Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Hervorming kindregelingen, ordinaire diefstal?

Het verhaal begint zo mooi op de site van de Rijksoverheid "Het kabinet gaat een aantal kindregelingen afschaffen. Vanaf 2015 zijn er nog maar 4 regelingen die ouders financieel ondersteunen. Nu zijn dat er 10. Dit is geregeld in de wet hervorming kindregelingen. Deze wet maakt de regelingen eenvoudiger en zorgt er voor dat werken meer loont".

Ik geloof er helemaal niets van. De regering is een kei in het in onzekerheid laten van diverse bevolkingsgroepen waaronder alleenstaande ouders dus. Want wat is in mijn situatie het geval? Naast dat ik op de VA 2015 zie dat de inkomstenbelasting box 1 met 78% is toegenomen vervallen voor mij de volgende posten:

- aftrekpost levensonderhoud kinderen, voor mij een bedrag van 3.080 euro. Deze regeling vervalt geheel en wordt niet gecompenseerd.
- inkomensafhankelijke combinatiekorting (zal voor iedereen gelden), voor mij een bedrag van 2.133
- alleenstaande ouderkorting voor mij 2.266. Dit bedrag zou (voor een deel?) gecompenseerd gaan worden in een verhoging van het kindgebonden budget maar de drempel om voor dat kindgebonden budget in aanmerking te komen daalt waardoor er per saldo waarschijnlijk minder kindgebonden budget wordt uitgekeerd.

Om een lang verhaal korter te maken, volgens de VA ga ik er in 2015 ruim 453 euro netto per maand op achteruit. Hier had ik nooit op gerekend.

Hoe kan dit kabinet met droge ogen zeggen dat alleenstaande ouders er iets op vooruit gaan als ze zoveel regelingen schrappen? Als ik echt 453 euro in de maand moet gaan missen dan kan ik mijn onderwater staande huis wel te koop gaan zetten met alle gevolgen van dien.

Wie weet hoe hoog de compensatie gaat worden in het kindgebonden budget en welke drempel gehanteerd gaat worden? Pas in december zou er op Toeslagen een nieuwe reken tool beschikbaar zijn om na te gaan wat er wijzigt. Dit bezorgt mij echt slapeloze nachten.

Zijn er meer alleenstaande ouders die zich ernstig zorgen maken?

ja zorgen maken

Ik kan het ook niet uitrekenen maar als je zo'n groot deel van je inkomen kwijt dreigt te raken zou ik me ook heel veel zorgen maken.
Gelukkig zijn wij niet aan het verzuipen, maar ik zie om mij heen dat heel veel gezinnen, met name aan de onderkant getroffen worden door de bezuinigingen. Die cijfers komen ook ergens vandaan, de cijfers over mensen die hun lasten niet meer kunnen betalen en in de schuldhulpverlening terecht komen, of niet, en uiteindelijk hun woonruimte verliezen.
We zijn wat dat aan gaat te braaf. Het verlies gaat te langzaam. Als het zo gegaan was als in Griekenland of Spanje stonden we allang op straat te protesteren of gingen zelf leegstaande panden kraken met toestemming van de overheid die het ook niet meer op kan lossen.
Ik hoop voor jou dat het niet klopt en dat de schade meevalt. De soep wordt niet altijd zo heet gegeten.

four

four

26-11-2014 om 10:45

rekentool

Inmiddels is er een rekentool waar je kunt uitrekenen wat het ongeveer voor jou betekent:
http://www.kindregeling.nl/rekentool/index.php

Het viel mij erg mee.

amk

amk

26-11-2014 om 11:40

four

die tool is alleen geschikt voor mensen in een uitkeringssituatie.

Het vervelende van het voorlopige aanslag 2015 programma is dat het nog niet compleet is. Dus wat je nu invuld is niet de definitieve versie.

