Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Iemand ervaring met deeltijd MBA opleiding?

Het is al jaren m'n wens om een MBA opleiding te doen. En vandaag bood mijn baas zeer genereus aan dat ik mn MBA mag gaan halen en de organisatie die bekostigt. Dat is een ongelooflijke kans want zelf zou ik dat nooit kunnen betalen.

Ik ben wel wat huiverig voor de impact die het zal hebben en zou graag wat ervaringen horen van mensen die dit al hebben gedaan. Hoe is de tijdsbelasting? Moet je veel thuis doen? Hoe intensief is de thesisfase? Viel het mee? Tegen? Was het het waard? Van zuks.

De opleiding zou ik in m'n eigen tijd gaan doen. Maar ik werk fulltime, woon niet in de stad waar de opleiding plaatsvindt en zal dus moeten reizen. Daarnaast ben ik co-ouder waardoor ik de helft van de week alleen voor mijn dochter zorg. Die is tegen die tijd bijna 13 dus heel veel zorg heeft ze niet meer nodig. Wel aandacht natuurlijk. Mijn ouders en zus zijn wel in de buurt om te helpen met m'n dochter en doen dat graag.

Heeft er iemand ervaring en wil me een beetje enlighten? Dat zou enorm fijn zijn! Dank alvast.

Angela67

Angela67

18-07-2017 om 20:00

genereus aanbod

maar ik zou zeker studieverlof erbij proberen te praten, de meeste cao's voorzien daar ook wel in volgens mij. Of/en dat je creatief met bijkopen vrije dagen kunt omgaan e.d.
Ik heb wel collega's gehad die het deden, maar niet voldoende concrete input om je te helpen. Het is gericht op werkende mensen, dus de manier van in blokken aanbieden en in stappen alles bijelkaar krijgen is wel handig meen ik. Dus er strak vanuit gaan (en 'beloven' aan je baas) dat je alles in het snelste tempo haalt zou ik niet doen, ik herinner me dat collega's wel een half jaar of een studiejaar vooruit keken, maar niet veel meer.
gr Angela
ps kijk ook wat de regeling is als je weg zou gaan bij je werkgever, wat moet je dan terugbetalen?

Libertine

Libertine

18-07-2017 om 22:19 Topicstarter

Angela

De MBA van m'n voorkeur duurt bijna 2 jaar inclusief thesisfase. Vond ik te overzien. Tenminste, op papier

Studieverlof is geen optie. Dat krijgt niemand bij ons en voor mij, als MT-lid, zal zeker geen uitzondering gemaakt worden. Dat zou ik ook niet willen. Aan de andere kant is er niemand die bijhoudt hoeveel uur ik wanneer werk. Zolang ik er maar voor zorg dat ik alles doe dat tot mijn taak behoor. En ik kan m'n eigen agenda bepalen voor een groot deel. Ook hoeft er bij ons geen opleidingsbudget worden terugbetaald als je uit dienst gaat. Al met al heel erg prettig geregeld.

De combinatie werk, opleiding en prive maakt me wat benauwd. Ik heb wel eerder een tamelijk zware studie gevolgd maar toen was ik nog geen alleenstaande moeder.

swaen

Ben je nou alleenstaande moeder (altijd alle zorg) of co-ouder? (soms alle zorg en soms geen zorg)? Zo te lezen het laatste. Dat betekent dat je de halve week je dochter niet om je heen hebt om je af te leiden, dat lijken me dan dagen waarop je snel een minder verantwoorde hap naar binnen kan schuiven om je vervolgens op je studie te storten.
Niet dat je dat zou moeten, ik weet niet wat je nu op de niet-zorgdagen doet, maar als ik naar mijn eigen (niet-gescheiden) situatie kijk dan merk ik dat er van thuis werken weinig komt als de kinderen om me heen zijn. Ik krijg toch een stuk meer gedaan als ik het rijk alleen heb.

Groeten,

Temet

overigens

"van zuks" - kom je uit Noord-Holland?

Groeten,

Temet

Libertine

Libertine

19-07-2017 om 11:07 Topicstarter

Temet

Ik zorg de helft van de week alleen voor m'n dochter Ben je dan geen alleenstaande moeder eigenlijk? Op de dagen dat ze er niet is werk ik vooral veel. En probeer ik m'n sociale leven en m'n huwelijk te onderhouden. Maar kan dan wel beter m'n eigen tijd bepalen dan wanneer zij er wel is natuurlijk. En ik ben niet tegen onverantwoorde happen. Dat helpt ook.

