Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Rose

Rose

04-03-2016 om 18:03

Hypotheek

Ik ga misschien door de echtscheiding een nieuw huis kopen.

Hoe hebben jullie het aangepakt om een goede hypotheek en goede hypotheekverstrekker te vinden?

Via internet? En hoe dan?

Ik wil natuurlijk een zo laag mogelijke rente en zo goed mogelijke voorwaarden.

Ik heb niets te maken met NHG of iets dergelijks, heb een bovenmodaal inkomen.

Imogen

Imogen

04-03-2016 om 18:07

niet via vereniging eigen huis

ik heb hele slechte ervaringen met een hypotheekadviseur via vereniging eigen huis. Het bleek dat ze daar met freelancers werken en dat er amper controle is op wat die adviseurs doen. En ondanks dat de adviseur bijna dagelijks riep dat het geen enkel probleem zou zijn, dat het praktisch rond was, dat er zelfs nog meer geleend kon worden, moest er een uur voor het aflopen van de termijn voor ontbindende voorwaarden met spoed een formele afwijzing geregeld worden omdat het dus echt voor geen meter rond kwam.

Hypotheek en Huis deed het wel goed hier.

Wat voorwaarden betreft: let erop dat je jaarlijks een bedrag boetevrij kunt aflossen. Als je dan een meevaller hebt, kun je dat gebruiken om de hypotheek te verlagen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

04-03-2016 om 18:22

NHG

NHG hangt niet af van je inkomen, maar van de aankoopprijs van het huis. Ik weet niet precies waar de grens ligt, maar volgens mij rond 3 ton.

Caesar

Caesar

04-03-2016 om 19:40

NHG

Maximale hypotheeksom voor NHG is 245K. Vanaf 1 juli slechts €225K.
Overigens ben jij zelf de beste hypotheek vertrekker, de geld verstrekker is de hypotheeknemer

Rose

Rose

05-03-2016 om 07:32

Geen NHG

Oke, geen NHG dus. Daar ga ik boven zitten.

En dus: hoe vind je een goede hypotheek en hypotheeknemer ?

En andere tips zoals van Imogen (dank je wel) zijn ook welkom.

Theekopje

Theekopje

05-03-2016 om 08:46

Hypotheekshop

Wij zijn in twee verschillende steden bij de Hypotheekshop geweest, en hebben daar goede ervaringen.

Overigens is een eerste gesprek vaak gratis. Ga eens praten en kijk of toon en informatieverstrekking je bevallen. Zo nee: deurtje verder.

vlinder72

vlinder72

05-03-2016 om 08:52

adviseur

Als je tijdens je huwelijk al een hypotheek had dan heb je nu een heel goede adviseur nodig ivm het uitrekenen van je eigen woning reserve (als je die hebt)

Kijk anders ook even op de website advieskeuze.nl

je kan altijd eerst een inventarisatie gesprek houden. En zorg ervoor dat je alle stukken rind je oude hypotheek/woning en echtscheidingsstukken bij de hand hebt.

Rose

Rose

05-03-2016 om 09:27

Vlinder

Wat bedoel je precies met jouw eerste alinea?

We hebben inderdaad een eigen huis met hypotheek.

Ik weet nog niet wat die waard is en gaat opbrengen als mijn man er blijft wonen of als we hem verkopen. Dus er is nog veel onzeker. Misschien kan ik er trouwens zelf blijven wonen.

Eigenlijk wil ik nu een beeld krijgen van wat ik nieuw kan kopen en wat dat me kost aan hypotheek en dat vergelijken met wat het financieel zou betekenen als ik hier blijf wonen. Voor dat laatste moet ik natuurlijk met onze huidige hypotheeknemer praten. Voor een nieuwe hypotheek kan ik ook met anderen praten.

vlinder72

vlinder72

05-03-2016 om 09:35

versimpeld

Stel je hebt nu hypotheek van 200.000. Jullie huidige woning is 250.000 waard. 50.000 euro overwaarde. De helft is voor jou. Dat is je eigen woning reserve.

je koopt een nieuw huis van 150.000. Je mag dan een hypotheek van maximaal 125.000 (het meerdere is een box 3 lening en niet aftrekbaar).

Zoiets. Een goede adviseur kan het precies voor je berekenen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-03-2016 om 09:48

Dat klopt niet Vlinder

Ze mag echt wel meer hypotheek. Alleen is de rentedeel boven de 125.000 niet meer aftrekbaar.

Caesar

Caesar

05-03-2016 om 09:51

Vlinder72

In jouw voorbeeld mag je best een hypotheek hebben van €150k. Nog hoger kan ook. Maar, zoals je terecht opmerkt, voor de HRA kan je niet de volledige hypotheeksom opgeven.

vlinder72

vlinder72

05-03-2016 om 09:56

Dat staat er toch?

