Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Monique D*

Monique D*

07-02-2015 om 23:31

Hoe denken jullie over pinnen zonder pincode?

Als je een pinpas hebt van de ING-bank dan bestaat de mogelijkheid om te pinnen zonder pincode. Op de nieuwe passen is er een wifi-teken. Je houdt het pasje in de buurt van het pinapparaat en je hebt gepind.

Ik vind dit wel link. Vergelijk het maar eens met een gestolen telefoon waarmee men overal naar toe kan bellen op jouw account!

Er is wel een manier om de optie Contactloos Betalen "uit te zetten" via de site van het ING. Maar hoe zit het met mensen die wel een ING-pinpasje hebben, maar geen gebruik maken van het internetbankieren? Kunnen zij dit ook uitzetten?

SamS

SamS

07-02-2015 om 23:38

Ja..

Ja, natuurlijk kunnen mensen zonder internetbankieren het ook uitzetten. Telefonisch, op het bankkantoor... net wat ze willen. Bovendien zit er een limiet op: je kan maximaal 50 euro contactloos betalen (na 50 euro moet je weer 'n keer je pincode gebruiken). Bovendien vergoedt ING in geval van diefstal of verlies de betalingen die daarna met je pas zijn gedaan.

Je kan het beter vergelijken met een portemonnee met daarin 50 euro of minder (als je zelf al contactloos hebt betaald), want meer dan dat kan je dus niet kwijtraken.

Suze

Suze

07-02-2015 om 23:42

Tot 25 euro

Contactloos betalen kan alleen voor bedragen tot 25 euro en ik heb begrepen dat als je meerdere kleinere bedragen ermee betaalt en je komt dan daarmee boven de 25 euro uit, dat je dan weer moet pinnen. Dus "risico" dat iemand met je gestolen pas contactloos betaalt of dat ie het per ongeluk doet (lijkt me minder waarschijnlijk, je moet het er wel dichtbij houden) is 25 euro.

Ik ken het van H&M en vind het wel makkelijk en snel.

Monique D*

Monique D*

08-02-2015 om 00:00

Hoe lang geldt dit?

O, dat wist ik niet. Maar hoe lang geldt die limit van 25 euro? Per dag, per week of per maand?

SamS

SamS

08-02-2015 om 00:05

Totaal

Die limiet is totaal. Vandaag, morgen, volgende week... Je kan niet meer dan 50 euro achtereen contactloos betalen. Je moet dan minimaal 1x een pin-transactie hebben gedaan. Bij bedragen boven 25 euro wordt sowieso je pincode gevraagd.

Monique D*

Monique D*

08-02-2015 om 00:17

Bedankt, nu heb ik meer informatie hierover

Kan ik elke dag bijvoorbeeld 24 euro of daaronder contactloos pinnen?

Of is het mogelijk om in één dag bijvoorbeeld 8 keer kleine bedragen contactloos te pinnen tot 24 euro?

SamS

SamS

08-02-2015 om 00:26

8x 'n klein bedrag tot 24 euro kan. Dat kan zelfs tot 50 euro. Telt het laatste bedrag op tot 50+ euro, dan wordt om je pincode gevraagd.

Elke dag tot 24 euro lukt maar twee dagen, op dag drie moet je dan je pincode ingeven (want je komt dan boven de 50 euro). Tenzij je natuurlijk in de tussentijd weer een keer je pincode hebt gebruikt.

Het is niet zo ingewikkeld:

Maximaal bedrag per pinloze transactie: 25 euro.
Maximum totaalbedrag achtereenvolgende pinloze betalingen: 50 euro.

Monique D*

Monique D*

08-02-2015 om 00:30

Bedankt voor de info

Paniek om niets, dus. Ik sprak met iemand die enorm schrok toen ze erachter kwam dat via wifi zonder pincode betaald kan worden.. ik weet inmiddels hoe het zit.

Barvaux

Barvaux

08-02-2015 om 07:09

gewoon

Het is gewoon te vergelijken met de chipknip waar je 50 euro op hebt gezet.

