Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Mammie

Mammie

20-05-2016 om 22:54

Huis gekocht, kachel niet?

Ik zal deze cryptische titel toelichten. Mijn zoon en zijn vrouw zijn bezig de koop van hun eerste huis(je) rond te maken. In de fundatekst staan o.a. ronkende dingen als Sfeervolle woning.....riante woonkamer.....authentieke elementen als hoge plafonds, paneeldeuren, houtkachel....
Hun bod is geaccepteerd en nu krijgen ze het voorlopig koopcontract toegestuurd van hun makelaar en daar zit bij een lijst met zaken die blijven en die meegaan. Daarin staat dat de verkopers de houtkachel meenemen! Mag dat zomaar? Hun bod was wel gebaseerd op het geheel. Ja, die kachel is een roerend goed, maar staat wel expliciet genoemd in de verkooptekst als horend bij het huis. Je kunt toch niet in de advertentie zetten dat je een huis een houtkachel verkoopt en dan zonder die kachel opleveren? Net zo goed als je naar mijn idee ook de paneeldeuren er niet uit kunt halen en bouwmarktdeuren terugzetten als je zo'n advertentietekst opmaakt. Ze hebben het niet speciaal,gehad over de kachel en/of de paneeldeuren e.d. want die stonden immers in de advertentie met name genoemd.
Kunnen ze hier iets mee??? Het is daar een vreselijke verkopersmarkt en als koper heb je maar gewoon te slikken want voor jou 10 anderen maar dit vind ik bijna oplichting.

Een houtkachel is idd een roerend iets en mag dus mee. De makelaar had dat misschien moeten melden, de verkoper kan daar weinig aan doen. Je zou even kunnen overleggen met de makelaar.
Ik zou er persoonlijk niet moeilijk over doen. Als het om grote, dure zaken gaat wel, maar voor een paar honder euro heb je een leuke houtkachel.

Jesse_1

Jesse_1

20-05-2016 om 23:29

Gewoon melden

Melden dat je vindt dat het erbij hoort.

Wij hebben het destijds ook gehad dat het zonnescherm aan het huis er niet bij zou horen. We hebben gewoon gemeld dat dit typisch iets was dat bij het huis hoorde en toen is het er toch bij gekomen.

Anna G.

Anna G.

20-05-2016 om 23:35

Makelaar

Als het goed is heeft zoon van de makelaar een lijst gehad met zaken die meegaan en die blijven. Soms neemt de verkoper spullen mee, dat mag, maar moeten ze aangeven.

Mammie

Mammie

20-05-2016 om 23:57

Die lijst komt dus nu bij het koopcontract. Ik snap dat een kachel roerend is, maar ik vind het in principe niet deugen omdat die kachel explciet in de aanbiedingsadvertentie staat genoemd als: huis met...
Stel dat er een huis te koop staat met: gehele boven verdieping voorzien van stalen rolluiken, kwalitatief hoogwaardige massieve houten vloeren in het hele huis etc. Dat is ook roerend. Maar dan ga je er als koper toch ook vanuit dat die bij de koop inzitten? Zo staat het er toch? En kijk je raar op je neus als blijkt dat dat er allemaal uitgehaald wordt en je met kale vloeren en zonder luiken zit? Dat is heel veel geld!
Ben met je eens wil 40'dat dat om andere prijzen gaat maar het idee is hetzelfde.

Voor het bod.

Dat stadium zijn ze eigenlijk al voorbij. Overleggen of de inbouwmagnetron blijft zitten, de halogeenspotjes op de badkamer en de tuinverlichting. Die lijst moet je eigenlijk inzien voordat je een bod uitbrengt. Dan weet je ook of de verkopers hier nog een prijskaartje aan hebben hangen.

Ik vermoed dat de makelaar ook pas na het bod te horen heeft gekregen dat de kachel meegaat. Daarom zou ik dus even een belletje doen naar de makelaar. Tijdens de bezichtiging of overleg had de makelaar moeten aangeven dat de kachel meegaat met de verkopers of, zoals vaak, ter overname is.

Mammie

Mammie

21-05-2016 om 07:16

Klopt wil

Het zou normaal zijn om dit soort dingen eerst te bespreken. Maar in de marktsituatie daar is dat geen optie, je zorgt dat je bij de eerste kijkers hoort, doet gelijk een goed bod en hoopt dat je hoog genoeg zit zodat de andere kijkers wordennafgezegd. Het nog ergens over willen hebben zit er niet in, want ik schreef voor jou nog 10 anderen maar dat is een zwaar understatement. Je moet daarom afgaan op de aanbodtekst.
Ik denk dat je er weinig meer mee kan dan slikken of stikken, je kunt zeggen laat maar zitten dan dat huis want nog bedenktijd, maar dat doe je niet als je een huis hebt 'bemachtigd' (want zo zit het daar) en dat weet de verkoper ook.
Oke oplichting is niet het goede woord maar misleiding wel hoor.

Na wat speurwerk.

