Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Hoe redden jullie het financieel?

Hoe doen jullie het financieel?

Mijn vraag is hoe andere gezinnen het tegenwoordig financieel redden, omdat wij ons hoofd bijna niet meer boven water kunnen houden, ik vraag me af of en wat ik verkeerd doe.

Ik zal even onze situatie schetsen.

Ik heb een gezin met 2 kinderen (1 en 4) en een vriend. We wonen samen maar hebben geen samenlevingscontract. We huren een huis van de woningcorporatie en hebben geen auto of iets dergelijks. Mijn vriend werkt in de bouuw 40 uur per week en verdient (vind ik) vrij weinig en ik werk partime aan de balie van een gemeentelijke instelling. Mijn dochtertje gaat naar school, en mijn zoontje gaat als ik moet werken naar opa en oma. We hebben op dit moment een gezinnetje extra bij ons wonen, die er nu ongeveer een half jaar zijn en binnenkort verhuizen naar een eigen woning, zij betalen geen kosten of inwoning. Zij brengen mijn dochtertje naar school en halen haar op als ik moet werken.

Wij redden het financieel op het moment echt niet. Daarbij komt dat mijn loges binnenkort vertrekken en ik dus ook opvang moet gaan regelen voor mijn dochtertje, wat dus ook weer geld gaat kosten.

We geven niet heel veel uit. Gewoon boodschappen en dat was het, geen dure kleren, geen laptop/tablet etc. Geen dure hobbies ofzo. We doen alles met de fiets of eventueel met de bus. Ik weet echt niet meer hoe ik mijn hoofd boven water moet houden want alles loopt achter en loopt op.


Hanne.

Hanne.

14-03-2014 om 11:17

meer in of minder uit

Wij redden het financieel prima, maar daar ben jij niet mee geholpen.

Bij financiele zorgen is zij volgens maar 2 oplossingen: meer geld er in of minder geld er uit.

En dan ligt de bal weer bij jou. Maak een financieel overzicht.
Waar gaat het geld aan op. Zijn er kosten waar je op kan besparen? nee, zijn er mogelijkheden om meer geld in te brengen? Je schrijft dat je parttime werkt. Misschien dat je meer uren kan gaan draaien.

En een tijdelijke oplossing (om rekeningen die 'achter lopen' in te lossen) is natuurlijk om te kijken of je nog iets in huis hebt dat je kan verkopen.

Hanne.

Hanne.

14-03-2014 om 11:21

Ter aanvulling

Ik ga er vanuit dat je met een 'gewoon' inkomen 'gewoon' rond kan komen. Als dat niet zo is is er dus iets 'ongewoons'.

Of je krijgt ongewoon weinig inkomen. Of je geeft ongewoon veel uit. Misschien zonder dat je het door hebt. Dan kan het handig zijn om iemand mee te laten kijken. Om eens een andere blik op je inkomsten en uitgaven te krijgen.

Brazella

Brazella

14-03-2014 om 11:32 Topicstarter

voors en tegens

Hoi Hanne,

Bedankt voor je reactie.

Meer werken zou ik wel willen, heb ik ook altijd gedaan toen ik nog 1 kind had, maar dan kom je ook op het punt van meer opvang, dus meer betalen, want oma wil niet alle dagen oppassen op de kleinste en de oudste zou dan ook naar voor en naschoolse opvang moeten. Daarbij komt nog dat mijn huidige werkgever geen extra werk heeft en ik dan een tweede baan zou moeten nemen, op zich geen probleem maar vind die maar 1 op de dagen dat het mij uitkomt.

Verkopen van spullen is wel een optie, maar dat zal dan alleen oud speelgoed zijn, want echt luxe dingen hebben wij niet liggen. Maar dat is wel iets om over na te denken.

En kosten besparen, ja, heel graag, maar ik zou echt niet weten hoe ik dat moet doen. Ik doe bijv. mijn boodschappen al bij de aldi, koop alleen het nodige, we gebruiken geen luxe verzorgingsproducten, we zijn allemaal geen enorm grote eters. Het enige waar ik wel kosten zou moeten kunnen besparen is denk ik electra en verwarming. Dat kost me in totaal 257 euro in de maand,en vraag me af of dat een normaal bedrag is?

