Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ingrid

Ingrid

16-10-2016 om 15:38

Ik maak me financieel zorgen om mijn nichtje

Mijn nichtje Joyce van 16, woont sinds deze week in een begeleid wonen project.
Hier hoort ze eigenlijk al niet helemaal thuis, gezien het probleem bij haar ouders lag en niet bij Joyce. Joyce is een jonge, sociale, slimme meid, en heeft helaas al te veel narigheid mee moeten maken die haar ouders veroorzaakten.
Nu woont ze daar, en moet ze rondkomen van €45 in de week. Haar ouders willen haar nauwelijks tegemoet komen in haar kosten. Ze geven haar slechts €10 euro per week.
Naar mijn mening blijven de ouders onderhoudsplichtig, en moeten ze haar een veel ruimere bijdrage geven indien ze dit kunnen (en dat kunnen ze.)
Zou ik samen met Joyce langs een advocaat kunnen gaan en bijvoorbeeld alimentatie opeisen, of hebben wij dan geen poot om op te staan?
Iemand hier enigsinds juridisch onderlegd die er meer van af weet?

tante Sidonia

tante Sidonia

16-10-2016 om 16:23

ik zou

via het begeleid wonen project informeren hoe je je nichtje het best kan helpen. Daar zitten waarschijnlijk allerlei bgeleiders die vaker met dit soort zaken te maken hebben. Zij kunnen haar waarschijnlijk helpen in gesprek te gaan met haar ouders en hier afspraken over te maken. Mochten de ouders echt geen draagkracht hebben dan zijn er wel andere mogelijkheen denk ik, maar die weet ik zo niet.

Zij heeft recht op financiele hulp van haar ouders maar zij kan pas een rechtszaak aanspannen en\of een advocaat op eigen titel inschakelen als zij 18 is.

tante Sidonia

tante Sidonia

16-10-2016 om 16:25

en trouwens

ik weet niet waar zij de 45euro vandaan krijgt, maar dat is al een heel bedrag per week, als je althans bedoelt dat dat haar huishoudgeld is. Dat moet afdoende zijn. Mocht ze er ook huur en weet ik wat voor kosten nog van moeten betalen dan is het natuurlijk anders.

Ingrid

Ingrid

16-10-2016 om 16:30

Nou....

Van die 45 euro die zij vanuit het begeleid wonen project krijgt, moet zij alles doen behalve de huur en gas / water / licht. Maar van die 45 euro heeft zij waarschijnlijk net haar eten wat ze er van kan betalen, en dan moet ze ook nog dingen als school, kleding, verzorging, huishoudelijke artikelen e.d betalen. Dan lijkt een bijdrage van zo'n 30 euro per week vanuit de ouders mij een net bedrag.
Die instantie zegt dat zij voot de 45 euro zorgen en ouders vrij zijn om financieel te ondersteunen, maar dat zij hier geen partij in willen zijn

Bijstand?

http://www.antwoordopbijstand.nl/?pid=268

Mogelijk bij het WMO loket van je gemeente. Er moet toch iemand zijn die financiele regelingen kent voor deze situatie?

Jo

Jo

16-10-2016 om 17:03

Bijstand?

Onder 18 jaar geen recht op bijstand.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-10-2016 om 17:04

Onderhoudsplicht

Ik neem aan dat het begeleid wonen betaald wordt door de gemeente (Wet op de Jeugdzorg)?
De ouders blijven onderhoudsplichtig. Zij ontvangen nog kinderbijslag als zij €416 of meer per kwartaal bijdragen aan de verzorging van het kind oftewel "in belangrijke mate onderhouden" (school, eten, kleding etcetera). Naast de kinderbijslag ontvangen zij dan ook nog kindgebonden budget. Uiteraard is dit afhankelijk van het inkomen van de ouders. Er is meen ik ook een speciale regeling voor als een kind (tijdelijk) niet meer thuis woont; er kan dan extra kinderbijslag worden aangevraagd en kosten van de belasting worden afgetrokken.
De begeleid wonen instantie zou meer moeten weten over het hoe en wat m.b.t. financiën, inkomen en uitgaven en hoe het zit met de onderhoudsplicht van de ouders.

Toch niet

Waarom denk je dat er zoveel jongeren in de schulden komen als ze na hun 18e verdwijnen uit de jeugdzorg?
Ik ben blij dat tante zich er in elk geval mee bezig houdt om te zien hoe ze haar nichtje zo goed mogelijk kan bijstaan.
Die instellingen houden zich daar niet mee bezig.
Zoon heeft een vriend die in begeleid wonen zat. het leek me nou juist iets dat je daar aan de begeleiding zou kunnen vragen. Maar daar houden ze zich echt niet mee bezig, alleen met het ' welzijn' en of je je aan de huisregels kan houden en meedraaien in voor jezelf en voor elkaar zorgen.
Meer zit er echt niet in.

Lente

Lente

16-10-2016 om 18:22

Ga naar de gemeente

en leg daar het probleem voor.

