Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Boli

Boli

02-10-2016 om 20:59

huis kopen

We wonen al 20 jaar in ons huidige huis, Een leuk, passend huis voor ons.
Per ongeluk liepen we tegen een huis aan wat ons aanspreekt. Gister naar de open huizendag geweest- ik hoopte dat t tegen zou vallen. Maar werd toch enthousiast. dacht ruim boven budget maar gezien de huidige rentestand komt het binnen bereik.
Ik twijfel nog wel enorm; kunnen we het echt betalen? Is dit echt wat we willen? Het is een oud huis; lijkt goed onderhouden- maar is dat zo?

En nu, waar moeten we beginnen?
Eerst ergens laten berekenen of het inderdaad kan? (man heeft een hele optelsom gemaakt- maar ziet hij niets over het hoofd?)
Of eerst een officiële bezichtiging en contact leggen met de makelaar?
Man is bang dat er kapers op de kust zijn- hoe werkt het? Moet de verkoper eerst met de een onderhandelingen afmaken of kunnen meerdere kopers in de race zijn?

En dan vraag ik me nog af wat ongeveer redelijk is om van de verkoopprijs af te krijgen. Wordt er een bepaald percentage bij op gezet zodat de verkoper uiteindelijk de prijs krijgt die hij in gedachten heeft?

Is een aankoopmakelaar altijd nodig?

Ofwel; hebben jullie ervaring welke stappen we nu eerst moeten zetten?

EllyS

EllyS

02-10-2016 om 21:20

Als eerste

Lijkt me dat je bij de bank moet gaan praten. Een eigen berekening kan heel anders uitpakken dan wat de bank vindt.
Of een officiele bezichtiging eerst kan, en een bouwkundige keuring, hoeveel redelijk is dat de prijs nog omlaag gaat e.a. hangt helemaal af van de regio en de druk van de markt. In de grote steden gaat de prijs niet omlaag maar moet je boven de vraagprijs bieden. En zorgen dat je je financien al op orde hebt en liefst al een hypotheek geregeld hebt. In andere delen van het land kan het wat rustiger, een schoonzus heeft al maanden een huis te koop staan in een klein brabants dorp, daar loopt het niet hard.
Als je dat zelf allemaal niet weet is een aankoopmakelaar wel nuttig.

bieb63

bieb63

03-10-2016 om 22:11

Mijn als eerste:!!

Willen jullie dat huis graag???? Willen jullie ervoor gaan? Natuurlijk zijn er altijd negatieve kanten, welke dan ook, maar gáán jullie ervoor, alles overwogen hebbend?
En natuurlijk moet het financieel passen (hypotheek e.d.), dat zal je eerst moeten weten, en natúúrlijk zijn er bijkomende kosten (overdrachtbelasting, notaris enz enz), maar de eerste vraag blijft (als het financieel zou kunnen), willen jullie het echt?

Ad Hombre

Ad Hombre

03-10-2016 om 22:30

Eerst verkopen

Ik ken jullie financiele situatie niet maar ik zou toch eerst verkopen adviseren. Voor je het weet flikkert er ergens een duitse bank om en ligt de markt weer op z'n reet. En dan heb je twee huizen en mogelijk een groot probleem.

Je weet nu dat je open staat voor een nieuw huis. Kijk een beetje rond en zet je huis dan te koop. Ga dan pas echt op zoek...

Boli

Boli

04-10-2016 om 09:28

bod

Zaterdag was open huizendag. Zondag gerekend en getwijfeld. Ons huis is nu prima. Dat huis is geweldig mooi maar heeft ook nadelen. Het is wel een buitenkansje. Op de foto 's vond ik het niet zo mooi, in het echt vielen we er als een blok voor.
Ik ben niet zo van de veranderingen en daarom twijfelde ik zondag of ik ons huis nu wel op wil geven.

Maandagochtend vroeg toch bedacht dat we stappen gaan zetten en een aankoopmakelaar ingeschakeld en een afspraak met de bank gemaakt of mogelijk is wat wij denken. En intussen zag ik me er al wonen.
Kwartier later belt de aankoopmakelaar dat er net een bod neergelegd was- of we mee wilden bieden. Zij raadde het af. Drijft de prijs op en het gaat al om een flink bedrag.

