Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Violetta

Violetta

13-02-2016 om 22:40

Iets kopen op afbetaling of eerst sparen?

Ik heb altijd geleerd dat als ik iets heel graag wil hebben ik eerst moet sparen. Iets kopen op afbetaling heb ik nog nooit gedaan (behalve mijn huis dan). Toch krijg ik tegenwoordig het idee dat er steeds meer mensen zijn die er weinig moeite mee hebben (grote) leningen -en vaak ook nog meerdere tegelijk- aan te gaan. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Waar gaat het over

Als je weinig te besteden hebt kun je een noodzakelijke uitgave als een wasmachine moeten financieren.
Ook een smartphone is soms noodzakelijk alleen al vanwege het zoeken naar werk of het houden van je baan.
Verder zijn Nederlanders juist de afgelopen jaren fluks aan het afbetalen geslagen.

https://www.krediet.nl/nieuws/3-schulden-nederlanders-verder-afgenomen.html

"Behalve de hypotheeklasten nam ook de hoogte van andere leningen af in de eerste maanden van dit jaar. Onder meer het aflossen van de Persoonlijke Leningen en Doorlopende Kredieten zorgde voor een totale daling van 600 miljoen euro aan schulden.

Het eerste deel van 2014 was het zesde kwartaal op rij dat de schulden van de Nederlanders afnamen. Het CBS verwacht dat deze trend de komende tijd verder zal doorzetten."

https://nrccarriere.nl/artikelen/meer-mensen-in-schulden-en-hogere-schuld/

"Het CBS meldt vandaag dat huishoudens in 2013 1,1 procent minder te besteden hadden in vergelijking met een jaar eerder. Dit komt onder meer doordat de lonen minder snel stijgen dan de inflatie, de werkloosheid nog toeneemt en ook de belastingen stijgen. Het geld dat een huishouden te besteden heeft, daalt al vijf jaar. De daling in 2013 was wel kleiner dan in 2012, toen het inkomen per huishouden met 2,2 procent daalde ten opzichte van een jaar eerder."

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-02-2016 om 23:08

Ligt eraan wat

Een doorlopend krediet bij wehkamp om kleren te kopen is nogal stom. Maar daar een wasmachine bestellen en dan afbetalen kan nodig zijn

Als je een goede auto nodig hebt voor woonwerkverkeer kan ik me ook voorstellen dat je daar dan wat voor leent.

Ik vind dat het er echt vanaf hangt waar je voor leent.

40er

40er

14-02-2016 om 09:03

idd

Hangt ervan af wat het artikel is.
Maar over het algemeen zeg ik sparen voor je iets koopt. Met een beetje pech ben je nog aan het afbetalen als het artikel al kapot is...

Sparen

Ik ken niemand die leent voor iets anders dan een huis. Het kan wel zijn dat ze het wel doen maar niet vertellen. Lenen voor een auto zou ik echt alleen maar doen om een baan te krijgen of te houden en dat zou dat zeker geen nieuwe auto zijn. En als ik al zou 'moeten' lenen voor en smartphone i.v.m. werk of een wasmachine omdat op de hand wassen voor 6 man geen doen is, dan wordt het zeker geen duur merkartikel. De simpelste smartphone van 80 euro kan de noodzakelijke werkgerelateerde dingen ook. Lenen voor een dure fotocamera omdat je die zo graag wil maar strik genomen niet nodig hebt, of voor een vakantie of een bruiloft snap ik echt niet.

skik

Lou

Lou

14-02-2016 om 12:35

Idee

Waar komt jouw idee dan vandaan Violetta? Zoals Anne J al schrijft, er wordt juist minder geleend.

Kareltje

Kareltje

14-02-2016 om 13:14

geld

Ik heb alleen maar een lening voor het huis (hypotheek) en mijn kinderen leer ik ook dat als je geen geld hebt om te sparen je ook geen geld hebt om je lening af te betalen.

Maar ook dat je soms voor iets als een auto om bij je werk te kunnen komen of iets anders noodzakelijks je wel kunt lenen maar dat je niet het duurste moet nemen en heel goed naar alternatieven moet kijken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-02-2016 om 13:16

Sparen

Kopen op afbetaling is altijd duurder.

Sparen dus.

Uitgezonderd misschien die auto, die onvermijdelijk is voor die ene baan of de wasmachine of koelkast, als we compleet door ons spaargeld heen zouden zijn.

