Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

knijpertje

knijpertje

20-05-2013 om 12:55

Ik krijg er nu al de kriebels van

Manlief zit thuis met een nekhernia,na lang op de wachtlijst gestaan te hebben is hij 5 weken geleden geopereerd.Toch gaat het niet echt beter.
nu krijgen we een brief van zijn werkgever dat per half augustus zijn salaris naar 70% gaat.Ik krijg er nu al de kriebels van,hoe gaan we dat doen?
De vaste lasten zijn al bijna het huidige salaris,ik werk part-time en mijn salaris gebruiken we voor de boodschappen en andere uitgaven.
Iemand meer met dit bijltje gehakt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zie eerdere bespaardraadjes

Oef, dat is akelig. Geen ervaring hier, maar ik zou denken: kijk eens naar eerdere bespaardraadjes. Van besparingen zul je het toch moeten hebben. Dat, of je inkomen verhogen - en dat moet dan bij jou vandaan komen, uren uitbreiden dus.

Je hebt een structureel probleem als je kennelijk geen enkele reserve hebt in je inkomsten. Als je man herstelt krijgt hij zijn volledige salaris terug, maar stel dat hij werkloos was geworden, dan had hij ook op 70% van zijn inkomsten gezeten. Ik denk dat het dus verstandig is om echt te zoeken naar manieren om structureel de uitgaven te beperken of de inkomsten te verhogen, voor het geval dit probleem blijft, of er in de toekomst een vergelijkbaar probleem komt.

Sterkte ermee

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

20-05-2013 om 17:53

Uren uitbreiden

Als je meer inkomen nodig hebt, is het denk ik inderdaad zinnig om te kijken of jij kunt uitbreiden. Daar zit je mogelijk niet op te wachten, maar wat moet je anders?
Wat de opmerking van Temet betreft dat je een structureel probleem hebt, daar heb ik zo mijn bedenkingen over. Als ik naar ons eigen inkomen kijk, dan is dat net teveel voor bijvoorbeeld huurtoeslag, dus daar betalen wij de volle pot en daarnaast natuurlijk ook de andere vaste lasten. En dan zit je zo over een heel salaris heen met de vaste lasten. Als het tweede inkomen daar nog onder zit, dan is er echt niet veel ruimte voor een fijne buffer. Er hoeft dan maar dát te gebeuren en dan zit je met de gebakken peren. Bij ons gebeurt dat nu ook (even los van de situatie op mijn werk). Mijn man zit in de ziektewet, ik werk niet meer op zaterdag (wat wel door de situatie op het werk komt), wat me over een hele maand heen gezien een dag salaris minder oplevert doordat ik geen loontoeslag meer krijg. Die toeslag was mijn manier om mijn 32 urige werkweek een beetje op te rekken.
Inmiddels bekijk ik ook waar ik direct op kan bezuinigen, maar dat is niet zo heel veel. En wat eten betreft moet het nog wel gezond blijven.
Ik denk dat je de bezuinigingen vooral moet zoeken in abonnementen die afgestoten of ageslankt kunnen worden, de manier waarop je boodschappen doet, de auto (als je die hebt) vaker laten staan, niet op vakantie voor zover dat nog de bedoeling was, en dergelijke. Persoonlijk heb ik niks met tweedehands kleren, maar dat is een optie. Je kunt kijken wat je op zolder hebt staan en verkocht kan worden, etc..
Wat boodschappen doen betreft, kun je kijken waar je het zuiniger aan kunt doen, door net iets minder gewicht vlees te kopen dan je gewend was bijvoorbeeld, niet elke dag een toetje, alles van het budget-eigenmerk van een winkel of het normale eigenmerk. En de bekende adviezen over goedkope winkels: Aldi, Lidl en andere goedkope winkels. Hoe minder je naar een winkel toegaat, hoe minder je uitgeeft. Dus niet elke dag, maar een of twee keer in de week.
Sterkte ermee.

