Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ysa

Ysa

05-02-2017 om 22:02

ik zoek een cursus, wie denkt mee?

Wie wil meedenken?

Ik zoek een cursus, maar weet niet wat. Ik wil de cursus deels omdat ontwikkeling altijd goed is, maar het is nu vooral omdat ik (met name als het gaat om cursus/opleidingen) veel faalangst heb en ik van mijn psycholoog nu - in overleg natuurlijk - de opdracht heb gekregen een cursus te gaan volgen. Liefst eentje met een eindtoets (want dat is extra spannend).

Het is misschien wel raar, maar ik weet echt niet wat. Ik heb zo'n beetje HBO-niveau, gemiddeld dan, want soms lijk ik langzamer (dan zie ik dat anderen bij een cursus alweer bij het volgende onderwerp zijn - dit kan ook komen omdat ik pas verder wil als ik het helemaal begrijp - onderdeel van mijn probleem , en soms lijkt het er meer op dat ik een hoger niveau aan zou kunnen. Hoe dan ook, ik heb lang over Havo gedaan en daarna de HBO-opleiding niet afgemaakt. Daar ben ik trouwens verdrietig over dus ooit hoop ik een HBO-opleiding af te ronden, of hoger. Maar nu eerst een cursus.

Mijn voorkeuren: in (of regio) Utrecht, 5 a 10 lessen, liefst met eindtoets, liefst niet mega-duur. En als de cursus al binnenkort zou beginnen zou dat erg de voorkeur hebben, omdat ik mijn vorderingen op faalangst-gebied dan graag met de psycholoog zou bespreken.

Ik ben in vrij veel onderwerpen wel geïnteresseerd. Dat maakt het heel lastig zoeken. Voor mijn werk zou zo'n cursus best handig zijn (of iets wat daarop lijkt):
http://www.babel.nl/cursus/engels/cursus-engels-spreken/
Maar helaas heeft deze geen eindtoets.
Een andere daar zou ook kunnen, weer geen eindtoets maar klinkt best wel eng voor mij (presenteren en spreken): http://www.babel.nl/cursus/engels/zakelijk-telefoneren-engels/

Maar het hoeft dus helemaal geen Engels te zijn. Kan ook iets met computers zijn. Ik heb ook al bij HBO-opleidingen gekeken (bij de HU) maar volgens mij kun je bijna geen aparte module volgen of je moet al iets anders hebben gevolgd. Zangles zou ik ook eng vinden, is ook een optie (ik kan best mooi zingen, maar klink heel anders als ik weet dat er geluisterd wordt 'hoe zingt zij? wat kan er beter?).
Maar goed, ik heb ook interesse voor beta-onderwerpen of techniek. Of Nederlandse taal. Geschiedenis-achtige cursussen zal ik te moeilijk vinden; ik heb geen bijster goed geheugen.

Kan iemand een wilde gok doen?

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

05-02-2017 om 22:28

Coursera

Kijk eens rond op de site van Coursera. Daar worden allemaal gratis cursussen aangeboden door universiteiten. Waarschijnlijk te moeilijk en ze hebben ook geen toets, maar daar zie je misschien onderwerpen of een richting waar je nu nog niet aan gedacht heb. Future learn is ook zo'n site.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-02-2017 om 22:33

Misschien een idee om een module via de Open Universiteit te doen. Mij lijkt iets verhevens als grondbeginselen van de filosofie altijd wel boeiend, maar je kunt ook oude Engelse literatuur doen of een ander vak.

Ysa

Ysa

05-02-2017 om 22:35

andere

Dank je Sfera. Interessante sites. Bedankt.
Maar het is online en zonder toets. Dat zonder toets is geen harde voorwaarde, maar als ik ook al niemand heb waarvoor ik lekker faalangstig kan worden , mist het zijn doel.

Dus volgende 'eis': niet online. Of desnoods deels, maar zeker ook 'live' contact met docenten.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-02-2017 om 22:48

Volksuniversiteit

De Volksuniversiteit Utrecht heeft cursussen Engels t/m intermediate niveau (is volgens mij B1?). Dat is in groepjes met een docent.

