Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Postbode

Postbode

02-09-2015 om 09:22

Idee voor postnl?

Wat zouden jullie anders willen of beter willen of hebben jullie een ander idee voor postnl?

Het gaat hier om een interne zoektocht naar nieuwe ideeën maar misschien heeft iemand hier wel het beste postidee van Nederland? Het moet gaan om meer omzet en binnen een jaar te realiseren.

Ik zie er geen enkel financieel voordeel aan voor mij maar mocht het toch zo zijn: als ik daarmee win dan gaat dat naar een door jou gekozen goed doel

Ad Hombre

Ad Hombre

02-09-2015 om 12:06

Track & Trace++

Voor mij is het grootste 'probleem' van pakketjes dat je niet weet wanneer ze afgeleverd worden. Volgens mij moet dat uit te rekenen zijn met een slim programma en een GPS in de bezorgerauto's. Dus in plaats van een ruime indicatie (tussen 3 en 6) een zo exact mogelijke schatting: om 15:25. Vergt ongetwijfeld de nodige aanpassingen, maar het is echt fijn voor de klanten en dat leidt ongetwijfeld tot meer mzet (of minder daling...)

Wat me ook erg leuk lijkt is als je je eigen pakketjes gewoon kunt volgen op Google maps. Dat moet toch nog simpeler zijn? Je weet in welke trein/ truck of busje het pakje zit. Combineer die wetenschap met de positie van het betreffende voertuig en je hebt het.

Is toch leuk? Zo kan post.nl laten zien dat ze technisch voorop lopen en weten wat de moderne tijd van ze verwacht. De concurrentie zit ook niet stil!

Angela67

Angela67

02-09-2015 om 12:35

niet alleen postkantoor

maar ook andere afleverpunten organiseren (albert heijn, drogisten etc).

Punt is dat als ik iets online bestel, ik niet kan kiezen voor de vervoerder, dat hangt (meen ik) voor 90% af met wie de webwinkel een contract heeft. Dus of tips van 'bestellers' zin hebben weet ik niet helemaal, want start van de omzet zit bij de bedrijven waar ik iets bestel.

als ik een keuze mogelijkheid zou krijgen dan kan ik kiezen voor wat mij het beste is

gr Angela

Postbode

Postbode

02-09-2015 om 12:44

Angela

Ik begrijp je niet helemaal, er bestaan geen 'postkantoren' meer en alles gaat juist via andere afleverpunten waar je ook je pakketje kunt ophalen. Wat bedoel je?

Dees

Dees

02-09-2015 om 13:01

Ad Hombre

Ik heb eens iets binnen gekregen waarbij ze via zo'n systeem werken en dat is alles behalve ideaal, ten eerste kunnen ze ivm veiligheid deze routes niet actueel laten zien ten tweede loopt zoiets ook weleens fout, GPS werkt niet of er staat ineens file of iets dergelijks.

Angela67

Angela67

02-09-2015 om 13:34

aha (postbode #4)

da's dan toeval hier. De bruna had een postkantoor in zich en dat is op een gegeven moment gecombineerd. Ik heb geloof ik gemist dat er dus kennelijk geen losse postkantoren meer zijn .

Maar goed: DHL heeft hier bij de plaatste drogist een scanner + pc neergezet en daar kan ik dus dhl pakjes halen en verzenden. Daar heb ik niet een heel postkantoor (al dan niet gefuseerd/gecombineerd) voor nodig.

Weet niet of dat ook bestaat?

gr Angela

, nou, ik weet wel wat

Ik wil weer gewoon nationale posterijen, met mensen die een fatsoenlijk dienstverband hebben, waarbij er gewoon weer op 6 dagen per week post bezorgd wordt, en het zou helemaal mooi zijn als ook de late lichting weer terugkwam

Ik denk dat heel veel mensen daar blij mee zouden zijn. Maar goed, daar ging het niet om, het ging om het vergroten van de winst.

