Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

hulpmiddel staand werken

Op mijn werk heb ik een in hoogte verstelbaar bureau (electrisch), waardoor ik staand mijn werk kan doen.

In de nabije toekomst ben ik voor een deel van mijn werktijd aangewezen op flexplekken. Ik kan dan echter mijn bureau niet meenemen, en mijn werkgever bestelt niet een tweede aangepast bureau.

Ik heb echter wel een zit/sta mogelijkheid nodig gedurende de dag, om mijn werk te doen, ivm ernstige rugklachten.

Ik bedacht me dat het ook simpel op te lossen moet zijn door een verhoging op een bureau te zetten waardoor je toch staand je werk kunt doen aan een normaal bureau. Het gaat over een hoogteverschil van 30 cm die dan tot stand moet komen tussen het bureau en mijn toetsenbord.
Ik dacht bv aan een vorm van een ontbijttafeltje zoals je die op bed hebt, maar dat is te laag.

Het is niet mijn bedoeling om een draadje te starten hoe/wat over mijn werkgever en werkplek. Het gaat mij puur even om het hulpmiddel.

Zoeken op internet levert eigenlijk niet zoveel op, heeft een van jullie een idee of zoiets bestaat? Iets dat je zelf makkelijk even erbij kan pakken, op je bureau zet, en klaar?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, groet, Moppeke

amk

amk

12-03-2014 om 10:50

arbo

wellicht weet de arbo dienst dat wel.

Kijk ook eens bij ergotech, daar heb ik zelf goede ervaringen mee

Moppeke

Moppeke

12-03-2014 om 19:50 Topicstarter

Re: amk

Hoi Amk,

Dank voor je bericht. Ergotech ken ik, helaas zie ik niet iets wat er op lijkt. Maar ik ga hen benaderen, altijd nuttig.

Arbodienst had ik nog niet aan gedacht, goeie!

Ik blijf me aanbevolen houden voor tips, wie o wie?

Tine Winkel

Tine Winkel

12-03-2014 om 21:15

wat voor werk doe je

want zo'n opzettafeltje is toch veel te klein om beeldscherm, muis en toetsenbord op te plaatsen? Dan moet je volgens mij een veel groter oppervlak hebben om lekker te kunnen werken. Ik ken dergelijke hulpmiddelen eerlijk gezegd niet.

Mijn advies, net als dat van AMK, zou idd zijn om bij de arbodienst langs te gaan om te zien of je via hen de financiering van zo'n tafel geregeld krijgt bij je werkgever: zo'n tafel is al gauw een stuk goedkoper dan een paar dagen verzuim van jou. Jij geeft dan wel aan dat je niet zo'n draadje wil starten, maar misschien kan het wel niet anders?

Jasmijn

Jasmijn

13-03-2014 om 00:24

kampeertafeltje

Mijn ouders hadden vroeger een kampeertafeltje die je in meerdere hoogtes kon verstellen. Heeft denk ik ook een fijne afmeting om je spulletjes op kwijt te kunnen. (ik googlede net al even en zag al een paar kampeertafeltjes met verstelbare poten)

Jasmijn

Jasmijn

13-03-2014 om 00:24

deze bijvoorbeeld

Hier alvast een linkje naar een tafeltje: http://www.campodoorshop.nl/detail/658280-bardani-musica-1053538-bardani-musica-kampeertafel

Jasmijn

Jasmijn

13-03-2014 om 00:30

Oh jee, ik las het niet goed het moet maar 30 cm zijn. Nou ja, dan kan je bij zo'n tafeltje nog altijd de pootjes op 30 afzagen met een ijzerzaagje en er daarna de dopjes weer op zetten.

Sancy

Sancy

13-03-2014 om 11:58

Toch

Ik vraag toch even naar de werkgever, moppeke. Heeft de werkgever dat eerste verstelbare bureau zelf betaald of vergoed gekregen?

De werkgever kan een vergoeding krijgen voor een aangepaste werkplek:
"Heeft u een ziekte of handicap en maakt uw werkgever extra kosten om uw werk mogelijk te maken? Dan kan hij bij UWV een vergoeding aanvragen voor niet-meeneembare aanpassingen op de werkplek of in het bedrijf. Voorbeelden hiervan zijn een aangepast toilet, een traplift of een aangepaste werkplek."

En waarom is het nu nodig dat je een flexwerkplek krijgt? Als het niet per se noodzakelijk is, zou de werkgever je niet op deze wijze moeten belasten (vind ik). Als het wél noodzakelijk is, moet de werkgever er voor zorgen dat je werkplek voldoet aan de algemene arbo-eisen én de eisen die jouw persoonlijke gezondheid vragen.

Maartje C

Maartje C

13-03-2014 om 12:17

Kampeertafeltje

Ik heb dit kampeertafeltje van de Decathlon: http://www.decathlon.nl/lage-vouwtafel-id_8171439.html Het is 29,4 cm hoog en het tafelblad is 64x42cm. Ik weet alleen niet of het nog/weer verkocht wordt.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

13-03-2014 om 21:13

flexplekken

Bij mijn man op het werk zijn ook flexplekken. Voor sommige mensen met speciale voorzieningen worden uitzonderingen gemaakt. Jouw situatie lijkt me er zo een.
Ze kunnen toch niet botweg jouw voorzieningen weghalen van de ARBOdienst?