Tarte Tatin

Tarte Tatin

20-05-2013 om 20:24

Ja wij

Begin december te horen gekregen dat contract van mijn man niet verlengd werd en dus per 1-1 ww-uitkering. Onze oplossing: ik ben meer gaan werken, zoveel mogelijk bezuinigen en het gekke is, dat we nu meer overhouden dan voorheen. Juist door heel kritisch naar de uitgaven te kijken. Dat deden we al, en toch blijkt er rek te zijn. Je schrijft dat zijn inkomen in augustus omlaag gaat. Ik zou als de wiedeweerga nu al zelf gaan leven met minder inkomen. Dan weet je wat je te wachten staat en heb je een oefenperiode. Erg leerzaam. Sterkte, want dat het je aanvliegt geloof ik direct

Mies

Mies

21-05-2013 om 00:12

Flink bezuinigen

Ik heb mijn oud goud verkocht auto laten staan spullen uitgezocht en verkocht op marktplaats , vest aan i.v.b. stookkosten, veranderd van ziektekosten verzekering,na elven sávonds wassen afwasmachien en wasmachien aanzetten en in het weekend.
Stofzuigerzak leegplukken, alle aanbiedingen opsporen van de supermarkten,gratis spullen op internet opsporen,kortingsbonnen opspeuren,niet opbellen maar naar jou laten bellen,de kringloop bezocht i.v.b. kleding vind je dure merken voor spotprijs zelfs broeken gevonden met kaartjes eraan ( was dus nooit gedragen)kliekjes bewaren en weer opbakken volgende dag,veel ruzie met dochter gehad ( ze was verwend toen we nog in de goede tijden zaten)je zult het zien als een topsport op den duur

Jojo

Jojo

21-05-2013 om 21:43

Energiekosten

De snelste besparing deden we hier met het energiecollectief van de Consumentenbond, binnenkort kun je weer inschrijven. Geheel vrijblijvend, of je op de aanbieding in gaat of niet is geheel aan jou. Hier scheelde het in 1 klap ruim 400 euro op jaarbasis.

Verder zijn er al veel tips gegeven. Hier hebben we met hetzelfde bijltje gehakt, ik ben mijn baan kwijt en mijn man heeft meer dan een half jaar werkloos rondgelopen. Flinke stap terug in inkomen dus. Kritisch kijken naar de boodschappen hielp al, je bent vaak gewend om zonder lang te kijken de jou bekende merken te nemen, maar er is altijd nog wel een goedkoper alternatief te vinden.

JansjeRommy

JansjeRommy

21-05-2013 om 21:57

Bakens verzetten

De belangrijkste reden waardoor mensen in de schulden raken is als hun inkomen verslechtert en ze passen niet of te laat hun gedrag aan. Dat je de vraag hier stelt is dus al heel goed. Er komen ook veel goede tips voorbij, je moet inderdaad echt de bakens verzetten. Met het gezin (ik weet niet of je kinderen hebt en zo ja hoe oud?)om de tafel en een plan opstellen. Keuzes maken: niet op vakantie, de auto de deur uit, verzekeringen kritisch bekijken, abonnementen opzeggen, niet meer uit eten of eten halen als je dat deed? Meer werken, bijbaantje zoeken, tijdelijk een kamer verhuren? oude spullen verkopen op MP? het hangt allemaal erg af van hoe je leeft en waar wat marges zitten. In ieder geval zou ik de inkomsten en uitgaven heel goed gaan bijhouden van nu af aan en niet wachten tot eind augustus, maar nu in actie komen.

Woensdag

Woensdag

22-05-2013 om 10:39

Even boodschappen vergeleken

Vanmorgen heb ik de boodschappen een keer bij de Aldi gedaan in plaats van de gebruikelijke supermarkt. Voor de grap heb ik vergelijkbare artikelen daarna opgezocht bij Albert.nl. Prijsverschil? Bij de Aldi was is 34,54 kwijt. Bij Albert Heijn had ik 45,27 moeten betalen. En dan heb ik bij de Aldi ook nog eens 2 toiletrollen en een keukenrol extra, er zitten 50 tissues meer in een doos en ga zo maar door. Al dit soort slokken op een borrel maken een heleboel uit per week!
Is het al zeker dat je man niet (deels) herstelt voor augustus?