Dus is het nu afwachten- gaat de koop door of komen we nog aan zet.
We orienteren ons wel alvast op een hypotheek zodat -als 't nog kan- we goed beslagen ten ijs komen.

Ons huis kwijtraken zijn we niet heel bang voor. Het is een gewild huis in een gewilde prijsklasse, zijn al eens benaderd of we het niet verkopen willen. Maar we waren niet van plan om te verhuizen.

Ik denk dat als dit huis het niet wordt (ga ik eigenlijk al vanuit) dat we niet op zoek gaan. Het was voor ons een lot uit de loterij geweest. Maar het is niet zo dat we perse weg willen.

Die andere kopers waren daadkrachtiger, misschien al op zoek.
En wij wisten niet goed hoe we het aan zouden vliegen, ook vanwege twijfel.

Beetje zuur dat het huis al; een jaar te koop staat en dat 't nu ineens zo loopt. Ik merk dat ik wel teleurgesteld ben- had het toch graag anders gezien. Maar goed.

EllyS

EllyS

04-10-2016 om 11:41

Goede stappen

Verstandig, te rade gaan bij een aankoopmakelaar en de bank. Want er vol voor willen gaan is natuurlijk ook nodig, maar dat hangt toch ook af van wat er allemaal bijkomt. Als het NET kan en je kunt dan voorlopig niet meer met vakantie of je moet je kleren uit de kringloop halen dan wordt het toch wel een afweging wat je ervoor over hebt.
Maar hoezo drijft meebieden de prijs op? Je weet toch niet hoe hoog dat bod is, dat zou je niet horen te weten in elk geval. Misschien denken die bieders wel, het staat al lang te koop, doe eens gek en bied laag, wie weet willen de verkopers er voor die prijs nu toch van af. Als jij een reeel bod neerlegt zit je missschien wel hoger.

Boli

Boli

04-10-2016 om 12:45

prijs opdrijven

Ja, dat zou natuurlijk kunnen, dat die bieders laag inzetten. Zou ik ook graag doen
We hebben de aankoopmakelaar gevraagd te zeggen dat wij willen wachten met betrekken van het huis tot de verkoper eruit wil. (ik weet dat dat nog best lang duurt).
Misschien dat dat nog een extra zetje kan geven om - bij moeilijke onderhandelingen- te stoppen en door te gaan met ons.

Zou mooi zijn; dan hebben wij onze financiën helder.
Alhoewel ik denk dat we 't wel scherp zien. We hebben veel doorgerekend; hypotheek, belasting, levensverzekering, onderhoud huis, gemeentelijke heffingen, stookkosten, makelaarskosten, verbouwingskosten ed.

En dat kan. Niet zo NET als dat Elly beschrijft. We hebben nu een heel lage hypotheek wat maakt dat we best wat te besteden hebben en dat ook vrij makkelijk doen. We hebben daarbij ingecalculeerd dat we vakantie, kleding, feestjes ed kunnen blijven doen. Misschien wat minder makkelijk uit eten ed. Daar weegt dit huis wel tegenop denken we.
We hebben kinderen die bijna van VO af zijn- dat gaat natuurlijk wel geld kosten. Ook daar hebben we naar gekeken.
Daarbij biedt dit huis op termijn nog perspectief voor inkomsten- maar dat duurt een jaar of 8.

Nog heel wezenlijke dingen vergeten?

Mikkie

Mikkie

04-10-2016 om 12:56

goed

Je doet het goed zo. Niet laten overhalen om mee te bieden, dat vindt de makkelijk alleen maar handig. Zo kregen wij na ons eerste bod meteen de vraag om een eindbod neer te leggen, omdat er ook een andere partij in onderhandeling was. Tja, en dan hopen ze natuurlijk dat je het zo graag wil dat je boven de vraagprijs gaat. Zijn wij niet op ingegaan. Bovendien mag het volgens mij niet eens: met meerdere partijen tegelijk onderhandelen.