Ergerlijk dat zo'n kennis eerst in paniek schiet zonder gewoon even de regeltjes te lezen.

Beetje anders

Het kan zijn dat ING die beperking in Nederland geeft, maar in het buitenland is het anders. Contactloos betalen is waar mijn dochter woont gewoon. Je moet zorgen dat je pas in een beschermhoes zit om niet per ongeluk voor een ander te betalen.
Zonder pinnen betalen is hier in Frankrijk doodgewoon. Zonder limtiet en al jaren.

Wat ik daarvan vind?

It sucks.

Maar wat doe je eraan.

Hier in Frankrijk kun je ook nog steeds met cheques betalen. (uit een conversatie met mijn zoon:met wat? Met seks? Nee, met cheques. Wat is dat dan weer?)

In geval van computerstoring

Kan je natuurlijk altijd nog met seks betalen. Immer betrouwbaar. Even met de Hemamanager naar achter, het magazijn in.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-02-2015 om 09:44

Proest Skik

Ik denk dat ik de IPad maar eens ga poetsen....
ROFLOL

Ginny

Give credit where credit is due: ik kwam niet meer bij van de opmerking van de zoon van Mirjam.

skik

wifi

Er staat wel een wifi teken op die pas maar het betalen zelf gaat niet via de wifi trouwens.

bieb63

bieb63

08-02-2015 om 14:59

wat mij dus zeer bevreemd

Dat ik helemaal niet wist dat dat kon! Fijn als je het 'uit' kunt zetten, maar dan moet je wel weten dat zoiets er is en dus automatisch 'aan' staat.....
Ik ben er achter gekomen dat ik bij een marktkraam nota bene er op werd gewezen dat ik de betaling ook anders kon doen. Was zeer verbaasd dus, en had daarvoor geen enkel idee, dat als mijn pas gestolen wordt (of ik hem in de winkel in de pinautomaat laat zitten....) een ander dus zomaar 25,- kan laten afschrijven.

Lucerna

Lucerna

08-02-2015 om 15:23

Ik baal ervan

Ik heb contact met de bank opgenomen toen ik zomaar zo'n pas kreeg met deze ongevraagde "handige" optie. Niks aan te doen. Dit of niks. Wij overwogen even om om deze reden van bank te veranderen, maar ik vrees dat ze uiteindelijk allemaal hierop overgaan. Of ik nu wel of geen goede redenen heb om deze optie absoluut niet te willen hebben op mijn pas, hij zit erop, hij blijft erop en ik heb geen mogelijkheid om het uit te zetten. K*T

Monique D*

Monique D*

08-02-2015 om 21:06

Lucerna, welke bank heb je?

Bij welke bank zit je dan? Bij de ING? Die mogelijkheid is er wel op de site van ING. Je moet naar de optie "Contactloos Betalen" gaan die je uit kan schakelen. Ik denk dat je dat via een of andere menu moet doen, dat kan je even uitzoeken. Er zijn drie menu's: Overzichten, Betalen en Sparen. Waarschijnlijk is het daar te vinden.

Als het niet lukt (misschien moet je gebruik maken van internetbankieren, ik weet niet of je daar gebruik van maakt) dan kan je telefonisch contact met de bank opnemen. Wil diegene die je aan de telefoon hebt jou niet helpen, houd voet bij stuk, want die mogelijkheid is er wel. Vraag eventueel naar een collega.

Ik ben zelf bij een andere bank. Maar dit weet ik via een foto die mijn kennis mij heeft toegestuurd die ik hierover sprak.

Monique D*

Monique D*

08-02-2015 om 22:17

Kennis is er tegen

Ik kreeg net een berichtje van mijn kennis in antwoord op mijn mail. Zij vindt het belachelijk dat de bank het bepaalt, want je moet het zèlf uitzetten, want het staat al standaard aan.

Ook heeft zij er moeite mee dat er 25 euro contactloos betaald kan worden. Er zijn mensen die met 40 euro per maand rond moeten komen en als dat pasje wordt gestolen kan er zomaar 25 euro zonder pincode worden gepind.
Zij vindt dat elke cent die zonder toestemming van de bank af gehaald kan worden een teveel.