knijpertje

knijpertje

22-05-2013 om 21:34

Weinig marge

Waar zit nog marge,dat is een goede vraag.
We hebben geen abonnementen,alleen voor de kinderen sport,en nu nog zwemles voor de jongste.Boodschappen doe ik bij de lidl,en maar 1 keer in de week.We hebben een heel klein goedkoop oud auto'tje.Laatst al over gestapt van verzekering voor de inboedel.
Ik denk dat de meeste marge nog in de boodschappen zit.Het zijn ook van die kosten die er nog even bij komen,deze maand bijvoorbeeld kosten kamp van de oudste(€50),en afzwemmen van de jongste voor A (€30) schoolreisje jongste (€10) twee kinderfeestjes.Kortom daar gaan weer €100.
Ik werk part-time,en zou best wat meer uren willen werken maar momenteel kan ik mijn uren niet uitbreiden,het loopt al niet goed en mag ik blij zijn met werk.
Natuurlijk kan het zo zijn dat mijn man in augustus weer hersteld is,maar ik kan er beter vanuit gaan dat dat niet het geval is en nu vast nadenken over de gevolgen en oplossingen.
Fijn dat jullie meedenken!

knijpertje

knijpertje

22-05-2013 om 21:45

Kaaskopje

ik geloof dat we precies hetzelfde probleem hebben,teveel voor de huurtoeslag.We betalen het volle pond,verzekeringen,gas water elektra,gemeentelijke heffingen en we zitten dan boven de €1400 vaste lasten.
Vakantie is ook zoiets,we gaan als we kunnen 1 keer per jaar.En dan al zo goedkoop mogelijk (vorig jaar 2 weken in Nl voor 570 euro)dit jaar mochten we in iemands huis in Frankrijk voor niets,maar waarschijnlijk doen we het niet.Te lange reis voor manlief in de auto en de reiskosten houden me nu tegen.
Alle kleding voor de jongste krijg ik al tweede hands,mijn eigen kledingkast is zeer karig gevuld,en als ik iets koop meestal voor de oudste is het in de uitverkoop.
Nou ja ik prijs mezelf gelukkig dat ik geen schulden heb,maar ik moet met een lantaarntje gaan zoeken naar die marge.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-05-2013 om 23:24

Marge

Eigenlijk komt het erop neer dat de marge het stuk moet zijn wat je vanaf augustus minder zult ontvangen als het allemaal doorgaat. Zuiniger aan doen is ook een gewenningsproces. JansjeRommy heeft gelijk dat het een kwestie van te laat meegaan met het lagere inkomen is wat veel mensen nekt. Wen je zelf in de komende maanden dus in dalende lijn aan een lager inkomen en probeer daar lol in te krijgen.
Als jullie inkomen daalt, kun je altijd bekijken of je dan wél in aanmerking kunt komen voor huurtoeslag. En zorgtoeslag e.d..

Precies

Kaaskopje heeft helemaal gelijk. Ga je nu alvast inlezen in eisen voor huur- en zorgtoeslag, en als er eind juni nog geen zicht is op herstel van je man per augustus, vraag dan alsnog die toeslagen aan als je meent daarvoor in aanmerking te komen. Je zou ook nu al aan kunnen vragen (aanvraag nu indienen met ingangsdatum 1 augustus), maar hou dan in de gaten dat als de inkomensdaling toch niet doorzet, de toeslag apart gezet moet worden omdat die t.z.t. wordt teruggevorderd.

Het kan ook handig zijn om alvast eens te kijken of er in jouw gemeente mensen/instellingen zijn die helpen bij dit soort aanvragen. Sociaal raadslieden bijvoorbeeld (of de Formulierenbrigade, als je in Amsterdam woont).

Verder kan je natuurlijk ook op zoek gaan naar ander werk, maar dat is iets voor de middellange termijn en bovendien heb je vermoedelijk toch al het nodige aan je hoofd. Ik zou het overigens wel in overweging nemen, want het probleem is dat je erg weinig marge hebt, en je moet rekening houden met de mogelijkheid dat die inkomensdaling toch langer duurt of later opnieuw optreedt.

Heel veel sterkte

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.