Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Hoe vraag ik deze salarisverhoging

Een jaar geleden kreeg ik een nieuwe baan, zonder pensioenregeling. Nu heb ik me daar behoorlijk bij in mijn vingers gesneden. Ik kwam er later pas achter dat ik 500 euro netto opzij zou moeten zetten als ik net zo'n pensioen wil als mijn vorige baan. Dus amper meer een normaal salaris over. Nu ga ik hier volgende week salarisverhoging voor vragen. Maar wie kan helpen hoe ik dat het beste vraag? Gewoon zeggen hoe het zit?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-08-2020 om 18:47

Goede les

Ik denk niet dat je dat er zomaar bij krijgt in deze tijd. Wel een goede les. Een fatsoenlijke pensioenregeling kan wel 24% van je salaris uitmaken, en de verdeling wie wat betaalt (werkgever/werknemer) is dus heel belangrijk.

Kikki39

Kikki39

17-08-2020 om 18:56 Topicstarter

Het

Gesprek staat al gepland, dus ik ga het wel vragen.

Ely

Ely

17-08-2020 om 23:31

Nou...

Als ik werkgever zou ik op basis van je bovenstaande verhaal weinig geneigd zijn je een verhoging te geven. Jij bent destijds akkoord gegaan met je arbeidsvoorwaarden en nu een jaar later kom je erachter dat je ‘je huiswerk’ niet goed hebt gedaan en wil je dat je werkgever daarvoor betaald. Puur op basis van die info lijkt me dat weinig grond hebben. Maar je weet maar nooit tenslotte
Dus ik zou het zeer vriendelijk proberen te vragen en misschien zat er sowieso wel een verhoging aan te komen en kun je daar wat mee?
Ik weet niet in welke functie je werkt maar ik denk dat het hoe dan ook beter overkomt als je nu wel je huiswerk doet; hoeveel moet je werkgever je meer geven om jou van een redelijk pensioen te voorzien?
En realiseer je ook dat de bijdrages in pensioenen per sector enorm kunnen verschillen

SandraG

SandraG

18-08-2020 om 00:01

Hoe ligt je salaris met emolumenten in het algemeen?

Ik de k dat je eerst je huiswerk moet doen hoe mensen met jouw functie en ervaring bij jouw bedrijf resp. in Nederland gemiddeld verdienen qua salaris plus emolumenten (vakantiegeld, vakantiedagen, 13e maand, pensioenbijdrage etc.).

Als je dat kunt uitvogelen en blijkt dat in jullie bedrijf jij minder verdient dan andere collega’s in dezelfde functie en met dezelfde ervaring, of in Nederland (liefst in jullie branche), dan kan je dat als argument geven. Dus beroepen op gelijke behandeling (zeker sterk als het collega’s betreft).

Zeker als je bij een bedrijf werkt dat zijn medewerkers netjes en marktconform wil betalen, kan dat werken. Heeft bij mij gewerkt (dus vergeleken met salarissen in de branche in Nederland, dat was ergens gepubliceerd) .

Zeggen dat je, oeps, vergeten had aan je pensioen te denken, zou ik nogal klungelig vinden en zou ik dus niet als argument aanvoeren.

Maar als je denkt dat ze daar bij jullie wel gevoelig voor zijn, kan je het proberen.

bieb63

bieb63

19-08-2020 om 14:25

maar

als het bedrijf niet onder een CAO valt, dan is de werkgever niets verplicht m.b.t. pensioen. Vragen (sal.verhoging) mag natuurlijk, maar ik vraag me af...

Jesse_1

Jesse_1

19-08-2020 om 15:50

Wat voor voorwaarden zijn er?

Heeft het bedrijf voor niemand een pensioenregeling?
Is er een arbeidsvoorwaardenregeling (als er al geen CAO is of wordt gevolgd)?
En betaalt het bedrijf dan in de gehele lijn een hoger brutosalaris uit?

Dat zijn essentiële punten.

Dees

Dees

19-08-2020 om 15:56

Hier

Ik heb een vergelijkbare situatie gehad, alleen deed de werkgever alsof hij meedacht want hij gaf aan dat hij wilde betalen wat mijn werkgever betaalde aan mijn pensioenregeling. Maar als je een vergelijkbare oudedagsvoorziening wilt inkopen dan heb je een veelvoud van dat bedrag nodig.

Ik kwam er dus ook achter dag ik maandelijks honderden euro's erop achteruit zou gaan, daarbij bedachten ze ook dat ik in ruil voor een leaseauto 200 euro per maand bruto vergoeding zou krijgen wat het goed zou maken......je begrijpt wel dat ik deze baan niet heb genomen, zeker omdat ze daar ook advies op basis van oudedagsvoorzieningen verstrekten.

Onderhandelen over geld doe je het beste door aan te geven waarin je gegroeid bent het laatste jaar en waarom je meer verdient dan dat je nu verdient. Je bent nu eenmaal akkoord gegaan met een salaris.

Ely

Ely

25-08-2020 om 18:18

En?

Hoe is t gegaan?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.