Groeten,

Temet

Yvonne

Yvonne

03-09-2015 om 09:07

samenwerking met andere pakketbezorgers

Als je nou alle pakketten van verschillende bezorgbedrijven doir 1 bezorger laat leveren dan hoef ik niet in de ochtend voor de ene thuis te blijven en smiddags voor de ander. Daardoor hebben de bezorgers een kleinere wijk, want meer verschillende pakketten dus minder brandstof kosten.

Postbode

Postbode

03-09-2015 om 09:12

Yvonne

Tja, dan moeten we dus gewoon terug naar het geprivatiseerde postbedrijf want dat kan ook voor de brieven. Lijkt me niet dat dat gaat gebeuren.

Postbode

Postbode

03-09-2015 om 09:15

Temet

Zes dagen per week post, dat gaat ook niet meer gebeuren, ik denk eerder dat we binnen vijf jaar naar di-do-za gaan. Mensen versturen gewoon zo ontzettend veel minder post dan 10-20 jaar geleden dat dat niet meer haalbaar is. Op woe en vr krijg ik nog maar 40% van de tijd voor mijn wijk op di en za en dat haal ik met gemak. De maandagen zijn er al anderhalf jaar af want dat deed je in 10% van de tijd. Late lichtingen is wel heel erg lang geleden maar ik geloof niet dat mensen blij worden van zes dagen in de week post en nog hogere tarieven.

Postbode

Postbode

03-09-2015 om 09:17

Angela

Ik heb nog steeds moeite om je te begrijpen. Je kunt bol.com pakketjes ophalen bij je bruna/AH of waar dan ook het postdepot is en daar kun je ook alle pakjes verzenden. Ik begrijp nog steeds niet wat je dus wil.

Postkantoren: Het laatste zelfstandige postkantoor ging bijna vier jaar geleden dicht.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-09-2015 om 12:05

Dees

"Ik heb eens iets binnen gekregen waarbij ze via zo'n systeem werken en dat is alles behalve ideaal, ten eerste kunnen ze ivm veiligheid deze routes niet actueel laten zien ten tweede loopt zoiets ook weleens fout, GPS werkt niet of er staat ineens file of iets dergelijks."

Die veiligheid lijkt me koudwatervrees. Alsof je nu de postbesteller al niet zou kunnen opwachten als je dat wilt.

Dat het niet goed genoeg werkte wil nog niet zeggen dat het niet ideaal zou zijn als het werkte...

Die files kun je net mooi zien op Google maps, dus als je pakketje te laat is zie je ook waarom, da's juist fijn!

De beste innovatie zit 'm inderdaad bij de verzender. Ik wou dat je zelf standaard mocht kiezen welke transporteur gebruikt wordt. Want dan koos ik, tada!, standaard voor post.nl! Waarom? Omdat mijn bezorger altijd zorgt dat het pakketje dezelfde dag bezorgd wordt. Bij mij of bij de buren. En dat vind ik fijn!

Niets irritanter dan steeds weer moeten wachten op een herbezorging van DHL, GLS of UPS. Ik heb bij die UPS man wel eens gedacht dat hij me bewust ontweek!

Angela67

Angela67

03-09-2015 om 12:09

postdepot

postbode,
nav #11 ik snap het zelf ook nog niet helemaal maar ik zie postnl als net zoiets als dhl

en dhl zit in de drogist bij ons en postnl in de bruna.
en allebei bezorgen ze ook thuis

als postnl meer omzet wil (en dus beter wil concurreren met dhl) dan moeten ze dus meer postdepots openen (en de prijs niet verhogen). Denk ik. Want dan zullen webwinkels minder voor dhl kiezen en meer voor postnl.

klopt die redenering?

gr Angela

Postbode

Ik weet dat het niet gaat gebeuren. Straks gaan we naar eenmaal per week post, en als dan iedereen het moede hoofd in de schoot geworpen heeft dan wordt de postbezorging gewoon afgeschaft, want mensen sturen steeds minder post...

Ik loop er regelmatig tegenaan dat dingen niet lekker lopen omdat een brief die ik vrijdag net niet op tijd af heb gekregen op zijn vroegst pas dinsdagmiddag wordt bezorgd. En hou er maar rekening mee dat het woensdag wordt, je kan er niet meer vanuit gaan dat een brief de volgende dag aankomt. Als straks de woensdagbezorging ook nog vervalt - soms heb ik het idee dat die al vervallen is - dan komt een brief die op vrijdag is gemaakt maar niet op tijd gepost (voor 6 of soms zelfs voor 5 uur) pas aan op donderdag.

