Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bloem

Bloem

30-03-2018 om 11:31

Hulp ziektegeld betalen

Wie betaalt aan zijn/haar hulp ziektegeld als ze niet kunnen werken vanwege ziekte/ongelukje?

En zo ja, hoeveel betaal je dan (bedrag of percentage van wat je normaal betaalt)?

Of betalen jullie altijd alleen de gewerkte uren?

Hier overigens een hulp die al langer bij ons werkt. En ik vraag me af of ik dat zou moeten doen. Ze zal het niet verwachten, is geen verplichting dus.

Bloem

Bloem

30-03-2018 om 12:54

Niemand

Oke, jammer, niemand die dit doet of heeft gedaan? Of erover heeft nagedacht?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-03-2018 om 13:01

Nee nooit

Wel eens een envelopje voor de vakantie en iets met Kerst en haar verjaardag.

Wat mij betreft zat de rest in de uurprijs.

Amelie

Amelie

30-03-2018 om 13:10

Nee

OnZe hulp krijgt alleen gewerkte uren uitbetaald.

V@@s

V@@s

30-03-2018 om 13:24

het moet wel

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/dienstverlening-aan-huis/vraag-en-antwoord/wat-kan-ik-afspreken-met-iemand-voor-wie-ik-huishoudelijk-werk-doe
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/dienstverlening-aan-huis/vraag-en-antwoord/wat-kan-ik-afspreken-met-iemand-die-ik-inhuur-voor-huishoudelijk-werk

Ook de per uur ingehuurde medewerker voor huishoudelijk hulp heeft recht op ziekengeld (en doorbetaling van vakantieuren). Bijna niemand houdt zich eraan, maar dat betekent niet dat het geen verplichting is.

Ervaring

Twee vriendinnen en ik hebben van beide kanten ervaring en het antwoord is nee. Ik gaf wel extra bij verjaardag en kerst maar heb dat zelf nooit gekregen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-03-2018 om 13:48

Ja die ken ik V@@s

Ik denk dat mijn hulp liever een euro per uur meer heeft. En ik heb dat ook liever....

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-03-2018 om 13:53

Staat er overigens niet V@@s

Er staat dan kunt u misschien....gebruikmaken.
Niet dan moet u....

Vreemd Ginny Twijfelvuur...

Ik lees nochtans: "Uw werkgever moet u doorbetalen bij ziekte, voor maximaal 6 weken. U geeft uw ziekmelding door aan uw werkgever op de eerste ziekendag." (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/dienstverlening-aan-huis/vraag-en-antwoord/wat-kan-ik-afspreken-met-iemand-voor-wie-ik-huishoudelijk-werk-doe).
Alle "geen verplichting" en "wat mij betreft" ten spijt...

V@@s

V@@s

30-03-2018 om 16:55

niet verplicht

Om van deze regeling gebruik te maken. De andere optie is een gewoon dienstverband (2 jaar doorbetalen bij ziekte).

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-03-2018 om 16:56

Nou

Staat er ook dat je verplicht bent om die overeenkomst af te sluiten?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-03-2018 om 16:57

Ik ben wel benieuwd V@@s

Waar staat dat dit de enige andere optie is. Heb je daar een linkje van?

V@@s

V@@s

30-03-2018 om 17:01

hier bijvoorbeeld

https://www.volkskrant.nl/economie/geldvraag-betaal-ik-de-werkster-bij-ziekte-of-ontslag~a4583380/

Het gaat om arbeidsrecht. Het niet sluiten van een arbeidsovereenkomst betekent niet dat er ook niet eentje is. Ook bij zwart werk heeft de werkster dezelfde rechten.

V@@s

V@@s

30-03-2018 om 17:06

daar staat toch juist

de doorbetaling bij ziekte ook in. Die mag je niet afkopen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-03-2018 om 17:09

Er staat dit.....

' Maak duidelijke afspraken
Maar geen paniek! De meest genoemde bedragen die mensen betalen voor hun schoonmaakster liggen tussen de 10 euro tot 15 euro per uur. Dan ben je al snel gedekt als je alles berekent en uitgaat van het minimumloon van om en nabij de 9 euro. (Voor het precieze minimumloon, kijk hier.) Maar maak hier duidelijke afspraken over met de huishoudelijke hulp (bijvoorbeeld dat het uurloon inclusief alle uitbetalingen is waar de hulp recht op heeft). '

Dat lees ik er niet uit V@@s. Nog een linkje?

V@@s

V@@s

30-03-2018 om 17:13

uit het volkskrant artikel

Doorbetaling bij ziekte kunt u niet afkopen.

Dat linkje staat er al.

V@@s

V@@s

30-03-2018 om 17:14

is ook logisch trouwens

Dat kun je ook niet van te voren berekenen, vakantiegeld wel, daarvan weet je dat het 8 % is. Doorbetaalde vakantie 4 weken kun je ook in het loon verdisconteren (overigens heeft de hulp dan nog steeds recht op vakantie!).

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-03-2018 om 17:24

Nou ja

Daar heb je een punt. Ziek zijn kan vaker dan 1x per jaar.
Al geloof ik niet dat hulpen die meerdere keren per jaar 6 weken ziek zijn lang blijven.

Dus als je het goed doet betaal je eerst 9,48 euro per uur totdat je de doorbetaling bij 6 weken ziekteverlof of 16 weken zwangerschapsverlof eruit hebt en stap je dan pas over op de gangbare 12,50 euro per uur? Ik denk inderdaad dat het vaak zo niet werkt.

Teuntje

Teuntje

31-03-2018 om 08:07

Ontslag

En hoe zit het dan met ontdlagbescherming? Een hulp die zoals Ginny zegt meerdere keren per jaar 6 weken ziek is kun je dan wel niet willen houden, maar kun je zomaar van die arbidsovereenkomst af?

V@@s

V@@s

31-03-2018 om 08:25

gemakkelijker dan een werknemer

Maar bij opzeggen moet je wel een opzegtermijn in acht nemen.

wel

Nu is mijn hulp de afgelopen 8 jaar misschien 3 keer een dag ziek geweest. Maar dat heb ik gewoon doorbetaald. Ik betaal haar een uurbedrag dat 40% hoger is dan wettelijk minimumuurloon. Dat is dan inclusief vakantietoeslag. Ik betaal haar niet door als ze op vakantie gaat (dat zit ook in de uurprijs). Als ik zelf op vakantie ga (4 weken in zomervakantie) komt ze gewoon werken. En dan maakt het mij niet uit wanneer. Ik vind het wel fijn als ze in ieder geval een keer vlak voordat ik terugkom kan komen.

V@@s

V@@s

31-03-2018 om 10:14

als je dat niet vastgelegd hebt

Als je niet vastlegd dat het vakantiegeld in het uurtarief zit dan kan theoretisch je hulp dat alsnog claimen. Datzelfde geldt voor de vakantiedagen, dat moet je expliciet vastleggen.

Vaas

Dat zou heel goed kunnen. Alleen mijn hulp werkt al 8 jaar bij mij op basis van deze mondelinge afspraken. Ik verwacht niet dat zij alsnog vakantiedagen of vakantiegeld gaat claimen. Maar je hebt gelijk het zou kunnen.
Wij hebben ook dag dat zij werkt (maandag) mondeling afgesproken. Maar ik vind het prima als ze aangeeft in een week op een andere dag te komen, ook al doet ze dat pas een dag van te voren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.