Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bianca

Bianca

09-08-2013 om 10:31

Huisvestigingsvergunning

Mijn dochter heeft eindelijk via een particulier buro een klein appartementje gevonden in Rotterdam. Ze woont al 4 jaar in Rotterdam (eerst met vriend samen). Nu ze zich in wilde laten schrijven bleek dat niet te kunnen vanwege de vergunning die ze eerst aan moet vragen. Het buro waarvan ze huurt heeft hier niks over gezegd en ze heeft sinds 1 augustus de sleutel. Ze heeft studiefinanciering en recht op huurtoeslag. Dit kan ze pas aanvragen als ze ingeschreven staat wat nu dus niet kan. Ze heeft volgende week een afspraak om de vergunning aan te vragen, dit kan ongeveer 8 weken duren. Hoe moet dat verder met de huursubsidie? Ook durft ze het gas en licht nog niet op haar naam te zetten. Ondanks dat ze aan alle voorwaarden voldoet heeft ze toch nog angst voor afwijzing omdat ze er al woont.

Groet, Bianca

Huisvestingsvergunning

http://www.rotterdam.nl/product:huisvestingsvergunning
Het lijkt me dat je dochter gewoon recht heeft op een woonvergunning. Maar ik kan me voorstellen dat ze er toch wat zenuwachtig ervan wordt. Het enige is toch gewoon maar aanvragen. Of even langs gaan bij de gemeente om bevestigd te krijgen dat ze er recht op heeft al moet ze dan toch nog even wachten tot ze de vergunning heeft.

Bianca

Je dochter moet iemand raadplegen die weet hoe het in de praktijk in Rotterdam werkt. Ze kan naar het Juridisch Loket, maar nog beter is misschien een huurteam als zoiets er is in Rotterdam. Het kan ook dat er op de onderwijsinstelling een of andere club voor studentenbelangen is die dit soort dingen weet.
Ik vind het trouwens een wat apart verhaal dat je je niet in het bevolkingsregister (basisadministratie) zou kunnen inschrijven als je geen huisvestingsvergunning hebt, volgens mij moet het bevolkingsregister de feitelijke situatie weergeven en is die niet afhankelijk van wel of niet een vergunning. Maar dat terzijde.

Groeten,

Temet

amk

amk

09-08-2013 om 13:22

Site gemeente

de site van de gemeente geeft het heel duidelijk aan.
Je moet een vergunning hebben voor bepaalde wijken. In die wijken kun je je alleen inschrijven op het adres van een woning als je a. een woonvergunning hebt of b. er iemand anders op het adres al ingeschreven is met een woonvergunning.

De doorlooptijd is 6 weken geeft de site aan.

http://www.rotterdam.nl/product:huisvestingsvergunning

Bianca

Bianca

09-08-2013 om 16:14

Temet en amk,

Het huurteam in Rotterdam is er niet voor dit soort zaken maar alleen voor evt huurverlaging. Amk, dat weten wij nu ook maar daar is door de verhuurder met geen woord over gerept. Ik woon zelf in Brabant en heb er nog nooit mee te maken gehad. Het kwam in mij en mijn dochter niet op.

Groet, Bianca

Sancy

Sancy

09-08-2013 om 21:53

Huurtoeslag

Met de huisvestigingsvergunning heb ik geen ervaring, maar de huurtoeslag wordt uitgekeerd vanaf het moment van inschrijving op het adres in het gba, eventueel met terugwerkende kracht tot die datum.

Bianca

Bianca

10-08-2013 om 09:59

Sancy

Dat is nu net het probleem, ze kan zich niet inschrijven zonder huisvestingvergunning en zal dus totdat dat geregeld is de volle mep moeten betalen, wat ze dus niet kan.

Groet, Bianca

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.