Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Lynna

Lynna

24-09-2012 om 14:15

Hoe zet je een enquete op?

Voor mijn werk wil ik graag een enquete maken over een bepaald onderwerp. Nu ben ik benieuwd of daar richtlijnen voor. Hoe maak je goede vragen? Is het handig om een enquete elektronisch te doen of moet je ook een papieren versie doen (niet iedereen hier is erg online ingesteld).

Graag tips!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
guera

guera

24-09-2012 om 16:14

Vragen

Om hoeveel mensen gaat het?
Dat maakt nl nogal uit voor je verwerking. Als je open vragen op papier gaat stellen aan 500 mensen dan ben je uren bezig met de analyse.
Ik zou het echt online doen.
Je mailt een linkje, klik, invullen klaar.
Wellicht kun je een wardebon verloten om de respons te verhogen?

Vraag alleen naar dingen die je daadwerkelijk kunt veranderen. Of wees je daar in elk geval bewust van. Dus: vind je dat de directeur weg moet?
heeft geen zin want dat gaat toch niet gebeuren en wekt alleen maar verwachtingen. Denk steeds na: WAT wil ik eigenlijk weten?

Ik vind stellingen altijd goed werken positief en negatief geformullerd om het JA JA JA effect te voorkomen.

Vraag indirect naar zaken en niet direct want dan krijg je soc wenselijke antwoorden.
Tja een en ander hangt ook erg af van waar het over gaat (gevoelig onderwerp of wil je weten welke kleur behang ze mooi vinden?)

Na ja zo dus.....

Kwantificeerbaar?

Ik ben het eens met voorgangsters, maar wil daar nog aan toevoegen dat het voor jou prettig kan zijn als je de resultaten kunt kwantificeren (zoveel procent van de respondenten vindt....X, daarentegen vindt zoveel procent ..... Y. (bijvoorbeeld).

Hangt er erg vanaf wat je wilt met je enquete.
Succes en ook veel plezier ermee!

Jons

Richtlijnen?

Dat is een studie op zich!

Serieus, een goed onderzoek opzetten is geen kunst, maar een wetenschap. Waarom wil je dat?
De eerste stap is weten wat je wil weten, en waarom. Waar ben je in geinteresseerd? Voor wie doe je het? Wat ga je met de resultaten doen? Hoe wil je die laten zien. Bedenk dat gewoon % noemen weinig betekent.
43% van de ondervraagden wil liever langere pauzes. En nu?
Daarna moet je je te meten variabelen operationaliseren. Oftewel: dat wat je wil weten omzetten in iets dat je kan meten.
Als je wil weten "of mensen in kunst geinteresseerd zijn" wat ga je ze dan vragen? Of ze van kunst houden? Of ze een schilderij aan de wand hebben? Of ze vaak (vaker dan 1 keer, 3 keer, 10 keer per jaar?) naar een museum gaan? Of of ze zelf actief kunst maken? Oftewel: wat ga je vragen?
Daarna moet je over de vorm van de vragen nadenken. Open, meerkeuze? Ja /nee vragen, of stellingen op een 3-5-7 punts schaal scoren? mee eens-mee oneens aangeven? Houd dan rekening met het feit dat sommige mensen niet durven te kiezen, en dus vaak naar het midden van de schaal neigen. Anderen scoren juist vaak de extremen naar beide kanten - altijd of nooit zelden. En dan heb je de preciezen, die denken: altijd? nee niet altijd, en dan dus ontkennen, omdat ze ooit 1 keer iets niet gedaan hebben. Niet ALTIJD dus, terwijl jij gedacht had dat ze wel in de praktijk altijd iets doen.
Dan heb je nog de neiging van mensen om ofwel vaak het met iets eens te zijn, dus vaak JA te zeggen, en dat suggestieve vragen die je onbedoeld kan maken op die manier.
Vergelijk: vind u het (weet ikveel wat) beleid redelijk? met: vind u dat het beleid beter kan? Op bij zou men zomaar JA kunnen antwoorden- met tegenovergestelde conclusies.
En als laatste moet je nog bedenken aan wie je het gaat vragen- en kijken van wie je antwoorden terug krijgt. Vraag aan de mensen die voor het Rijks museumstaan op ze van kunst houden. Enqueteer op een station naar OV gebruik. Onder vakbondsleden naar het ondernemingsbeleid. Je krijgt niet perse een representatieve steekproef... En dat is wel belangrijk. Dus: is dat wat je aan antwoorden terugkrijgt representatief, een willekeurige steekproef: In een bedrijf: man/vrouw, leeftijdsopbouw, lengte dienstverband, vast contract of uitzendkracht, CAO medewerker of hoger personeel, etc.

Succes ermee
Algebra

Lynna

Lynna

28-09-2012 om 09:18

Dank!

Dank jullie wel voor de reacties, ik ga ermee aan de slag!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.