In dit huidige programma ga ik er 200 euro per maand op achteruit. Maar daar zitten ook dingen bij die ik zelf veroorzaak: bv aflossen op mijn hypotheek. (minder rente aftrek)

Net als dit jaar zullen er volgend jaar dus weer mensen zijn die veel terug moeten betalen omdat het programma niet up-to-date is per 1 januari omdat de 1e en 2e kamer nu nog dingen moeten beslissen.
En dan gaan we de belastingdienst de schuld geven....... (Zij kunnen ook niet heksen, implementatie kost tijd)

amk

amk

26-11-2014 om 11:46

correctie

je moet iets aan de link veranderen: www.kindregeling.nl dan kan het wel.
Maar daar mee kun je nog niets berekenen, er wordt steeds verwezen naar toeslagen.nl vanaf december.

Als alleenstaande ouder heb je te maken met een overheveling van de alleenstaandeouderkorting naar het kindgebondenbudget.

Leuk, van het kindgebondenbudget gaat de inkomensnorm omlaag: minder ouders hebben er recht op. De alleenstaande ouderkorting vervalt, maar via het kindgebondenbudget zou je dan extra krijgen. Leuk, maar mijn inkomen ligt nu al boven de inkomensnorm. Bij mij zullen dus beide regelingen vervallen. Maar hoeveel het dus echt wordt dat kun je nog niet zeggen, zie hier boven.

four

four

26-11-2014 om 11:46

nee dat is niet zo

Je kunt hier gewoon je inkomen invoeren. Verder moet je ja antwoorden op de vraag of je een uitkering ontvangt (maar daar wordt dan ook een uitkering op grond van de toeslagenwet bedoeld, dus het kindgebonden budget).

Hortensia

Hortensia

26-11-2014 om 13:29

hm...

Het is een boel geschuif met geld. Dit vervalt, maar dan krijg je meer dat, en dat potje gaat weer naar die regeling. Wat kost dat geschuif wel niet? Of zie ik dat weer eens te simpel?

four

four

26-11-2014 om 13:38

uiteindeiljk krijg je minder

Dus levert het geld op. Verder gaan de uitvoeringskosten omlaag omdat er minder regelingen zijn. Zo vervalt bijvoorbeeld de tegemoetkoming voor ouders in de schoolkosten voor 16/17 jarigen. Dus daar hoef je dan geen mensen voor in dienst te hebben om dat bij te houden. Datzelfde geldt voor de aftrekbaarheid van bijdrage in de verzorging van kinderen. Door dat af te schaffen bespaart de belastingdienst geld in controle en door meer belasting binnen te halen (en daarvoor wordt je dus niet gecompenseerd, dus dat is allemaal besparing).

Overigens moet ik achteraf AMK toch gelijk geven over de bruikbaarheid van de tool. Blijkbaar is de toeslagen wet toch compleet iets anders dan de toeslagen voor huur- zorg- en kinderen die we krijgen.

four

four

26-11-2014 om 15:01

bij toeslagen.nl

Is er al een rekentool om je toeslagen voor 2015 uit te rekenen.

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/
Deze houdt al keurig rekening met de alleenstaande ouderkop op het kindgebondenbudget.

Hortensia

Hortensia

26-11-2014 om 16:11

2015?

Ik kan kiezen uit alle jaren tussen 2010 en 2014, maar 2015 staat er toch echt niet bij.

four

four

26-11-2014 om 16:31

misschien even F5 proberen

Hier namelijk wel 2015 (en geen 2010)

amk

amk

26-11-2014 om 16:34

Hortensia / Edwin

2015 staat er in de link van Four wel bij.

Van 0 euro kindgebonden budget zou ik nu gaan naar zo'n 200 euro per maand, en dat is ook ongeveer het bedrag dat ik (met het huidige VA2015 programma) aan voorlopige aanslag kwijt raak.

Inkomensafhankelijke combinatiekorting blijft gewoon staan in VA2015, gaat zelfs iets omhoog.