Liever koop ik dan toch een budgetvariant van de lopende rekening en eet de rest van de maand wat meer brood en soep. Hier kan dat gelukkig.
Als je niet kunt sparen moet je eigenlijk ook niet lenen.

vlinder72

vlinder72

14-02-2016 om 13:46

bijna iedereen

Bijna iedereen heeft wel iets staan bij het BKR (bij het verstrekken van een hypotheek wordt altijd bkr gecheckt. Het is zeldzaam als daar niets uitkomt)

Roodstand op een betaalrekening is een vorm van een doorlopend krediet (een rk van meestal 1500 tot 5000 euro). Een creditcard ook. Een keer iets kopen op afbetaling bij wehkamp dat is dan een verzendhuiskrediet van.meestal 2500-5000 euro.

Wij zijn zelf zo blij met ons doorlopende krediet. Afgelopen jaar heeft mijn man eerst een conflict gehad met zijn werkgever. Dat heeft ons bijna al ons spaargeld aan advocaatkosten gekost (rechtsbijstandsverzekering gaf niet thuis want vond het te ingewikkeld (*serieus). Voordat ze rond waren met een ontslagvergoeding ging het opeens financieel heel slecht met het bedrijf. Tot aan een faillissement aan toe. Heel fijn als je dan geen salaris meer krijgt. Het duurt best lang voordat het uwv dat oppakt. Man is inmiddels voor zichzelf begonnen. Ik ben echt blij dat wij ons krediet hebben om de schommelingen in hetinkomen op te vangen. En alle vaste lasten betaald blijven worden. Ons krediet staar steeds weer op 0 euro maar indien nodig gebruiken wij het.

Vlinder, een kredietregistratie is nog geen lening

"Bijna iedereen heeft wel iets staan bij het BKR (bij het verstrekken van een hypotheek wordt altijd bkr gecheckt. Het is zeldzaam als daar niets uitkomt)"

Dat je bij het BKR geregistreerd staat wil nog niet zeggen dat je geld geleend hebt. Alleen al het feit dat je een creditcard of de mogelijkheid om rood te staan hebt levert je al zo'n registratie op, al maak je er nooit gebruik van en ben je (behalve je hypotheekschuld) niemand een cent schuldig.

skik

Noet

Noet

14-02-2016 om 14:24

BKR gunstig

een BKR registratie kan ook gunstig zijn, als daar staat dat je nooit een achterstand hebt gehad.

Wat Skik al zegt al heb je alleen al de mogelijkheid om rood te staan dan sta je al geregistreerd.

Ook een telefoonabonnement met een gratis telfoon wordt als een lening beschouwd en staat dus geregistreerd bij BKR.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2015/07/01/telefoonabonnement-met-gratis-toestel-blijft-lening

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-02-2016 om 16:38

Dat is heel wat anders

Ik zou nooit maar dan ook nooit geld lenen voor luxeproducten.
Best dat bij Bkr staat dat ik een creditcard heb en rood mag staan, maar dat wil nog niet zeggen dat ik dan ook maar bij de Mediamarkt een kredietje ga afsluiten voor die 74 inch breedbeeld die me anders een half maandsalaris kost.
Dat was toch de vraag hier?

Marieke70

Marieke70

14-02-2016 om 16:56

in principe

In principe sparen. Zeker voor luxe goederen. Nu kan ik me wel voorstellen dat er soms uitzonderingen zijn, zoals de telefoon in 2-jarig abonnement, auto, wasmachine maar liever niet. Maar voor kleding etc zou ik nooit op afbetaling bij een postorderbedrijf kopen.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-02-2016 om 17:08

Lou

"Waar komt jouw idee dan vandaan Violetta? Zoals Anne J al schrijft, er wordt juist minder geleend."

Volgens mij is dat zo'n uitspraak die mensen al decennialang doen. Tegenwoordig...

Wat wel (relatief) nieuw is:
- De meeste mobiele telefooncontracten zijn een vorm van kopen op afbetaling
- Meer mensen hebben een hypotheek

Imogen

Imogen

14-02-2016 om 20:09

Violetta

'Toch krijg ik tegenwoordig het idee dat er steeds meer mensen zijn die er weinig moeite mee hebben (grote) leningen -en vaak ook nog meerdere tegelijk- aan te gaan. Hoe kijken jullie hier tegenaan?'

Gek, ik krijg dat idee helemaal niet. Ja, als je net naar een programma als 'uitstel van executie' hebt gekeken, lijkt het net of iedereen een auto koopt met het doorlopend krediet van de VISA. Maar in mijn omgeving is dat niet zo, en al helemaal niet meer sinds het begin van de crisis.

En hoe ik er tegenaan kijk, is simpel: het zijn volwassen mensen die het recht hebben om hun eigen keuzes te maken. Mij maakt het niet uit of ze geld lenen of sparen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.