Of je wat van de prijs krijgt is heel erg afhankelijk van waar je woont. In populaire buurten in de grote steden wordt 'gewoon' alweer boven de vraagprijs geboden. Dat zie ik hier om me heen gebeuren. In kleinere gemeentes en minder populaire wijken lukt het misschien nog wel 5-10% af te dingen.

Mikkie

Mikkie

04-10-2016 om 12:56

typo

makkelijk = makelaar

EllyS

EllyS

04-10-2016 om 19:01

Ja goed bezig

Jullie hebben het al aardig goed op een rijtje zo te zien. Slim om de termijn van oplevering mee in te zetten, dat hebben wij ook eens gedaan in een koopsituatie en dat heeft goed uitgepakt.
Met meerdere partijen tegelijk onderhandelen mag niet, maar meerderen tegelijk vragen een bod neer te leggen mag wel. Er is pas onderhandeling als je als verkoper een tegenbod doet aan een bieder. Vraag eens aan je makelaar waarom ze het afraadt om een bod neer te leggen. Als het een normaal bod is, wat jullie zouden kunnen en willen betalen en je zegt erbij dat de oplevering nog even mag duren dan kan dat best de verkopers over de streep trekken. Ja, misschien had je het voor wat minder ook gehad. Maar dat blijft zo, dat weet je nooit.... in geen enkele koop/verkoopsituatie.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-10-2016 om 21:05

EllyS

"Met meerdere partijen tegelijk onderhandelen mag niet"

Dat is echt onzin. Het is misschien een erecode onder makelaars, maar niet iedereen verkoopt zijn huis via een makelaar (ik niet) en niet iedere makelaar houdt zich er aan zoals je ziet in Boli's verhaal.

"Ons huis kwijtraken zijn we niet heel bang voor. Het is een gewild huis in een gewilde prijsklasse, zijn al eens benaderd of we het niet verkopen willen. Maar we waren niet van plan om te verhuizen."

Had je het 4 jaar geleden ook zo makkelijk kwijt gekund?

EllyS

EllyS

04-10-2016 om 22:26

Ik zeg toch niet dat het niet mag van de wet, het mag niet volgens de regels die makelaars (of hun vereniging) zeggen te willen volgen.
Ik zie in Boli's verhaal niet dat er een onderhandelingssituatie (bod gedaan en tegenbod van de verkoper) is.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-10-2016 om 22:30

EllyS

"Ik zeg toch niet dat het niet mag van de wet, het mag niet volgens de regels die makelaars (of hun vereniging) zeggen te willen volgen."

Je zegt dat het niet 'mag' en toch gebeurt het.

"Ik zie in Boli's verhaal niet dat er een onderhandelingssituatie (bod gedaan en tegenbod van de verkoper) is."

Ik wel:

"Kwartier later belt de aankoopmakelaar dat er net een bod neergelegd was- of we mee wilden bieden."

Niet alle makelaars zijn trouwens lid van een vereniging en niet alle huizen worden verkocht via makelaars. Uiteindelijk beslist de koper zelf wat hij doet. Als mijn makelaar mij niet zou vertellen dat er een andere partij was die een bod wilde uitbrengen was hij nog niet jarig.

(vandaar dat ik ook helemaal geen makelaar hoef)

Boli

Boli

04-10-2016 om 23:06

Huis is

Verkocht.
Idioot dat ik enorm teleurgesteld ben. Voor zaterdag was er helemaal geen sprake van dit huis en nu zag ik ons daar heerlijk wonen met ons gezin. Vanavond gesprek gehad met de aankoopmakelaar: zij vertelde dat er geen regels zijn voor t onderhandelingsproces; dat t afhangt van de koper en de makelaar.

Ik denk nu natuurlijk wel; als we dit of dat gedaan hadden. Feit is dat ik twijfelde zondag, dat onze financiele situatie niet door een prof doorgenomen was ( en ik dus bang was wat over het hoofd te zien). We waren er nog niet helemaal klaar voor. Kan nieg uitstaan dat t zo liep- spijt dat we niet eerder zijn gaan kijken. De foto s maakten ons niet enthousiast.