Hortensia

Hortensia

26-11-2014 om 16:47

bedankt!

Inderdaad!

amk

amk

26-11-2014 om 16:49

Edwin

ik snap bij jou berekening de combinatie aftrek levensonderhoud en tegelijkertijd de alleenstaande ouderkorting niet.

Tenzij je kinderen hebt die niet en wel bij je wonen. (wij hebben er maar 1 dus dat verdeelt lastig)

Want voor aftrek levensonderhoud moeten de kinderen niet bij jou ingeschreven staan maar wel kosten geven (alimentatie) en voor alleenstaande ouderkorting moeten ze juist wel bij je ingeschreven staan.

En zolang ik nog steeds ongeveer de helft van mijn inkomen uitgeef aan reizen, uitjes en hobbies of spaar omdat ik echt geen doel meer weet zal ik ergens moeten bezuinigen of meer verdienen als ik niet wil bezuinigen maar maak ik me nog niet gelijk zorgen. Er zit nog behoorlijk wat ruimte. Om nog je eerste vraag te beantwoorden.

Ik zie in mijn situatie ook nog geen verschillen van enkele honderden euro's per maand.

Katniss

Katniss

26-11-2014 om 19:10

Het lijkt mee te vallen

Ik kwam in de berekening uit op 325 euro voor 2015. Ik weet eigenlijk niet precies hoe hoog ik nu zit (heffingskortingen en een heel klein beetje kindgebonden budget), maar volgens mij scheelt het niet veel. De kinderbijslag komt hier toch gewoon nog bij?

four

four

26-11-2014 om 19:16

Maar ik ben compleet kwijt of die nu nog omlaag ging of niet. Er was sprake van dat de extra kinderbijslag voor 12 en 16 plussers geschrapt ging worden, maar of die maatregel het gepolder overleeft heeft?

Katniss

Katniss

26-11-2014 om 19:19

Klopt

De kinderbijslag zou wel verminderen naar het lage bedrag voor alle kinderen. Volgens mij is hij dit jaar zelfs al verlaagd. Daarentegen krijg ik wel het enorme bedrag van 4 euro per maand meer aan kindgebonden budget als mijn oudste 16 wordt. Als de jongste 12 wordt krijg ik dan weer een sloot minder omdat de combinatiekorting dan verdwijnt.

amk

amk

26-11-2014 om 19:21

Kinderbijslag

wordt alleen niet geindexeerd. Maar verder veranderd er volgens mij niets aan.

Klopt niet helemaal: van de site van SVB:
Veranderingen kinderbijslag per 1 juli 2014
•Woont uw kind niet bij u thuis? En is uw kind jonger dan 16 jaar? Dan mag uw kind vanaf 1 juli 2014 onbeperkt bijverdienen.
•Heeft uw kind een startkwalificatie gehaald? En is uw kind 16 jaar of ouder? Dan krijgt u vanaf 1 juli 2014 kinderbijslag tot uw kind 18 jaar wordt. Het maakt niet meer uit of uw kind een vervolgopleiding volgt, werkt of werkloos is. Wel kijken we nog steeds naar de hoogte van het inkomen van uw kind. Als uw kind meer dan € 1.266 verdient dan krijgt u geen kinderbijslag meer.

Veranderingen kinderbijslag per 1 januari 2015

Volgt uw kind een opleiding en woont uw kind daarom niet bij u thuis? En krijgt u tweemaal kinderbijslag? Dan gelden er per 1 januari 2015 nieuwe regels. Er wordt voortaan gekeken naar de soort opleiding en de afstand tussen het gezin en de dichtstbijzijnde school waar de opleiding wordt aangeboden. Voldoet de opleiding niet aan de voorwaarden dan krijgt u maar eenmaal kinderbijslag.