Het is eigenlijk de normale gang van zaken dat er een lijst met roerende zaken bij het voorlopig koopcontract zit. Dat is het moment waarbij je kunt onderhandelen. Ik dacht echt dat dit al op een eerder moment gemeld moet worden.
Het gebeurt zelfs dat verkopers bij het verhuizen de badkamerspiegel, de wc bril en nog meer gewoon uit het huis verwijderen. Alles wat je kan verwijderen zonder schade aan te brengen, mag mee. Volgens notaris.nl.
Dus ik zou toch even contact opnemen met de makelaar, vragen of er wb de roerende zaken nog (meer) verassingen te verwachten zijn? Alleen de kachel is te overzien maar idd, wie weet wat ze nog meer alsnog meenemen? De makelaar heeft daarin toch een bemiddelingsfunctie lijkt mij.

Noet

Noet

21-05-2016 om 10:09

brochure

die lijst hoort al in de brochure te zitten die je toch haalt voor je gaat bezichtigen.

angel3

angel3

21-05-2016 om 10:43

lijst

Precies toen wij verkochten hebben we een lijst moeten maken met spullen die meegaan, onderhandelbaar waren of eruit gingen. Die zat bij de brochure. Houtkachel was bij ons een overname ding. Niet hebben? dan nemen we hem mee anders kun je hem overkopen.
Andersom was ook een ding. Er waren een paar inbouwkasten in de garage.Los maar toch erin gebouwd. Wij dachten: lekker laten staan maar kopers wilden dat we het eruit sloopten.

Noet

Ik dacht dus ook dat dat bij de info van de verkopende makelaar hoort te zitten.

Noet

Noet

21-05-2016 om 11:42

en als ie er niet is

dan moet je er om vragen want anders weet je toch niet wat je koopt.

Mammie

Mammie

21-05-2016 om 19:12

Haha dames

Ja, zo ging het bij ons ook. Voor de bezichtiging krijg je allerhande papierwerk over het huis, je bereidde je voor, en leek het wat dan sprak je voor de zekerheid nog eens een tweede bezichtiging af, en startte je de onderhandelingen die over en weer een tijdje konden duren.
In verschillende grote steden gaat het nu anders. Je krijgt van je makelaar bericht dat er een huis dat voor jou interessant kan zijn op funda gaat komen. Als je het wat lijkt gaat de makelaar proberen een bezichtiging voor je af te spreken voor de volgende dag of zeer binnenkort. Kun je i.v.m. Werk b.v. Pas een week,later dan hoeft het al niet meer. Kun je inderdaad de volgende al komen kijken en is het de makelaar ook gelukt om daar tussen te komen voor je dan ga je bezichtigen. Samen met nog 10-20 andere gegadigden met hun makelaars. Diezelfde dag breng je een bod uit. Zo niet, vergeet het dan maar. ,s Avonds hoor je of jouw bod is geaccepteerd, of dat je er naast zit, en een ander een hoger bod deed, of dat er is besloten de volgende dag een inschrijving te doen. Die dag komen er weer 20 mensen kijken. Alle 40 mogen een envelop inleveren met hun bod en dat is het dan.
Zeuren over eerst een lijst met roerende goederen willen zien? Eerst een bouwkundige keuring willen doen? Jammer dan, dat huis gaat je neus voorbij.
Partner van kind heeft ja gezegd vanaf de foto's.... Die kon namelijk de dag na de melding van de makelaar echt geen vrij krijgen van het werk en kon niet mee bezichtigen....
Ja en dan kun je zeggen belachelijk zo wil ik het niet maar dan heb je ook geen huis.

Noet

Noet

21-05-2016 om 20:06

Mammie

Zo was het bij mijn eerste huis ook, onderhandelen met de makelaar die in het huis met de volgende bezichtiging bezig is terwijl je bij de overburen op de vensterbank zit.

Maar dat lijstje hadden we wel in de mail gehad in de paar uur die tussen het maken van de afspraak en de bezichtiging zat. Of die bekeken we tijdens de afspraak.

Tineke

Tineke

21-05-2016 om 20:17

hier

Toen wij 11 jaar geleden een huis kochten, moesten we ook snel beslissen. Het huis had een houtkachel. De makelaar zei toen bij de bezichtiging dat de houtkachel niet inbegrepen was maar dat er over een prijs gesproken kon worden. Wij hebben hem uiteindelijk overgenomen. Ik weet niet wat de verkoper had gedaan, als we hem niet wilden want het is een nogal solide en zwaar ding.
Ik vind eigenlijk dat de verkopende makelaar in het geval van jouw zoon ook zoiets had moeten zeggen. Ik vind het toch niet helemaal netjes, ondanks een overspannen markt, het komt inderdaad een beetje onverwachts nu. Vooral omdat het in de advertentie staat.

