Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-05-2013 om 01:08

Helpt dit?

Darts heeft gelijk, ik verdien met mijn 24urige werkweek voldoende om Jan Modaal het nakijken te geven. En ik voel me dan ook echt niet aangesproken door de woorden van mevrouw Bussemakers.

Maar voor wie gelden ze dan wel? In een ideale wereld, onder ideale omstandigheden zou het prima moeten lukken om werk en zorg fluitend te kunnen combineren. Helaas is de wereld echter meestal niet zo ideaal. Ik vind het daarom dan ook erg makkelijk om vanuit de Ivoren toren maar weer iets te roepen over wat vrouwen moeten. Niets moet! Als je je kinderen prima verzorgd achter kunt laten en fluitend naar je leuke baan kunt gaan om leuk nuttig bezig te zijn, is het allemaal niet zo moeilijk. Helaas is de praktijk weerbarstiger. Heeft mevrouw B. Überhaupt wel een beeld van hoe de moderne moeder vaak moet sappelen om alles rond te breien? Ik denk van niet.

Als je moet laveren tussen doktersafspraken voor kind en ouders, boodschappen doen, schoonmaken, wassen en strijken, koken, lunchpakketten en schooltassen en dat allemaal voor een baan waarin je niet flexibel kunt zijn en waarmee je een schijntje verdient, dan is het allemaal niet zo simpel.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mea Proefrok

Mea Proefrok

12-05-2013 om 17:19

Ginny

"Überhaupt wel een beeld van hoe de moderne moeder vaak moet sappelen om alles rond te breien? Ik denk van niet.
Als je moet laveren tussen doktersafspraken voor kind en ouders, boodschappen doen, schoonmaken, wassen en strijken, koken, lunchpakketten en schooltassen en dat allemaal voor een baan waarin je niet flexibel kunt zijn en waarmee je een schijntje verdient, dan is het allemaal niet zo simpel."
Dit gaat zeker op voor alleenstaande moeders. Ik barst van het respect voor moeders die in hun eentje een gezin draaiende houden en dan ook nog zelf de kost verdienen voor dat gezin. Die vlieger gaat echter zeker niet op voor moeders met een partner. Vaders kunnen ook brood smeren en naar de dokter rijden met een kind. Jij illustreert (onbedoeld) precies wat mij zo bezighoudt aan deze kwestie: waarom o waarom moeten *moeders* het allemaal doen? Hoe is dat erin geslopen? En hoe krijgen we het er weer uit?
Overigens werk ik 92% en doe ik (mijn deel van) het huishouden, boodschappen, doktersbezoek, clubjes en wat er allemaal nog meer komt kijken bij een gezinsleven allemaal na mijn werk of in het weekend. Dat kan gewoon. Het is nu inderdaad best afzien soms, maar kleine kinderen worden groter en straks kunnen ze al veel meer zelf doen en overnemen.
Begrijp me niet verkeerd, ik zie overal om me heen vermoeide moeders die teveel ballen in de lucht houden. Maar dat kan anders, daar ben ik van overtuigd. Dat veel moeders nu - indien financieel haalbaar - kiezen voor een kleine bijbaan om niet door te draaien, is invoelbaar. Het is echter om allerlei redenen helemaal niet zo gunstig. Er is hierboven al genoeg uitgelegd door anderen waarom vrouwen beter niet afhankelijk kunnen zijn. Daarnaast is het voor veel vrouwen in een wat lagere sociaal-economische positie dan het forumgemiddelde niet eens een keuze. Iedereen in haar omgeving verdeelt de boel op die manier. Daar mag van mij best wat meer flexibiliteit in komen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-05-2013 om 23:24

Mea

Moet eigenlijk in het draadje hierboven, maar goed...

Ik ben het niet met je eens. Ook vaders kunnen brood smeren, dat klopt. En met de kinderen naar de dokter rijden. Maar daar gaat het niet om. Hoewel je wellicht gelijk hebt als je stelt dat het meestal wel erg vanzelfsprekend is dat dit op de schouder van moeders terecht komt, blijft met twee ouders bijna fulltime werken in een niet-flexibele situatie gewoon zwaar. Als alles goed gaat is het prima te doen, maar ik zie vaak genoeg om mij heen dat als er maar iets gebeurt het hele kaartenhuis in elkaar stort. En inderdaad is het dan vaak de moeder die water bij de wijn gaat doen, dat klopt.

Ken jij het gevoel niet dat je kind eigenlijk te ziek is om naar school of naar de opvang te gaan, maar dat je dat toch doet mbv een paracetamolletje omdat je er anders echt niet uitkomt? Nou als je die keuze een paar keer hebt moeten maken, dan bouw je dat schuldgevoel vanzelf op. En nu weet ik wel dat je voor dat soort situaties ook weer dingen kunt regelen, maar als je echt een zorgenkind (om maar eens een voorbeeld te geven) dan kan dat toch aardig gaan knellen.

Overigens ben ik er van overtuigd dat veel bazen van wat lager opgeleide mannen niet zo heel erg flexibel omgaan met thuiswerken, vrij voor doktersbezoek krijgen, etc. En ook dat is iets wat in stand gehouden wordt door keuzes die mensen maken, maar je zult maar in die spagaat zitten, dan is de prijs voor die je betaalt voor de maatschappij toch best hoog.

Even voor de duidelijkheid, dit gaat niet over mij. Wij hebben het samen best aardig geregeld, hoewel ik het gevoel van alle ballen in de lucht houden wel herken. Maar ik zie gewoon om mij heen mensen echt vastlopen in hun zorgtaken. En dan helpt zo'n regentenpraatje volgens mij dus echt niet. Integendeel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.