Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

ikdusniet

ikdusniet

27-09-2015 om 10:44

Iemand met verstand van auto's?

Hoi allemaal,

Iemand hier met verstand van auto's? Afgelopen vrijdag heeft de garage bij mijn auto (13 jaar oud, 115.000 km) de distributieriem vervangen. Weet niet of het belangrijk is maar hij zei bij het ophalen dat "de rest nog goed was" maar wat dat betekent weet ik dus niet...

Vanmorgen begon mijn auto op de snelweg ineens te roken en te stinken. Bij de eerstvolgende afrit/bocht ontdekte ik dat de stuurbekrachtiging het niet meer doet.

Natuurlijk sta ik morgenochtend meteen bij de garage. Maar gaan ze me vertellen dat dit toeval is? Of hebben ze vrijdag iets niet goed gedaan???

En is het nog wel veilig om ermee te rijden (alleen naar de garage uiteraard) of kan ik 'm beter laten slepen?

Alvast bedankt!

Jamie

Jamie

27-09-2015 om 10:49

Voor dit soort vragen bel ik de Wegenwacht maar die heb jij blijkbaar niet?

Dokter

Dokter

27-09-2015 om 11:07

Jawel hoor

Maar de afrit/bocht was vlakbij huis dus ben ik doorgereden naar huis. Auto staat nu voor de deur.

Ben niet op het idee gekomen de wegenwacht te bellen omdat ik niet gestrand ben. Kwam wel op het idee dat er hier mogelijk mensen zouden zijn die mijn vraag kunnen beantwoorden.

Toch bedankt voor je reaktie.

Jamie

Jamie

27-09-2015 om 11:09

toch bellen

Je kunt nu ook gewoon bellen voor advies hoor. Je betaald er genoeg voor en zij weten hoogstwaarschijnlijk meer dan wij zonder merk en type auto.

Marjoleine64

Marjoleine64

27-09-2015 om 11:47

Voor zover ik weet

Ik heb niet veel verstand van auto's, maar voor zover ik weet staat een distributieriem volledig los van stuurbekrachtiging. Onze auto moest ook afgelopen zomer een nieuwe distributieriem, want hij was 10 jaar oud (en ca. 100000 km). Dus dat de jouwe dat na 13 jaar ook nodig had is normaal. Stuurbekrachtiging is volgens mij een hydraulisch systeem, en het pompje van dat systeem kan kapot gaan. Hebben wij lang geleden bij een andere auto ook eens gehad. Dan kan je nog best rijden, alleen kost sturen veel meer kracht. En omdat je dat niet gewend bent voelt het niet veilig. iets vergelijkbaars is de rembekrachtiging, ook een pompje wat kapot kan. Dan doet je rem het nog wel, maar je moet hem heel hard intrappen voor hij iets doet. Een auto die opeens begon te roken en stinken heb ik ook eens gehad, dat bleek een kokende motor door een kapotte thermostaatklep (weken later gevolgd door toch nieuwe koppakkingen nodig).

Ikdusniet

Ikdusniet

27-09-2015 om 13:11

Wegenwacht

Er woont hier vlakbij een Wegenwacht monteur. Die heb ik net aangesproken toen hij zijn hond uitliet. Volgens hem kan het zo zijn dat de monteur die de distributieriem heeft vervangen de riem die langs de stuurbekrachtigingspomp loopt te strak of niet goed heeft teruggeplaatst, waardoor deze nu stuk is gegaan. Het feit dat de auto stonk naar verbrand rubber wijst daarop en dat het niet de pomp is. Maar het zou ook de pomp kunnen zijn en dan is het toeval. Ik kan er inderdaad wel veilig mee rijden maar kweek nu spierballen .

Ik ga morgen terug naar de garage en dan hoor ik wel wat ze zeggen. In ieder geval ben ik wijzer dan vanmorgen. Allemaal bedankt.

Je zegt

dat de distributieriem vervangen is. Hebben ze nog meer gedaan?

Na 115000 km de distrubutieriem vervangen isoverigens zeker niet te vroeg,het is zelfs aand e late kant.

Het vervangen van de distributieriem op zichzelf zou nul kommanul verband moeten houden met de stuurbekrachtiging en zou die problemen die jij noemt niet kunnen veroorzaken.

Dus ofer is nog emer gesleuteld aan jouw motor en daar is iets veranderd wat de problemen veroorzaakt heft, of het is gewoonweg puur toeval.

Het isin ieder geval niet ongebruikelijk om problemen te krijgen met een auto zoals de jouwe, met die leeftijd en dat aantal kilometers op de teller.

Welke auto heb je?

hier een toyota van 14 jaar oud

en 400.000 km.

Nu gaat-ie weg, maar ik ga hem missen want hij liet ons nooit staan. Ben benieuwd hoe zijn nieuwerwetse opvolger het gaat doen. Aan eigentijdse auto's met alle digitale techniek kan veel meer kapot vrees ik.

