling ter discussie hebben gesteld, is men nu heel voorzichtig met het toebedelen van taken en projecten die je functiegroep 'overstijgen'. Om met succes je inschaling aan te kaarten moet je over het algemeen wel de opleiding hebben die bij die functie past.

Guinevere

Guinevere

26-08-2012 om 14:22

Kan

Bij ons kan het. Je hebt dan 2 functies, 2 salarisschalen, evt. 2 afdelingen. Of het praktisch uitvoerbaar is, is een tweede.
Er zijn ook mensen die in een bepaalde schaal zitten en werk uitvoeren dat bij een hogere schaal hoort. Die krijgen dan een toeslag.

amk

amk

26-08-2012 om 20:33

Bond?

Wat zegt jullie vakbond hierover?

Zelf heb ik wel bij 1werkgever 2 contracten tegelijk gehad: 2salarisschalen, 2leidingevenden, 2werkplekken etc. Duidelijke scheiding van werkzaamheden, maar in jullie geval zou ik toch even de bond bellen om het na te vragen, daar zijn ze ook voor.

Ef

Ef

26-08-2012 om 22:32

Ik werk in 2 verschillende functiegroepen

Ik werk in de zorg 24 uur in schaal 45 en daarbij heb ik een consultatieve functie in schaal 50 voor 8 uur in de week. Omdat het waarschijnlijk een tijdelijk iets betreft staan de 8 uur in schaal 50 als meerwerk op mijn salarisstrook. De consultaties doe ik niet op mijn eigen afdeling, maar extern in dienst van de instelling. 2 verschillende functies met verschillende verantwoordelijkheden op dezelfde afdeling lijkt me ingewikkeld. Misschien is het wel te doen als je duidelijk afbakent en communiceert met het team in welke functie je op welk moment werkt.

albana

albana

27-08-2012 om 07:55 Topicstarter

Nee hier loopt het doorelkaar heen

In de functie van collega lopen haar 'verantwoordelijkheden' door elkaar heen. Ze kan dus zo als ze werkzaam is in die functiegroep 15 aangesproken worden op haar andere hoger ingedeelde werkzaamheden. Dat is bijna niet te 'scheiden' van elkaar zoals het nu bedacht is. Zoiets als een verzorgende die ook afwasjes doet bij cliënten en vuilnis weg doet en even dweilt. Die huishoudelijke werkzaamheden zouden eigenlijk ook thuis horen in functiegroep 10 (of ook 15?) en die je even doet terwijl je gewone werk (het verzorgen van de cliënten) gewoon doorgaat...Iemand zit b.v. op de w.c. en in tussentijd doe je die huishoudelijke taken en voert door de half dichte deur ook nog een gesprek. Bij die verzorgende zou je dan dezelfde 'indeling' in 2 functiegroepen kunnen maken. 4 cliénten per ochtend en 15 minuten per cliënt voor huishoudelijke taken= 1 uur per ochtend een lagere functiegroep en 3 uur een hogere?
Onze directeur heeft wel vaker van die 'rare' oplossingen bedacht die later nadat mensen er trammelant om hadden geschopt helemaal niet konden, niet volgens CAO of niet omdat het niet verwerkt kon worden etc.etc. Het zal hem in ieder geval schelen in de inschalingen. Hoewel ik vermoed dat het financiëel niet eens zoveel uitmaakt voor collega an sich. Mij gaat het meer om het pricipe...En ik voorzie dat de directeur als dit lukt het nog veel verder gaat uitvoeren (ken 'm langer dan vandaag). Dus ook misschien morgen bij mij als ik meer uren kan krijgen en bij collega's uit de zorg etc.etc. Het maakt me ook enigzins misselijk dat directeur zo 'misbruik' maakt van de situatie van collega. Collega zit thuis in een lastige situatie en meer loon leek een geschenk uit de hemel, ze zit niet in een positie waarbij ze het zich kan veroorloven om 'nee' te zeggen. Niet alleen mij trouwens, het veroorzaakt bij een heleboel andere collega's ook een nare smaak in de mond. Deze betreffende collega ís ook hoger opgeleid, passend bij functiegroep 35. Ze zal niet alleen door collega's op haar hoger ingeschaalde functie worden aangesproken tijdens haar 15 werkzaamheden, maar ook door cliënten en familie etc.etc. Het staat namelijk niet op haar hoofd geschreven :'Nu even niet, ik word maar naar 15 betaald.'Het is op dezelfde werkplek en collega kennende zal ze dat nog doen ook (trouwe, altijd haar best doende werknemer). Ze kan moeilijk haar verstand en ervaring even 'uitschakelen'. Of collega nu accoord gaat of niet, ik wil gewoon 'weten' of het kan of niet, ook voor (onze) toekomst. Denk ook dat wij allemaal in zo'n vervelende situatie thuis kunnen geraken en of we dan de moed nog hebben om ertegen in te gaan is maar afwachten. Ben bang dat het ook betreffende collega nu aan assertiviteit ontbreekt om het hogerop te zoeken.
Denk dat ik de vakbond inderdaad maar bel...
Ons afdelingshoofd is er trouwens ook niet mee eens, maar heeft gezien haar 'lagere' positie niet veel in te brengen. Wel wilde ze bij personeelszaken eerst nog navraag doen of dit zowiezo wel kon (dit volgens collega).
groeten albana