Gelukkig is er e-mail.

Mensen sturen steeds minder post. Goh, hoe zou dat toch komen...

Weet wel, kan niet anders, nieuwe tijd, bedrijfseconomische dittemedat... zal allemaal best. Maar we hoeven het toch niet leuk te vinden, hoop ik?

Groeten,

Temet

Limi

Limi

03-09-2015 om 13:04

waarom

" De maandagen zijn er al anderhalf jaar af want dat deed je in 10% van de tijd. "

Hier in de (kleine) wijk zijn al minstens 2 postbezorgers, misschien wel 3 of 4.

Waarom kan de weinige post van een maandag niet door 1 bezorger gedaan worden en dan over een groter oppervlak? Waarom hebben bezorgers van die kleine wijkes? Goed, misschien past er nu niet meer in de tas, maar op de maandag was er schijnbaar minder. Dan valt er toch te combineren? Er is altijd post. Als het te weinig is voor 6 man, dan laat je het toch door minder doen?

Postzegel

Postzegel

03-09-2015 om 16:40

Limi

Limi: "Waarom kan de weinige post van een maandag niet door 1 bezorger gedaan worden en dan over een groter oppervlak?" Dat is dus nu al zo. Op maandag wordt alleen medische en rouwpost bezorgd, door 1 bezorger per groot gebied, in een auto.

Postbode

Postbode

03-09-2015 om 19:37

angela

Over het algemeen is DHL veel minder makkelijk toegankelijk en zijn er minder plekken waar je je post kunt brengen of halen dus wat dat betreft zit postnl al beter.

Webwinkels kiezen voor DHL omdat die goedkoper is.

Postbode

Postbode

03-09-2015 om 19:40

Inderdaad Limi

Op maandag had je drie wijken en dan had je een uurtje werk, eigenlijk heel onzinnig want dan had je in een straat van 30 huizen soms maar 3 poststukken. Ik denk zelfs dat die 10% maar 5% was en dan vooral looptijd.

Verder streeft postnl er naar dat een wijk ongeveer 2 uur werk is op een donderdag, dat werkt niet zo omdat ze het liefst wijken hebben die volledig dezelfde eerste letter hebben. Dus als jij postcode 5427AB hebt dan zitten alle straten die met een A beginnen in 1 wijk. Tenminste dat is hier zo en dat betekent dat je wijken hebt waar je op donderdag nog geen uur over doet en wijken van ruim 3 uur. Binnenkort gaan ze hier wijken samenvoegen om die kleintjes er uit te halen, allemaal omdat er minder post is.

Postbode

Postbode

03-09-2015 om 19:43

Temet

Ik zou echt klagen als je merkt dat een brief die vrijdagavond op de bus is gegaan pas woensdag aankomt, dat zou niet moeten mogen. Verder is de woensdag er absoluut niet af maar er wordt gewoon heel weinig bezorgd die dag. Ik heb een rijtje met 10 huizen waar ik op woensdag maar hoogstzelden post heb voor 2 brievenbussen daar. Meestal maar 1.

Als de woensdag er af gaat moet dat goedgekeurd worden door de overheid, dat heeft voor de maandag ook erg lang geduurd, maar mocht dat zo zijn dan is het overdreven te stellen dat een brief van vrijdagavond pas op donderdag zou aankomen maar dan nog: als het haast heeft stuur je een email toch?

tuurlijk

Tuurlijk. Postbode, als het haast heeft stuur ik een e-mail. Als ik een e-mailadres heb. Of, als het een overheidsinstelling betreft, een fax. Maar soms is een papieren brief gewoon handiger, om wat voor reden dan ook (officiële stukken opsturen bijvoorbeeld). En dan kan het best lastig zijn dat die er dagen over doet, wat rond het weekend gewoon kan gebeuren.

