Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Hoeveel kostgeld is redelijk?

Ik ben eigenlijk een beetje een cheater, want ik ben niet de moeder, maar de dochter, maar mijn moeder en ik zitten op dit moment te denken over kostgeld en we vinden het ontzettend moeilijk om een bedrag vast te stellen. Ik lees overal verschillende bedragen, maar ook heel verschillende situaties.
Ik wilde mijn vraag graag op een forum met ouders stellen, die een mening en eventueel ervaring hebben, in plaats van al die pubers die kostgeld belachelijk vinden.

Ik zal de situatie even schetsen:

Ik ben 19 jaar oud en woon alleen met mijn moeder. Ik heb net het VWO afgerond, een halfjaar 45 uur p/w tegen minimumloon van 4 euro gewerkt en daarna een halfjaar geheel op eigen kosten gereisd. Ik zal nu een halfjaartje thuis wonen voordat ik op kamers ga.

Kostgeld betalen is mijn idee geweest, omdat ik weet dat mijn moeder altijd moeilijk met de kosten zit. Mijn vader is allang niet meer in beeld, dus alle rekeningen zijn voor mijn moeder. Zij heeft wisselend gewerkt of bijstand gekregen, maar op het moment werkt ze tussen de 30 en 35 uur per week. Ik ben nu aan het solliciteren (en voor sommige baantjes voor een paar halve dagen aangenomen) en zal waarschijnlijk 25-30 uur betaald gaan werken en 8 uur vrijwillig. Wat mijn moeders inkomen precies is, weet ik niet, maar het is laag, want ze doet administratief werk. Ik zal rond de 8 euro per uur verdienen en kom zo op een totaal van rond de 900 euro per maand.

Onze huurkosten is de grootste uitgave, hoewel we een heel goedkoop huurhuis van (ik kan me vergissen) rond de 600-800 euro per maand kaal hebben. De overige kosten ken ik niet, maar ik zet de verwarming weinig aan, douche 5min per dag en gebruik alleen wat stroom voor tv en laptop, maar niet veel.

Ik snap dat het huishouden (de was) een kostenpost is, maar het werk ervan delen we.

Ik betaal al jarenlang mijn abonnementen, kleding, spullen, uitgaan en sport zelf en sinds mijn 18de is de zorgverzekering daar ook bij gekomen. Op het moment ben ik met rijlessen bezig en ook dat heb ik helemaal zelf moeten bekostigen.

De situatie is dus dat mijn moeder niet veel meer dan huur, gas/water/elektriciteit en eten voor me betaalt (en die ene keer dat ik met de trein ergens heenga). Dit maakt dat ik het onredelijk vind om haar veel te betalen, maar ik vind het moeilijk dat ik eigenlijk nog geen vaste rekeningen heb en dat zij met moeite rondkomt. Op dit moment redt ze het prima met haar eigen inkomsten, maar extra's zijn er niet, en ook nooit geweest. Ze heeft nooit voor me kunnen sparen, extra's betaald en zal ook niet mijn studie gaan bekostigen. Maar ook voor bijvoorbeeld vakanties heeft ze nauwelijks geld. Ik werk al jarenlang zodat ik alleen een weekje op vakantie kan.
Ik zou haar dus (tegen de andere pubers in) graag betalen, maar ik vind het eigenlijk een beetje overdreven om haar veel te betalen, omdat ze nou eenmaal weinig kosten aan me heeft.

Zou iemand mij hierin kunnen adviseren?

Alvast bedankt!

Niet

Ik zou als ik jouw moeder was liever hebben dat je het geld zou sparen voor als je straks op kamers gaat en voor de kosten tijdens je studie. Zeker als ik daar zelf niet aan kan bijdragen. Ik zou het dan fijn vinden om zo in natura een bijdrage te leveren aan je studie door je de gelegenheid te geven om nu zonder kosten te maken goed te kunnen sparen. Dus ik zou niets vragen.