Ik heb eraan gedacht om toch maar schuldhulpverlening in te schakelen, maarja, dat vind is zo'n stap, en het lijkt me dat als je met zijn tweeen werkt en niet luxe leeft dat je er dan gewoon uit moet kunnen komen per maand.

Brazella

Brazella

14-03-2014 om 11:36 Topicstarter

Overzicht

Ik heb bijvoorbeeld laasts een overzicht gemaakt op regelzelfjeschulden.nl en daar kwam uit dat we 200 euro te kort komen elke maand, en dan had ik aflossing van bestaande schulden niet eens meegerekend. De boodschappen zijn nu wel meer nu we een heel gezin erbij hebben, maar dat streep ik dan weer af bij de opvangkosten die ik dan niet hoef te maken. Maar zoals ik al zei, de boodschappen doe ik bij de Aldi dus veel goedkoper kan dat niet worden denk ik.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-03-2014 om 11:40

hier

komen wij ook goed rond. Maar daar heb jij niets aan.
Ik vind wel dat jullie heel veel aan gas en elctra betalen. Hebben jullie een heel oud en tochtig huis ofzo?

En de boodschappen zijn bij de Aldi niet perse goedkoper. Ik kom alleen maar bij AH en heb gemerkt dat de basic vaak goedkoper is dan de LIDL of ALDI.

Rafelkap

Rafelkap

14-03-2014 om 11:44

gesloten portemonees

Worden de kosten van gas en electra niet wat minder als de gasten zijn vertrokken? Als er minder vaak iemand thuis is kan die kachel vaker uit.

Als je dochter naar school gaat kan je misschien een moeder van een vriendinnetje vragen en dat jij inspringt op de dagen dat zij werkt. Is dat een idee? Zoek naar een oplossing met gesloten portemonees.

Brazella

Brazella

14-03-2014 om 11:46 Topicstarter

Tochtig huis

Hoi Dendy,

Wij hebben een majonettewoning, onder ons zit de berging van het hele blok en we zitten op de hoek. Wel dubbel glas maar wel altijd heel koud. Ik heb daar laatst ook over naar de woningbouw gebeld, die zijn toen komen kijken en hebben tochtstrips geplaatst bij de voordeur maarja echt veel helpt dat niet. De woningbouw geeft aan dat we gewoon pech hebben dat we op de hoek zitten en niemand onder ons. Ik durf ook niet goed over te stappen naar een nieuwe leverancier want dan ben ik bang dat ik bij moet betalen en dat het dan nog niks scheeld, dat heb ik namelijk al een keer gehad van NUON naar OXXIO.

En over de boodschappen, ik zal eens kijken bij de AH dan of ik misschien kan kijken of de dingen die ik vaak gebruik daar goedkoper zijn.

net niet, net wel.

Mijn man werkt 40 uur in de productie (1300 netto) en ik werk 36 uur als gastouder (1150 bruto).
We hebben een gezamelijk belastbaar inkomen van 30.000 en vallen daarmee net buiten de huursubsidie.
Wij komen elke maand in principe een paar honderd euro te kort.
Dat wordt, zover mogelijk met de kinderbijslag opgevangen.
Als het erg nijpend is door onverwachtte kosten, spring mijn moeder bij met een tijdelijk leninkje.
Doordat de huursubsidie is weggevallen in januari 2012 en de zorgtoeslag is gehalveerd, is onze buffer op.
Hier 2 kinderen van 13 en 17 jaar.
We doen ons uiterste best om hen niet te kort te doen, maar met schoolreisjes naar het buitenland moet ik echt ergens mijn hand ophouden.

Hanne.

Hanne.

14-03-2014 om 11:53

denk in oplossingen

Je lijkt veel beren op de weg te zien. Als je nu in oplossingen probeert te denken. Wat heb je nodig om meer inkomen te krijgen?

- Een (aanvullende) baan
- opvang voor je kind.

Wat zijn de mogelijkheden? Wat kost opvang netto. Niet aannemen, maar een berekening maken.

Hoe krijg ik een baan op de momenten dat het mij uitkomt. Waar zou ik kunnen zoeken. Benader mensen.

Als je een traject in wil zal je ook als eerste te horen krijgen dat je meer moet gaan werken. Dat kan je dus voor zijn.

