Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

geld

geld

14-12-2015 om 19:44

Hoe het geld te verdelen/besteden

Wij zijn eigen baas. Op dit moment zitten wij goed in de orders.
Onze vaste lasten zijn veel. En op dit moment, al een tijdje is het altijd zoeken/kijken hoe we het geld moeten besteden. En dan bedoel ik waar en wanneer moet ik iets betalen en is er nog geld zodat ook de lopende orders door kunnen gaan. Dan moet ik het spaargeld weer aanhalen en dan iets van mijn eigen rekening overzetten. Het is al door zoeken naar het geld.
Herkent iemand dit en hoe lossen jullie het op.

Elisabeth

Elisabeth

15-12-2015 om 09:30

kijken

waar je kunt op bezuinigen met de vaste lasten. Maak een overzicht/schema.

Kijk naar hoe je je boodschappen doet
Betaal alle rekeningen meteen en streep af.

Alles wat je koopt, heb je dat ook echt nodig?

Maak een buffer, indien mogelijk, zakelijk/privé

En op=op, dan maar geen nieuwe ballen in de boom of geen nieuwe order aannemen.

Paddington

Paddington

16-12-2015 om 13:47

Overzicht

Eerst een heel duidelijk overzicht maken, wat komt er maandelijks binnen en wat hebben jullie aan vaste lasten.

Dan kijken op welke vaste lasten bezuinigd kunnen worden. Ben je bijvoorbeeld niet te duur verzekerd?

Naast de vaste lasten ook 'potjes' maken voor boodschappen en reserveringen voor bijvoorbeeld vervanging van materiaal.

Zoals het voor een huishouden geld, zo werkt het ook voor een bedrijf. Elk bedrag dat binnenkomt, meteen verdelen, dan is gevoelsmatig je geld op, maar toch heb je geld voor de noodzakelijk dingen. Ik weet niet hoe jij je administratie bijhoudt, maar een goed software pakket, of een goed Excell sheet is heel erg belangrijk daarvoor.

Zet bij je vaste lasten ook een datum van wanneer deze betaald moet zijn. Vergeet geen reserveringen te maken voor kosten die elk kwartaal of elk jaar terugkomen. Verder kun je daarbij ook prioriteit aangeven met percentages. Bijvoorbeeld: van elk bedrag dat binnenkomt zet ik eerst 20% apart voor de huur, 20% voor de NUTS voorzieningen en de verzekeringen en 30% is voor lopende zaken (inkoop bijvoorbeeld) en 20% voor privé huishouden. Ik weet natuurlijk niet over welke bedragen het gaat, dus dit is een voorbeeld.
De percentages kun je berekenen door op een rijtje te hebben wat je waarvoor nodig hebt in een gemiddelde maand. Mooiste is een paar jaar te pakken en daarover de zaken naar maandbedragen omrekenen. Als je bedrijf goed loopt en je houdt dit systeem vast, dan zul je in elk potje een overschot gaan krijgen. Dit is je buffer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.