Vroeger was de dienstverlening van de post gewoon veel beter dan die nu is. Daar zijn allemaal redenen voor en die tijd komt nooit meer terug, maar dat neemt niet weg dat die dienstverlening vroeger beter was.

En dan nu even een klein dingetje, geheel los van vervallen lichtingen en bezorgdagen. Als ze postbodes gewoon een fatsoenlijke baan hadden laten houden dan hadden we nog steeds een vaste postbode gehad. Bij ons kantoor kwam jarenlang een vaste postbode, S. Een niet al te snuggere en wat irritante kerel, type Echte Amsterdammer (dus overal een mening over en die luidkeels ventileren), maar post voor ons kwam bij ons en post voor de buren kwam bij de buren. Dat lijkt simpel, maar dat dat kennelijk toch tegenvalt blijkt als ze zo iemand om financiële redenen ergens anders heen bonjouren en hij wordt opgevolgd door een stroom van vervangers, de een nog korter in dienst dan de ander.
Soms kwamen ze aan het eind van de dag, of werd de post zelfs een dag later bezorgd, post voor ons kwam bij anderen en die voor anderen bij ons, had iemand het kunstje eindelijk in de vingers, ging-ie weer weg...
Post is een belangrijk ding voor ons kantoor. Gehannes daarmee is slecht voor onze bedrijfsvoering en ons humeur. Dus dan maar weer een klachtbrief, en gelijk krijg je altijd, maar of het probleem wordt opgelost moet je maar afwachten. Het gaat nu alweer enige tijd redelijk, al zouden we het nog steeds aardig vinden als de post 's ochtends werd bezorgd in plaats van in de middag. Daar hadden we al een postbus voor, een tijd, maar die is opgeheven.

Als ze S op zijn plek hadden gelaten hadden we al die ongein niet gehad. En ik wil best geloven dat het voor de bedrijfsvoering van de PTT/TPG/TNT/PostNL beter was dat S werd overgeplaatst. Maar van ons had het niet gehoeven.

(overigens, als je in Amsterdam een raar adres hebt met een nummer als 3a-I of 26b-links dan ben je pas echt goed in de aap gelogeerd en is het van essentieel belang dat je goede vriendjes wordt met al je buren).

Meer fundamenteel: ik vind dat dingen als posterijen, spoorwegen, drinkwaterbedrijven en andere nutsvoorzieningen zaken zijn van nationaal belang en om die reden ook volledig in overheidshanden moeten zijn, zodat het leveren van diensten aan burgers voorop kan staan, en niet de winst. Maar ja, das war einmal...

Groeten,

Temet

Krullevaar

Krullevaar

04-09-2015 om 09:50

tijdsventer

Ik zou willen dat je bij de bezorging kan kiezen voor een tijdsventer, bijv. een slot van max 2-3 uur. Nu is het nog te vrijblijvend.

Verder geloof ik in samenwerkingsverbanden zoals AH nu heeft met bol.com. Post NL zou zich hierbij kunnen aansluiten en zo schaalvergroting en uitbreiding van het dienstenpakket kunnen realiseren.

Enne Temet waarom zou de post alleen door een staatsbedrijf moeten worden rondgebracht? Wat is het probleem als een DHL dat zou doen? Als de dienstverlening goed is, zie ik geen problemen. Ik vind het van geheel andere orde als de drinkwatervoorziening. Post NL is nu nog beter, maar ook duurder.

Postzegel

Postzegel

04-09-2015 om 15:39

Temet

Temet: "Meer fundamenteel: ik vind dat dingen als posterijen, spoorwegen, drinkwaterbedrijven en andere nutsvoorzieningen zaken zijn van nationaal belang en om die reden ook volledig in overheidshanden moeten zijn, zodat het leveren van diensten aan burgers voorop kan staan, en niet de winst. "
Absoluut met je eens! Dat soort dingen moeten gewoon niet geprivatiseerd zijn en moeten ook niet gericht zijn op winst maken. Markwerking in de post en drinkwater en spoorwegen enz is gewoon totaal onlogisch en in strijd met de beginselen van deze openbare voorzieningen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.