Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Amadeus

Amadeus

07-03-2013 om 01:04

Huis verhuren

Omdat we ons huis ivm onderwaarde niet kunnen verkopen (nog los van de vraag of we het kúnnen verkopen), is ons geadviseerd om ons huis te verhuren. Financiëel ziet de constructie er redelijk aantrekkelijk uit. En het stelt ons in de gelegenheid om weg te gaan uit het huis waar wij ons niet meer goed voelen (om verschillende redenen). En dat is het doel. In een fijner huis wonen.
Maar vóór wij beslissen of we dit avontuur aangaan wil ik graag wat horen / lezen van mensen die huurders hebben (gehad). Hoe hebben jullie het aangepakt? Welke risico's moeten we inschatten? Hoe zit het met de belasting? Tips, ideeën, links, ervaringen, alles is welkom.
Alvast bedankt.
W.A.M.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vereniging eigen huis

Geen ervaring hier. Maar ik zou even kijken op de site van de Vereniging Eigen Huis want het zou mij niet verbazen als ze een handig informatieboekje hebben over dit onderwerp. Als dat zo is, is het ook voor niet-leden te koop.

Succes ermee

Temet

Aagje Helderder

Aagje Helderder

08-03-2013 om 08:24

Volgens mij is het ook verstandig

om goed na te gaan of je wel mag verhuren. Toen wij ons huis kochten en bij de notaris zaten voor de overdracht en het passeren van de hypotheekakte kwamen we er achter (werd voorgelezen) dat we het huis niet mochten verhuren vanwege de voorwaarden van de hypotheekverstrekker. Nu waren we dat ook niet van plan, maar het is natuurlijk wel handig dat je weet wat wel en niet mag. Nu heb ik begrepen dat hypotheekverstrekkers tegenwoordig gemakkelijker hiermee omgaan, omdat verhuren vaak betekent dat de hypotheek tenminste betaald wordt ipv een executieverkoop. Maar dan moet je het wel formeel regelen. Maar goed, eerst moet je weten of je een dergelijke beperking hebt.
Aagje

rosa

rosa

08-03-2013 om 08:25

Makelaar

OOk geen ervaring, maar ik begrijp dat dit verhuren ivm niet kunnen verkopen heel veel voorkomt en dat dit een nieuw belangrijk gebied is voor makelaars. De praktische informatie die je nodig hebt, zullen zij dus wel hebben.

Marie

Marie

08-03-2013 om 11:33

Toestemming gemeente

Hoi
Je moet ook toestemming vragen aan de gemeente.
Formulier kun je hier downloaden:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/formulieren/2011/04/05/aanvraag-vergunning-tot-tijdelijke-verhuur-van-leegstaande-woonruimte.html
succes

Jaymza

Jaymza

08-03-2013 om 13:36

Waarom

Waarom moet je eigenlijk ook vergunning van de gemeente hebben om je eigen huis te verhuren?

Jaymza

Amadeus

Amadeus

08-03-2013 om 21:53

Het mag niet zonder toestemming

De hypotheekverstrekker heeft het huis als onderpand. Daarom mag je alleen verhuren (of grote verbouwingen doen) in overleg. Het kan immers de waarde van je huis verminderen.
We worden goed geadviseerd en geïnformeerd, maar ik was gewoon benieuwd naar ervaringen. Het lijkt me nl. best een extra zorg. Onze financiëel adviseur verhuurt zijn eerst woning ook en die heeft er geen enkel probleem mee. Maar ja... dat is één persoon, één ervaring. Ik zie mezelf niet zo als 'huisbaas', maar misschien is het allemaal echt heel eenvoudig...
Groeten, W.A.M.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-03-2013 om 15:29

Ik ken er verschillende

En het grootste probleem lijkt mij het vinden van een betrouwbare huurder die de boel niet uitwoont en die netjes zijn huur betaalt. En nog belangrijker lijkt het mij om op tijd te kunnen ingrijpen als dat allemaal niet het geval blijkt te zijn.

Ik zie goeie en slechte ervaringen om me heen. Een flinke borg vragen en een goede dosis mensenkennis lijken mij wel belangrijk.