Het meerdere is een box 3 lening en niet aftrekbaar.

Komt ook nog bij dat in dat geval de leennorm anders wordt bekeken. Dus ja het mag. Je mag alles wat je maar wil lenen. Als de bank het daar ook mee eens is.

Caesar

Caesar

05-03-2016 om 10:07

Vlinder72

Je schrijft het wat ongelukkig op:
"Je mag dan een hypotheek van maximaal 125.000"

Dat klopt dus niet. Je uitleg daarna klopt weer wel

Anke

Anke

05-03-2016 om 10:10

Hypotheek

Hadden/hebben jullie tijdens jullie huwelijk ook een soort van tussenpersoon ?

Hadden wij wel, deze man kenden we al een jaar of 15. Heeft ons altijd geholpen met hypotheken, belastingaangifte etc..

Toen we besloten te scheiden heb ik meteen hem in de arm genomen, hij heeft van alles voor me uitgezocht. Wat ik kon lenen, of 1 van ons wel/niet in de woning kon blijven wonen etc..

Ik heb dat als heel prettig ervaren, juist in deze toch al roerige tijden was het prettig dat ik iemand had die ik vertrouwde en dat allemaal voor me aan het uitzoeken was.

Heb je zelf zo iemand ?????

Rose

Rose

05-03-2016 om 12:42

Nee

Nee dus.

Daarom vraag ik me ook af hoe ik een goede hypotheeknemer/adviseur vindt .

Ik wil nl niet afhankelijk zijn van de hypotheeknemer die we nu hebben, maar vergelijken waar ik de beste hypotheek kan krijgen als ik een nieuw huis koop.

Anke

Anke

05-03-2016 om 17:20

Reactie...

Goh, als ik die tussenpersoon niet had gehad had ik met dezelfde vraag als jij geworsteld.

Ben zelf altijd een tikkie wantrouwig, dus ik zou zelf nooit zomaar ergens naar binnen stappen. Heb dan toch het idee dat ze voor zichzelf praten om er zelf lekker aan te verdienen (maar dat natuurlijk verpakt in een heel mooi aannemelijk verhaal).

Mond-tot-mond reclame vind ik altijd de beste manier, dus vraag eens rond binnen familie, vrienden, buren, kennissen etc...
Waar men zelf goeie ervaringen mee heeft zullen ze jou aan kunnen raden en dan weet je dat het van een betrouwbaar adres afkomstig is.

Op zich heb ik wel goeie verhalen gehoord over de Hypotheker (zit volgens mij door heel Nederland), maar ik zou toch beginnen met navragen binnen je eigen kringetje... SUCCES !!!! Het is een hele stap..

groet Anke

Tihama

Tihama

05-03-2016 om 22:49

Independer

Via Independer kun je adviseurs vinden. Je ziet dan ook de recensies van klanten.

Independer laat het per regio zien, dus je kunt iemand bij je in de buurt zoeken.

Ik heb dit uitgezocht voor twee bekenden van me die allebei een lastige vraag hadden. De adviseur die in hun regio het hoogste scoorde met honderden recensies, maakte dit inderdaad waar.

Kandelaar4

Kandelaar4

06-03-2016 om 12:25

@Rose

Heb je vrienden om je heen die een goede tip hebben? Ik vind het altijd lastig om vanaf internet te beslissen. Ik ga liever in zee met iemand die aanbevolen wordt door vrienden ook al ligt die qua tarieven iets boven iemand/ bedrijf die je via internet gevonden hebt.
Het is overigens wel de tijd om te kopen....de rente staat superlaag!

Independer?

https://www.independer.nl/hypotheek/zoekresultaat.aspx
Daar kun je in elk geval jezelf informeren.

Zelf heb ik een hypotheek bij mijn bank. De vader van vriendin van zoon was makelaar bij een grote organisatie.

Niki73

Niki73

07-03-2016 om 15:41

tussenpersoon

1 tip: altijd op minimaal 3 paarden wedden. Nooit uitgaan van het advies van 1 tussenpersoon/bank.
Een onafhankelijke tussenpersoon (hier de Hypotheker) heeft mij al 2 keer aan een goede hypotheek geholpen.

karel

karel

10-03-2016 om 22:06

hypotheek

wij hadden onze hypotheek bij de ing met een nhg, maar met een onderwaarde van 80. gelukkig hebben we bij de ing eentoetsing laten doen bij de ing en de nhg daaruit kwam dat ik de hypotheek kon overnemen. helaas moest mijn ex-partner ff de helft van de onderwaarde in de hypotheek stoppen.
ik weet niet hoe jullie situatie is, maar laat je even goed en duidelijk informeren.