Mijntje

Mijntje

06-02-2017 om 08:59

theatersport

Ik zit te denken aan een beetje iets anders; theatersport. Het heeft geen eindtoets, maar het vergt wel elke les wat van je en ook sociaal lijkt me dit meer dan goed om jezelf te overwinnen. In Lunetten zit een vereniging, meen ik.
Succes!

Studiebol

Studiebol

06-02-2017 om 14:12

Thuisstudies ?

Is het volgen van een thuisstudie iets voor je. Ik volg nu wiskunde VWO, zomaar voor de lol. Elke week word ik geacht het huiswerk in te sturen. Dit zou je kunnen zien als elke week een toets. Ik krijg het gecorrigeerd weer terug. Aa het eind van het traject kun je eindexamen doen.

Zo zijn er ook thuisstudies met praktijkdagen, er zijn veel mogelijkheden.

Groeten studiebol

filalu

filalu

06-02-2017 om 23:03

talen cursus

Ik heb een cursus Frans gedaan. Hiervoor hoefde ik geen examen af te leggen. Maar we moesten wel een aantal keer wat voorbereiden in het Frans en dat aan de rest van de klas presenteren. Kan je faalangst ook lekker bij opspelen
Ik zat bij Alliance Française wat niet duur is, zeker niet als je het per les bekijkt. In andere talen is zoiets ook vast wel te vinden.

Verder kan het een optie zijn om toch gewoon alvast te beginnen met die HBO opleiding. Dan heb je daar gelijk een stukje van gedaan. Of heb je nog helemaal geen idee welke HBO opleiding je doen wil

Ysa

Ysa

06-02-2017 om 23:30

twijfeldetwijfel

Bedankt weer, Phryne, Mijntje en Studiebol!
Erg spannend inderdaad, theatersport. Ik kan dan misschien ook nog bij Parnassos kijken en Lunetten. Ik heb ooit zoiets gedaan toen ik begin 20 was. Ik vond het vreselijk en de docente vond mij ook vreselijk volgens mij, omdat het onprettig is om aan te zien, die onzekerheid bij iemand, en het niet-durven, terwijl zij juist wel zo'n theater-durfal was. Het was opnieuw een faal-ervaring. Ik stel deze denk ik toch nog even uit, maar misschien toch nog wel eens.

Thuisstudie: is teveel thuis. Het gaat om interactie 'in real life'. Je schrijft dat er ook praktijkdagen kunnen zijn, dus ik zal kijken.

Open universiteit: ook een optie ja! Jee wat is daar veel keus. Wel minstens 500 euro per cursus volgens mij, en dat is dan eigenlijk een onderdeel van een grotere studie. Ik merk dat ik Nederlands en/of taalkunde wel heel leuk vind.
Volksuniversiteit: heel verschillende cursussen ja! Ook weer een goede optie.

O jee. Ik zie echt door de bomen het bos niet meer. Er zijn gewoon honderden mogelijkheden. Kiezen is zo lastig. Ik zit nu te twijfelen tussen iets met Nederlands of iets met zingen.

Ysa

Ysa

06-02-2017 om 23:39

oh, ook bedankt Filalu

Ook jij bedankt.
Ja, Frans of zo zou ook best goed zijn. Inderdaad: als je iets moet voorbereiden voor een klasje, brrrr!

Nee, (nog) niet die HBO-opleiding. Het is onverstandig als het weer één grote faal-ervaring wordt, dan wordt de drempel alleen maar hoger. Eerst een cursus.

Vaak zeggen mensen tegen me: 'joh, als je vroeger wat faalangstig was en het is allemaal niet helemaal volgens plan gegaan, dan doe je dat toch alsnog?'. Maar helaas, ik voel torenhoge drempels en als ik bij zo'n cursus zit of er huiswerk voor moet doen, gaat dat heel spannend worden. Vermijdend gedrag en zo.