En inderdaad Noord Holland. Een echte Amsterdamse.

mbo'er

mbo'er

19-07-2017 om 15:59

deeltijdopleiding

Ik volg een deeltijd hbo-opleiding, één dag per week naar school, wel in de werkgever z'n tijd en op zijn kosten, ik sta voor 5 dagen op de loonlijst. Studeren in eigen tijd. Ik heb een partner en een kind van 16. Ik vind het best zwaar. Volgend jaar om deze tijd hoop ik klaar te zijn inclusief de afstudeerscriptie en het mondeling, geen MBA, wel een bak werk. Het kan, maar mijn advies is: ruim plannen, ruim plannen en nog eens ruim plannen en vervolgens je aan je planning houden. Te strak plannen en een achterstand is dodelijk want je haalt het niet in. En ergens gaat het gegarandeerd fout, krijg je een griepje, is er een deadline op het werk en hop, daar gaat je studie. Daarom ruim plannen, dan is er ruimte voor onverwachte situaties. Mijn vaste studeeravonden zijn de zondag en de woensdag. Tussen 7 en 11 ben ik niet bereikbaar. Het is nu vakantietijd en school ligt stil, maar ik ben vooruit aan het werken.
Maar: wat fijn dat je deze kans krijgt! Ik ben mijn werkgever nog steeds dankbaar voor deze kans, ga ook genieten van het studeren!

Swaen (we gaan ot)

"Ik zorg de helft van de week alleen voor m'n dochter Ben je dan geen alleenstaande moeder eigenlijk? Op de dagen dat ze er niet is werk ik vooral veel. En probeer ik m'n sociale leven en m'n huwelijk te onderhouden"

Ik zou normaal gesproken een gescheiden vrouw snel een alleenstaande moeder noemen, maar ik maakte hier een onderscheid omdat het feit dat je co-oudert zou kunnen betekenen dat je op de dagen dat je niet voor je kind zorgt, je juist meer je handen vrij hebt.

Maar ik begrijp dat je getrouwd bent? Dan vind ik je weer geen alleenstaande moeder. Of woon je niet samen met je partner?

Groeten,

Temet

Libertine

Libertine

20-07-2017 om 20:59 Topicstarter

Mbo-er

Daar heb je gelijk een heel goed punt te pakken. Plannen. Geen kerncompetentie. Al mn studies kenmerken zich door mn studievermijdend gedrag. Nachten doorhalen was meer het devies. Dat houd ik nu echt niet meer vol. Goed idee om twee avonden structureel vrij te plannen om te studeren. Ik denk dat dat voor mij een goed idee is en ook past. Op de dagen dat mijn dochter er is heb ik toch geen activiteiten buiten de deur. Goeie tip! Dank.

Libertine

Libertine

20-07-2017 om 21:00 Topicstarter

Temet OT

Ik ben inderdaad getrouwd en woon niet samen. De zorg voor mijn dochter, en de zorg voor zijn zonen, delen we daardoor niet.

Het kan, maar....

Maak het jezelf makkelijk : laat boodschappen bezorgen, maak weinig schoon, probeer dingen te combineren, als jij studeert dan je dochter huiswerk maken ofzo.

Verder vaste dagen in plannen helpt echt, ik kan dat niet want mijn man werkt onregelmatig en de kinderen zijn klein, maar niet zo klein dat ze om 7 uur in bed liggen..

Bij mijn vorige studie was het makkelijker: kids om 7 uur IN bed en ik direct achtet de pc, iedere avond! De ene keer lang andere keer kort, net waar ik zin in had of hoeveel ik moest doen. Nu dus niet en dat valt af en toe tegen, dan doe ik dus de kids uit logeren of als mijn man thuis is, stuur ik hem en de kinderen weg en sluit ik mij op.

anita

anita

22-07-2017 om 13:19

Ik zou

niet alle studie avonden inplannen als je dochter er is. Eentje is misschien fijn, samen studeren. Maar meer ook niet. Je zult ergens consessies moeten doen en dat zou ik niet teveel tav dochter doen.
Ik zelf vind kinderen in net puberleeftijd veel intensiever dan in de leeftijdscategorie daarvoor. Toen had ik er nauwelijks nog kind aan

anita

anita

22-07-2017 om 13:21

en pubers

zijn ook onvoorspelbaar. Het kan dus zo zijn dat je onverwacht toch fikse tijd alleen krijgt, dat kun je dan mooi benutten. Maar vast inplannen zou ik niet teveel doen.