Het is aan de ene kant makkelijk, maar aan de andere kant is dit niet prettig, tenzij de bank dit vergoedt, maar daar ga ik niet altijd vanuit.

Lucerna

Lucerna

09-02-2015 om 00:04

Monique

Dat je het bij de ING via de site kunt uitzetten, had ik hierboven al gelezen Maar ik zit bij een andere bank en daar kun je niets uitzetten. Toen ik erover belde toen ik ongevraagd die nieuwe pas kreeg, kon je er helemaal niets aan doen volgens die persoon (die overigens ook met alle geweld niet wilde begrijpen dat iemand die optie niet zijn pas wilde hebben). Maar nu is er wel een mogelijheid, zag ik: ofwel via een duur telefoonnummer, ofwel via een kantoor een andere pas aanvragen waar geen contactloos betalen op zit.

Henriette123

Henriette123

09-02-2015 om 10:08

Ik vind het ideaal

Zelf vind ik het ideaal. Ik Heb maar een klein gezichtsveld, en juist bij het afrekenen moet je zoveel dingen tegelijkertijd doen., en liefst ook nog een beetje snel.
Nu Pin ik met pincode bij de AH zelfscan, daar heb je de tijd, en dan verder zoveel mogelijk contactdoos betalen, helaas kan dit nog niet overal.
Monique als je maar 40 euro per week leefgeld hebt, en je portemonnee wordt gestolen, dan ben je je geld ook kwijt.

Lucerna

Lucerna

09-02-2015 om 17:16

Henriette

Die vergelijking met portemonnee verliezen wordt steeds getrokken. Maar ik kan niet "per ongeluk" betalen met mijn cash geld. Ik ben zeer gesteld op het feit dat er een veiligheidscode voor mijn geld op de bank zit, namelijk die pincode.

SamS

SamS

09-02-2015 om 17:22

Per ongeluk?

Hoe wil je dan 'per ongeluk' betalen met je bankpas? Je moet 'm behoorlijk dicht bij de betaalconsole houden, 'n paar centimeter maximaal. En ook nog eens op exact het juiste moment...

Ik ben zelf ook nog nooit 'per ongeluk' ingecheckt of uitgecheckt bij de NS.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-02-2015 om 17:33

Louche winkeliers?

Tja, wat denken jullie dan? Dat winkeliers allemaal op de loer gaan liggen om zo je pasje leeg te roven bij binnenkomst? Zo werkt dat toch niet.

Ik zie het eerder als een vervanger van chippen.

Lucerna

Lucerna

09-02-2015 om 21:59

grinz

Maar chippen heb ik ook nooit serieus genomen. Er heeft nooit een stuiver op mijn pas gestaan. En dat per ongeluk betalen verzin ik niet zelf. Dat schijnt af en toe te gebeuren en daar heb je dan weer speciale hoesjes voor om het te voorkomen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-02-2015 om 00:00

Dat kan toch niet?

Dan moet er net al een bedrag uitstaan op de kassa. Van iemand anders en dan moet jij met je pasje op leesafstand net het dichtst bij het apparaat staan.

Ik ken niemand die dat heeft meegemaakt. En op Facebook lees je nu eenmaal heel veel horrorverhalen....

Barvaux

Barvaux

10-02-2015 om 09:09

Lucerna

Chippen was ideaal bij parkeren, altijd max een tientje erop en geen problemen met muntjes en/of pinnen.

Verder ben ik het eens met Ginny, de horrorverhalen en hoaxes gaan weer vrij rond met dit onderwerp (inclusief mensen met apparaten die ze bij jouw kontzak met portemonnee houden).

Aan de bar

Per omgeluk betalen komt voor in alle situaties waar je niet netjes in een rijtje voor de console staat te wachten. Aan een bar bijvoorbeeld. Waar da apperaat ook nog een mobiel is en naar de klanten toe komt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.