En voor je kosten: zoals gezegd ga eens met een derde om tafel zitten. 'Gewoon bij de lidl gewone boodschappen doen' is een heel breed begrip. Dat kan 30 euro per week kosten of 130. Daar zit veel verschil in.

(overigens vind ik 257 euro per maand voor gas en electra erg veel. Het is in iedergeval meer dan het dubbele van wat ik betaal)

Brazella

Brazella

14-03-2014 om 11:57 Topicstarter

Gasten

Hoi Rafelkap,

Het bedrag wat ik nu betaal stond helaas al vast toen zij er nog niet waren dus ik weet niet of dat straks naar beneden kan. Zij zijn wel continu thuis dus ik denk zelfs dat het nog op gaat lopen aankomend jaar.

Kan iemand mij vertellen wat een normaal bedrag is voor verwarming en energie?

Brazella

Brazella

14-03-2014 om 12:06 Topicstarter

Opluchting

Hoi Jasam,

Ja hier een vergelijkbaare loon alleen omdat ik parttime werkt is de mijne dus minder. Wel een opluchting om te weten dat er dus meerdere mensen zijn die zo zitten dus dat wij niet de enige zijn. Als ik kijk naar familie en vrienden, dan zie ik helemaal niemand moeiijk doen en dan ook om me heen zie ik mensen geld uitgeven als water en dan denk ik hoe doe je dat?

Marie

Marie

14-03-2014 om 12:15

toch vergoeding aan loge's vragen?

Dat gezinnetje wat bij jullie woont... Hoeveel personen zijn dat? Werken ze ook? Betalen ze helemaal niks? Dus ook niet eens een keertje de boodschappen? Dat is lekker makkelijk! Zien ze dan niet dat jullie hiermee in de problemen komen?
Ik weet natuurlijk onder welke voorwaarden jullie ze in huis hebben genomen, maar het is wellicht toch eens tijd om kostgeld aan ze te vragen?
Over de energierekening. Hoe hoog staat de verwarming? Hebben jullie nachtstroom? Wordt overal in huis gestookt of alleen in de woonkamer? Gebruiken de gasten overdag veel stroom? Computers, lampen, etc?

Denk in dubbeltjes

Je betaalt teveel energiekosten. Misschien is dat omdat je een hoge capaciteit aansluiting hebt. Kijk op je rekening. Als het goed is staat daar het bedrag voor de aansluitkosten apart vermeld. Als die te hoog is, neem dan contact op met de woningbouwvereniging. Hoe zit dat en hoe kun je dat veranderen?

De rekensom die je op dat inwonende gezinnetje toepast, klopt niet. Je kunt niet beweren dat ze je geld besparen en dat geld dan vervolgens wel weer aan ze uitgeven omdat ze meeeten. Dan bespaart het niks. Dan kost het geld. En hoe lief je ook bent voor dat gezinnetje, dat geld moet je hebben om het uit te kunnen geven. Je hebt het kennelijk niet.

Als dat gezinnetje nu bij jullie ingeschreven staat, dan is het bovendien mogelijk dat je nog naheffingen voor diverse uitgaven kunt verwachten. Bijvoorbeeld riool-/waterschapsbelasting (hoe meer personen in een huis, hoe meer je betaalt). Maar ook absolute kosten als waterverbruik (douche), elektriciteitsverbruik, etc.

Voor het overige: denk in dubbeltjes. Elk dubbeltje telt. Maak een dagbudget voor boodschappen en meet dat niet af naar wat redelijk is, maar aan dat wat je kunt betalen. Je hebt nu een maandelijks tekort van 200 euro gevonden. Dat tekort verdampt als je elke dag 6,67€ bespaart. Wat is dat in jouw huishouden? Sigaretten? Water ipv een biertje of cola? Op de fiets ipv met de bus?
6,67€ per dag, of 1,67 per persoon (jullie gezin) en nog minder als je de personen van dat andere gezin ook meetelt.

Dat gaat echt over kleine besparingen die opgeteld veel betekenen.

brazella

Kijk ook eens of je geen toeslagen, subsidies en kwijtscheldingen laat liggen. Een bureau sociaal raadslieden weet daar vaak veel van. Google anders eens op "tips voor de smalle beurs", dat is een boekje - of eigenlijk tegenwoordig geloof ik alleen een internetuitgave - dat gericht is op Amsterdam, maar veel van de tips die erin staat gelden voor het hele land.

