Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Huis van ex. Ik hoofdkostwinner

Hallo.
Ik stel deze vraag voor een vriend van mij die in scheiding ligt na 20 jaar huwelijk.
Zijn ex is economisch eigenaar van een van de huizen van haar ouders.
Hij is al die tijd kostwinner geweest.
Ze hebben huwelijkse voorwaarden.
Heeft hij nu recht op de helft van de opgebouwde meerwaarde van het huis?
Groetjes affra

Mobiel

Mobiel

17-05-2016 om 14:04

Dat ligt eraan

Daar valt niet zo 1-2-3 wat over te zeggen. Ligt namelijk aan een heleboel andere factoren. Hebben ze netjes ieder jaar verevend? Zo ja, en staat het huis op naam van haar ouders of op haar naam dan krijgt hij er niets van. Staat het huis op hun beider naam? Dan ligt dat wat genuanceerder maar is het nog steeds afhankelijk van wat erover in de huwelijkse voorwaarden is opgenomen.
Is er iets over opgenomen in het testament van haar ouders (indien van toepassing)?

Kortom, wat je hier schrijft is te weinig om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Ik raad hem aan naar de notaris te gaan om het uit te laten zoeken.

Alicia

Alicia

17-05-2016 om 15:00

koude kant

Als er sprake is van uitsluiting van de koude kant, heeft hij geen recht op iets van die huizen.

Meer info nodig

Wanneer het huis in de gemeenschap valt zou het antwoord ja kunnen zijn afhankelijk wat de afspraken daarover zijn in de huwelijks voorwaarden. wanneer het huis buiten de gemeenschap valt dan in principe niet. Echter als hij wel de hypotheek (of een deel daarvan) heeft afgelost (aflossing, geen rentebetaling) kan hij dat nominaal van haar terugvorderen. Evenals eventuele uitgaven die hij heeft gedaan met het oog op waardevermeerdering. Nieuwe keuken, badkamer, dakkapellen etc. Dat geld wat het hem heeft gekost moet zij dan terugbetalen. 100% en niet de helft.

Affra

Affra

18-05-2016 om 11:53 Topicstarter

aanvullende info

Heel erg al bedankt voor jullie reacties.
Ik heb het volgende nog aan info:

Tussen de echtgenoten bestaat geen huwelijksvermogensrechtelijke gemeenschap.
STAAT VAN AANBRENGSTEN TEN HUWELIJK DOOR DE COMPARANT, de Heer: Nihil.
STAAT VAN AANBRENGSTEN TEN HUWELIJK DOOR DE COMPARANTE, 2. Mevrouw:Economische eigendom van het pand .......... te 's-Hertogenbosch ING-Bank 's-Hertogenbosch Spaarrekening Nr. .........

Er is geen spaargeld en hij heeft met zijn duivensport 50.000 verdient die oa in meubels en een aanbouw zijn gestoken. En in luxer leven.
Zij heeft de hypotheek altijd van haar rekening betaald (van haar bijbaan inkomsten)
Hij heef met zijn fulltime baan alle andere kosten voor zijn rekening gekomen de afgelopen 20 jaar.
Ze hebben in het zelfde jaar als het geld van de duiven ook 20.000 van haar ouders gehad.
Maar uiteraard bijna nergens meer administratie of bonnen van.
Hij had ook nooit gedacht dat ze ooit zouden gaan scheiden.

Verder zijn er geen verrekeningen ed gemaakt of dingen op papier gezet.
Het gaat ook alleen om het huis waar de samen in woonden.

Kan iemand hier nog iets mee?
We hebben wat meer lijntjes uitgegooit voor vragen.
En hij wil een advocaat in de hand nemen pas als hij weet dat hij ergens recht op heeft.

Groetjes

overgespaarde inkomsten?

Is het huis waar ze samen inwoonden het huis waar zij het economische eigendom over had of hebben we het nu over twee huizen?
Indien hij de aanbouw van haar huis heeft gefinancierd dan kan hij dit nominaal terugvorderen, moet hij wel kunnen bewijzen dat dit van zijn geld is gebeurd en niet van de schenking van haar ouders.
Indien hij de aanbouw heeft betaald van een eventuele gezamenlijke andere woning, dan kan hij nog de helft van haar vorderen wanneer zij daar niet aan heeft meebetaald.

Overigens het niet uitvoeren tijdens het huwelijk van eventueel opgenomen verrekenbedingen bijvoorbeeld ten aanzien van kosten van de huishouding, betekent niet dat deze verplichting niet alsnog kan worden opgeëist. Er mag met terugwerkende kracht nog 5 jaar verrekend worden. als ik hem was zou ik eerst de huwelijksvoorwaarden nog met een notaris bespreken en laten uitleggen.

Affra

Affra

18-05-2016 om 14:29 Topicstarter

toevoeging

@wenda,
het gaat om 1 huis.
dat is van haar ouders maar zij heeft economisch recht.
ze kunnen beide niet aantonen van welk geld de aanbouw is gedaan.

ik denk dat hij maar eens naar een notais of advocaat moet gaan.
het is zo een ingewikkelde zaak aan het worden.

dank je iig.
groetjes

Vesper Lynd

Vesper Lynd

18-05-2016 om 18:54

Normaal gesproken

Normaal gesproken wordt er van uitgegaan dat er sprake is van een gemeenschap van goederen wanneer de ex-partners niet elk jaar verrekend hebben. In dat geval zou de ex-man dus ook recht hebben op de helft van de overwaarde. Ik weet alleen niet of dit ook geldt voor woningen (wel voor eigen bedrijven), zeker als die niet juridisch eigendom zijn.
Lijkt me dus toch echt wel een zaak voor een beetje pientere advocaat met vergaande kennis over deze materie (het wil nog wel eens tegenvallen wat ze weten).

Renske

Renske

18-05-2016 om 19:03

Duiven

Dat duivengeld, was dat zwart? Dat is het namelijk meestal. Dan is het niet slim om daar veel heibel over te maken. Voor je het weet staat de belastingdienst op de stoep.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.