Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

DS

DS

26-10-2012 om 23:37

Hoe komt cbs aan mijn mobiele nummer?

Ik heb onlangs een vragenlijst gekregen van het CBS inzake een veiligheidsonderzoek. Veel herinneringspost etc maar vandaag werd ik gebeld op mijn mobiele nummer. En dat vind ik zoooo vreemd. Bijna niemand heeft mijn mobiele nummer, ik heb het 100% zeker nooit aan CBS of een andere organisatie doorgegeven. Hoe kan dit? Is er dan ergens een bestand dat naam-adres-mobiel nummer aan elkaar koppelt? En wie of wat heeft die gegevens dan aan CBS doorgegeven? Ik was te flabbergasted om adequaat te reageren.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

27-10-2012 om 01:19

Derden?

Kan het ook zijn dat je je gegevens in verband met iets anders op internet hebt gezet? Stel dat je informatie hebt gezocht over een bepaald onderwerp, dan kan het zijn dat het desbetreffende bedrijf jouw gegevens deelt met derden.

Was het wel het cbs?

Veiligheidsonderzoek?
Ik denk dat er maar een ding op zit en dat is het CBS zelf bellen. Doen zij een veiligheidsonderzoek? Zo ja onder wie dan? Hoe komen ze aan de gegevens?
Ben je zzp-er en onder die noemer benaderd? Zie dan http://www.cbsvooruwbedrijf.nl/index.aspx?Chapterid=436
Maar volgens mij gaat dat dan weer niet over veiligheid.
Groet,
Miriam Lavell

DS

DS

27-10-2012 om 18:30

Miriam

Ja, i ga er wel vanuit dat het het CBS is. Ik had al eerder post ontvangen inzake dat veiligheidsonderzoek en ik heb niemand verteld dat ik CBS post heb ontvangen. Er werd ook alleen gevraagd of ik aub mee wil doen.

DS

DS

27-10-2012 om 18:32

Kaaskopje

Nee, want zoals gezegd ik geef dat nummer aan bijna niemand (man, kinderen, oppas, drie goede vriendinnen). En zelf op internet zetten kan ook niet want 1) dat doe ik nooit (dan gebruik ik een fakenummer) en 2) ik ken mijn nummer niet uit mijn hoofd.

Niet zeker

DS, die brieven kunnen ook vals zijn.
Hoe ben je benaderd: als ondernemer of al burger? Afhankelijk daarvan is te beredeneren waar je mobiele nr vandaan komt. Als ondernemer heb je dat wellicht een keer aan een belastingambtenaar verstrekt, al is het maar omdat je met dat toestel de belastingdienst gebeld hebt. Als burger heb je het wellicht ingevuld bij je DigiD aanvraag.
Het CBS heeft redelijk vergaande bevoegdheden als het om data-uitwisseling gaat.
Maar bovendien: de dataverzameling wordt gedaan door bedrijven in dienst van. Dat zijn niet zelden hetzelfde soort bedrijven die telefonische enquetes doen. De methodes zijn navenant.
Nee, dat mag niet.
Bijkomend probleem: je weet niet meer zeker of je nu met het CBS te maken hebt, of met een bedrieger.
Hoe heet dat onderzoek precies? Zie http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/methoden/dataverzameling/default.htm Vind je het in deze lijst terug of niet?
Groet,
Miriam Lavell

Valkyre

Valkyre

30-10-2012 om 21:30

Ook gehad

Vorig jaar. Ging niet over een veiligheidsonderzoek, maar was wel een onderzoek over ondernemers. Ook bij mij werd alleen gevraagd aub de online enquete in te vullen (schijnt verplicht te zijn, stond ook wel in de brieven, maar ja, als zzp-er gaan klussen die geld of nieuwe opdrachten opleveren toch echt voor...).

Maar mijn mobiele nr (ik heb geen vaste telefoon) ik bekend: staat gewoon in het register van de KvK.

Valkyre

Gekocht?

Kopen ze niet gewoon nummers van de telecom aanbieders? Als je geen prepaid nummer hebt, weet je telefoon provider toch je naam en adres?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.