Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Juul

Juul

18-03-2016 om 13:31

huis kopen: help

Ik ben op zoek naar een ander huis. Ik vermoed dat als ik straks echt moet verhuizen het allemaal snel zal moeten dus ik ben me aan het voorbereiden. Ik zoek niet in de randstad dus nog geen overspannen gedoe hier. Nu heb ik een huis gezien waar ik zo in zou kunnen maar ik vind het fors aan de prijs. Een zelfde soort woning, wel mindere afwerking, is vorig jaar verkocht voor 75.000 minder ! Ze vragen voor dit huis 3 ton. Wat zou jullie tactiek zijn in zo'n geval? Wat is overigens een normaal eerste bod, voor zover dat bestaat. Ik bedoel dan hoeveel lager zou ik kunnen zitten. ( niet alleen bij dit huis dus, maar in z'n algemeen ) Alle tips en goede raden zijn overigens welkom. Ik vind het nogal spannend zo in m'n up een nieuw eigen huis kopen.

Particulier of makelaar?

Je kunt met je voorbeeld van dat andere huis eerst eens vragen aan de eigenaar of de makelaar waar het verschil in prijs uit bestaat.
Misschien zit er wel een sauna in of zo?
Dat geeft al aan dat je dit bedrag aan de hoge kant vind.

http://www.kadaster.nl/web/artikel/producten/Koopsominformatie.htm
Je kunt ook contact opnemen met het kadaster over de waarde van de woning.

Deze vraag, hoeveel waardeverschil zit er tussen vraagprijs en koopprijs, kun je het beste aan een makelaar uit de buurt vragen. Het is nogal regionaal.

Onder water

Aan de verkoopdatum van het huis, wanneer het aan de huidige bewoner verkocht is, kun je soms al zien dat het een huis is wat overgewaardeerd is geweest, voor een te hoge prijs verkocht in een gehypte markt, en waar men nu toch probeert de kosten er uit te halen
Familie heeft hun huis in die gehypte markt voor 3 keer de aanschafprijs kunnen verkopen en elders een goedkoper/toch nog duur huis, vanwege de markt, gekocht.
Dat huis hebben ze later met verlies moeten verkopen. Het heeft 2 jaar geduurd voor ze er een acceptabele prijs voor konden krijgen.

Imogen

Imogen

18-03-2016 om 14:49

OZB waarde opvragen

wat je kunt doen, is de OZB-waarde van het huis opvragen. Dat geeft soms een goed beeld van wat de eigenaren denken dat het huis (minimaal) waard is.

Tine Winkel

Tine Winkel

18-03-2016 om 15:03

met of zonder makelaar

Koop je met of zonder makelaar? Als je met makelaar koopt, dan zou ik eens bij de makelaar te rade gaan, hij/zij heeft vaak een goed beeld van waarom het ene huis duurder is dan het andere.
Als je zonder makelaar koopt, hebben wij afgelopen jaar gedaan, vind ik Calcasa van de Vereniging Eigen Huis erg handig. Als je lid bent van de VEH kun je voor een klein bedrag (25 of 30 euro?) een koopsomschatting laten maken van een huis. Ze vergelijken het huis dan met vergelijkbare huizen in de buurt (vwb grootte, leeftijd etc) en geven dan een indicatie van wat het huis zou mogen kosten. En als eerste bod daar dan 10% onder gaan zitten? (of minder natuurlijk, als je het huis heel graag wilt hebben).

Juul

Juul

20-03-2016 om 12:26

Fijn, hier kan ik wat mee

Dank jullie wel. Ik ben van plan het zonder makelaar te doen. Ben inderdaad lid van eigen huis, maar had nog nooit van calcasa gehoord. Voor leden kost het overigens maar 14,95. Ik ga daar sws gebruik van maken als ik een beslissing ga nemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.