Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

spons

spons

17-10-2015 om 17:11

hoe bedoelen ze het woord optioneel in een vacature?

stel dat je een vacature ziet voor 12 uur per week. Er staat dat je op maandag, dinsdag en woensdag beschikbaar moet zijn en optioneel donderdag en vrijdag. Hoe moet ik dat optioneel dan opvatten? Dat ik die dagen zo heel af en toe ingezet kan worden, ben ik dan ook verplicht te werken als dit extra uren zijn? Of is het dan zo dat ik op donderdag ingepland kan worden maar dan op een andere dag thuis ben?

Dit is maar een voorbeeld, de echte situatie is iets anders, hoeveelheid uren en de genoemde dagen.

Suze

Suze

17-10-2015 om 17:16

navragen

Bel ze alvast en vraag het na. Er is volgens mij geen standaard uitleg en wat wij dus denken kan wel anders zijn dan zij bedoelen.

Sowieso altijd slim om voor je sollicitatie te bellen met een serieuze vraag. Dan kennen ze je al een beetje en val je dus meer op in de stapel sollicitaties. Natuurlijk wel positief reageren aan de telefoon .

Succes.

Moni

Moni

17-10-2015 om 19:50

Niet bellen

Ik zou niet bellen met je vraag over de uren. Bellen is goed maar dan wel over de inhoud en niet over details.

Volgens mij is jouw uitleg correct. Je hoort beschikbaar te zijn op ma, di en wo. En ze vinden het prettig als je op andere dagen ook beschikbaar bent.
Of je nooit meer dan 12 uur werkt, is een goede vraag tijdens een gesprek.

Mocht je inderdaad alle dagen kunnen, dan zou ik in je reactie zetten dat je in principe alle dagen van de week beschikbaar bent.
En tijdens het gesprek meld je dat je op bepaalde dagen wel andere afspraken wil kunnen maken. Hoe gaan ze daar mee om?

wel bellen

Ik vind dit niet per se een detail en zou wel bellen. Met ook het idee van Suze in het achterhoofd: als je belt, weet men zich jou te herinneren als je brief binnenkomt (schrijf de naam op van degene die je spreekt aan de telefoon en gebruik die in de brief)

Terzijde: het kan nog leper. Mijn broer placht voor sollicitatiegesprekken altijd te bellen dat het tegen zat in het verkeer en dat het mogelijk was dat hij misschien wat later kwam. Hij kwam niet later, hij deed het uitsluitend om in een hele serie van sollicitanten op te vallen "o ja, dat was die jongen die nog had gebeld"

Groeten,

Temet

Katniss

Katniss

17-10-2015 om 23:25

Temet

Ik heb eens een sollicitatiegesprek gehad in een nieuwbouwkantorenwijk die nog niet in mijn 100.000 stratengids stond (lang geleden dus). Met nog tien minuten te gaan heb ik bij een winkel gebeld (geen mobiel, ook dat nog) dat ik het niet kon vinden. Kreeg ik een routebeschrijving van de telefoniste, maar naar een ander pand dan het adres waar ik het gesprek had. Daar stond ik vervolgens vijf minuten te laat aan de balie en bleek dat meneer T. daar helemaal niet werkte. Werd er weer gebeld naar het andere gebouw, en uiteindelijk was ik dik een half uur te laat.
Dan kunnen ze je zich wel herinneren Het was dan wel weer grappig dat ik twee uur na het gesprek werd gebeld met de mededeling dat ik was aangenomen. Ze vonden dat ik er zo rustig onder bleef ondanks dat ik zoveel te laat was, dat ze er wel vertrouwen in hadden dat ik me in die hectische omgeving staande kon houden.

Manager

Manager

18-10-2015 om 01:46

Ik zou niet bellen hierom

Persoonlijk vind ik bellen alleen geschikt met een cruciale vraag die je nodig hebt om je brief te kunnen schrijven of wanneer het antwoord zo van belang is dat je met solliciteren ieders tijd zou verdoen. Deze vraag zou ik bewaren tot het gesprek, past prima als je doorvraagt naar de functie. Bellen dat je te laat gaat komen als middel om op te vallen vind ik een hele curieuze maar wellicht hangt dat ook van branche en of functie af. Ik zou zeggen; als je wilt opvallen, doe het dan op een positieve manier, slecht kunnen plannen lijkt me niet zo'n denderende

angel3

angel3

18-10-2015 om 12:02

Kan ook tegen je werken hoor bellen

Ik heb juist ook weleens gehad: O dat is die muts met die suffe vraag aan de telefoon. Laat maar zitten die nodigen we niet uit. (op mijn werk waar wij kandidaten selecteerden voor functie)

spons

spons

18-10-2015 om 14:08

even ter verduidelijking

er zijn al meerdere vacatures geweest voor dezelfde functie bij hetzelfde bedrijf maar dan op andere locaties. Daar werd wel verwacht dat je van maandag t/m vrijdag aanwezig was, ook meer uren per week uiteraard. Het woord optioneel werd in die vacature niet gebruikt.
Het gaat in mijn geval om een baan voor erbij, om zo een grotere buffer op te kunnen bouwen.

Thomas

Thomas

18-10-2015 om 17:25

Mij lijkt t zo

Als t voor maar 12 u pw is en er staat bij dat dat op ma, di en wo is, dan zullen ze proberen je op die dagen in te plannen. Ik lees het optionele van do en vrij dat dat heel af en toe zal zijn.

Ik zou er alleen wel voor passen om ook op die dagen altijd maar mezelf beschikbaar te houden. Voor een baantje van 12 uur 40 uur beschikbaar zijn is natuurlijk buitenproportioneel.

Suze

Suze

18-10-2015 om 22:18

Manager

"Persoonlijk vind ik bellen alleen geschikt met een cruciale vraag die je nodig hebt om je brief te kunnen schrijven of wanneer het antwoord zo van belang is dat je met solliciteren ieders tijd zou verdoen."

Gezien de vraagstelling van TO (en daarna haar reactie dat dit een baan naast haar andere baan is), kan ik me voorstellen dat deze vraag voor haar cruciaal is. Als het bedoeld is als een dag extra, kan ik me voorstellen, dat dat voor haar niet haalbaar is. Zonde om dan tijd te steken in een brief en gesprek. Ook voor het bedrijf. Kan ze ook nog melden dat ze daarom belt: niet tijd willen verspillen als het toch niet haalbaar is voor haar.

Ik zou dus gewoon bellen.

Suze

Suze

18-10-2015 om 22:19

Thomas

Misschien moet je de openingspost nog even goed lezen. M.n. de laatste zin .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.