Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kristian

Kristian

20-08-2018 om 17:02

Huurhuis: gedwongen tot bepaalde energieleverancier?

Ik heb kort geleden een huis gehuurd. Eigenaar is een belegger, het beheer wordt door een externe partij waargenomen. Bij de incheck (sleutel ophalen, incheck woning en verdere afspraken vastleggen) kreeg ik de keuze tussen twee energieleveranciers. Ik protesteerde, wil gewoon mijn eigen leverancier "meenemen". Kon niet, dit was standaard procedure bij hun huurders en hij had maar 2 opties op zijn tablet. Had veel aan mijn hoofd, heb me erbij neergelegd en er maar een gekozen. Heb dus ook getekend. Ik zit nog binnen de 14 dagen herroepingstermijn.
Kan ik hiervan af? In het huurcontract staat eigenlijk niks over energie. Wel dat ik servicekosten betaal voor "bemiddeling" met energiebedrijven e.d.
Kan ik in de problemen komen met de beheerder? Of kan het zo zijn dat zij afspraken hebben met energiebedrijven, dat er idd maar 2 "mogen" leveren op dat adres? Bestaat zo'n constructie?
Normaliter zou ik dit zelf tot op de bodem uitzoeken en -googelen, maar ik hoop dat hier mensen direct kunnen adviseren. Ik heb erg veel aan mijn hoofd op het moment.

Vraag het aan....

Leg die vraag maar voor aan de energieleverancier die je wil hebben. Die zal best op de hoogte zijn van legale en illegale constructies.
Als er in je contract niks staat over een verplichte energie leverancier dan is er niks verplicht natuurlijk. Dit nog helemaal los van de vraag of een verhuurder je wel kan verplichten tot een bepaalde leverancier.*
* volgens mij kan dat niet, tenzij je de energie rekening niet aan de energiemaatschappijen afrekent, maar aan de verhuurder.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-08-2018 om 22:29

Juridisch Loket

Geen idee of mijn gevoel klopt, maar ik heb het gevoel dat je bij een foute verhuurder zit. Hoezo bemiddelingskosten voor energieveranciers?? Hoezo maar keus uit twee?

Ik zou met het contract naar het Juridisch Loket gaan. En inderdaad ook met de energieleverancier bellen. Zijn zij hiervan op de hoogte?

Ik ben benieuwd wat er nog meer in het contract staat.

huurprijs inclusief/exclusief

Huur je inclusief of exclusief water/gas/electra? In beide gevallen zie ik er toch wel haken en ogen aan. Maar ik ken het contract en mondelinge afspraken/toelichting niet.

Bij inclusief kan ik mij er nog iets bij voorstellen dat de verhuurder niet met tig energierekeningen te maken wil hebben en de keuze wil beperken tot twee. Je gaat dan ook de energieovereenkomst aan met de verhuurder en krijgt van hem de afrekening. Maar hou er rekening mee dat je nooit het gunstigste tarief betaald en hou goed je eigen meterstanden bij! Zijn die bemiddelingskosten dan te zien als voorschot of als extra voor zijn administratie? Een beetje louche verhuurder sjoemelt daar mee en rekent woekerprijzen voor verbruiken die niet kloppen.Iets om goed in de gaten te houden!

Bij exclusief is het onzin, want dan heeft de verhuurder geen contract met de energiemaatschappij maar jij. En het zou de verhuurder worst moeten wezen aan wie jij water/gas/electra betaald. Het enige wat zou kunnen in dat geval is dat hij een collectiviteitskorting kan bedingen, maar om daar nu servicekosten voor te berekenen is een beetje het inpikken van (een deel van) de korting. Dat staat op zijn minst niet netjes. Maar jij bent niet verplicht in een dergelijk collectief te stappen. Immers jij gaat het contract aan, niet hij. Is het wel verplicht dan vraag ik mij af of deze koppelverkoop mag.

Ik zou eens naar je energie- en huurcontract laten kijken door Rechtsbijstand, Consumentenbond, Juridisch Loket net waar je lid van bent. En dat snel doen voor je termijn verloopt!

aanvulling

De website van de Woonbond geeft ook veel informatie over servicekosten, rechten, plichten etc. Ik zou daar ook even gaan neuzen.

Kristian

Kristian

21-08-2018 om 08:30

Huur exclusief

Ik huur exclusief energie en ik betaal dan ook rechtstreeks aan de leverancier. heb daar ook een account "mijnenergieleverancier". Ik vermoed dat ik op een probleemadres woon (de meterstanden kloppen niet en ik krijg erg veel moeilijke post met verschillende achternamen - aanmaningen zo te zien, ik maak het niet open). Volgens mij mompelde de beheerder dat hij voor de eigenaar alles "afgedekt" wilde hebben: alle huurders moeten stroom en water afnemen en als je dat onder zijn toeziend oog doet (op zijn tablet, met beperkte keuze) dan is het overzichtelijk en weet hij zeker dat het geregeld is. Zoiets. Het is niet eens een collectief, ik krijg ook geen korting, kon kiezen uit twee leveranciers.Maar ik denk idd dat ik er nog onderuit kan.
Voor de rest (@Kaaskopje) snap ik dat het louche klinkt, maar contract ziet er verder normaal uit, geen gekke bepalingen. Alleen dit is wel een vreemde gang van zaken.
Ik ga er vandaag achteraan, bedankt!

Kaaskopje

Kaaskopje

21-08-2018 om 09:00

Succes

en ik hoop uiteraard dat je hier prettig zult wonen. Benut deze periode wel goed om het contract even goed te (laten) bestuderen. Is de energie het enige waar je op voorhand voor hebt moeten tekenen?

romiej

romiej

17-09-2018 om 21:42

Test het

Je zal toch ff goed in je contract moeten kijken hoe het in elkaar zit. Wie krijgt de rekening van de leveranciers op de mat jij of je beheerder? Als je de kosten via je beheerder krijgt dan moet je wat meer verdiepen in je contract en het laten bekijken door juridisch loket, consumenten bond, acm etc. Als jij t op je mat krijgt en het zelf betaald dan moet er geen probleem zijn dat jij zelf een energieleverancier kiest. Als je zeker wil zijn dat er meerdere energieleveranciers energie leveren aan je adres of echt alleen die 2 waarover je het hebt. Dan gooi je je postcode in een vergelijkingssite bijvoorbeeld: (link verwijderd door forumbeheer)
als de vergelijker gewoon energieleveranciers kan vergelijken dan klopt er niks van dat er 2 leveranciers alleen aan je adres kunnen leveren. Mocht er wat zijn met je adres dan geeft de vergelijker vanzelf aan dat het niet mogelijk is om op jouw adres energieleveranciers te vergelijken en dat er andere voorwaarden gelden voor je adres. Ik hoop dat je er wat aan hebt alleen is het nu wel een maandje verder.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.