En wees niet zo bang voor opvangkosten. Tegenover opvangkosten staat niet alleen inkomen, maar ook kinderopvangtoeslag, en dan kon het uiteindelijk per uur misschien nog wel meevallen. Maar goed, dat kan per geval verschillen.

En je zal een goed overzicht moeten maken van wat er nu werkelijk uitgaat. Want inderdaad: of er moet meer in, of er moet minder uit. Maar ik vermoed dat het vertrek van je gasten ook wel eens voor financiële lucht kan zorgen.

Sterkte ermee

Temet

Brazella

Brazella

14-03-2014 om 12:24 Topicstarter

vergoeding tja

Hoi Marie,

Mijn gasten zijn het zusje van mijn vriend met haar vriend en een baby van 3 maanden. Zij werkt niet, hij gaat (of eigenlijk gaat niet) naar school en krijgt studiefinanciering. We hebben ze in huis genomen omdat zij anders naar een opvang moest en hij dan niet bij haar en de baby mocht blijven. Intussen spijt van als haren op ons hoofd want hij heeft sinds oktober de tijd gehad om iets te gaan doen of op zijn minst te gaan zoeken, maar hij doet dat niet. Ze gaan straks naar een eigen woning en vraag me niet hoe ze dat gaan doen, maar dat is niet mijn zorg meer. Ze betalen niks, en ze doen alleen de boodschappen die zij zelf willen. Bijv. Ik koop drinken wat ik en mijn gezin graag drinken en hun lusten het wel, willen ze iets anders dan halen zij het zelf. Maar ze doen bijv. nooit boodschappen voor het avond eten. Ik moet zelf geld naar hun overmaken als ik aan het werk ben en zij moet koken, dan maak ik dus geld over naar haar voor mijn gezin en hun. Ik weet dat ik daar echt ontzettend stom in ben geweest, mijn vriend ziet het inmiddels ook. Maarja nu gaan ze over 2 weken weg en dan schiet het nu dus niet op om nu kosten en inwoning te vragen.

Echt slecht maar ik weet niet hoe ons stroomtarief in elkaar zit, ik heb er ook totaal geen verstand van. Is dat aan te raden dan nachtstroom?

Verwarming staat alleen in de woonkamer aan en om de babykamer te verwarmen in de winter, die gaat dan snachts uit.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-03-2014 om 12:27

let op

Als het bedrag wat je nu betaald aan energie bepaald was voordat je gasten kreeg, kan je achteraf een flink bedrag bij moeten betalen.

En jullie salaris is vrij normaal, maar niet om twee gezinnen van te onderhouden. Geen idee waarom ze kosteloos bij jullie wonen, maar daar zou ik toch even voor rond de tafel gaan zitten.
Het zou toch verkeerd zijn als zij over een half jaar vertrekken en jullie in de problemen zitten. Gastvrijheid heeft een grens!

Hanne.

Hanne.

14-03-2014 om 12:28

opvangkosten

Ik heb even snel opgezocht wat je aan opvangkosten vergoed krijgt.

Met een gezins inkomen van net onder de €30.000 per jaar krijg je 80-90% van de kosten vergoed. Betaal je netto dus ongeveer 1,50 per uur (voor 2 kinderen gezamenlijk)

Het lijkt me sterk dat werken dan niet loont

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-03-2014 om 12:36

verkeerd gelezen, sorry

Ze vertrekken over 2 weken schrijf je. Ik neem aan dat je niet nog meer aan ze gaat uitgeven om ze te helpen verhuizen?

Kan je om het gat te dichten de situatie uitleggen aan de ouders van je vriend? Misschien dat ze jullie een beetje kunnen helpen.

Hanne.

Hanne.

14-03-2014 om 12:38

M Lavel

Wat een geweldige berekening. 7 euro per dag klinkt haalbaar.

Uit de categorie 'dubbeltjes acties' kan je ook nog denken aan was niet in de droger doen. Kost geloof ik iets van 70 ct per keer

Brazella

Brazella

14-03-2014 om 12:41 Topicstarter

Toch maar naar de opvang dan.

