Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Fransien

Fransien

06-07-2018 om 21:38

Hemd van het lijf vragen

We zijn bezig met een nieuwe hypotheek en de adviseur wil werkelijk alles weten, tot en met complete belastingaangiftes en banksaldo's aan toe. Salarisstrook snap ik, jaaropgave en werkgeversverklaring ook, maar je complete contract? Gegevens vorige hypotheek snap ik, maar pensioenoverzicht? Voorlopig koopcontract is prima, verklaring dat ons huis in de verkoop staat ook, maar wat moet zo iemand met de cao-regels voor loondoorbetaling bij arbeidsongeschiktheid.
De adviseur verschuilt zich achter dat de bank wil dat de adviseur dat allemaal opvraagt voor een gedegen advies.
Klopt dat eigenlijk wel? En mogen ze dat met de GDPR?

Sawo

Sawo

06-07-2018 om 21:58

vragen

Hoi

In de GDPR staat dat jij mag vragen wat ze willen met je gegevens. Maar als zij kunnen aangeven wat ze ermee doen (doelbinding) dan mag het. Dus vragen wat ze ermee gaan doen. Pensioengegevens kunnen relevant zijn als je binnen de 30 jaar looptijd met pensioen gaat. Doorbetaling bij arbeidsongeschiktheid bij arbeidsongeschiktheid.

groet

Sandra

Hypotheekacceptant

Hypotheekacceptant

06-07-2018 om 22:16

Goede adviseur

Een goede adviseur berekent niet alleen of je de hypotheek nu kan betalen maar maakt ook een berekening wat er gebeurt als je met pensioen gaat, werkloos raakt, arbeidsongeschikt etc. Maar dan hebben ze wel gegevens van je nodig.

De bank heeft voor het verstrekken van de hypotheek niet al die (toekomst)gegevens nodig. Ik vraag alleen pensioengegevens op als iemand 57+ is. Gegevens over doorbetaling bij arbeidsongeschiktheid interesseert mij niks maar is wel belangrijk voor jou.

Fransien

Fransien

06-07-2018 om 22:23

Hmmm

We zijn beide tussen de 40 en 45. We hebben beide een pensioenfonds.
Arbeidsongeschiktheid is de normale wettelijke regel en we gaan absoluut niet tot het maximum bedrag qua hypotheek.
Zou jij ook complete belastingaangiftes opvragen?

Hypotheekacceptant

Hypotheekacceptant

06-07-2018 om 22:48

Nee

Alleen bij zelfstadigen en dan voornamelijk de aanslag.

Verder alleen als ergens over twijfel en ik hen de aangifte nodig om iets te checken.

Sommige geldgevers willen bijvoorbeeld wel een bankafschrift van een maand zien. En niet om te kijken wat je allemaal doet (interesseert mij niks) maar om extra leningen te checken (duo, onderhandse / familie leningen). En ook om zeker te zien dat het incassonummer klopt en je nettosalaris ook conform salarsstrook wordt overgemaakt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.