Marjoleine64

Marjoleine64

22-07-2017 om 17:07

Zwaar

Ik heb zelf geen ervaring, maar ik heb eens 2 collega's gehad die allebei tegelijk dezelfde post-HBO studie deden. Ruim 2 jaar iedere week 2 lange avonden les, plus de nodige zelfstudie. Voor tentamens etc kregen ze verlof, de rest was eigen tijd (en ze werkten voltijds). Eindproject (thesis) mocht als onderdeel van het werk gedaan worden. Beide hadden een gezin met jonge pubers, en een (part-time) werkende partner. En allebei gaven aan dat als ze niet én heel veel steun van het thuisfront én elkaar gehad hadden dat ze het wellicht niet volgehouden hadden. Het is dus gewoon heel zwaar, een studie naast een voltijds baan. Maar het kan wel.

mbo'er

mbo'er

25-07-2017 om 11:24

juist wel plannen!

Als je niet plant, is het o zo gemakkelijk om het door te schuiven. Maar je hoeft niet te studeren als je dochter bij jou is? Ook dat is plannen.
Ik kies bewust voor de woensdagavond omdat er dan niemand thuis is: er wordt gesport. Maar hoe makkelijk is het dan om lekker op de bank te gaan hangen met Netflix? Ik heb gepland te studeren en omdat het in mijn agenda staat, ga ik ook studeren. Maar plan wel ruim: als je denkt dat je voor een tentamen 10 uur moet leren, dan plan je er minimaal 15 en dat verdeel je in de tijd, dus geen nachten doorhalen want dat red je niet; je bent geen 20 meer. Gebeurt er niks tussendoor, dan ben je ruim op tijd klaar, oh, dat gevoel is heerlijk! Gebeurt er wel wat tussendoor, oh, heerlijk, die ruimte is er. Wees ook reëel: 4 uur achter elkaar doorleren, gaat ook niet meer, je bent geen 20 meer. Wissel dus af.
Ik heb ook veel gehad aan het boek over Slim maar ..... volwassenen editie van Richard Guare en Peg Dawson. Voor mijn werk kende ik het al, maar dan de kind-versie. Leren gaat zeker ook om de zogenaamde executieve vaardigheden, zeg maar de vaardigheden die je helpen om te focussen, te plannen, deadlines te halen en met stress om te gaan. Mensen zijn niet dom, echt niet, maar toch lukt het een aantal niet om de eindstreep te halen en dan blijkt dat het om andere dingen gaat, waarvan plannen er 1 is. Ik heb inmiddels ook afgeleerd dat ik kan multitasken. Dat dacht ik altijd wel, maar dat kan ik namelijk helemaal niet. Beter is de focussen op 1 ding, dat goed afmaken en dan overgaan op het volgende. Scheelt bakken met tijd en daardoor ook energie. Vandaar ook de vaste studie-avonden.

Libertine

Libertine

26-07-2017 om 07:25 Topicstarter

Mbo-er

Volgens mij valt de studiebelasting qua lessen wel mee. 30dagen in blokken van 2 met overnachting en nog een keer een studiereis van een week. Die m'n moeder en zus zullen opvangen.

Ik heb onlangs een time management cursus gedaan en net wat jij zegt blijk ik helemaal niet te kunnen multitasken. Ik kan redelijk efficiënt dingen achter elkaar doen maar zeker niet tegelijk. Dat zorgt voor chaos in m'n hoofd.

Ik ga jouw tips ter harte nemen mbo-er. Vaste tijden om te studeren, natuurlijk niet allemaal als mijn dochter er is maar als zij slaapt kan ik mooi nog even 2 uurtjes iets doen bv, en goed vooruit plannen. Niet m'n kerncompetentie maar wel het beste idee.

Ik ga het gewoon doen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.