Da s dan ook weer een leer voor de volgende keer. Gesprek met de bank laten we wel doorgaan. Misschien laten e ons huid wel taxeren om een reeel beeld te krijgen.
We gaan niet op zoek naar een ander huis- wonen prima.
Maar als de gelegenheid er ooit weer is zullen we voorbereid zijn.

Bedankt voor jullie input.
Fijn dit forum!

Boli

Boli

04-10-2016 om 23:10

En Ad

4 jaar terug waren we het niet zo snel kwijt geweest. 2015 zelfs nog niet. Makelaar vertelde dat een soortgelijk huis toen lang te koop gestaan heeft. ( >jaar).
De markt verandert wel zei ze. Laatste tijd gaan huizen weer snel. Ze verwachtte ook dat ons huis vrij vlot verkocht zou worden.
Vertelde wel dat onderhoud en afwerking van belang zijn.
Dus blijven we daar maar goed in investeren. Komt uiteindelijk weer naar ons toe denk ik dan maar.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-10-2016 om 07:07

Boli

"Ik denk nu natuurlijk wel; als we dit of dat gedaan hadden. Feit is dat ik twijfelde zondag, dat onze financiele situatie niet door een prof doorgenomen was"

Je hebt natuurlijk altijd een ontbindingsclausule als je geen financiering kunt krijgen. Dus voor de ergste fouten wordt je wel behoed. (en wie weet krijgen de kopers hun hypotheek niet rond, dus hou het in de gaten)

"4 jaar terug waren we het niet zo snel kwijt geweest. 2015 zelfs nog niet. Makelaar vertelde dat een soortgelijk huis toen lang te koop gestaan heeft. ( >jaar)."

Ik ben misschien een beetje te voorzichtig, maar ik heb destijds net voor de crisis een huis verkocht/gekocht. Als ik toen had misgegrepen had ik wel een probleem gehad. De markt heeft best lang bijna helemaal plat gelegen. Die crisis begon volkomen onverwacht met het faillissement van Lehman Brothers. Zoiets kan eigenlijk zo weer gebeuren met alle Eurozone onzekerheden. (nu Deutsche Bank weer)

"zij vertelde dat er geen regels zijn voor t onderhandelingsproces; dat t afhangt van de koper en de makelaar."

Yep.

ElltS

ElltS

05-10-2016 om 08:52

Jammer

Boli. Maar je weet de prijs niet, misschien is het wel verkocht voor een bedrag dat jullie er echt niet voor over hadden behad.
Ad waar zie jij dat de verkoper heeft gereageerd op het neergelegde bod? Kind van mij heeft pas een huis gekocht. Veel kijkers. Iedereen kon een bod neerleggen (met daarbij andere opmerkingen als termijn van oplevering, wel/geen voorbehoud van financiering e.d.) en de verkoper koos de voor hem beste deal. Dat is geen 'onderhandeling'.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-10-2016 om 09:27

ElltS

"Boli. Maar je weet de prijs niet, misschien is het wel verkocht voor een bedrag dat jullie er echt niet voor over hadden behad."

Als Boli wil kan ze het over een half jaar opvragen bij het kadaster. Als je een huis echt wilt zou je eigenlijk jezelf heel hard moeten afvragen wat je er voor over zou hebben en vervolgens de makelaar opdracht geven om te bieden tot dat bedrag. Emoties spelen snel mee in dit soort situaties. Met als mogelijk resultaat dat je een huis niet krijgt dat je gezien de prijs wel had willen kopen of toch meer geld uitgeeft dan je eigenlijk van plan was.

"Ad waar zie jij dat de verkoper heeft gereageerd op het neergelegde bod?"

Er is vzviw geen bod neergelegd, maar de aankoopmakelaar gaf aan dat dat zou kunnen. Die heeft daar waarschijnlijk contact over gehad met de verkopende makelaar of weet uit het verleden dat dat 'normaal' is. (da's dan wel weer een voordeel van een makelaar moet ik toegeven)

Karma.