Jaymza

Jaymza

09-03-2013 om 18:14

Opgezocht

Zelf maar even opgezocht, het gaat dus om verhuren met beperken van de rechten van de huurder.

Jaymza

Amadeus

Amadeus

12-03-2013 om 22:35

Ach ja...

Sorrie Jaymza, ik geef wel een antwoord, maar niet op jouw vraag!
Ik hoor nu trouwens allemaal plannen mbt verhuurdersheffing. Ik zie het helemaal niet zitten om dit avontuur aan te gaan. Straks hebben we twee huizen onder water plus dubbele maandlasten.
Bleh. Baal ervan dat we hier niet gewoon kunnen blijven. Nou ja het kan wel, maar mijn man woont hier niet met plezier. Met tegenzin eigenlijk. (door geluidsoverlast van bovenburen)
Wat een ingewikkelde puzzel. Het huis wat we op het oog hebben is echt een koopje. Maar ons huis is ook geen klap meer waard.
Nou ja, we zijn de enigen niet.
Groet,
W.A.M.

Amadeus

Amadeus

14-03-2013 om 21:31

Adviseur adviseert de belasting te ontduiken

Tja... daar word ik dan toch wel moedeloos van. De hele constructie blijkt niet te kunnen (of in elk geval: veel te weinig op te leveren), omdat je verhuur van je huis moet aangeven bij de belasting. "Dat doet niemand", zegt onze adviseur. Ik vind het zo raar, daarvoor laten we ons toch niet adviseren?
Wat zouden jullie met zoiets doen? We hebben tot nu toe alles via dit bureau geregeld, maar hierdoor krijg ik er toch niet zo'n best gevoel bij.
Nu moeten we toch maar proberen in ons huis te blijven en hier een manier te vinden om het woonplezier weer wat te vergroten.
Groeten, W.A.M.

Tinus_p

Tinus_p

14-03-2013 om 22:17

Belasting

Amadeus:
"Tja... daar word ik dan toch wel moedeloos van. De hele constructie blijkt niet te kunnen (of in elk geval: veel te weinig op te leveren), omdat je verhuur van je huis moet aangeven bij de belasting. "Dat doet niemand", zegt onze adviseur. Ik vind het zo raar, daarvoor laten we ons toch niet adviseren?"
Hoe bedoelt die man dat? Aangeven als wat? Het is namelijk geen inkomen uit arbeid (box 1), maar uit vermogen (box 3).

Amadeus

Amadeus

15-03-2013 om 17:48

Inkomen uit vermogen

Iets duidelijker nu.
Hij had ons geadviseerd om ons huis te koop te zetten, maar het niet verkopen. We zouden dan nog het lopende jaar plus nog 2 jaar hypotheekrente kunnen ontvangen.
Ondertussen zouden we het huis kunnen verhuren.
Ik heb e.e.a. verder nagekeken en toen bleek dat je geen enkel recht hebt op 2 en half jaar hypotheekrenteaftrek, wanneer je je huis verhuurt en dat je de huur moet opgeven als inkomen uit vermogen. Toen ik hem dat voorlegde, zei hij dus dat het niet de bedoeling was om aan de belastingdienst te vertellen dat we ons huis in de verhuur hadden. Tja... dat is toch gewoon adviseren om de belasting te ontduiken? Raar toch?

Tinus_p

Tinus_p

15-03-2013 om 17:52

Tsja

Amadeus:
Ik heb e.e.a. verder nagekeken en toen bleek dat je geen enkel recht hebt op 2 en half jaar hypotheekrenteaftrek, wanneer je je huis verhuurt en dat je de huur moet opgeven als inkomen uit vermogen. Toen ik hem dat voorlegde, zei hij dus dat het niet de bedoeling was om aan de belastingdienst te vertellen dat we ons huis in de verhuur hadden. Tja... dat is toch gewoon adviseren om de belasting te ontduiken? Raar toch?"
Ja. Andere advisues zoeken.
Maar goed, vziw zit t als volgt: Door te verhuren, komt het huis in Box 3. Hypotheekrente mag je niet aftrekken, je betaalt belasting over de waarde van het huis (als er geen overwaarde is, is de belasting dus nul), huur is verder onbelast.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.