Vic

Vic

27-08-2012 om 09:11

Normaal gesproken

Normaal gesproken worden functies niet 'opgeknipt' in verschillende niveaus. Je hebt nu eenmaal in veel functies werkzaamheden die complexer of juist eenvoudiger zijn. Een secretaresse in schaal 6 ga je ook niet een uur volgens schaal 3 betalen omdat ze dan koffie serveert aan gasten. En een verpleegkundige in het ziekenhuis geeft ook wel een een patiënt eten.
Is daar bij jullie niets over vastgelegd?

albana

albana

30-08-2012 om 09:19 Topicstarter

Vakbond zegt:

Hetzelfde als vic. En geeft adviezen hoe je deze constructie kan 'omzeilen' met rechten die je hebt opgebouwd over de jaren heen (via mail). Heb ook de o.r. benaderd, maar die bemoeien zich niet met 'individuele' gevallen. Maar ik weet dat deze tactiek al meer word toegepast, ook bij anderen, bij een heleboel denk ik en ben bang dat het mij zodadelijk ook gebeurd, want ik wil graag ook meer uren en die zijn er w.s. na Januari, niet dat ik écht 'bang' ben, maar het is niet oke. Ook dat heb ik aangegeven...o.r. zegt het 'in de gaten te houden' en als er meer meldingen komen van meer mensen 'doen' ze er wat mee. Nu collega nog overtuigen van haar rechten en een aantal anderen ook zodat ze naar o.r. stappen.....Dan kunnen we deze tactiek misschien enteren.
En als laatste vind ik het gewoon zielig dat ze zo misbruik proberen te maken van collega's situatie.Dat klopt van geen kant.
groeten albana

Vic

Vic

30-08-2012 om 15:37

Goed zo

Jullie moeten er echt bovenop zitten hoor. Ik hoor en lees zo vaak verhalen over hoe ze in de zorg met personeel omgaan en verbaas me erover dat dat allemaal maar wordt geaccepteerd. Jullie hebben toch ook een CAO? Daar staat vast het e.e.a. in. Ik zou hem gewoon eens doorlezen op een regenachtige zondagmiddag, dat kan altijd van pas komen.

Inge M

Inge M

31-08-2012 om 20:08

Of een andere redenatie beemer

Werkgever ziet dat collega goed werk doet in haar schaal. Ze zouden haar best wel meer uren kunnen gebruiken maar daar is geen budget voor. Er is wel formatie beschikbaar voor een veel lagere schaal. Hé, dat is handig, college wil graag meer werken ivm persoonlijke omstandigheden. Zo kunnen we A krijgen en B betalen. Kat in het bakkie......