Misschien vind ik bij nader inzien zingen wel niet eng genoeg. Frans lijkt me minder leuk, maar wel enger.

Doemaar

Doemaar

06-02-2017 om 23:40

Doe

Doe iets wat je niet alleen leuk vindt maar ook echt al een beetje goed in bent. Door succesverhalen krijg je als vanzelf meer zelfvertrouwen.
Zingen bijvoorbeeld maakt zo ontzettend kwetsbaar, dat moet er echt wel inzitten, anders mis je toch die successen. Uiteraard is plezier hebben belangrijk, maar zeker met kunstzinnig bezig zijn is talent belangrijk.
Ik bedoel dit goed trouwens, maar ik ken zoveel mensen die vinden dat ze omdat ze les hebben ineens kunnen zingen, schilderen, verbouwen, acteren. Wie weet heb jij echt een goede stem, kan best! Dan wens ik je alleen maar veel plezier en zelfvertrouwen zodat je therapie een succes wordt!

Jesse_1

Jesse_1

06-02-2017 om 23:54

EHBO?

Toen ik nadat de kinderen bijna uit de luiers waren, iets wilde doen om me weer wat uit te dagen na mijn werk, ben ik een cursus EHBO gaan doen.
10 avonden, wel iets huiswerk, want je krijgt ook een examen, maar niet zoveel dat je er veel tijd aan kwijt bent. En het examen is een drempel omdat je iets moet doen, maar in principe slaagt iedereen, dus de lat ligt niet hoog.
Daarna heb ik nog een tijd de herhalingen gevolgd en aan oefeningen meegedaan. Is af en toe best eng, maar al snel merk je dat iedereen dat heeft en dat het niet erg is als je niet weet wat te doen.

Maar het moet je wel een beetje liggen natuurlijk.

Daarna heb ik bij de Volksuniversiteit nog 2 jaar Frans gevolgd en 2 jaar Engels voor gevorderden. Maar dat is zonder examen.
Volksuniversiteit is wat goedkoper en kleinschaliger, maar ook minder formeel.

Mijntje

Mijntje

07-02-2017 om 07:32

eerst les

Oja ehbo, en dan omstebeurt die pop tot leven te moeten wekken.. Maar iedereen krijgt een diploma, dat maakt het minder eng.
Je zou ook eerst een aantal zanglessen kunnen doen om te onderzoeken of het zingen je echt ligt, bv bij Ceres muziekschool. Misschien dat de docent je kan adviseren wat voor soort koor bij jouw stem past. Zingen schijnt wel erg goed te zijn, ontspannend en sociaal. Ik ga dit misschien ook wel doen als ik oud ben (Eerst) op les is het natuurlijk continu het examengevoel als je moet voorzingen, daarna volgt de stap dat je op een al bestaand groepje moet afstappen en 'auditie' moet doen.. Lijkt me niet makkelijk.

Mijntje

Mijntje

07-02-2017 om 07:35

succes! Heb er vooral veel plezier in en doe het voor jezelf, niet om te kunnen bespreken met je pscych

Triva

Triva

07-02-2017 om 08:30

EHBO

is inderdaad een slimme tip. Je kunt ook nog reanimatielessen volgen om te beginnen, dat is korter met ook een examen.

Bij EHBO heb je veel contact en moet je ook elke les wel iets in de praktijk doen waar anderen naar kijken.

https://www.hartstichting.nl/doe-mee/leer-reanimeren#

site voor cursussen

Kijk ook is op:

https://www.edubookers.com/

die bieden meerdere cursussen aan die je ook meteen kan vergelijken

groetjes marie.

mijk

mijk

14-06-2017 om 13:54

mocht je toch voor ehbo gaan

Ik ben dus wel gezakt en keihard op faalangst. Raakte volkomen van de kook bij het praktijkstuk. Vorig jaar cursus bijenhouden gedaan en daar heb ik heel veel aan falen geleerd. Imkers behandelen falen als iets dat er bijhoord en het examen doe je in een groep...

