Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

hoe netjes baanaanbod afwijzen?

Hallo,

Ik zit al een uur naar het scherm te staren omdat ik er niet uit kom hoe ik het goed moet verwoorden dat ik het aanbod voor een (bij)baantje ga afwijzen.
Eén reden is namelijk dat mijn partner ook gelieerd is aan dat bedrijf en ik de verhoudingen goed wil houden.
En de andere reden dat ik het niet wil gaan doen is dat het een nulurencontract is, ze 10 euro bruto per uur bieden zonder enige groeimogelijkheden of zekerheid. Op zich vind ik dat elke euro telt (en het valt in mijn belastingvrije voet) maar de combinatie van onderlinge verhoudingen en het geboden (eind)salaris vind ik niet kloppen.
Alleen hoe verwoord ik dat nou op een goede manier? Iemand hier die een suggestie heeft? Dan hoor ik het heel graag!

Tulpebol

Noet

Noet

01-12-2015 om 10:51

eenvoudig houden

beste ....

Hierbij wil ik u hartelijk danken voor het aanbod van functie x, na overweging heb ik besloten dit aanbod niet aan te nemen.

met vriendelijke groet

Het is een zakelijk iets, geen persoonlijke afwijzing.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-12-2015 om 11:15

Nee das te zakelijk

Dat is miscchien niet handig ivm man.

Ik zou naast de tekst van Noet een klein beetje toelichting geven: dat het niet past ofzo.

Wat vind je partner ervan?

hoe?

Heb je het aanbod ontvangen? Was het n.a.v. een sollicitatie, is het via via, is het mondeling of schriftelijk enz. Dat maakt denk ik ook uit voor hoe je reageert.

Moni

Moni

01-12-2015 om 11:56

iets langer

Hierbij wil ik u hartelijk danken voor het aanbod van functie x. Ik heb besloten uw aanbod niet aan te nemen. De reden ligt in het feit dat mijn partner een zakelijke relatie heeft met (naam bedrijf).

(of in dienst is van, als dat van toepassing is).

De slechte arbeidsvoorwaarden zou ik in dit geval niet noemen. Stel ze passen hun aanbod aan, geldt die partner dan niet meer?
Als dat zo is, dan zou ik partner niet noemen en alleen de arbeidsvoorwaarden.

wat vragen

Hoe groot is die organisatie? Als die niet heel klein is hoef je je niet zo druk te maken over het goed houden van de verhoudingen voor man.

Als het loon hoger was, zou je het dan wel willen aannemen? Zo ja, dan zou ik dat ook gewoon noemen (als een van de redenen): dat het salaris te laag is in verhouding tot wat ze enerzijds vragen (veel) en anderzijds verder nog bieden (niks). En wel om een aantal redenen. Ten eerste omdat ze dan weten dat ze niet hoeven te denken dat iedereen onmiddellijk in katzwijm valt van dankbaarheid als je ze een baan met nul zekerheid en een laag salaris aanbiedt, en ten tweede omdat ze dan misschien wel het salaris verhogen en het bod alsnog aantrekkelijk wordt.

Maar als je dit aanbod hoe dan ook niet aan zou nemen ook al was het salaris hoger, dan speelt dat salaris eigenlijk geen rol in je overwegingen en dan kan je ervoor kiezen om te zeggen wat er echt speelt - je man werkt er al en je vindt het niet wenselijk om bij dezelfde werkgever te zitten - of je kan gewoon zeggen dat je besloten hebt de baan niet aan te nemen zonder verdere tekst en uitleg.

Groeten,

Temet

Nimbo

Nimbo

01-12-2015 om 12:13

ttot mijn spijt

kan ik jullie aanbod voor deze werkzaamheden niet aannemen, gezien het niet in mijn huidige levensomstandigheden past. Langs deze weg wil ik mijn waardering uitspreken voor het aanbod.
vriendelijke groet...

Eenvoudig zoals Noet.

Kort en toch vriendelijk.
Je hebt het aanbod overwogen en je bedankt voor de eer, keurig toch?

Het salaris en je man zou ik er buiten laten dus.

tulpebol

tulpebol

01-12-2015 om 14:22 Topicstarter

bedankt en meer

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie suggesties. Zelf vind ik dat het niet te zakelijk kan omdat het een klein bedrijf is (6 mensen) en omdat man vrijwel dagelijks in hun ruimte is.
De vorige mensen die dit werk deden (studenten) betaalden ze dit ook, daarom die 10 euro bruto. Maar ze willen continuïteit en beschikbaarheid en dat kunnen betreffende studenten niet geven. Als het loon hoger was zou ik het inderdaad wel aannemen, dan stap ik wel over het gevoelsmatige deel heen. Daar bedoel ik mee dat als man en ik beiden daar werken én ik in een zeer lage en laagbetaalde functie, de (machts)verhouding verstoort. Is een gevoelsding, en dat is natuurlijk voor iedereen anders maar het zit me niet lekker.
Man vind trouwens dat ik het niet moet doen: te weinig geld voor de werkzaamheden en dat het onderling dan niet meer "klopt".

Goed, aan de slag! Bedankt allemaal!
groeten,
Tulpebol

tulpebol

tulpebol

01-12-2015 om 14:36 Topicstarter

Jippox

Vergeet ik op jouw vragen te reageren, sorry. Ze hebben me gemaild met de vraag of deze werkzaamheden wilde gaan doen. Daarop het ik mijn twijfels aangegeven en dat ik wel verder in gesprek wil over de mogelijkheden. Dat gesprek is ook geweest, maar ze hangen enorm aan die 10 euro. En omdat man ook werkzaamheden voor ze verricht (en ik zoekende bent) leek het hun handig omdat ik het bedrijf ietwat ken, zij weten dat ik dit prima kan etc etc.
Maar goed, ik ga het niet doen en ben een mail aan het brouwen maar blijf het moeilijk vinden om beleefd af te wijzen en toch de deur op een kier te houden.
Tis een mooi leermomentje

dan zou ik

dat toch wel noemen:

"Hartelijk dank voor uw aanbod. Ik vind de functie zeker interessant, maar niet voor het geboden salaris. Mocht er nu of in de toekomst ruimte zijn om daar nader over te onderhandelen, dan hoor ik graag alsnog van u"

tulpebol

tulpebol

02-12-2015 om 13:39 Topicstarter

geschreven en reaktie terug

Gisteren de mail verstuurd en inderdaad een vergelijkbare zin erin gezet zoals Jippox aangeeft.
Ook al een bericht terug waarin ik wordt bedankt voor het erover nadenken en veel succes wordt gewenst met iets vinden dat aan mijn wensen voldoet.

Jammer dat ze niet iets aan de vergoeding willen doen maar helemaal prima zoals het nu is gelopen.

Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken en op naar de "echte" baan!

tja

Werkgever wil voor een dubbeltje op de eerste rang: een laag salaris zonder enige zekerheid, en dan wel continuïteit willen. Nee, als je bijbaantjesvoorwaarden biedt, krijg je bijbaantjeskandidaten. Die onmiddellijk weer vertrekken als ze ergens anders iets beters kunnen krijgen.
Kennelijk zijn lage kosten belangrijker dan continuïteit en betrouwbaarheid. Weet je dat ook weer.

Groeten,

Temet

tulpebol

tulpebol

04-12-2015 om 17:07 Topicstarter

inderdaad

Ja, Temet, helemaal met je eens. Het "if you feed them peanuts, you get monkeys" kwam in me op, maar da's natuurlijk niet helemaal correct.

Enfin, het is goed zo.

groeten,
Tulpebol

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.