albana

albana

02-09-2012 om 12:27 Topicstarter

Nee beemer je ziet het verkeerd

Collega doet werk dat gecombineerd word met 'lager geschaalde functies' die niet 'apart' worden uitgevoerd binnen ons werk. Zoiets als dat verzorgende ook een deel huishouding doen, dit is niet omdat ze dat zo graag willen, dat is beleid van de werkgever. Er zijn dus geen huishoudelijk medewerkers in dienst voor dat werk.
Nu kan ze uitbreiding krijgen, maar die extra uren is ze opeens 'huishoudelijk medewerker' terwijl ze eigenlijk verzorgende is. Ook worden die uren niet apart ingezet of op andere plekken, nee ze moet ze combineren met het verzorgende deel van haar werk.
Geen cliënt kan aan haar zien, of ze nu dit uur het ene of het andere doet, praktisch gezien kan ze ook geen nee zeggen. Nou meneer, belt u maar even iemand anders om u broek aan te trekken want ik ben pas over een half uur beschikbaar voor verzorgende klusjes??? En ben nu aan de afwas.
Zie je zoiets al voor je?
En dan heb ik het nog niet eens over de onduidelijkheid naar collega's, zij doet altijd ook zorg, dus die zullen er vast niet van gecharmeerd zijn dat zij opeens geen verzorgende klusjes tussendoor doet en dat zij daarvoor van de andere kant van het huis moeten komen. Dat gaat geheid scheven ogen geven. De zorg is druk en is zwaar daar heb je geen zin in gedoe tussendoor door rare contractcombinaties, waardoor jij nog even harder moet lopen. Dus alle collega's zijn en niet van gescharmeerd van haar rare contract want wij voelen de problemen al aankomen.
Als ze die huishoudelijke werkzaamheden compleet apart in een andere setting zou doen (dus bij mw. A huishoudelijke klussen, bij meneer B alleen zorg) zou het al heel anders zijn. Maar dat is niet het geval.
En wat dan met al die anderen die wel in 1 (hoge)functieschaal beide werkzaamheden doen?
En er is wel budget, qua financiën maakt die functieschaal niet eens zo erg veel uit. Het gaat puur om de verantwoordelijkheden die bij de functieschaal passen en die ze nu in die uren niet kán uitvoeren.
Collega heeft een gesprek gehad met personeelszaken en heeft binnenkort gesprek met directeur en gaat hem vragen hoe ie dat in praktijk ziet. Ze wil óf een praktisch uitvoerbare manier (dus gescheiden werkzaamheden bij beide contracten die voor iedereen duidelijk zijn) of alles in 1 contract.
Wij wachten allemaal op dat gesprek.
groeten albana

albana

albana

03-09-2012 om 08:37 Topicstarter

Ja apart zou kunnen

Ja helemaal iemand anders op die uren zetten (b.v. iemand van de huishoudelijke dienst, algemene ruimten) zou kunnen. Dat is ook duidelijk voor cliénten en collega's. Die persoon =huishoudelijk medewerker en kán geen verzorgende dingen doen.
Maar dat is niet de bedoeling van directeur. De bedoeling is dat ze haar werkzaamheden van huishoudelijke aard die iedereen (ook andere verzorgenden dus) 'tussendoor' doet tijdens het verzorgende werk over worden gezet in een contract voor huishoudelijke werkzaamheden. En ze dus half uur verzorgende is en dan een half uur huishoudelijk medewerker. Wat het meeste 'steekt' bij collega's is dat je die 'verzorgenden-knop' niet zomaar 'even' voor een half uurtje 'uit' kan zetten, nu even niet ik ben nu lager 'ingeschaald'. Ook kan de combi qua uren nergens geregistreerd worden, dat word me een behoorlijke administratie. Vandaag heb ik van 7.00 uur tot 7.45 verzorgende werkzaamheden gedaan en van 7.45 tot 8.00 uur huishoudelijke werkzaamheden. Zie je het al voor je? Dan ben je nog drukker met je werkzaamheden bij houden dan met écht werk. De combi is meestal ook niet zo 'strak' te plannen. Ze doen een afwasje, terwijl iemand op het toilet zit en houd ondertussen een gesprekje over hoe iemand zich voelt. Het toiletbezoek én het gesprekje zijn verzorgende aspecten. Het afwasje huishoudelijke. Dit duurt 15 minuten. Zijn die dan in functiegroep 35 of 15? Die 15 minuten. Iemand zit aan het ontbijt en dit moet in de gaten gehouden worden en gestimuleerd, ondertussen dweilt verzorgende de badkamer uit....wat is dit dan. Verzorgende (stimuleren en begeleiden) of huishoudelijke (dweilen)?
Wij denken dat de directeur een 'proef' wil doen, kijken of dit lukt en dat dit dan 'ons' voorland gaat worden als dit geen grote problemen contracttechnisch en cao-technisch oplevert. Dus dat het ook ons voorland is....
groeten albana

mirreke

mirreke

03-09-2012 om 22:09

Puur bezuinigen!

Hebben jullie een vakbond?

Slaat helemaal nergens op en is pure uitbuiterij. Je collega moet even sterk in haar schoenen blijven staan en dit niet accepteren. Tenzij ze bv de werkzaamheden in die lager schaal op 1 dag kan concentreren, maar sari's juist niet de bedoeling. En dan nog..idd, het begint bij haar, en dan aqqafaa
mirjam

mirreke

mirreke

08-09-2012 om 07:00

Nou ja zeg!

Wat is mijn berichtje raar geworden, zie ik nu pas...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.