Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
14-08-2018 om 20:43
Mijn vader was al een tijd weduwnaar en is nu onverwachts overleden. Na de ergste schrik en alles wat erbij komt blijken mijn broer en ik de erfenis te delen waaronder het huis. Ja dat konden we weten natuurlijk maar nooit over nagedacht. Spaargeld was er niet in grote bedragen, maar het huis blijkt hypotheekvrij en flink in waarde gestegen. We erven dus ieder een half huis. We willen er niet wonen dus gaan het verkopen.
Pfff. Dat is mooi natuurlijk maar er komt ook een hoop op me af. Belastingen....
Ik heb al uitgevonden dat het voor de erfbelasting niet uitmaakt wat de verkoopprijs wordt maar dat je wordt aangeslagen op de vastgestelde WOZ-waarde. Er moet binnen 8 maanden na overlijden betaald worden. Is het huis dan nog niet verkocht en het geld dus nog niet binnen dan kun je uitstel vragen. Goed, dat is te doen, moet goed komen.
Waar ik wel mee zit is de vermogensrendementsheffing, want die komt er dan ook aan. Ik kan niet vinden of dat ook op WOZ wordt afgekaart of dat er daarvoor gewoon echt naar geld op je bankrekening gekeken wordt. Worden wij geacht per overlijdensdatum via de WOZ-waarde al vermogend te zijn, ook al wordt het huis pas maanden later verkocht? Dat is niet fijn want wij kunnen niet met bakstenen betalen.
Of gaat die heffing pas in als er geld op de rekening staat? Dan zou het slimmer zijn om niet zeg in december te verkopen (mocht zich dan een koper aandienen) maar dat over te tillen naar januari, zodat het banksaldo op 1-1-2019 nog bescheiden is. Zie ik dat goed?
Wie weet hoe dat zit? Suf he, ik vind het nu nog meer een zorg dan dat ik er blij mee ben.
17-08-2018 om 19:11
Betalen
Je mag ook betalen voor je de aanslag krijgt... ik ga ook even bekijken wat het voordeligst uitkomt. Ik kijk naar het verzamelinkomen.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.