Noet

Noet

28-09-2015 om 13:02

brings back memories

duur grapje kan het worden.

distributieriem en stuurbekrachtiging staan los van elkaar. Distributieriem is standaard dat die na zo'n 100.

bij mij is op 30 december ook de stuurbekrachtiging uit gevallen en helaas was het niet slechts een breuk in een slangetje maar de pomp was kapot en de olie is ook nog eens in het stuurhuis gelopen. totale kosten bijna 3000 euro.
En 2 maanden zonder auto want de onderdelen waren niet op voorraad omdat het een oudere auto is.

Ik hoop voor jou dat het een simpele slangbreuk is.

vlinder72

vlinder72

28-09-2015 om 13:31

Hier ook

Totaal onverwacht vlak na een grote beurt brak de stuurbekrachtingspomp. Heel fijn op de snelweg op weg naar onze vakantiebestemming. Brokstukken van de pomp sneden de multiriem ook nog een fijn door.

Ik heb nooit het verband gezien tussen de grote beurt bij de garage en de stuurbekrachtigingspomp. Dit was echt pech. Onze auto was toen ook 12 jaar oud.

De pomp en de multiriem zijn gemaakt voor samen 700 euro. Geen idee of het goedkoper kon. Het was lastig communiceren met de ANWB en de Garage. Helaas had de garage in Frankrijk niet de juiste materialen om de multiriem goed vast te krijgen dus die hebben wij in nederland nog een keer moeten laten repareren maar de pomp alleen zit prima.

Ikdusniet

Ikdusniet

28-09-2015 om 15:08

Jasses

Niet allemaal van die horrorverhalen vertellen hoor, dat wil ik helemaal niet horen .

Noet, rookte en stonk jouw auto ook naar verbrand rubber? Dat is de reden dat de wegenwachtmeneer denkt dat er een of andere riem bij/rond de stuurbekrachtigingspomp niet goed/te strak is teruggezet...

De garage gaat er naar kijken. Ben heel benieuwd wat het oordeel is. Het is trouwens een Kia Rio. Nooit stuk, start altijd, altijd zonder noemenswaardige problemen door de APK. Maar ik besef heel goed dat daar eens een eind aan komt hoor... Hoop dat het nog niet zover is.

Noet

Noet

28-09-2015 om 16:10

nope

de stuurbekrachtiging viel gewoon in 1x helemaal uit. En dat rijdt dan niet fijn met een lekker zware station die nog in een krappe parkeergarage staat.

distributieriem staat nu gewoon in de planning.

vlinder72

vlinder72

28-09-2015 om 16:16

Ikdusniet

De stuurbekrachtingspomp is alweer twee jaar geleden. Auto is nu 14 jaar oud en rijdt nog steeds prima. Ook zonder noemenswaardige problemen. En het is een Chrysler voyager.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

28-09-2015 om 16:27

nou

wij hebben een paar jaar geleden hetzelfde gehad. Distributieriem vervangen, 's avonds nog even naar de mediamarkt in grotere plaats verderop en op de terugweg stonden we..met rokende en kokende motor. Hadden ze blijkbaar iets niet goed vastgezet (ik ben een leek met auto's sorry), een of ander dekseltje of dingetje dus de boel knalde er weer af. Omdat we net 's morgens de auto opgehaald hadden, hebben we toen wel erg duidelijk gemaakt dat dit op zijn minst wel heel erg raar was. Ze hebben het toen weer gemaakt, op hun kosten.

Sneeuwitje

Katniss

Katniss

28-09-2015 om 16:39

115.000

115.000 zijn nog niet zoveel kilometers, maar je zult nu gaan merken dat de onderhoudskosten toch wel gaan stijgen. Mijn auto heeft 170.000 op de teller en de afgelopen jaren heb ik er best wel kosten aan gehad. De reparatie van de stuurbekrachtiging was rond de 500 euro. Ik heb besloten dat ik niet meer naar de merkdealer ga voor onderhoud en reparatie, dat scheelt ongeveer 50%.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-09-2015 om 19:57

Stuurbekrachtiging

Ik heb ook eens een kapotte gehad. Dat was een slang die ging lekken omdat ie 10 jaar lang ergens tegenaan geschuurd had. Na een tip van de wegenwacht heb ik de kapotte slang eraf geschroefd en ben ik naar een bedrijf gegaan waar ze hydraulische slangen voor vrachtwagens e.d. op maat maken. Een paar tientjes en wat sleutelen later kon ik er vloeistof ingieten en werkte alles weer prima.

Geen overbodige luxe, want zo'n Landrover stuurt echt heel zwaar zonder bekrachtiging

Ikdusniet

Ikdusniet

06-10-2015 om 12:00

update

Voor wie nieuwsgierig was: de riem die rond de stuurbekrachtiging loopt was gebroken. Vermoedelijk was die al slecht en eigenlijk had die tegelijk met de distributieriem vervangen moeten worden maar de monteur in kwestie heeft waarschijnlijk niet helemaal goed opgelet en gedacht dat deze nog goed genoeg was. De garage heeft de riem vervangen en geen arbeidsloon gerekend. Voor 12 euro materiaalkosten was ik klaar.

Allemaal bedankt nog!

Noet

Noet

06-10-2015 om 13:07

fijn!

dat is fijn zeg, een goedkope reparatie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.