Maar nu moet ik weer rijexamen doen binnenkort en zodra het woord genoemd wordt rij ik als een dweil! Ongoing proces nog steeds. Ik en mijn faalangst!

Mijk

Ysa

Ysa

14-06-2017 om 14:19

het werd zang

Het is toen zang geworden (dit draadje is al van de winter) maar ik vond dat dus niet heel eng, alleen maar een beetje. En heb wel talent. Het was redelijk een succeservaring want het ging goed én ik vond het wel een beetje eng (om met de medecursisten + juf om te gaan, zelfs toen gauw bleek dat ik een van de besten was).
Daarom vind ik het wel leuk dat nu, vanwege iemand die reclame maakte, dit draadje boven is gekomen.
Ik ga het bewaren voor volgende cursussen of opleidingen. Waar ik nog wel tegenaan loop is de enorme kosten van een HBO-opleiding. Dat is echt vele duizenden euro's per jaar volgens mij. Niet dat ik arm ben verder, maar je moet er dan wel heel erg van overtuigd zijn en weten dat je er na afloop ook iets extra's mee kan doen in werk.
Heeft iemand er ervaring mee: een deeltijd HBO-opleiding naast je werk (en de kosten, zeker als deze niet door de werkgever worden betaald)?

Alison

Alison

16-06-2017 om 08:05

Hulp bij de financiering

Ik zocht informatie over de ov regeling voor MBO-ers en kwam dit tegen. Mijn droom is rechten studeren en aangezien ik hetzelfde probleem als jij heb zal dat nooit lukken maar ik had toch de link opgeslagen.
Misschien heb je er iets aan Goed van jou dat je bent gaan zingen en dat het ook nog een succes was. En nu heb je de smaak te pakken, top! Vooral doorgaan want ik denk dat je anders weer "terugzakt" in de faalangst.

Levenlanglerenkrediet

Wilt u een opleiding gaan volgen, maar heeft u geen recht meer op reguliere studiefinanciering (lening, aanvullende beurs en reisproduct)? Vanaf het studiejaar 2017-2018 kunt u onder bepaalde voorwaarden toch geld lenen om het collegegeld of lesgeld te betalen.
Voorwaarden
U moet aan alle volgende voorwaarden voldoen:

U doet een voltijd-, deeltijd- of duale opleiding aan hbo of universiteit. Of u doet een voltijdse bol-opleiding aan het mbo. Het moet gaan om een opleiding:
- in Nederland
- die erkend is door de Nederlandse overheid.
U heeft de Nederlandse nationaliteit. Of u bent een niet-Nederlander met een verblijfsvergunning type II, III, IV of V. Heeft u een andere verblijfsvergunning? Vul dan het nationaliteitenschema in om te zien of u het krediet kunt krijgen. Komt u uit een EU/EER-land of Zwitserland? Ook dan komt u in aanmerking.
U heeft geen recht (meer) op reguliere studiefinanciering.
U bent 30 jaar of ouder. Bent u jonger dan 30? Dan kunt u het krediet alleen in een van de volgende 2 situaties krijgen:
U heeft een diploma voor een hbo-bachelor of een universitaire master en gaat nu een 2e opleiding doen aan hbo of universiteit.
U gaat een deeltijdopleiding doen aan hbo of universiteit.
Op het moment dat het krediet ingaat, bent u jonger dan 55 jaar.
Uw collegegeld of lesgeld wordt niet volledig vergoed door een andere instantie of persoon, bijvoorbeeld uw werkgever of ouders.
Wordt het collegegeld of lesgeld gedeeltelijk voor u betaald? Dan kunt u levenlanglerenkrediet aanvragen voor het resterende deel.
De regeling gaat in op 1 augustus 2017 voor het mbo, en op 1 september 2017 voor hbo en universiteit.
Wat moet u doen?
Log in op Mijn DUO om het levenlanglerenkrediet aan te vragen. Om in te loggen heeft u een DigiD met sms-controle nodig. Vraag het krediet aan voordat uw opleiding start. Anders loopt u geld mis. U krijgt namelijk geen krediet over verstreken maanden.
digid40x40 Inloggen Mijn DUOInloggen Mijn DUO
Lukt aanvragen in Mijn DUO niet? Gebruik dan het formulier.