Hoi Hanne, Bedankt voor het uitzoeken! Ik ga idd kijken of ik ergens nog extra werk kan vinden, en dan voor dat aantal uur mijn kinderen maar naar de opvang brengen. Ik was zo huiverig voor de opvang omdat mijn oudste wel altijd naar de opvang ging en omdat ik toen een hoger inkomen had en mijn vriend ook betaalde we daar 650 euro per maand zelf aan, dat was toen veel maar op zich wel te doen, maar ik rekende dat dus nu in mijn hoofd gewoon x2 en als je al achter de feiten aanloopt is dat niet echt een fijn bedrag om te moeten gaan betalen. Weet je toevallig of je nog wachtrijen hebt tegenwoordig?

Brazella

Brazella

14-03-2014 om 12:42 Topicstarter

Ik heb geen droger

Hahahaha Hanne,

Ik heb geen droger! Had ik wel, is kapot gegaan 2 jaar geleden dus helaas gaat die vlieger niet op. ;D

amk

amk

14-03-2014 om 12:43

toeslagen

ontvang je wel alle toeslagen en teruggaves? Zijn er tegemoetkomingen en kortingen van de gemeente waar je voor in aanmerking komt. (wij hebben bv een kortingkaart die afhankelijk van inkomen 5 tot 60 euro kost, en voor kinderen maximaal 20) Ik krijg daar zo'n 80 euro aan korting voor terug.

Er komt aan salaris zo'n 1800 euro binnen.
Ga opschrijven wat er precies binnen komt en wat er precies uit gaat, alleen dan kun je zien waar je mogelijk kunt besparen en waar je knel komt.
Ook al die dingen die 1x per jaar komen omrekenen naar een maand bedrag.
Wellicht heb je verzekeringen die je eigenlijk niet nodig hebt, Nederlanders zijn meestal oververzekerd.

Ik met mijn inkomen ben er altijd verbaasd over wat ik terugkrijg aan kinderopvang kosten.

Werken is vers 2

Hanne, werk loont als het er is. Zolang het er niet is, loont het niet.
Ik denk dat iedereen dolgraag een baan zou willen die meer oplevert, maar ook in die situaties dat dat een reële optie is (ik druk me voorzichtig uit), duurt het vinden van zo'n baan toch op zijn minst een aantal dagen. Nou ja, wat is realistisch, 90 dagen?
Dan is het tekort alweer met 600 euro gestegen.

Vers 1 is op de dubbeltjes letten. Vers 2 is werk vinden dat meer loont. Dat moet je wel realist in zijn trouwens, want werk zoeken kost ook geld. Al zijn het maar dubbeltjes, wat je niet hebt kun je niet uitgeven.

Ach, laat ik het maar eerlijk bekennen. Ik krijg van jouw suggesties de indruk dat deze kwestie eenvoudig op te lossen is, als er maar de wil zou zijn om meer te werken. Die suggestie irriteert me mateloos.

Brazella

Brazella

14-03-2014 om 12:45 Topicstarter

Geen hulp bij verhuizen nee

Hoi Dendy,

Ik helpt ze niet meer nee. Schoonmoeder heeft ze al een hele berg geleent om in het nieuwe huis te kunnen ( Eerste huur, borg en overname inboedel) dus die wil ik niet vragen om ons nu ook nog te gaan helpen. Maar zoiezo krijgen ze geen stuiver uit mijn portomonee meer.

Brazella

Brazella

14-03-2014 om 12:53 Topicstarter

Goede tips

Hoi M. Lavell en Temet,

Goede tips!! Dank jullie wel

Enne M. Lavel, hoe zit dat dan met die aansluitkosten? en hoeveel mag dat dan zijn.

Ik ga zoiezo op de dubbeltjes letten!

Rafelkap

Rafelkap

14-03-2014 om 12:55

rook je?

Rook je? Of je vriend?
Dat kan zo oplopen tot 100 euro per maand (kennis van me). Een betere reden om te stoppen heb je niet. En een huisdier? Dat ligt natuurlijk gevoelig, maar die zijn ook niet gratis.
Ik denk dat je pas echt goed overzicht hebt als die extra monden er niet meer zijn.