Als ik even simpel reken, heeft ze 4x45 euro per maand = 180 euro.
Ik denk dat 80 euro per maand een redelijk bedrag is voor kleding, zakgeld en verzorgingsartikelen. In eerste instantie lijkt het ruim, maar dit meisje woont niet thuis waar van alles aanwezig is zonder dat ze daar kosten voor hoeft te maken.
Dan houdt ze 100 euro per maand over = 25 euro per week. Dat lijkt me wat weinig voor de boodschappen.
Schoolkosten zijn overal anders. Die kan ik niet beoordelen.
En wat met uitstapjes van school, sportclub, etc?

Als je naar de gemeente stapt, zou ik eerst samen met je nichtje een overzicht maken van alle kosten die ze heeft.
En vooral ook alle kosten die er nog aankomen.

Daarnaast zou ik bij een juridisch loket navragen wat je nichtje moet doen om een bijdrage van haar ouders te krijgen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

16-10-2016 om 18:40

Mijn 2 centen

Om te beginnen heb ik wat moeite met het noemen van haar naam.

Verder zou dat begeleid wonen misschien wel zijn gekomen juist vanwege de narigheid van haar ouders. Ik neem aan dat de begeleiding hier goed van op de hoogte is en weet hoe en wat te doen.

Dan wat het geld betreft. Ze zal nog via haar ouders een ziektekostenverzekering hebben. Je kunt ook niet in hun portemonnee kijken, onderhoudsplicht gaat naar draagkracht. Als de ouders op het minimum zitten valt er simpelweg niets te halen (overigens kun je dan natuurlijk "in natura" dingen doen; ik heb een kind bij begeleid wonen wegens een autismespectrumstoornis en we delen vaak de boodschappenkosten, voordeelverpakkingen en zo).

Dan die 45 euro. Dat is een gemiddeld bedrag in zo'n geval en heet bij mijn ene kind, die overigens net volwassen is, leefgeld. Gas, water, licht en zo hoeft hij niet te betalen. Een uitkering krijg je nog niet als je geen 18 bent, daarboven wel, maar niet veel (pas als ze 21 zijn krijgen ze het volledige bedrag voor volwassenen).

Van die 45 euro kun je rondkomen. Er zijn complete gezinnen die er (wegens schuldsanering of zo) van kunnen leven. Je mag er een bijbaantje bij doen, als je wilt en kunt. Van die 45 euro koopt hij ook wasmiddel, shampoo, kleding, noem maar op. Hij kan zelfs sparen! Al is het niet veel natuurlijk.

Huishoudelijke spullen komen van de weggeefhoek of de kringloop. Schoolkosten zouden eventueel bij de gemeente gemeld kunnen worden, er zijn gemeenten die creatief meedenken en daar een potje voor hebben.

Kinderbijslag is niet vanzelfsprekend, hetkind woont niet meer thuis, tenzij de ouders kunnen aantonen zelf nog kosten te maken. Dat aantonen stelt in werkelijkheid weinig voor. Ik adviseer het meisje om eens een gesprek met maatschappelijk werk of de wijkgids/jeugdgids aan te gaan en dit te bespreken.

Je nichtje kan je machtigen haar bankrekening in te zien, zodat je eventueel kan bijsturen, maar ga goed na of dit niet de taak is van de begeleider (dit hangt van het soort instelling af).

Lente

Lente

16-10-2016 om 18:48

Waarschijnlijk betalen de ouders wel, alleen niet aan dochter

Als de ouders daar financieel toe in staat zijn (en dat schrijf je) dan betalen de ouders waarschijnlijk mee aan het begeleid wonen. Hun dochter ziet echter niets van die bijdrage.
Misschien dat de begeleiding daarom zegt dat de ouders mogen bijdragen maar dat zij daar niets mee doen.

Ben jij degene die eerder de vraag had over een nichtje dat bij haar tante in huis was komen wonen?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

16-10-2016 om 18:51

reactie van zoon

Zoon vertelt dat zijn begeleiding samen met hem de bankrekening de bankrekening in de gaten houdt. Hij heeft een kleine baan met aanvullende bijstand waarmee hij (hij is al 18+) o.a. ziektekostenverzekering, eigen bijdrage, dat soort dingen betaalt. De begeleiding houdt hem hierbij in de gaten.

Zijn leefgeld krijgt hij contact (ze mogen kiezen of het contant of per bank gaat), hierin heeft hij de vrije hand. Het is voor eten en drinken, ook voor kleding en kapper en zo. Mocht hij hierin vastlopen (bijv. door zichzelf te verwaarlozen) dan zal de begeleiding ingrijpen.

Mij is vriendelijk doch dringend verzocht geen extra geld toe te steken (mede vanwege de problemen die dat met de bijstand kan geven); boodschappen delen is echter geen probleem.

Omdat je nicht nog geen 18 is, is bijstand geen optie. Maar dan heb je een beetje een idee hoe dat gaat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.