3 kopers

3 kopers

21-05-2016 om 20:30

Kinderen

Het afgelopen jaar hebben 3 van onze kinderen een huis gekocht in de randstad, in zeer populaire gemeenten.
Het ging inderdaad zo ongeveer als mammie beschrijft, maar ze hebben wel alle drie toch echt een bouwkundige keuring laten doen, en pas daarna was de koop definitief op ontbindende voorwaarden van financieering na.
In principe kan je anders een huis kopen met bijvoorbeeld een totaal rotte fundering.
Ook was er bij alledrie gelijk een lijst van onroerende goederen die bij de koop hoorden aanwezig.
Een van de drie kocht een huis van mensen die in een vechtscheiding zitten, en daar is van zo ongeveer elk schroefje opgeschreven of het wel of niet meegaat, en met wie.

Jurist

Jurist

21-05-2016 om 22:21

juridisch

Normaal gesproken is een koopcontract al gesloten bij een mondelinge overeenkomst, dus zeker ook bij een mail. In dat geval zou die nu al gesloten zijn en zou ik zeggen: als in de advertentie wordt geadverteerd met houtkachel (en er wordt in de advertentie of wel verstrekte informatie nergens aangegeven dat de houtkachel er NIET bij zit), dat de koper er dan van uit mag gaan dat hij een prijs biedt voor huis incl. houtkachel. Aangezien het bod geaccepteerd, is, zou de koop dan inclusief houtkachel zijn.

Echter, bij de koop van huizen kan dat anders zijn. Heb ik geen ervaring mee.

De vraag is dus: komt de koop van een huis (onroerend goed) al tot stand bij mondelinge overeenstemming (of een mailtje waarbij het bod geaccepteerd wordt) of pas als er een schriftelijke overeenkomst is? Die laatste is er nu nog niet.

In dat geval is de juridische situatie onduidelijker. Zit je nl. in de voorfase van het sluiten van een overeenkomst.

Gezien een opmerking van iemand, merk ik trouwens op dat de makelaar van de verkopers zeker geen bemiddelaar is, juridisch gezien dan, maar hij/zij vertegenwoordigt gewoon de verkoper.

Mijn advies: bel eerst even een paar andere makelaars (niet de betreffende makelaar) en vraag hoe zij er tegenaan kijken. Misschien ook nog even een notaris bellen en kort vragen hoe hij/zij ertegenaan kijkt?

En ik zou zelf richting verkopende makelaar zeker wel het standpunt innemen dat als ze adverteren met een houtkachel, dat jij als koper/bieder ervan uit mag gaan dat de houtkachel dan ook meegaat en dus ook bij het (geaccepteerde) bod is inbegrepen. Maar hopelijk bevestigen andere makelaars en notarissen dit ook.

mirreke

mirreke

22-05-2016 om 14:14

Jurist, mondeling/mail is niet bindend.

Juist bij de koop van een huis is een mondelinge overeenkomst niet bindend, zowel van de koper niet (ja, ik wil) als van de verkoper niet (okay, ik accepteer je bod). De overeenkomst moet schriftelijk zijn vastgelegd (in een voorlopige overeenkomst) die door beide partijen is ondertekend, anders is hij van nul en generlei waarde.

Zie bv. hier, met uitspraak tot Hoge Raad aan toe:
http://blog.eyeopen.nl/huis-kopen/koopovereenkomst-wanneer-is-dit-bindend

mirreke

mirreke

22-05-2016 om 14:16

Verder

zou ik gewoon een mail sturen naar de makelaar: hee, de houtkachel zat er wel in, en die willen we gewoon erbij hebben. En anders willen we minder betalen (zoiets).

Gelukkig horen jullie het nu al. Toen wij ons huis kochten, bleek er achteraf veel extra uitgehaald te zijn, wat de makelaar ook niet wist, waaronder dus inderdaad het zonnescherm. Houtkachels (twee) waren gelukkig weer wel blijven zitten...

Jurist

Jurist

22-05-2016 om 19:50

Mirreke

"Juist bij de koop van een huis is een mondelinge overeenkomst niet bindend,"

Ja, dank, ik vermoedde al zoiets, maar ben nooit bezig met deze materie.

"Verder zou ik gewoon een mail sturen naar de makelaar: hee, de houtkachel zat er wel in, en die willen we gewoon erbij hebben. En anders willen we minder betalen (zoiets)."

Helemaal eens met je advies.

TO: je prijs is immers gezien de advertentie wel op die houtkachel gebaseerd. Je kan denk ik juridisch niet eisen dat de houtkachel erin blijft (er is immers nog geen schriftelijke overeenkomst), maar je kunt wel aangeven dat je bod op de advertentie gebaseerd is, inclusief kachel. En als de kachel eruit gaat, het bod dus iets naar beneden bijgesteld moet worden.

En misschien helpt het weer bij de onderhandeling over ander roerende zaken.

Nieuwe regels voorlopig koopcontract - Aanvullend op Mirreke

Hallo iedereen ik las dat de regels sinds januari zijn aangepast. Dit kwam ik tegen op (link verwijderd door forumbeheer) . Groetjes Geert

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.