Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Pardoel!

Pardoel!

30-07-2017 om 11:09

Hoe zit het nou met die drones?

Van de week voor de 3e keer dat er iemand met een drone aan het vliegen was in de buurt en ook boven mijn tuin waar mijn 2 jonge kinderen soms ook languit in het badje liggen, bloot, eigen tuin, no problem.

Nu kreeg ik laatst een nieuwsbrief van ons dorp met een foto van mijn wijk en mijn tuin van bovenaf! Niet dat m`n kinderen erop stonden, maar ik heb de maker van de nieuwsbrief laten weten dat ik hier niet van gediend ben en ik niet anders weet dan dat het verboden is om boven de bebouwde kom te vliegen.

Hij zou het doorsturen aan de maker van de beelden die meteen in CC stond en ik kreeg me toch een klaagzang van deze meneer dat het ingezoomd was en dat hij nog nooit klachten had gehad enz. Wie zijn die mensen dan die klagen, zeur niet en nog wat achteruit bidden wat in de mail voorbij kwam.

Weet iemand hoe het zit dan kan ik ermee naar de gemeente.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-07-2017 om 11:14

Vraag ik me ook af

Makelaars doen het hier tegenwoordig ook. Ik ben benieuwd of dit zomaar mag

Jesse_1

Jesse_1

30-07-2017 om 11:22

Wet- en regelgeving

https://www.drone-nieuws.nl/drone-wetgeving-en-regelgeving-in-nederland.html

Expliciet verboden om binnen 50m boven jouw tuin te vliegen is het dus niet.

Nastia

Nastia

30-07-2017 om 11:33

Ontheffing

Hij mag -zonder ontheffing- inderdaad niet boven de bebouwde kom vliegen. Als er mensen op gepubliceerde foto's staan maakt het niet uit hoe de foto gemaakt is, maar zal hij altijd moeten voldoen aan de privacy-portretrecht-etc regelgeving. Dat wil zeggen: de persoon wordt óf onherkenbaar gemaakt of geeft toestemming voor het maken van de foto (bij kinderen dus een ouder of verzorger).

Dus: stel je zit op het bankje voor je deur, iemand loopt langs en maakt een foto van je. Als je daar niks van zegt geef je toestemming. Voor commercieel gebruik (bijvoorbeeld een reclamecampagne) moet je schriftelijk toestemming geven. Als je ligt te slapen op het zelfde bankje en iemand maakt een foto, dan heb je dus geen toestemming gegeven.

De foto van spelende kinderen in de tuin, gemaakt door een drone valt in de laatste categorie. Een foto van je tuin-zonder-mensen hoeven ze -in principe- geen toestemming voor te hebben.

Ik vermoed dat hij geen ontheffing had, en waarschijnlijk ook geen vliegvaardigheidsbewijs, gezien z'n felle reactie. Dat zou je kunnen melden bij de wijkagent, zodat hij hem kan uitleggen wat hij wel en niet mag. De lokale nieuwsbrief zou ik vragen alleen dit soort foto's te plaatsen als ze zeker weten dat aan de wet- en regelgeving is voldaan.

Pardoes

Pardoes

30-07-2017 om 12:48

Vervelend

Ik vind het vervelend dat ik in actie moet komen door een ander en zou die toestemming graag meer gedefinieerd zien, strenger en met leuke boetes.

Die meneer bedoelde waarschijnlijk úitgezoomd? Met inzoomen had je kledinglabel zichtbaar geweest.

Pardoel!

Pardoel!

30-07-2017 om 13:59

Dank alvast voor je link

Jesse_1 alvast bedankt voor de link naar de regels.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.