Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Minoes

Minoes

06-01-2014 om 14:10

Hypotheekverzekering mogelijk te weinig waarde

Ik ben gebeld door de verzekeraar waar ik een overlijdensrisicoverzekering heb die ook uitkeert aan het eind van de looptijd ter aflossing van de hypotheek. De waarde-opbouw valt tegen en het is mogelijk dat er aan het eind van de looptijd zelfs minder over is dan de inleg. Ik kan een afspraak maken met mijn adviseur over wat te doen met de polis.
Nu zou ik dat best willen, maar ik heb liever niet dat verder in mijn financiën gedoken wordt. Een paar jaar geleden ben ik gescheiden en we hebben toen het eigendom van de woning overgedragen (van 50/50 naar 100% op mijn naam), zonder de hypotheek aan te passen. Ik verdiende destijds niet voldoende om de hypotheek alleen te dragen. Inmiddels wel, maar hebben ze de regels weer aangescherpt. Ik betaal dus al wel een paar jaar zelf alle lasten. De bank hebben we hierover niet geïnformeerd.
Wat is wijsheid? Zoals ik het begrijp is het ergste dat er over tig jaar niet het bedrag in de spaarpot zit dat ik verwacht, maar dat hebben we al ondervangen door een gedeelte van de hypotheek als spaarhypotheek te nemen. De hypotheek wordt dus sowieso voor meer dan de helft afgelost en van het aflossingsvrije gedeelte met de opbrengst van die overlijdensrisicopolis.

amk

amk

06-01-2014 om 14:32

owww

Mogelijk heeft je ex ook zo'n brief gekregen en mogelijk dat hij roet in het eten gaat gooien want hij is nog steeds 100% aansprakelijk voor de gehele restschuld als jij niet betaald.
Mogelijk dat hij wakker wordt en dit nu anders geregeld wil hebben.
Bij een restschuld aan het eind van de looptijd is de bank ineens wel wakker want als er bij jou niets te halen valt komen ze bij hem.
Als jij dingen hetzelfde wilt houden zal je ex omdat hij ook begunstiger is misschien mee moeten tekenen dat hij de informatie ook gekregen heeft en besloten heeft geen actie te ondernemen. Dit om de adviseur te vrijwaren van aansprakelijkheid.
Er zitten nog wel wat haken en ogen aan dus.

Minoes

Minoes

06-01-2014 om 21:37

Amk

Bedankt voor je reactie. Mijn ex is natuurlijk volledig op de hoogte en heeft ook getekend voor de overdracht van de woning. De notaris heeft ons op de risico's gewezen.
Wat ik eigenlijk wil weten is of bij het oversluiten van de verzekering, als ik dat zou willen, de bank geïnformeerd wordt. Ik vermoed van wel omdat de verzekering aan de hypotheek gekoppeld zit. Vraag 2 is of de bank bij zo'n wijziging kadastergegeven opvraagt. Hopelijk weet iemand dat.

amk

amk

06-01-2014 om 21:52

ja, dan wordt de bank geinformeerd vanwege de koppeling aan hun onderpand. Ik vermoed niet dat ze kadaster gegevens opvragen want dat maakt niet uit. Het gaat om het terugbetalen van hun uitstaande hypotheek. Het onderpand was toen voldoende om de hypotheek te nemen (de bank neemt het hypotheek, de eigenaar geeft het hypotheek) aan de genen aan wie de hypotheek verleend is. Daar is geen verandering in. Zij zullen als begunstigde van de polis geinformeerd worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.