Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

hoe het regelen 'voor later'

graag jullie meedenken.. Regelmatig peins ik over mijn financiele toestand 'later' voor als ik met pensioen wil. Ik ben 43 jaar, werk vier dagen en hb een dochter. Situatieschets: Ik bouw geen pensioen op, is niet geregeld via mn werk en ik hou te weinig over om het zelf goed te regelen; eventueel max 1oo per maand om te sparen als ik echt heel zuinig ga doen. Ik ben eigenaar van een huis: hypotheek 16o duizend waarvan 8O aflossingsvrij. Huidige overwaarde 70 duizend. Ooit verwacht ik een erfenis van misschien een ton(?). Maar dat is ooit, nu zijn mn ouders er gelukkig nog , ze zijn ca 75 jaar oud nu. Wat is nu wijsheid? Toch gaan sparen: die 100 euro per maand op een spaarrekening zetten? Maar met inflatie enzo lijkt me dit bijna zonde: Wat is nou 1200 per jaar?.. Of dit juist woningverbetering stoppen? Zal ik me inschrijven voor huurwoning dat ik alvast punten ga opbouwen? Mocht ik er over 20 jaar echt slecht bij zitten dan kan ik desnoods mn huis verkopen, gaan huren en de overwaarde opeten? Hoor heel graag wat wijsheid is en wat jullie in mijn situatie zouden doen?..

Suze

Suze

05-01-2015 om 07:57

Meer gaan werken?

Hoe oud is je dochter?

Kan je meer gaan werken om meer inkomen te genereren? Of op een extra manier extra inkomen genereren? Dat is mijn eerste ingeving als ik hoor hoe krap je het hebt.

Of naast je werk een studie gaan doen om daarna een beter betalende baan te vinden?

Begrijp ik dat je helemaal geen spaargeld hebt? Wat als je wasmachine of oven/magnetron/auto/fiets opeens kapot is? Ik zou sowieso altijd eerst ervoor gaan zorgen een financiële buffer op te,bouwen, dus ja: meer inkomen, minder uitgeven.

Wanneer loopt je hypotheek(en hypotheekrenteaftrek) af? Je realiseert je dat als je het hypotheekbedrag tegen die tijd niet hebt afgelost (en mbt het aflossingsvrije deel niet zelf hebt gespaard!) je je huis uit moet?

Barvaux

Barvaux

05-01-2015 om 08:10

huurwoning

Inschrijven voor een huurwoning zou ik zeker doen, waarom niet? Dat is dan tenminste een mogelijkheid als het echt tegen zit maar of je met een ton plus de verkoop van je huis in aanmerking komt voor een goedkope huurwoning is dan natuurlijk wel de vraag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.