Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Fleur

Fleur

18-06-2013 om 12:37

Huur doorbetalen ivm overlijden

Vraag van een vriendinnetje van mij.Het juridisch loket is dicht bij ons en zij zit toch met een dringend vraagje, hopelijk kan iemand haar hier helpen.
Siruatie is moeder overleden, had huurhuis, vriendinnetjeis enig kind en heeft , volgens de woningbouwvereniging, de huur 1 maand moeten betalen.Ze zit in de bijstand, heeft deze huur , 545 euro dus betaald.Nu komt ze klem en gaat naar haar gemeente voor bijzondere bijstand en volgens de gemeentedame, zijn er regelingen hiervoor en had ze deze huur niet hoeven te betalen.
Kan zij dit terug halen en zo ja, op welke grond?

Volgens mij is ze de klos

Als iemand overlijdt leeft hij als het ware voort in zijn erfgenamen: alle bezittingen en schulden gaan op die erfgenamen over. Nu hebben erfgenamen daar niet altijd zin in, natuurlijk met name niet als de schulden de bezittingen overtreffen. Je kunt een erfenis dus verwerpen. Maar wat ik wel eens begrepen heb, is dat je een erfenis niet zomaar kan verwerpen en dat het zaak is om vooral niets te doen waaruit blijkt dat je die erfenis hebt aanvaard.

En daarom is je vriendin, vrees ik, de pisang. Ze heeft die schuld betaald. Daarmee heeft ze feitelijk aangegeven die schuld - en die erfenis - te aanvaarden.
Er is overigens wel een lichtpuntje: ook de AOW loopt nog even door na overlijden. En die is ook voor haar, vermoedelijk.

Dat er geen bijzondere bijstand wordt toegekend is om allerlei redenen niet verwonderlijk. Overigens: als zij door een baliemevrouw is afgepoeierd is dat nog geen weigering. Zij zou dus die aanvraag kunnen doorzetten om zo een officiële beslissing uit te lokken, waarna ze dan nog in bezwaar kan. Ik geef haar echter weinig kans van slagen.

Nou zit ik niet heel erg in erfrecht, misschien kan je evne kijken op de site van de notarisclub KNB, daar staat mogelijk meer over dit gedoe. Maar ik heb dit ooit eens uitgezocht voor twee zussen van een meneer die na een lange ziekte overleed, met achterlating van schulden. Het was voor mij onverteerbaar dat die zussen, die zich al de benen uit het lijf hadden gelopen voor hun broer toen die op zijn ziekbed lag, ook nog eens met zijn huurschuld opgeknapt zouden worden - maar toen bleek dus dat dat risico veel groter was dan ik had ingeschat. Die dames waren toen gelukkig gewaarschuwd en hebben meteen alle nodige stappen gezet om de erfenis te verwerpen. Dat was wel heel lang geleden, weet niet precies hoe het nu zit.

Groeten,

Temet

Eens met temet, aanvullinkje

Je kunt een erfenis verwerpen, aanvaarden of beneficiair aanvaarden. Als je beneficiair aanvaardt dan worden bezittingen en schulden in kaart gebracht en beslis je daarna of je aanvaardt of niet. Je moet hiervoor een verklaring afleggen bij de rechtbank. Helaas kan je vriendin hier niet meer voor kiezen. Door zich als erfgenaam te gedragen (de huur betalen) heeft zij de erfenis aanvaardt. Ze kan het huurcontract uiteraard wel opzeggen.

Fleur

Fleur

18-06-2013 om 16:12

Dank

voor de antwoorden tot zo ver, ja ze heeft de erfenis aanvaard en niet wetende dat ze ook nog kosten eigen risico en huur zou krijgen.De huur is opgezegd na het overlijden maar moest een maand worden door betaald, dat is van de rekening van de overledene afgehaald,het gaat meer om het feit dat het gemeente vrouwtje zegt dat er maar naar het juridisch loket moet gegaan worden omdat ze die maand huur nooit hadden mogen vragen,dus ik vroeg me af of er een regeling was dat in dit schrijnende geval het idd mogelijk was om die huurmaand kwijt te schelden

Fleur

Als je vriendin de erfenis verworpen had, had ze niet hoeven betalen. Nu ze wel heeft betaald kan ze het echter niet meer terughalen.

Maar ze kan natuurlijk altijd wel proberen of ze het terugkrijgt, als ze haar verhaal doet bij de verhuurder. Wie weet hoe een koe een haas vangt.

Geld halen bij de gemeente, uit de bijzondere bijstand, zit er denk ik niet in, maar zoals ik al zei: vragen kan altijd, en dan moet ze gewoon wel een officiële beslissing vragen en zich niet laten afpoeieren door een baliemevrouw. Maar ik denk wel dat die baliemevrouw gelijk heeft dat hier geen bijzondere bijstand voor verstrekt gaat worden.

Hoe zit het overigens met AOW, eventueel pensioen, en huurtoeslag? Is die ook doorbetaald?

Groeten,

Temet

+ Brunette +

+ Brunette +

20-06-2013 om 15:12

Ook ik zie het somber in.

De huurschuld is een deel van de erfenis. Als bezittingen, banksaldo en nog te ontvangen aow, huursubsidie, e.d. hoger zijn dan het bedrag aan huur, dan geef ik je weinig kans dat je van die bijzondere regeling gebruik kunt maken. Je hebt de huur dan niet van je uitkering betaald maar uit de erfenis.

Beneficiair aanvaarden.

Dat kan ook achteraf, maar hoe dat precies zit weet ik niet precies, dus ook niet of dat nu nog kan.

Melleke 75

Volgens mij kun je (nog) niet achteraf beneficiair aanvaarden. Ik weet wel dat de Rechtbank Roermond vrij recent een arrest heeft gewezen waarin beneficiaire aanvaarding achteraf werd toegelaten o.g.v. de redelijkheid en billijkheid. Maar dat lijkt me vooralsnog een typisch gevalletje 1 zwaluw maakt geen lente. Ook lijkt er enig animo te zijn in politiek Den Haag (Teeven) om de wet te wijzigen om beneficiaire aanvaarding achteraf mogelijk te maken.

Vooralsnog kan beneficiaire aanvaarding achteraf dus niet. Het is dus verstandig om beneficiair te aanvaarden bij onzekerheid over de vraag of de nalatenschap bestaat uit een positief bedrag. Als de schulden namelijk niet uit de nalatenschap kunnen worden voldaan dan moet de erfgenaam deze uit zijn eigen middelen voldoen. Het zijn namelijk de schulden van de erfgenaam zelf geworden.

Marge

Oke, dat wist ik niet. Ik heb er iets over gezien op tv. De dochters van hun overleden moeder gaven toen aan dat als zij geweten hadden dat je achteraf beneficiair kon aanvaarden, zij dat gedaan zouden hebben. Ik heb alleen met een half oog gekeken, dus ik heb vast wat aan info gemist toen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.