Mocht je echt perse willen betalen misschien iets van 50-100 euro? Ik denk dat je aanwezigheid weinig meer kost dan dat zoals je het beschrijft.

filalu

filalu

23-02-2017 om 19:06

extra kosten

De grootste post extra kosten is denk ik de boodschappen. Voor de rest is je moeder iets duurder uit met gas, water en stroom. En de gemeentebelastingen gaan omhoog.
Ik zou afspreken dat je €50,- per maand betaald voor alle vaste lasten. En voor de boodschappen een pot hanteren waarin jullie beiden geld doet. Even afspreken wat er van de pot wordt gekocht en wat je ieders zelf koopt. Bijvoorbeeld sigaretten, drank en luxe artikelen koopt degene die het wil zelf en gaat niet van de pot.

Elfje65

Elfje65

23-02-2017 om 19:07

Eens met Kyana

Wat je wel zou kunnen doen is af en toe de boodshappen betalen. Wat vindt je moedwr ervan?

Triva

Triva

23-02-2017 om 19:40

Ik denk dat je ook beter kunt sparen voor je studie en je rijlessen nu.

Ik zou wel eens vragen wat de huur is van het huis want 800 lijkt me enorm veel voor een goedkoop huurhuis Ik vermoed overigens dat je moeder huurtoeslag krijgt.

Lente

Lente

23-02-2017 om 20:09

Jullie werken allebei

In dat geval zou ik de helft van de huur betalen. Dat zal minder zijn dan de kosten die je hebt als je op jezelf gaat wonen.
Als jij 900 euro per maand verdient, dan houd je ruim over om je eigen kosten van te betalen.
Als je nu al op jezelf zou wonen, dan zou je ook kamerhuur moeten betalen en daarnaast nog de boodschappen en andere kosten.
Met de helft van de huur ben je voordelig uit. Zeker als je moeder dan de boodschappen, gas/water/licht, verzekeringen, etc betaalt.

Alternatief is je moeder te vragen hoe haar boekhouding eruit ziet. Welke kosten heeft zij precies. Dan kun je uitrekenen wat jouw deel zou zijn.
Ik denk dat je dan duurder uit bent dan de helft van de huur.

Half jaartje.

Ik zou de rekensom qua kostgeld niet zo moeilijk maken, het is maar voor een half jaartje, dan woon je weer zelfstandig.
Je moeder is alleenstaand, verdient niet riant, dat ze dus niet kan bijdragen aan je studie, reizen of rijbewijs begrijp ik wel.

De komende maanden heb je werk, ik zou gewoon iedere maand bijvoorbeeld 100/125 euro geven. Bijdrage in het huishouden. Hoeveel de huur, elektra enz. is, wat jij exact verbruikt, het staat er, voor mij, los van.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-02-2017 om 01:07

Huursubsidie en eten

Het is mogelijk, dat je moeder geen huursubsidie krijgt, omdat jij met een inkomen bij haar inwoont. Dat zouden jullie eens uit moeten rekenen. Als dat zo is, dus als ze de huursubsidie misloopt omdat jouw inkomen bij dat van haar wordt opgeteld, dan zou je dat kunnen compenseren. Daarnaast zou ik het sympathiek vinden als je een bijdrage levert aan de kosten voor eten. Je hebt het niet over broers en zussen, dus ik weet niet of jullie met twee of meer personen zijn, maar reken dus eens uit wat je moeder extra moet betalen, of minder vergoed krijgt, omdat jij bij haar inwoont.

Ik lees in andere reacties het advies om van je loon te sparen voor als je het huis uit gaat en je studie. Daar hebben ze gelijk in. Als je 900 euro verdient, zou ik zeker een deel op een spaarrekening zetten. Ik heb aan mijn dochter gezien hoe heerlijk het is om een la met geld open te kunnen trekken en daar het een en ander uit te kunnen betalen. Ze is bijvoorbeeld vrij onverwacht naar een flatje verhuisd en moest daar alles zelf regelen, dus ook vloerbedekking en gordijnen. Ze kon dat betalen.

