Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

zzp-er in Utrecht

zzp-er in Utrecht

04-09-2014 om 10:41

hoe hou ik mezelf aan het werk??

De scholen zijn weer begonnen, de vakantiewasjes allemaal gedaan. Tijd dus om al mijn goede voornemens, die ik heb bedacht tijdens de vakantie ten uitvoer te gaan brengen. Yes!
Niet dus.
Het is nu donderdag en alweer bekruipt me het gevoel dat ik niet het beste uit mijn dag haal of uit mezelf. Ik ben op zich een harde werker - zolang ik een baas heb. Te hard werk ik dan, tot ik er van over de kop ga. Dat doe ik dus niet meer. Zo ben ik een aantal jaar geleden voor mezelf begonnen in een creatieve branche. Heel leuk, maar nu moet ik dus alle motivatie en inspiratie uit mezelf halen. Mijn eigen schouderklopjes en feedback geven. Mijn eigen baas zijn. En ik ben niet zo'n goede baas, vind ik zelf. De feedbacksandwich ken ik alleen in theorie, maar meestal geef ik mezelf gewoon op mijn kop. Ik mopper op mezelf en zie wat ik allemaal niet (goed) heb gedaan.
Als mijn eigen werknemer zie ik wat onhebbelijke trekjes, waar ik niet vanaf lijk te kunnen komen. Ik snap allemaal heel goed waar het vandaan komt; uitstelgedrag door faalangst bijvoorbeeld. Daardoor ga ik allerlei omtrekkende bewegingen maken en voorwaardenscheppende dingen doen, waardoor ik het eigenlijke werk niet goed aanpak. En ik aan het eind van de dag een onbevredigend gevoel blijf zitten.
Ik plaats dit berichtje in de hoop dat jullie dit herkennen en ervan genezen zijn en alleen nog maar superproductieve dagen hebben. En mij jullie geheim willen verklappen.
Ha, was het maar zo simpel. Maar goed, misschien hebben jullie wel goede tips, waar je zelf wat aan hebt gehad. En verder vroeg ik me af of er misschien iemand is die het zodanig herkent en ook in Utrecht woont en die het prettig zou vinden elkaar IRL te ontmoeten om elkaar te motiveren en te stimuleren. Misschien kunnen we elkaar helpen.
Ik ben benieuwd!
Dan ga ik nu een kopje koffie zetten en kijken of de was al klaar is. O nee, eerst maar eens die rekening schrijven....

mijk

mijk

04-09-2014 om 10:45

Ik probeer het probbleem an te pakken

Door iedere maandagmorgen met een weekplan te beginnen. Wat moet er gebeuren en hoe kan ik dat aanpakken. Door de week streep ik en vrijdag evalueer ik. Belangrijkste truuk een vriendin doet dit ook en we sturen plannen dus ook naar elkaar. Begin van iedere maand is er een maandplan met overzihct. Schouderklopjes krijg ik dus van haar!

Rafelkap

Rafelkap

04-09-2014 om 10:56

Ja. Ik ben ook zo iemand in Utrecht, die weer als zzp-er aan de slag wil (ook in de creatieve branche) maar nog totaal geen draai heeft gevonden en ook zo koffie gaat pakken
Deze eerste week wil maar niet lukken (kijk zit ik alweer op ool).
Ik heb enorme last van uitstelgedrag nu (ging voor de vakantie even wat beter) en dat voelt niet echt bevredigend.
Volgens mij werkt m'n ooler-adres nog op gmail met deze nick

Wat goed, Mijk!

zzp-er in Utrecht

zzp-er in Utrecht

04-09-2014 om 11:23

Mijk en rafelkap

Bedankt voor jullie snelle reactie. Ja, Mijk - wat jij beschrijft; dat lijkt mij ook ideaal. Ik heb alleen geen zpp-ers in mijn vriendenkring. Tenminste geen struggelende, maar wel eentje die het al 20 jaar zeer goed voor elkaar heeft. Maar goed; die is veuls te druk met haar werk natuurlijk! Verder zijn eigenlijk al mijn vriendinnen gewoon in loondienst. Wel zijn ze ook allemaal kostwinner of dat geruime tijd geweest, bedacht ik laatst. Best bijzonder eigenlijk.
Rafelkap: ik ga je mailen! Wie weet kunnen elkaar tot grote daden inspireren!

mijk

mijk

04-09-2014 om 11:36

Jullie gaan morgen toch ook maar dingen uitstellen dus

Gaan jullie morgen ergens koffiedrinken. Wie weet werkt mijn methode,. Overigens moet ik eerlijk toegeven
Dat ik met deze werkwijze vooral veel vrijwilligerswerk en huisdingen in de lucht houdt momenteel dus er valt best veel te verbeteren maar ik doe zinnige dingen en heb weer lol in de dagen!

Mijk

zzp-er in Utrecht

zzp-er in Utrecht

04-09-2014 om 12:18

Lang leve OOL

We hebben een date, hoor! Leuk!

Rafelkap

Rafelkap

04-09-2014 om 12:40

ja Mijk

morgen meteen!

mijk

mijk

04-09-2014 om 15:00

Wat goed van jullie!!

Als je dan toch procrastineert is dat met gelijkgestemde zielen wel zo gezellig

ookzzp

ookzzp

05-09-2014 om 15:00

In een zelfde soort schuitje

Ik ben alweer 6 jaar zzp-er (midden Nederland nabij Utrecht) ook in de creatieve branche. Maar zeker in het begin hoefde ik mezelf niet bezig te houden. Projecten zat.
Eind 2012 werd ik heel ziek en kon maar mondjesmaat werken. Dat heeft heel 2013 geduurd. In die tijd heb ik bewust geen nieuwe klanten opgezocht en kon oude klanten precies goed afhandelen.

Nu krijg ik weer wat meer energie, maar die klanten komen ook niet zomaar terug merk ik.
De markt is toch weer wat verder ingezakt (hij schijnt aan te trekken maar ook dat heeft tijd nodig denk ik). En ik durf ook nog niet voor al te grote projecten te gaan omdat ik nog weinig energie heb. Waarschijnlijk komt dat niet meer helemaal goed.

Door die angst zit ik ook nogal te duimdraaien merk ik. Wasje doen, boodschapjes, dan doe ik in ieder geval wat.
En erg is; mijn man is erop gaan rekenen, dus als ik het eens druk heb moet ik me daar ook mee bezig houden (man aan het werk zetten). En dat past niet in mijn hoofd. Daar is al een paar keer bonje over geweest.

Ik ken verder ook weinig zzp-ers.
Ik heb in het begin ook wel van die open cofee ochtenden bezocht. Daar vind je veel lotgenoten. Dat is op leuk, maar het levert vooralsnog weinig op. Iedereen probeert zich daar te verkopen. En ik ben even ermee gestopt omdat er toch steeds dezelfde mensen op af komen.
Nu wil ik daar de volgende keer weer naartoe en hopelijk zijn er ook eens andere mensen.

Er is in Utrecht vast ook wel zoiets.

Belonen, maar pas achteraf

Ik werk sinds 2008 als ZZP-er en heb het gelukkig druk genoeg. Als ik een dag heb met weinig motivatie, ga ik bekijken wat ik die dag per se wil doen. Vervolgens bel ik een vriendin om een afspraak te maken voor een wandeling, een borrel of een etentje aan het einde van de dag. Als ik iets leuks heb afgesproken, ga ik als een speer aan de slag: ik mag namelijk alleen iets leuks gaan doen als het werk is gedaan. Met iets leuks in het vooruitzicht schiet mijn motivatie omhoog.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.