Aanvragen en wijzigen levenlanglerenkrediet (pdf 222kb) Aanvragen levenlanglerenkrediet voor Open Universiteit (pdf 169kb)
De verwerkingstijd van een formulier is langer dan van een digitale aanvraag.

Hoelang lenen
U kunt het krediet krijgen voor de duur van uw opleiding. Voor de meeste opleidingen is dit 4 jaar. Doet u een deeltijdopleiding aan hbo of universiteit, dan krijgt u 1 jaar extra.

Hoeveel lenen
U kunt per jaar het bedrag lenen dat u aan collegegeld of lesgeld moet betalen. Hiervoor geldt een maximum van € 10.030,20 per jaar voor hbo en universiteit, en € 5.685,- voor mbo. Bij een bedrag hoger dan € 2.006,- (hbo en universiteit) of € 1.137,- (mbo) moet u een verklaring van de onderwijsinstelling meesturen. Uit die verklaring moet blijken hoeveel uw collegegeld of lesgeld is. U kunt hiervoor het formulier Verklaring collegegeld/cursusgeld gebruiken.

Verklaring collegegeld/cursusgeld (pdf 80kb)
Uitbetaling
Het levenlanglerenkrediet wordt aan het eind van elke maand uitbetaald. U ontvangt dan maandelijks 1/12 deel van het collegegeld of lesgeld dat u moet betalen.
Doet u een opleiding aan de Open Universiteit? Dan wordt het aantal maandelijkse termijnen bepaald door het aantal studiepunten (ECTS) per onderwijseenheid te delen door 5. Volgt u bijvoorbeeld een onderwijseenheid van 15 ECTS, dan ontvangt u het levenlanglerenkrediet in 3 maandelijkse termijnen.

Terugbetalen levenlanglerenkrediet
Wanneer terugbetalen
Hoelang terugbetalen
Hoeveel terugbetalen
U heeft al een studieschuld
Contact
Als u nog vragen heeft, kunt u bellen met de afdeling: 050 599 9828.
https://www.duo.nl/particulier/levenlanglerenkrediet.jsp

Ysa

Ysa

16-06-2017 om 09:28

maar dat is wel een lening...

Dank voor je link Alison!
En...ergens ook wel fijn te lezen dat ik niet de enige ben. Ik denk dat de 1,5 jaar schema-therapie ook behoorlijk geholpen heeft. Het is eigenlijk wel verstandig als ik er snel mee doorga, nu het geleerde nog zo vers is.
Ik geloof dat ik de tekst die te geeft al eerder ergens gelezen heb. Probleem is, dat het gewoon een lening is die je terug moet betalen. Op zich begrijpelijk natuurlijk, maar het blijft al met al gewoon even duur (of duurder, afhankelijk van de rente). Als ik het via een lening betaal, moet ik het later betalen, en...nou ja, je begrijpt het wel: alle bezwaren van een lening.
Ik ben vrij erg anti-lening. De hypotheek vind ik al erg genoeg. Ik heb dan toch het gevoel: als ik het niet kan betalen, moet ik het niet doen.
Anders is het natuurlijk als je nu voor een zeer laag loon werkt (of niet werkt) en je bijna gegarandeerd een (veel) beter betaalde baan krijgt.

Vesta

Vesta

16-06-2017 om 10:54

Open Universiteit

Ik heb naast mijn werk een vervolgstudie aan de Open Universiteit gedaan, zelf betaald.
In de jaren dat ik minder geld had volgde ik gewoon minder vakken. Duurt het langer maar was het wel betaalbaar.

Ik heb er nu best veel aan in mijn baan, maar die had ik al op basis van in het verleden geleverde prestaties bij andere afdelingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.