Ik heb geen idee op welk bedrag je uitkomt voor huursubsidie e.d., maar ik zou 150 euro kostgeld sowieso redelijk vinden.

Geen fiscale partners

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/relatie/fiscaal_partnerschap/iemand_op_uw_adres_ingeschreven/

Je bent in elk geval nog geen fiscale partners.

Als ik zelf niets had zou ik een bedrag van ongeveer 50 euro per week vragen met name voor de maaltijden en kosten gas, licht en water, die ook niet niets zijn ook al ben je zuinig. Er moet toch gewassen worden en afgewassen, gedouched, gekookt voor meer dan 1 persoon.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

24-02-2017 om 02:24

Verschil fiscaalpartner en toeslagpartner

Je hoeft geen fiscaal partner te zijn om toch toeslagpartner te zijn

http://geldwijzer.online/770/2014/12/21/wat-is-het-verschil-tussen-fiscale-partners-en-toeslagpartners/

Lou

Lou

24-02-2017 om 11:11

overleg

"Ik zou haar dus (tegen de andere pubers in) graag betalen, maar ik vind het eigenlijk een beetje overdreven om haar veel te betalen, omdat ze nou eenmaal weinig kosten aan me heeft."
Dit zou ik tegen je moeder zeggen, kijken wat zij ervan vindt, en in je achterhoofd een bedrag van 100-200 euro per maand houden. Wel even checken inderdaad of zij er per saldo op achteruitgaat vanwege een misgelopen toeslag.

Ik zou zoiets als moeder prima vinden. Wel een beetje meebetalen, maar zeker niet te veel. Precies zoals jij het zelf inschat dus, dat zou mijn insteek als moeder ook zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-02-2017 om 11:27

Maar...

dacht ik het eindelijk te begrijpen...

Is het dan níet zo dat een inwonend inkomen-hebbend kind meetelt voor de huursubsidie? Ik lees de informatie van de overheid nu opnieuw en zie 'opeens' (stond er vast al langer , dat een kind wat op dit adres ingeschreven staat alleen mee zou tellen als we samen een koopwoning zouden hebben en ik zie ook dat iemand die dit adres gebruikt als postadres (daar komt het in ons geval praktisch op neer) ook niet meetelt. Als dit klopt mag dat van hierboven genegeerd worden uiteraard.

Lente

Lente

24-02-2017 om 12:21

Net even uitgeprobeerd

Ouder ingevuld, inkomen 20.000 euro per jaar, huur 500 per maand
Kind, inkomen 10.000 euro per jaar. Door inkomen kind krijgt ouder 100 euro per maand minder huurtoeslag. 146 euro in plaats van 246.
Met kind inkomen 5.000 euro per jaar is er geen lagere toeslag.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-02-2017 om 12:44

Dus het telt wel degelijk mee

Dan ben ik bang dat we buiten dit bootje vallen. Ik ga het later vandaag eens bekijken. Zorgtoeslag kan ik wel met terugwerkende kracht nog indienen. Over 2015 niet veel, maar dan moet 2016 toch meer opleveren.

Marja

Marja

24-02-2017 om 16:39

Kaaskopje

Je dochter kan zich beter inschrijven daar waar haar hoofdverblijf is en bij jou uitschrijven, zeker als je dat dit financieel voordeel oplevert en ze er toch bijna nooit is.
Het zou ook niet helemaal kloppen als ze zo goed als een huishouden voert met haar vriend en hij daardoor meer toeslag ontvangt dan wanneer ze zich bij hem inschrijft en hij ontvangt wat jij tekort komt.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-02-2017 om 16:57

Marja

Bedankt voor het meedenken, maar haar vriend ontvangt geen toeslagen waar hij geen recht op heeft en zij betaalt hem ook geen huur. Ze heeft maar een klein inkomen. Ze delen wel de kosten voor het eten e.d.. De situatie is voorlopig even zoals die is. Ik zeg niet dat ik dat ideaal vind, zeker niet wat betreft de huurtoeslag. Hopelijk gaat het over niet al te lange tijd beter.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.