Zie het positief, het huis was niet voor jullie bestemd. Over een tijdje kom je pas het echte huis van je dromen tegen en zijn jullie goed voorbereid en neem je een weloverwogen beslissing.

Wil je toch eerst zien of je huidige huis daadwerkelijk "snel verkoopbaar" is zou ik daar mee beginnen. Alles is te verkopen maar je zult daar ook een prijskaartje voor hebben toch?
Je kan je huis ook in de stille verkoop doen en afwachten of er geïnteresseerden zijn.

Boli

Boli

05-10-2016 om 20:59

Niet voor ons

Dat hou ik me ook maar steeds voor; het was gewoon niet voor ons.
Beetje raar; tot zaterdag was er echt geen sprake van verhuizen en nu blijft het me bezig houden. Ineens lijken er mogelijkheden te zijn.
Die gaan we nu maar rustig onderzoeken. Beetje rondkijken
Eerst met ons eigen huis aan de slag. Ineens zie ik een hoop aandachtspunten. We zijn wel van de grote klussen (verbouwen) maar niet zo goed in het onderhouden of voorzichtig met spullen/ huis. Dus nog wel wat op te lappen.
Met dit doel krijg ik daar energie van.

Wat denken jullie: nu een makelaar laten taxeren of eerst het een en ander opknappen (voortuin, kozijnen wat bij schilderen, tuinhuisje schilderen, planken vlonder vastzetten ed en dan laten taxeren? (over half jaar ofzo)?

Als financiering niet rond komt bij kopers zijn wij de eerste zei de makelaar- dat zou een verrassing zijn.

We hebben 4 kinderen, nu hebben ze allemaal een eigen kamer en dan hebben we nog een logeerkamer. Het is nu een ruim huis, we zouden dan graag een oud huis willen, maar meestal komen we slaapkamers tekort. Bij dit huis was de mogelijkheid in de schuur 2 slaapkamers/ badkamer te maken. Kon vrij eenvoudig.

Die mogelijkheid zie ik niet snel weer voorbij komen.

Dus toch jammer.

Ad; dat verhaal van die bank moest ik vanmorgen nog aan denken toen ik over de Deutsche Bank las in de krant. Het kan maar zo anders zijn.
Toch wil ik alleen maar weg hier als we een heel goed alternatief hebben; dus alleen maar verkopen als we er echt op vooruit gaan.
Dat maakt t wel spannend; eerst kopen en dan verkopen (risico)of toch andersom (zeker dan een leuk huis)

Ad Hombre

Ad Hombre

05-10-2016 om 21:31

Boli

Ik ga ook verkopen (en dan pas verkopen zoals je begrijpt) en we zijn het huis al een beetje aan het opknappen. Maar dan is het natuurlijk toch weer afwachten of er een leuk huis beschikbaar is dat aan je wensen voldoet. Nu zijn dat er hooguit twee of drie en dan kan het eigenlijk toch nog beter. Ruimte, ligging, tuin, prijs, pick three

Een tijdje tussendoor huren is ook best een optie. Kan ook nog wel leuk zijn.

Boli

Boli

05-10-2016 om 21:52

huren

lijkt me helemaal niet leuk met 4 kinderen, een hond en een hoop zooi. Zonder uitzicht op HET huis moet ik er niet aan denken.
Maar dat komt 't meest doordat ik zo blij met ons huis nu. We hebben 't goed en ik vraag me echt af of er makkelijk een huis komt waarbij we er op vooruit gaan.
Ze zijn er wel maar niet veel in ons gewenste prijsklasse;-(

We wonen nu in een jaren 70 huis. Gewenst huis zal jaren 30 of ouder zijn. Die sfeer gaat 't ons om. Zijn meestal prijzig.
Binnen paar jaar gaan de oudste 2 uit huis; dan veranderen onze wensen misschien ook weer.

Aankoopmakelaar raadde ons aan om 2 makelaars ons huis te laten taxeren zodat we een regel beeld hebben van de vraagprijs. Ik denk dat we ze toch maar binnenkort inschakelen. Dan kunnen we ook van hem horen wat belangrijk is om op te knappen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.