Krijgt u in 2014 al kinderbijslag voor uw kinderen? Dan betekenen de nieuwe regels in de praktijk het volgende:
•voor kinderen jonger dan 16 jaar verandert er niets tot 1 oktober 2015. Daarna gelden de nieuwe regels.
•voor kinderen van 16 en 17 jaar loopt de kinderbijslag door tot uw kind 18 jaar wordt.

Mark van Heerden

Mark van Heerden

26-11-2014 om 21:31

Geen diefstal

Als ik het goed begrijp krijg je van de overheid volgend jaar minder dan je dit jaar krijgt. Dat is dus geen diefstal. Want diefstal is dat iemand iets van je afneemt dat al van jou is.
Dat jij de denkfout maakt dat je elk jaar weer recht hebt op iets dat je zomaar in je handje krijgt, daar ga je de mist in. De overheid kan namelijk ook ineens besluiten alle toeslagen, budgetten en kinderbijslagen stop te zetten. Dan heet dat ook geen diefstal, maar hele vette pech!

Moker

Moker

26-11-2014 om 22:36

Jij zegt t Mark

Ik dacht het. Wat krom om dit diefstal te noemen, vind ik. Zuur als het echt enorme impact heeft maar diefstal?

Precies.

Je kan de hoogte van je hypotheek niet laten afhangen van subsidies, toeslagen en kortingen. Hoe vervelend ook, dit kan altijd stopgezet worden. Veel mensen zien het als "een recht", maar het zijn tegemoetkomingen.

Paddington

Paddington

02-12-2014 om 10:13

Mee eens

dat het tegemoetkomingen zijn. Het is alleen wel vervelend dat je het kindgebondenbudget van je te krijgen kinderalimentatie moet aftrekken. Hierdoor krijg je als alleenstaande gescheiden ouder met kinderalimentatie beduidend minder dan voorheen. Voor de belasting in het oogpunt van toeslag/aftrek scheelt het niet zoveel, maar helaas is dat maar een klein stukje van het geheel.

amk

amk

02-12-2014 om 10:22

Paddington

hoe zo moet je dat van je kinderalimentatie aftrekken? Waar staat dat?

Deze zijn niet aan elkaar gekoppeld. De betalende moet eerst een wijziging aanvragen van het te betalen alimentatiebedrag.

Hortensia

Hortensia

02-12-2014 om 13:41

alimentatie

"Het is alleen wel vervelend dat je het kindgebondenbudget van je te krijgen kinderalimentatie moet aftrekken. Hierdoor krijg je als alleenstaande gescheiden ouder met kinderalimentatie beduidend minder dan voorheen. "

Hoe zit dat als je wel kinderalimentatie hoort te krijgen, maar je ex is al bijna twee jaar bekend bij het LBIO wegens niet betalen, en het LBIO kan niets vorderen bij hem?
Wordt het kgb er dan alsnog vanaf getrokken omdat ex te laks is nihilstelling aan te vragen en je op papier nog steeds ka krijgt?

Hortensia

Hortensia

02-12-2014 om 13:42

wat AMK zegt

Waar staat dat?

Paddington

Paddington

03-12-2014 om 14:23

Dat verlagen van de KA

geldt bij het opnieuw berekenen van de KA. Deze hervormingen geven waarschijnlijk genoeg grond om een herberekening aan te vragen.

Voor de KA betaler hebben deze regels zeer waarschijnlijk tot gevolg dat de te betalen KA minder wordt. Aan de ene kant alleen ogenschijnlijk, doordat de aftrek wegvalt. Aan de andere kant wel feitelijk, doordat de alleenstaande ouderkorting nu bij het kindgebondenbudget wordt berekend.

@Hortensia
De vordering die openstaand bij LBIO op je ex zal niet worden verminderd. Daar moet immers eerst een herberekening voor worden gedaan en deze moet worden bekrachtigd bij de rechter. Tot die tijd blijft het bedrag hetzelfde. Dus, nee, het heeft daar invloed op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.