Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bea

Bea

19-02-2016 om 11:00

Huis kopen op deze markt, hoe aan te pakken

Een kind van ons wil met partner een huis kopen in een stad waar de huizen als warme broodjes gaan. 's Morgens in de verkoop en meteen ja zeggen want 's middags is het al weg. Dat is lastig, want ze willen natuurlijk allebei eerst in het echt gekeken hebben en kunnen niet ad hoc zomaar allebei vrij nemen. Vroeger kon je een optie op een huis nemen en dan nog een bezichtiging voor een paar dagen later plannen, dat doen verkopers niet meer in deze markt.
Als je in onderhandeling bent dan mag het huis niet zomaar aan iemand anders verkocht worden. Dan heb je even tijd. Je bent in onderhandeling als je een bod hebt gedaan EN de verkoper een tegenbod heeft gedaan.
Nu denk ik aan de volgende constructie: een van de twee gaat kijken, het lijkt wat. Diegene brengt meteen een bod uit, niet te hoog maar kan ook niet te laag want dan komt er geen tegenbod. Stel het tegenbod komt, dan is er een onderhandeling gaande kunnen ze samen nog een bezichtiging plannen en al of niet verder gaan met de onderhandelingen.
MAAR, als de verkoper dat eerste bod nou per ongeluk meteen accepteert, zit je dan aan het huis vast? Als zijnde een mondelinge afspraak is ook een rechtsgeldige afspraak, en ben je dan verplicht het koopcontract te tekenen? Want als nummer 2 toch niets in dat huis ziet dan is dat niet de bedoeling natuurlijk.

Theekopje

Theekopje

19-02-2016 om 13:35

Zie link

Het kan, wat jij beschrijft. Hier staat het allemaal duidelijk uitgelegd: http://blog.deleeuw.nl/2015/05/spelregels-bij-onderhandeling-1-tien-misverstanden/

Zelfs als je een aankoopovereenkomst hebt getekend heb je nog enkele dagen bedenktijd.

Maar of het slim is, is weer iets anders. Dat kun je denk ik één keer doen.

Via andere weg proberen

Ik zou het helemaal anders aanpakken. Want hoewel de markt inderdaad is aangetrokken is er nog steeds een voorraad aanbod verstopt onder verlegenheid en prijsangst.
Ik zou op zoek gaan naar dat aanbod, dat wat dus nog niet in de verkoop is.

Laat kind duidelijk omschrijven wat het wil: oppervlakte,maantal kamers, balkon, steeg fietsenstalling. Geef er een budget bij en geef aan wat de staat van onderhoud zou moeten zijn (opknapper of helemaal af)

Ga nu viraal in de mail onder je vrienden en kennissenkring. Kent iemand zo'n soort woning? Is die al te koop of komt die binnenkort te koop of brengt de mail mogelijk iemand op een idee?

Zomaar kans dat er iemand, dichterbij dan je denkt, al dat gedoe met die makelaars en kijkers over de vloer ook maar eng vindt, maar die best met jouw kind in alle rust over prijs en oplevertijd wil onderhandelen.

angel3

angel3

19-02-2016 om 14:11

overigens

Zijn de spelregels inderdaad dat er geen onderhandeling met een ander mag komen als er al een onderhandeling loopt. Makelaars zijn boeven op dit gebied. Vaak genoeg meegemaakt dat dat niet zo nauw genomen werd die spelregel.

Geen wet

Volgens mij is het ook geen wet. Hooguit een afspraak onder makelaars van een bepaald soort. Dat helpt ook niet. Ons is een huis onder de neus vandaan verkocht door de vriendin van de eigenaar die zelf een koper had gevonden.

Kan ook.

69er

69er

19-02-2016 om 18:09

O, ja

Boeven, dat zijn het.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-02-2016 om 19:54

angel3

"Zijn de spelregels inderdaad dat er geen onderhandeling met een ander mag komen als er al een onderhandeling loopt."

Spelregel? Dat is helemaal geen spelregel. Dat hebben sommige makelaars misschien verzonnen, maar het heeft helemaal geen officiele status. Als je je huis zelf verkoopt - zou ik doen in zo'n markt - maak je je eigen spelregels (binnen de wet natuurlijk).

"Makelaars zijn boeven op dit gebied. Vaak genoeg meegemaakt dat dat niet zo nauw genomen werd die spelregel."

Nou, als jij je huis wilt verkopen en de makelaar weet er op zo'n manier meer geld voor te krijgen. Vind je hem/haar dan ook een boef?

Nou ja, zoals iemand al opmerkte dankzij de bedenktijd kun je sowieso een huis kopen en je weer bedenken zelfs als spelletje. De verkoper mag zich niet bedeken. Wie is er nu de boef?

Bea

Bea

20-02-2016 om 14:47

Oh ja

Dat klopt, je hebt tegenwoordig bedenktijd. Dan hoef je ook niet bang te zijn voor mondelinge afspraken. Jammer dat in onderhandeling zijn geen vastigheid biedt, ik dacht ook dat dat een soort van agreement was maar je kunt daar dus niets aan ontlenen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.