En ik vind het wel heel top dat je je schoonzus hebt geholpen, ook al hebben jullei het niet breed. Zouden zij bereid zijn jullie te helpen als er naheffingen komen?

Succes

zie http://www.gaslicht.com/energie-informatie/aansluiting-stroom-gas
Je vindt er extra informatie over de aansluitwaarde. Dat gaat over ampere. Op je energierekening moet staan wat de aansluitwaarde is.
En ja, let op dubbeltjes. Dat betekent ook dat je op restjes moet letten (gooi niks weg).
Het lijkt me trouwens knap ingewikkeld om dat te doen terwijl jij op je werk bent en dat gezinnetje in jouw huis de koelkast leegeet.
Volg vooral ook de tip van Temet op.

Rafelkap

Rafelkap

14-03-2014 om 13:02

electra en verwarming

Volgens mij betaal je echt heel veel aan electra en verwarming. Ons nieuwe termijnbedrag (gas/electra) is 118 euro, voor 4 personen, oud huis, zo'n 90 m2.
Ga maar snel achter dat overstappen aan. Misschien heb je hier wat aan? http://www.energieleveranciers.nl/overstappen of
http://www.overstappen.nl/energie/

Hanne.

Hanne.

14-03-2014 om 13:03

sorry voor de irritatie

Jammer dat je je irriteert aan mijn suggesties.

Besparen en extra werk zoeken zijn m.i. twee trajecten die tegelijkertijd plaats moeten vinden.

Brazella is al gemotiveerd om te besparen maar weet alleen niet waarop. Daar kan ik niet mee helpen zonder of heel veel aannames te doen of een schot hagel te lossen. Daarom mijn suggestie om eens met een derde om tafel te gaan. Jouw dubbeltjes suggestive vond ik zoals gezegd een mooie berekening om dat in perspectief te plaatsen.

Uit de eerste paar postings maakte ik op dat Brazella niet heel erg gemotiveerd was om extra werk te zoeken omdat ze daar beren op de weg ziet. Het enige wat ik probeer te laten zien is dat een aantal beren misschien stiekem helemaal niet bestaan.

Als je zoveel beren op de weg ziet dat je niet eens gaat zoeken vind je zeker niets!

Kaaskopje

Kaaskopje

14-03-2014 om 13:20

Schuldhulpverlening

Stel dat je toch de stap naar schuldhulpverlening zou zetten, dan gaan ze een berekening maken over hóe erg de schuld is en of het echt niet haalbaar is die zelf op te lossen. Pas als er sprake is van problematische schulden gaan ze helpen, anders mag je het toch zelf doen.

Waar je eventueel nog aan zou kunnen denken is budgetbeheer. Dan lever je al je geld in en je krijgt terug wat overblijft na het betalen van alle vaste lasten. Huishoudgeld krijg je dan. Dat is natuurlijk heel onvrij, maar wel een middel om verplicht de tering naar de nering te zetten tot het allemaal weer redelijk op de rails staat. Je betaalt daar wel voor, maar het is een afweging om dat ervoor over te hebben.

Binnenkort krijgen jullie vakantiegeld. Als je over kúnt stappen van energiemaatschappij en je zou bij de huidige nog een rekening krijgen, dan kun je die eventueel van je vakantiegeld betalen. Je kunt altijd proberen een goedkopere deal te krijgen dan je huidige.

Ik zeg eerlijk dat bij mij er weer een beetje nonchalance in is geslopen bij het boodschappen doen. Wij moeten hier ook weer in snoeien. Dat betekent dat we een weekbudget aan moeten gaan houden die vastligt. Nu doen we 'zo'n beetje' en dat maakt het ongemerkt toch wat duurder dan de bedoeling is. Al zou het maar 20 euro zijn of zo, het is toch 20 euro. Mijn ervaring is dat een vast bedrag meer duidelijkheid geeft. Dus spreek een weekbudget voor de boodschappen af en probeer daar zoveel mogelijk binnen of zelfs onder te blijven. Je zult merken dat je dan vaker toch maar dat lekkere toetje niet meeneemt, of toch maar dat zakje snoep voor de kinderen laat staan. Haal per week een bepaalde voorraad en op = op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.