Moppeke

Moppeke

14-03-2014 om 11:16 Topicstarter

Dank!

Fijn dat jullie zo meedenken.

Het tafeltje van de decatlon zou perfect geweest zijn (uitverkocht) maar ik heb in ieder geval een andere invalshoek van jullie gekregen, dank daarvoor!

Ik ga ermee aan de slag, ik zie mogelijkheden. Groet, Moppeke

Moppeke

Moppeke

16-03-2014 om 14:45 Topicstarter

Thnx Jasam!

Ik heb al aardig beeld, ik moet richting de kampeer winkel

dank je, groet, Moppeke

amk

amk

16-03-2014 om 15:42

moppeke

nee, je werkgever moet naar de kampeerwinkel, want die is aansprakelijk voor jouw werkgerelateerde klachten omdat je een aangepaste werkplek niet kunt gebruiken, door veranderingen die hij doorvoert.

Dalarna

Dalarna

16-03-2014 om 16:29

Verder

Verder snap ik niet waarom ze dat bureau niet gewoon daar neerzetten waar jij moet gaan flexwerken...

amk

amk

16-03-2014 om 17:04

Dalarna

omdat zo'n buro niet makkelijk verplaatst kan worden en we niet weten of ze steeds op een andere plek werkt, het kenmerk van een flexplek, je werkt daar waar een plekje is afhankelijk van wat je aan het doen bent en met wie je samen werkt. Dat kan ook in verschillende gebouwen zijn.

elsje78

elsje78

18-03-2014 om 22:28

hoe ik dat deed

Toen ik weer langzaam ging werken na mijn hernia kon ik nauwelijks zitten. Ik had een sta tafel die we gebruiken voor toespraken bij diploma uitreikingen en dergelijke. Ik zoek naar een woord voor dat ding, maar ik kom er niet op. Het had wieltjes die vast te zetten waren zodat ik dat ding kon verrijden. Er paste prima een laptop op en zo kon ik overal staand werken. Echt fijn.

Gelukkig kan ik inmiddels wel weer redelijk goed zitten, is toch wel prettig in het onderwijs.

succes!

Katniss

Katniss

18-03-2014 om 22:33

Arbo werkplekken

Bij ons wordt ook geflexwerkt maar de mensen met aangepaste werkplekken hebben gewoon een vaste plek. Ik heb zelf alleen een eigen stoel, dus zou in principe moeten leuren voor een plekje met die stoel. In de praktijk durft niemand op 'mijn' plek te gaan zitten, waar ik mijn naambordje op de deur heb gehangen en mijn stoel gewoon achter het bureau staat

Elsje

Het woord dat je zoekt is volgens mij katheder.

Ik moet er altijd over nadenken omdat ik het altijd dreig te verwarren met katheter, en dat is heel wat anders

Groeten,

Temet

Moppeke

Moppeke

19-03-2014 om 19:20 Topicstarter

reactie

Enige uitleg: Ik werk binnen een bedrijf in 2 verschillende functies. Daarvoor zit ik voor 1 deel op een vaste werkplek en voor het andere deel is dat (vooralsnog) flex. Die twee functies op 1 werkplek is geen optie, dat is nu juist even de issue.

Ik heb een aangepast bureau op 1 werkplek, maar niet op de ander. Een vaste (andere) plek is wellicht toekomst muziek maar of dat dan ook gelijk een aangepast bureau betekent, ik betwijfel het.

Aan de andere kant is zo'n bureau voor mij van groot belang, ik moet afwisselen want mijn rugklachten zijn te grillig. En dat werkt verder prima, maar ik bots nu tegen mijn eigen beperking. Ik wil flexibel zijn, maar kan dat eigenlijk niet. Vandaar dat ik (buiten het feit dat ik echt geen onwillige werkgever heb) zelf ook creatief naar oplossingen op zoek ben.

Ik wil niet in een draadje verzanden wat mijn werkgever wel/niet moet doen, dat was even niet mijn uitgangspunt. Natuurlijk is heeft deze een verantwoordelijkheid, maar ik wil zelf ook een adhoc oplossing uit de kast kunnen trekken zodat ik niet afhankelijk hoef te zijn. Soms kunnen simpele ideeen super oplossingen zijn.

Op dit moment heb ik het uitgeprobeerd met een kratje op zijn kant, prima hoogte. Beeldscherm kan ik goed kantelen waardoor ik erop kijk en typen kan staand. Alleen kan ik dan niet de muis bedienen. Dus het blad moet wat groter.

Fijn dat jullie zo meedenken, dat stel ik erg op prijs. Ik had nl. nooit in de richting van campingartikelen gedacht

Angela67

Angela67

19-03-2014 om 19:22

nog een plankje mdf op het kratje

en een goede manier om dat op elkaar vast te maken en je bent er!
gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.