Pas op

Wij zijn lang op zoek geweest naar een goede adviseur omdat de situatie complex was. Overname huis zou net wel of net niet gaan. Uiteindelijk op aanraden van goede bekenden contact gekregen met een adviseur die wel mogelijkheden zag, en vertrouwen gaf. Er zijn meerdere afspraken geweest, behalve de eerste keer is er elke keer een vriend meegegaan om mee te luisteren en elke keer heb ik meegeschreven en me er vele uren, ook met anderen, in verdiept.
We zaten met een deadline waardoor er op het laatst snel doorgedrukt moest worden maar vol vertrouwen.
Het is gelukt maar er zijn door de adviseur grove fouten gemaakt en zijn de kosten enorm veel hoger geworden dan begroot. Een en ander speelt nu nog. De problemen zaten vooral in de boete voor het opzeggen oude hypotheek en een deel beleggingshypotheek. Net na de scheiding zijn we direct met de adviseur gaan praten waar we de hypotheek afgesloten hadden maar dit was zo'n nietszeggend gesprek en de rekening voor die 20 minuten was zo hoog dat we daar geen goed gevoel mee bij hadden. Achteraf gezien hadden we er beter kunnen blijven maar of de nieuwe hypotheek dan rondgekomen zou zijn is de vraag..

Rose

Rose

11-03-2016 om 23:21

Narcis

Jouw verhaal klinkt niet fijn, maar is iets te abstract voor mij om nu iets mee te kunnen.

Wat voor concreet advies heb je voor mij gezien je ervaring?

Wat moet ik wel/niet doen en waar moet ik op letten (en hoe dan)?

Ja, snap ik.

Vond het zelf ook beetje vaag maar omdat er nog zo veel speelt ben ik bang voor herkenning en het is zo'n ingewikkeld verhaal. En er zijn nog steeds zaken onduidelijk.

Wij zijn in zee gegaan met een kleine zelfstandige waar ik een heel goed gevoel bij had maar dat kwam misschien omdat ik bij 2 eerdere adviseurs te horen kreeg dat het waarschijnlijk niet mogelijk was wat wij wilden en na alle scheidingsellende hoopte ik dat ik nu eindelijk op de goede weg was. Later had ik sterk het gevoel dat er zaken niet klopten maar toen hadden we de opdracht al getekend, was alles in werking gezet en werden alle vragen telkens weerlegd.

Het had er vooral mee te maken dat de bedragen hoger waren dan genoemd in de offertes, veel hoger. Het bepalen van boetes; daarin is een maatschappij redelijk vrij en bij ons veranderde dit totaal onverwacht omdat er net die maand nieuwe bepalingen bij de oude hypotheekverstrekker waren gekomen, het verschil was zo idioot groot dat we ter plekke een advocaat hebben ingeschakeld maar uiteindelijk hebben we die boete zelf kunnen halveren maar dat was nog zoveel meer dan geoffreerd (9x zoveel).
De waarde van het beleggingsgedeelte wordt pas na het passeren bekend en dat wist onze adviseur niet, wij ook niet. Later zei hij dat hij dit wel verteld had maar daar hebben toen met zijn drieën bijgezeten en alle drie niet gehoord. Dit alles kwam pas aan het licht toen we een conceptnota van de notaris kregen kort voor het passeren! In ieder geval is mijn advies neem ook voor dat laatste stukje de tijd en probeer bij je eigen adviseur en hypotheekverstrekker te blijven.

Maar goed, 1 ervaring maakt mij geen deskundige maar ik ben wel geschrokken dat, ondanks het feit dat een goede vriend mij die echt wel wat gewend is, en ik er helemaal ingedoken zijn en uren alles nagerekend hebben, het nog zo verkeerd kan gaan. Als ik iets niet begreep kreeg ik wel een verklaring, achteraf bleken die verklaringen niet te kloppen.
Ons geluk is dat we qua nieuwe hypotheek behoorlijk op safe gespeeld hebben waardoor we die onverwachte extra kosten net konden betalen maar dat geld was eigenlijk voor iets anders bedoeld. Dus calculeer ook wat in voor onvoorzien. En als laatste tip zorg dat alles op papier wordt gezet, elke wijziging en alle berekeningen en kosten maak desnoods foto's van bijvoorbeeld een berekening op een whiteboard of geluidsopnames.
Eén voordeel; de vastgestelde rente is laag...
Als je meer wil weten mag je mij via het forumbeheer benaderen, al weet ik niet of dat gebruikelijk is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.