Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Paal

Paal

24-09-2013 om 15:28

Hypotheek moeder

Mijn moeder heeft een hypotheek van nog geen 120.000.
Haar hus heeft een woz waarden van zo'n 170.000
Een paar jaar geleden heeft ze extra geld opgenomen, een zgn opeet hypotheek.
Een paar weken geleden kwamen we er achter dat dit betekent dat haar hele hypotheek een op eet constructie is geworden.
Dat is ons vast wel gezegd, maar we ervaren nu wat dat betekent.
De woz waarde denkt niet meer voor 67,5% haar hypotheek.
Nu kan ze, of wij, 2 dingen doen.
Aanvullen met 3200 euro of verkopen.
Let wel, ze betaalt altijd keurig haar hypotheek!
Aanvullen kan, maar dan moeten we volgend jaar waarschijnlijk weer.
Verkopen is lastig.
Nieuwe hypotheek afsluiten en rest afkopen is geen optie, met haar inkomen krijgt ze geen hypotheek meer.
Ze is begin 70.
Wie heeft er nog een idee hoe we dit kunnen oplossen?

Katniss

Katniss

24-09-2013 om 18:56

Huh?

Je moeder heeft dus een nieuwe hypotheek afgesloten, waarvoor alleen rente wordt betaald? Is dan het bedrag van de lening gestegen t.o.v. de WOZ omdat de waarde van de woning is gedaald?
De constructie van opeethypotheek ken ik niet, maar als de voorwaarde is dat je lening max 67,5% is van de waarde zul je inderdaad moeten bijstorten.
Bij een 'normale' hypotheek was een waardedaling een minder groot probleem. Je schuld, en je rente, blijft immers hetzelfde, alleen aan het einde wordt het lastiger om je restschuld 'op te lossen'.
Ik zou het huis in de verkoop doen en kijken of ik een huurwoning kon vinden. Je hebt geen haast met verkopen, dus het zou mooi zijn als er een goede prijs voor wordt betaald.

wizzer

wizzer

24-09-2013 om 19:35

Of zelfs geen rente

http://www.trosradar.nl/uitzending/archief/detail/aflevering/11-03-2013/opeethypotheek/

Er bestaan ook opeet hypotheken waarbij de rente niet betaald wordt maar telkens toegevoegd wordt aan de schuld.

Als de schuld dan een bepaald percentage van de waarde van de woning overstijgt dan moet het huis worden verkocht.

Paal

Paal

25-09-2013 om 18:15

Niet helemaal

Haar normale hypotheek was minder. Voor een mooie reis heeft ze jaren geleden haar hypotheek verhoogt, met 10.000. Dat zit dus in de hypotheek verwerkt. Ze betaalt alleen rente over alles. Maar altijd gewoon betaalt. Dat is het punt ook niet.
Puur omdat de Woz gedaald is wordt er niet meer voor meer dan 67,5 % gedekt.
Natuurlijk zijn de verkoopprijzen ook gedaald, maar deze woning brengt zonder problemen de Woz op indien er verkocht gaat worden.
Het is jammer dat ze zou moeten verkopen, dit is juist een huis waar ze zou kunnen blijven wonen omdat ze beneden kan slapen en douchen. Een zgn ouderen woning die ook voor starters gebruikt worden, aangezien ook boven nog 2 slaapkamers zijn.

Katniss

Katniss

25-09-2013 om 21:39

Dat hoop je

Mocht het nodig zijn, of voor de erfgenamen over heel veel jaar, dan hoop je natuurlijk maar dat het huis snel verkocht wordt voor een mooie prijs. De bank probeert nu natuurlijk zijn risico zo klein mogelijk te maken, dus ik denk dat je er niet aan ontkomt om een stukje af te lossen zodat je weer aan de voorwaarden voldoet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.